Verder gaan met schrijven...

Plaats reactie
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

02-05-2007 22:07

In het verleden ben ik ooit begonnen met het schrijven van enkele korte stukjes voor karpervissersonline en is het schrijven een hobby binnen een hobby geworden zoals sommigen inmiddels weten.
De laatste twee jaar ben ik eigenlijk alleen nog maar aan het schrijven voor een ander forum waar ik de stukken tekst als soort vangstverslagen plaats om zo anderen mee te laten genieten van hetgeen ik aan de waterkant meemaak.
Vlak voor de uitzending naar Afghanistan stond het schrijven een beetje op een laag pitje, totdat ik daar weer meer contact kreeg met een collega karpervisser/schrijver waarmee ik steeds meer bevriend aan het raken ben. Daarnaast begon ik tijdens die maanden van afwezigheid een weblog om zo de mensen thuis op de hoogte te houden van de gebeurtenissen in Uruzgan.
Inmiddels ben ik weer thuis en is het vissen in volle gang. Zo goed als elke dag ben ik een of meerdere keren met een hengel of wat voer langs de kleine watertjes bij huis te vinden en de lol in het schrijven over wat ik daar zoal uitspook is weer gevonden.

Nu zou ik echter toch weer een stapje verder willen gaan. Een kleine trede hogerop en ook wat meer mezelf dwingen om vooruitgang te boeken in de manier van schrijven.
Alleen weet ik eigenlijk niet wat en hoopte ik dat jullie misschien ideeen hebben.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

03-05-2007 08:07

Kevin,

Allemaal leuk en aardig. Ik lees je stukjes graag, maar.....

Ga je nu aan ons vragen wat wij willen lezen? Blijf gewoon lekker voor jezelf schrijven en plaatst dat zo nu en dan eens. Gewoon schrijven wat je zelf wilt en vooral niet wat wij willen. Van zulke schrijvers zijn er namelijk al (te) veel.

mvg,
Frank
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

03-05-2007 09:54

Frank van Amerongen schreef:Kevin,

Allemaal leuk en aardig. Ik lees je stukjes graag, maar.....

Ga je nu aan ons vragen wat wij willen lezen? Blijf gewoon lekker voor jezelf schrijven en plaatst dat zo nu en dan eens. Gewoon schrijven wat je zelf wilt en vooral niet wat wij willen. Van zulke schrijvers zijn er namelijk al (te) veel.

mvg,
Frank


Frank,

Je begrijpt me verkeerd. Ik zal echt never nooit gaan schrijven wat anderen willen. Ik beleef mijn visserij op mijn eigen manier en herbeleef het door te schrijven zoals ik zelf wil. Daar heb ik verder niemand bij nodig. Het is mijn verzameling van woorden die zinnen vormen... niet die van een ander.
Maar ik schrijf op het moment eigenlijk alleen nog stukjes voor op een forum op internet, maar zou graag verder willen met het schrijven.
Iemand tips of opties?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Dylan Smits
Berichten: 391
Lid geworden op: 17-06-2006 22:09
Locatie: Sliedrecht

03-05-2007 10:01

Ooit eens voor de grap getypt, zoiets?

Het ultieme Sliedrechtse pen- gevoel

Pennen, je moet er maar van houden. Sommige mensen prefereren het boven drijvend, statisch en freelining. Mensen zoals ik; mensen die ervan houden om op het natte gras te zitten, of met je reet in de versgelegde stront van een dikke Deense dog.

Pennen is een vak apart, Op een zwoele zomeravond gluren naar je pen. Je ziet de wapperende rietstengels en de bewegende lelies voor je. Je ziet plakkaten bellen van waarvan je denkt TTBBBBEEEEEJJJ. Opeens steekt je pennetje omhoog. En dan …een Brasem. Of nee, je voelt wat tegendruk en….Je weet het, het is een Karper. En nee niet zomaar eentje maar een grote.. Hij neemt meters, tientallen meters in dat kleine parkje aan de Middenveer dat bekend staat om zijn papegaaien. M’n Ultimate Novell Carpfloat 1-1.25lb(s) buigt als een hoepel door. Maar nee, je drilt verder en stapt weer in de hondenpoep, een (hele) natte lichtbruine suspensie die zo langs je zool krult, tegen je veters en met een geur nog erger dan stinkend brasemslijm in je net. Maar je moet verder. Na een minuut of 5 drillen draait de vis rondjes voor de kant. Nu moet je hem scheppen, dit is je moment. Hier doe je het allemaal voor. Ik pak mijn schepnet en schep de vis. Je weet het; je hebt een echte Sliedrechtse boerenkarper van 16,5 pond. En dat op een Korda wide gape barbless maatje 10 waaraan een Frolic is bevestigd met bait-bands ( in de volksmond gewoon: elastiekies). Na een paar plaatjes van de vis gemaakt te hebben gaat ze terug. Elegant zwemmend naar haar plaatsje in de sloten.

P.s. Middenveer is de buurt waar het 'parkje' legt.
Afbeelding
K. van den Herik

03-05-2007 12:26

Leuk Dylan,

Helaas zijn boerenkaprers zeeeeeer zeldzaam, de sliederechtse variant bestaat zeker niet.

Je gaat al aardig richting commerciele schrijverij, typte hij op zij hp tje.

hihihi

http://www.nti.nl/NTInternet/Cursussen/ ... n%20cursus


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Dylan Smits
Berichten: 391
Lid geworden op: 17-06-2006 22:09
Locatie: Sliedrecht

03-05-2007 12:29

K. van den Herik schreef:
Helaas zijn boerenkaprers zeeeeeer zeldzaam.



Ja, maar dat is het om alles iets spectaculairder te maken :P Het zijn geen echte boerenkarpers, maar gewoon karpers in een 'boeren' gemeente: Boerenkarpers :lol:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

03-05-2007 13:44

Kevin,

Een van de beste tips die ik je kan verstrekken is dat je veel leest wat anderen schrijven, dat klinkt eenvoudig maar is het niet. Probeer eens de zins opbouw van een ander te bekijken, schrijf woorden op die jij mooi vind en die je weer een andere keer kunt gebruiken. Schrijf duidelijk in een tijdlijn, kop, romp en staart van een geschreven stuk zijn heel belangrijk.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

03-05-2007 17:47

Gewoon domweg kopieeren dus, beetje doorelkaar schudden en voila, je hebt een stukje 'geschreven'. Tja, tis maar wat je een goede tip noemt. :o
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

03-05-2007 21:46

:lol: :lol: :lol:

Goed geschreven knul :wink:
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Roy Alofs
Berichten: 192
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00

03-05-2007 22:13

Moi,

Heb je artikel in spiegel met plezier gelezen. Als ex collega zeg ik dat je gewoon wat moet schrijven.

Groet'n uut de achterhoek
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

03-05-2007 22:42

8)

En bedankt... :wink:

Ik schrijf nog steeds hoor, alleen dus voor een kleiner forum op internet. Ik zal binnenkort anders eens wat links naar korte stukjes plaatsen.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

04-05-2007 18:01

Yeah, rock on dude!

Gewoon blijven schrijven zoals jij denkt dat het goed is. Kijk niet teveel naar anderen, blijf origineel en volg je schrijvershart.
Die mentaliteit van 'pik gewoon van andere' is niet de te bewandelen weg, plagiaat heet zoiets geloof ik...
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

04-05-2007 21:00

Dat is een goed tip van Niels, dus Kevin zoek jij maar eens wat nieuws in de karperwereld :wink:

Succes ermee..
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

04-05-2007 23:23

Kijk maar uit... straks staan de bladen nog bij me in de rij. :lol:

8)

Lol...

Moet ik eerst weer eens karper vangen. :roll:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gerrit Hees

04-05-2007 23:34

kevin diederen schreef:Kijk maar uit... straks staan de bladen nog bij me in de rij. :lol:

8)

Lol...

Moet ik eerst weer eens karper vangen. :roll:


om te schrijven hoef je geen karper gevangen te hebben blank sessie's kunnen ook prachtig zijn om te beschrijven. Wat je hebt gezien in de natuur, hoe je het heb aangepakt etc. etc. Als ik de bladen lees zoals de Karper, Beet etc heb ik altijd het gevoel dat die gasten altijd vangen, dat zodra ze ingooien ze beet hebben misschien kan jij je bij de lezers die dat gevoel ook hebben dat gevoel weghalen en de harde realiteit laten zien van het karper vissen.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

06-05-2007 18:41

Kevin,

Het is al lang geen vraag meer of je moet blijven schrijven, het is voor jou een must!
En da's weer heel mooi voor ons 8)

Zomaar wat linkjes??
Dat verlof moest je maar voor onbepaalde tijd verlengen, de manier van schrijven staat al op een hoge trede.
Wil je het desondanks toch wat romantiseren, dan kan ik jou van harte aanbevelen eens contact op te nemen met onze sigarenbrander; Bald de Boer.
Groet'n Henk..

still growing Old.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

06-05-2007 23:25

Henk,

Bald... naam komt me bekend voor. Weet jij misschien hoe ik met hem in contact kan komen?

Heb nu de luxe van internet op de kazerne. 8) Alsof ik hier zoveel achter internet zit. De squid/scopex geur in de auto zegt al genoeg.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

06-05-2007 23:35

Kevin,

Ik zal binnenkort eventjes bij onze midzomernachtsdromer langsfietsen, 's horen hoe het daar is.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

07-05-2007 00:54

Het beschrijven van je eigen ervaringen en ideen moet geen probleem zijn voor een goed auteur, de fotos schieten en de karpers vangen, dat is wat het 'iets' latiger maakt, maar ook dat is geen probleem wanneer je je hobby met plezier en in het meervoud uitoefent...

Danny Schaltin
Gerrit Pook2
Berichten: 160
Lid geworden op: 27-04-2007 17:53

07-05-2007 09:12

Kevin Schrijf wat je voelt, en of die karper twintig of veertig weegt zal mij in iedergeval een worst zijn.
Persoonlijk kan ik de stijl van BB ook zij nboeken die niet direct over vissen gaan zij nzeer de moeite waard erg waarderen ook Chris Yates spreekt mij wel aan.
Maar een eigen stijl is nu eenmaal persoonlijk en daar moet je je goed bij voelen

Zou wel eens wat willen lezen over je gevoel in Afganistan dus niet in dagboek vorm .

Volgens mij moeten daar toch wel wat emoties loskomen.
Als dat gebeurt gaat het vanzelf
gr Gerrit
Plaats reactie