Verbod Slotervaart!?

Plaats reactie
Ivan Peeters
Berichten: 178
Lid geworden op: 01-05-2005 18:12
Locatie: Haarlem

27-04-2007 09:44

Slotervaart stevent af op verbod viswedstrijden

PATRICK MEERSHOEK

AMSTERDAM - Hengelaars in wedstrijdverband zijn binnenkort mogelijk niet meer welkom in Amsterdam-Slotervaart.

De deelraad besluit vanavond over een motie van de VVD waarin het stadsdeel wordt opgedragen niet langer vergunningen af te geven voor viswedstrijden en andere hengelevenementen.

Als de motie wordt aangenomen, is dat een landelijke primeur. Dierenactivisten dringen al langer aan op maatregelen tegen de hengelsport, maar tot nog toe heeft dat nooit iets concreets opgeleverd.

De Stichting Vissenbescherming in Heemstede spreekt dan ook van een doorbraak. ''Dit is zeer verheugend,'' zegt bestuurslid Marijke Santen. ''Het komt weinig voor dat wij met onze aanklacht gehoor vinden bij bestuurders.''

De kans dat het voorstel in Slotervaart wordt aangenomen is groot. Verantwoordelijk bestuurder Paulus de Wilt (GroenLinks) staat bekend als fervent tegenstander van de hengelsport. Ook de PvdA staat sympatiek tegenover de motie, zegt fractievoorzitter Maarten van Maurik. Daarmee is een meerderheid een feit.

De VVD-fractie stelt, op grond van gesprekken met dierenartsen en dierenbeschermers, dat het voortschrijdend inzicht over angst en pijngevoelens bij vissen steeds meer deskundigen ertoe brengt de sportvisserij af te wijzen.

De hengelsport is ook slecht voor watervogels, schrijft de VVD-fractie. Die kunnen verstrikt raken in visdraad of een vishaak inslikken.

De Amsterdamse Hengelsport Vereniging voelt zich 'totaal overvallen' door de ontwikkelingen in Slotervaart. ''Ik ben volledig verrast,'' aldus voorzitter Ron Voss. ''We weten dat van verschillende kanten wordt aangedrongen op maatregelen tegen de hengelsport, maar dit is bij mijn weten de eerste keer dat een bestuur stappen overweegt. Ik had dit niet verwacht, zeker niet van de VVD.''

Voss zegt zich te willen beraden op de gevolgen van een mogelijk verbod op viswedstrijden in Slotervaart. ''Onze jaarlijkse jeugdkampioenschappen zijn bij het Plesmanplein. Dat zal mogelijk een probleem worden.''

In een brandbrief aan de deelraad vraagt Voss een besluit over de motie uit te stellen, zodat de AHV de bestuurders kan voorzien van deugdelijke informatie van wetenschappers met een andere kijk op de hengelsport.


© Het Parool, 18-04-2007, 11:54 uur

WIL JE HIER IETS TEGEN DOEN, STUUR EEN MAIL NAAR fractie@vvdamsterdam.nl !!!!
Carpe diem...
Ivan Peeters
Berichten: 178
Lid geworden op: 01-05-2005 18:12
Locatie: Haarlem

02-05-2007 17:02

Opvallend dat niemand hier op reageert...

Gaat ook over karpervisen namelijk.

:cry: :cry: :cry:
Carpe diem...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-05-2007 19:52

Gaat over wedstrijdvissen.

Karpervissen en wedstrijdvissen gaan niet per definitie samen.

Met andere woorden. Wijdstrijdvissen is onder de karpervissers niet zo populair.

Maar ja, elke overwinning op ons is wel degelijk een verlies. Ben alleen bang dat protesteren op de manier die hier vaak getoond wordt geen winst gaat geven.

Maar wat is er met de motie gebeurd?

Als het aangenomen is zullen de omwonende wel blij zijn.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Ivan Peeters
Berichten: 178
Lid geworden op: 01-05-2005 18:12
Locatie: Haarlem

02-05-2007 21:39

Gaat over meer dan viswedstrijden, gaat ook over hengelevenementen.
Gaat ook over pijn en stress bij vissen, gaat ook over het slecht zijn van hengelsport voor watervogels. Gaat dus ook over karpervissen!
Ik ben bang dat dit misschien het spreekwoordelijke hek is dat van de dam gaat...
Carpe diem...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-05-2007 22:08

Verbod op viswedstrijden en andere hengelevenementen in Slotervaart.

Over die motie zou worden gestemd. Er is uitstel aangevraagd door de AHV.

Wat is nu de uitkomst?

Is de motie aangenomen, afgewezen of uitgesteld? Niks meer over gelezen namelijk.

Als dit het hek van de dam is of de laatste druppel die de emmer doet overlopen doe je er niks meer aan. Dan ben je te laat. Maar dat zal nogal meevallen. Deze motie vindt vooral steun bij de bewoners door het gedonder aan en rond de Sloterplas.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Ivan Peeters
Berichten: 178
Lid geworden op: 01-05-2005 18:12
Locatie: Haarlem

03-05-2007 11:42

Kees,

Naar mijn weten is het besluit nog niet genomen.

Hek van de dam en druppel die de emmer doet overlopen zijn overigens twee heel verschillende spreekwoorden.
En dat is nu net het verschil in discussie, het gaat mij om het feit dat ze dit besluit gaan nemen ivm dierenleed. Niet om de overlast voor mensen (omwonenden) tegen te gaan. Zo zeggen alle berichten tenminste. Als dat laaste namelijk wel het geval was had ik er ook geen problemen mee.
Het is de trend van de laatste tijd (PvdD) die me zorgen baart.
Er zijn heel veel mensen die iets tegen hengelsport hebben, en op deze manier krijgen ze wat ze willen; een verbod op de hengelsport!
Misschien zie ik het wat al te somber in, maar ik denk dat we juist nu onze stem moeten laten horen, voor dat het echt te laat is...

Gr Ivan
Carpe diem...
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

03-05-2007 12:04

Update:

De motie is niet behandeld (vanwege protesten AHV, geholpen door tijdgebrek in de raadsvergaderingen) en verwezen naar de 'Commissie' van het Stadsdeel.
De AHV krijgt binnenkort alsnog de kans haar stem te laten horen tegen een verbod. Hoewel er in Slotervaart nauwelijks wedstrijden georganiseerd worden, zal de vereniging zich met alle argumenten verzetten. Vooral om te voorkomen dat aanname van de motie precedentwerking krijgt.

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-05-2007 13:00

Bedankt Bert, weer up-to-date.

De Stichting Vissenbescherming maakt er handig gebruik van ja. Die ziet een kans, maar dat is niks nieuws.

Maar zo een motie moet ook draagvlak hebben bij de bevolking. Dit draagvlak is er met name dankzij de zaken die ik noem.

Zou ik toch even over nadenken in dit verband en niet negeren of je blind staren op de opmerkingen van de vissenbescherming.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

03-05-2007 13:27

Zeker, Kees.

We kunnen gelukkig zeggen dat het 'gedonder aan rond de Sloterplas', zoals jij het noemt, al enige tijd onze aandacht heeft.

De Karpercommissie AHV - want het is helaas een deel van onze specifieke vissersgroep die veel van dat 'gedonder' veroorzaakt - denkt na over voorlichting en mogelijk speciale regelgeving rond de Plas. Daar moeten de vissen en de omwonenden (en de karpervissers die wél hun verantwoordelijkheid nemen) straks van profiteren.

Vorig jaar is in de aanloop hierop al de 'driedaagse vergunning' van de AHV afgeschaft. Die werd voor een te groot deel aangeschaft door mensen die even kwamen feesten, karpers takelen en troep achterlaten aan de Sloterplas.
Er is een vervangende (1-daagse) vergunning in ontwikkeling die alleen geldt onder begeleiding van een houder van een VISpas van de AHV. Dat AHV-lid is dan verantwoordelijk voor de gedragingen van de gast. Wie graag zijn vergunning houdt, spreekt dan zijn 'maatjes' aan op onverantwoordelijk gedrag.

Groeten van Bert.
ff v==
Ivan Peeters
Berichten: 178
Lid geworden op: 01-05-2005 18:12
Locatie: Haarlem

03-05-2007 13:54

Kees,

Even terugkomend op de reden van dit topic.
Je zegt zelf al dat een motie draagvlak moet hebben van de bevolking.
Als een deel van diezelfde bevolking een mail of brief stuurt met daarin zijn of haar tegenstem, dan zal die toch ook gezien en gehoord moeten worden?
Onder het motto, alle beetjes helpen?
Ik ben het absoluut met je eens dat er zaken rond de Sloterplas moeten veranderen,
maar ik geloof ook dat met de nieuwe mensen binnen de AHV de problemen eindelijk aangepakt gaan worden.
En verbieden is in mijn ogen geen goede oplossing en te makkelijk.

Gr Ivan
Carpe diem...
peter andrae

03-05-2007 13:55

Nope ook een foute ontwikkeling net zoals dat er in het AHV blaadje word gezegd dat voerboten zijn toegestaan mits een ander er niet word door gehinderd,ga het lekker promoten,heel fijn :-? .

Ik wil alle bestuurders van de AHV wel even meenemen naar een 3 tal wateren waar deze dus flink worden misbruikt.

De troep lag weer over de straat verspreid omdat er een paar niet de moeite nemen om het mee te nemen en dan de vuilniszak maar in het park bij een heel klein prullenbakje neer pleuren.


Dus er koopt er 1 een jaarvergunning en kan dan vervolgens nog jan en alleman meenemen ik dacht dat met de afschaffing van die 3 dagen vergunning er een positief iets was gebeurd.



En nu lees ik onder bergeleiding vind het dikke shit schiet weer niemand iets mee op.

Als ze nou zo graag op wateren als de plas willen vissen laat ze dan een jaarvergunning kopen en bij misgedrag wegwezen zo moeilijk is dat toch niet.
Laatst gewijzigd door peter andrae op 03-05-2007 14:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-05-2007 13:58

Bedankt Bert,

Ik besef dat de HVA er alles aan gelegen is deze problematiek aan te pakken en ondersteun de maatregelen die jij beschrijft van harte. Ben blij met de ombuiging van de HVA in deze richting.

Nu maar hopen dat de gemeenteraad zich laat overtuigen.

Niettemin moeten wij ons realiseren dat het met name de beeldvorming is die onze hobby de das om zal doen en niet de politiek of een vereniging.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
killian bruijne
Berichten: 553
Lid geworden op: 03-01-2006 00:43

04-05-2007 20:40

peter andrae schreef:Nope ook een foute ontwikkeling net zoals dat er in het AHV blaadje word gezegd dat voerboten zijn toegestaan mits een ander er niet word door gehinderd,ga het lekker promoten,heel fijn :-? .

Ik wil alle bestuurders van de AHV wel even meenemen naar een 3 tal wateren waar deze dus flink worden misbruikt.

De troep lag weer over de straat verspreid omdat er een paar niet de moeite nemen om het mee te nemen en dan de vuilniszak maar in het park bij een heel klein prullenbakje neer pleuren.


Dus er koopt er 1 een jaarvergunning en kan dan vervolgens nog jan en alleman meenemen ik dacht dat met de afschaffing van die 3 dagen vergunning er een positief iets was gebeurd.



En nu lees ik onder bergeleiding vind het dikke shit schiet weer niemand iets mee op.

Als ze nou zo graag op wateren als de plas willen vissen laat ze dan een jaarvergunning kopen en bij misgedrag wegwezen zo moeilijk is dat toch niet.


Over die voerboten, afgelopen weekend was het meteen weer raak op de gaasperplas... er werd +/- 2.5 x de normale werpafstand uitgevaren. Ik heb me er verder niet druk over gemaakt maar nu we het er toch over hebben!

En dan nog even iets aan bert vooijs :

Sinds wanneer is het dat een paraplu verboden is ? Sochtends kwam dat gaajes van groenland namelijk langs en die begon te zeuren over mijn Paraplu waar 2 strechers onder stonden..... Verders was alles netjes opgeruimd dus daar zouden ze ook niet over kunnen zeiken...

Volgends hun was mijn paraplu verboden, ik mocht niet op een strecher liggen en er mocht al zeker geen slaapzak aanwezig zijn :-?

Denk toch dat ook ik maar een bouwaanvraag in ga dienen voor een rood kleurig staalconstructie op me visstek... met wat steekpenningen aan mevrouw sweet heb ik binnen een week een mooi nachtverblijf :wink:

groeten

en de TYFUS aan groenland!!

killian
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

04-05-2007 20:58

Kees Ouwehand schreef:
Niettemin moeten wij ons realiseren dat het met name de beeldvorming is die onze hobby de das om zal doen en niet de politiek of een vereniging.

Groet, Kees


Wat je zegt Kees...
Wordt weer eens bevestigd in bovenstaande reply :-?
Mag het ook ietsje minder Killian?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-05-2007 21:12

Hans,

Dan te bedenken:

Dat het verbod op de Gaasperplas op het gebruik van enig onderkomen zoals letterlijk in de WOR wordt genoemd al minstens een jaar geldt.

Dat er alleen een uitzondering wordt gemaakt bij regen.

Dat het weinig scheelt of Staatsbosbeheer het nachtvissen daar helemaal verbiedt.

Dat de karperploeg binnen de HVA dit probeert te verruimen. Maar dat daarvan geen sprake zal zijn als karpervissers op deze manier rechten opeisen.

Wie is nu de eigenaar van het water en wie huurt het visrecht?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
peter andrae

04-05-2007 21:12

Het was trouwens een tijdje terug ook op AT5 stonden ze ook nog bij de karperwedstrijd van hengelsport Osdorp voor een kort interview met Ton.


Hoop niet dat het doorzet want van het een komt het ander.


Killian ik erger mij aan de gebruikers van voerboten niet aan de voerboot die vind ik in sommige situatie,s wel een uitkomst.

Gebruik maar geen misbruik zal ik maar zeggen.

Ik denk dat de bestuurders van de AHV zich ook een hoedje zijn geschrokken van deze uitzending/bericht.

Wat betreft die 1 dags vergunning die snap ik niet helemaal,1 dag of 1 jaar als er niks tussenzit waarom dan niet gewoon voor een heel jaar het is eigenlijk meer vragend bedoeld aan iemand die hier wat meer duidenlijkheid in kan geven.
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

05-05-2007 00:20

killian bruijne schreef:
peter andrae schreef:Nope ook een foute ontwikkeling net zoals dat er in het AHV blaadje word gezegd dat voerboten zijn toegestaan mits een ander er niet word door gehinderd,ga het lekker promoten,heel fijn :-? .

Ik wil alle bestuurders van de AHV wel even meenemen naar een 3 tal wateren waar deze dus flink worden misbruikt.

De troep lag weer over de straat verspreid omdat er een paar niet de moeite nemen om het mee te nemen en dan de vuilniszak maar in het park bij een heel klein prullenbakje neer pleuren.


Dus er koopt er 1 een jaarvergunning en kan dan vervolgens nog jan en alleman meenemen ik dacht dat met de afschaffing van die 3 dagen vergunning er een positief iets was gebeurd.



En nu lees ik onder bergeleiding vind het dikke shit schiet weer niemand iets mee op.

Als ze nou zo graag op wateren als de plas willen vissen laat ze dan een jaarvergunning kopen en bij misgedrag wegwezen zo moeilijk is dat toch niet.


Over die voerboten, afgelopen weekend was het meteen weer raak op de gaasperplas... er werd +/- 2.5 x de normale werpafstand uitgevaren. Ik heb me er verder niet druk over gemaakt maar nu we het er toch over hebben!

En dan nog even iets aan bert vooijs :

Sinds wanneer is het dat een paraplu verboden is ? Sochtends kwam dat gaajes van groenland namelijk langs en die begon te zeuren over mijn Paraplu waar 2 strechers onder stonden..... Verders was alles netjes opgeruimd dus daar zouden ze ook niet over kunnen zeiken...

Volgends hun was mijn paraplu verboden, ik mocht niet op een strecher liggen en er mocht al zeker geen slaapzak aanwezig zijn :-?

Denk toch dat ook ik maar een bouwaanvraag in ga dienen voor een rood kleurig staalconstructie op me visstek... met wat steekpenningen aan mevrouw sweet heb ik binnen een week een mooi nachtverblijf :wink:

groeten

en de TYFUS aan groenland!!

killian



Killian,

Als je iets over Groenland wilt regelen moet je bij de Deense regering zijn.

Groengebied Amstelland stelt zijn eigen regels. De visclub houdt contact met ze en doet zijn best voor de vissers. Volgens mij al meer dan een jaar is de regel dat je een plu bij je mag hebben, maar alleen opzetten als het regent. Wist je dat niet?

Verder zou ik het waarderen als je me hier op het board als medeboarder aanspreekt. Als je me als bestuurslid van de club nodig hebt, doe je dat maar via PB of de geeigende kanalen. Hier heb ik dus geen zin in. :evil:

Ik zal je melding doorgeven aan de BOA of de controlecommissie.

@ Peet: ik PB je dit weekend, Wil meer weten. En er is nog van alles mogelijk.


Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

05-05-2007 02:16

Kees Ouwehand schreef:Dat het verbod op de Gaasperplas op het gebruik van enig onderkomen zoals letterlijk in de WOR wordt genoemd al minstens een jaar geldt.
(Kees, ik pik je tekst er uit om mijn tekst bij te staan ;))

Dit was voor mij de reden om te stoppen met vissen op deze plas. Het zéér vroege opstaan voor een paar mooie uurtjes werd mij teveel moeite. Maar als ik dan hoor en ZIE dat de plaatselijke BOA's het nachtvissen gewoon prima vinden, begint het bij mij te jeuken. En dan gaat het niet om twijfelgevallen als ovals, maar gewoon complete tenten... En dan zal ik niet mogen vissen met een plu?
Hetzelfde geldt voor het uitvaarverbod op een aantal wateren rondom Amsterdam (al heb ik begrepen dat het inmiddels min of meer een gedoogbeleid is geworden). Ik sta braaf me de pleuris te spodden, terwijl de buren rustig hun handeltje uitvaren :x En de controle is dus 0.

Waar het mij om gaat is het volgende. Als dit soort verboden niet worden gecontroleerd gaan mensen de regels overtreden. Ze kijken waar de grens ligt. En ik als brave burger ebn dan de spreekwoordelijke "lul" als ik gepakt wordt. Bij mij is het alles of niks, zwart of wit, wat dit soort zaken aan gaat. Met andere woorden: of je verbiedt het (nacht)vissen op bepaalde gebieden, of je staat het toe. Maar niet zo'n half gedoogbeleid.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-05-2007 10:43

Mee eens, Martijn.

Helaas lijkt het erop dat er selectief gecontroleerd wordt.

Ik weet niet of Groengebied Amstelland hiervan op de hoogte is.

Bij dergelijke gevallen is het beter hier werk van te maken, dan mopperend zelf de regels te overtreden. Reacties zoals die van Killian hebben geen enkele zin en werken averechts.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
peter andrae

05-05-2007 12:37

Ja is goed Bert ik zie hem wel verschijnen.
killian bruijne
Berichten: 553
Lid geworden op: 03-01-2006 00:43

05-05-2007 20:29

Goedeavond.

Ik heb deze fox paraplu speciaal gekocht omdat deze na navraag aan de controleurs van groenland als legaal werd bestempelt 'nee meneer die paraplu is helemaal prima' ik hoor het ze nu nog zeggen. Vandaar dat ik er nu flink de pleuris in heb dat de collega's van de controleurs die in het verleden ook nooit een opmerking over de plu hebben gemaakt dit nu wel doen! Er was die dag zeker geen sprake van regen echter was de zon mij veel te fel vandaar dat de plu op stond.

Is er dit jaar soms iets verandert kwa regelgeving of had de controleur een kut bui ? Vis al jarenlang aan de plas, altijd netjes de papieren in orde e.d. en nooit problemen gemaakt of wat dan ook. Nee de lol van het vissen weten ze aardig in te dammen :-? Had ik een tijdje geleden nog zo een zin om te gaan vissen nou deze is nu volledig verdwenen!

Over mijn vorige bericht, het had wat netter overgebracht kunnen worden maar het moest er gewoon even uit, mijn excusses hiervoor :wink:

Groetjes

Killian
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-05-2007 20:44

Groengebied Amstelland (o.a. Gaasperplas): voor nachtvissen is uitsluitend een paraplu als beschutting toegestaan.

Laat me even raden Killian. Het was nog geen nacht?

Vind het ook een zeer vervelende ontwikkeling, maar het is daar op dit moment nu eenmaal zo. De controleurs voor van alles en nog wat uitmaken helpt niet het te veranderen.

Toen de regels in het Groengebied ingesteld werden is een uitgebreide toelichting gegeven in het blad Vissen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
killian bruijne
Berichten: 553
Lid geworden op: 03-01-2006 00:43

06-05-2007 10:53

Hoi

Het was idd nog geen nacht, echter is het nog bijna nooit gebeurd dat ik ze snachts heb gehad, meestal sochtends vroeg dat wel! Ik ben verder wel netjes gebleven tegen de controleurs , ik geloof dat daar namelijk ook een misverstand over is ontstaan ?? Die mensen doen namelijk ook alleen maar wat hun opperhoofd hun opdraagt en de ene die neemt het helaas wat serieuzer op als de ander.

Groetjes

mokum
Plaats reactie