De temperatuur gaat weer omhoog!

Gebruikersavatar
pieter jan vd berg
Berichten: 449
Lid geworden op: 03-07-2006 11:50
Locatie: Barneveld
Contacteer:

14-11-2006 09:26

Ik heb de afgelopen dagen 1 Karper,18 Baarzen en twee Waterkippen :evil: gevangen.....

met vriendelijke groenten,

PJ v/d B.
Beter 1 karper in de hand, dan 10 in het water....
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

14-11-2006 09:52

De komende 3 nachten ben ik ook aan het water te vinden, licht voeren is idd het credo, maar met een Wtemp van 9,9 C op zondag die gisterenavond al weer 10,7C was en alleen nog maar verder gaat stijgen beloofd dit veel goeds. Maar dat krijg je als je op wat ondieper water aan de slag bent. De diepere wateren ondervinden weinig effect van deze stijging, alhoewel...

Mijn beste sessies in het najaar (vanaf begin Oktober) heb ik gedraaid op het moment dat het zachter weer is. Wanneer de luchttemperatuur kouder is dan de watertemperatuur dan daalt de temp. van het water (deuh) en als karper ergens een hekel aan heeft dan is het dat wel. Bij gelijkblijvende watertemperatuur of zelfs licht stijgende (zoals de komende dagen gaat gebeuren) heb ik altijd juist mijn visjes kunnen vangen. Dit ook geldend voor dieper water. "Hele" diepe wateren met gelaagdheid in het water zijn weer een ander verhaal.

Dat ze nu op topgewicht zitten en winterklaar zijn hoef je mij niet te vertellen Kees, waarom denk je dat ik 3 nachten aan het water zit :wink:
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Jelle van Middelaar
Berichten: 218
Lid geworden op: 03-01-2005 15:01
Locatie: Hoogland
Contacteer:

14-11-2006 10:50

Ik ben ook nog ff bezig met een voersessie..
van het weekend maar eens 2 nachtjes zitten weer.

Ik heb er in ieder geval vertrouwen in, nu maar afwachten of mijn target dit jaar nog op de kant gaat komen!

Jelle
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

14-11-2006 11:35

Op ondiepe wateren heeft het warmere weer zeker veel invloed op de watertemperatuur. Vooral als een harde wind recht over het water staat.
Dit heb ik in het voorjaar nog meegemaakt. 's ochtends was het water 11 graden. Aan het einde van de middag was het al 13 graden. Enkele dagen later 18 :o
Zo hoog zullen de temperaturen nu niet worden, maar het heeft zeker een niet te onderschatten invloed op ondiep water.

Op een water van minder dan een meter diep vang ik af en toe 's winters wel wat vissen. Dit is altijd bij regenachtig, winderig weer en minimaal een graad of 8. Regelmatig heb ik het ook op zonnige, rustige dagen geprobeerd, maar zonder resultaat.
Geef mij dus maar de combinatie van wind en een hoge temperatuur! Donderdag ben ik vrij, dus dat wordt knallen!!! (hoop ik :-? )

Groeten JW
Run to the water.....
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

14-11-2006 12:08

18 graden in een paar dagen?? Meet je dan aan het oppervlakte of iets boven de bodem, waar de vis zwemt??
Ik was gister lekker aan het pennen, ving alleen geen drol. Toen ben ik maar naar een klein poeltje gefietst, het water was er kraakhelder, wat niet echt een goed teken is. Als de vis een beetje actief is wordt het snel troebel. Na lang rondstruinen kwam ik weer terug op mn eerste stekkie, en daar zag ik ruisvoorns aardig actief doen. Mooi, even een paar ruisvoorns knallen, ook leuk. Ineens een dikke kolk, en een flank van een snoek die door het water snijd... :-?
Had ik eindelijk een stekkei aan de gang, komt die snoek de boel verzieken. Telkens wanneer er weer een beetje vis op de stek kwam maaide die snoek er weer doorheen... Helaas geen snoekmateriaal bij me.

Gr, Tim
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

14-11-2006 12:47

Tim, ik had aan de oppervlakte gemeten, maar dit maakt denk ik op een water van slechts een meter diep weinig uit.
Hierbij bedoel ik dan wel met minimaal windkracht 5 ofzo, die in de lengterichting (enkele kilometers) over het water staat. Het water wordt dan goed gemengd door de golfslag en zal snel in temperatuur stijgen. Veel sneller dan de opwarming door de zon bij windstil weer. Dan wordt alleen het bovenste laagje verwarmd.

Groeten JW
Run to the water.....
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

14-11-2006 15:16

Wijze woorden bart, je haalt letterlijk de woorden uit me mond! De vooroordelen de wereld uit! Je hebt namelijk een paar van die gassies die denken intersant te zijn op het forum, en maar gelijk scanderen dat je te veel zou voeren, haha ach lekker laten gaan. Was lekker anthoushast toen ik zondag het weerbericht las op knmi, vandaar deze topic. En ja ik onderhoud me vreet plekkie wel! :o :D Ik vang morgen me visjes! :-? Hiaaaa :wink: 8)

Gr Danny
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

14-11-2006 16:32

ik ga overmorgen me visies vangen (hoop ik)

vandaag wel 1 of 2 zien azen op me voerplek ong een half uur nadat ik gevoerd had
morgen nog ff voeren op me 2 plekjes en overmorgen hopelijk een aantal aan de haak :)
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

14-11-2006 16:46

Ik zit nog te twijfelen om erop uit te gaan.

Zit namelijk met een leuke kantoorbaan van 9 tot 5. Het zou natuurlijk wel kunnen, maar vandaar ook de twijfel.

Dus of het wordt een nachtje of vanavond even met de pen.

gr.
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

14-11-2006 17:55

Danny,

Ik wou alleen even een punt maken dat er juist nu wel met het hoofd gevoerd dient te worden. Had niks te maken met interessant doen of jou zwart maken o.id. Heb het ondertussen nu al zo vaak gezien dat de boel voor iedereen verstierd wordt.

Invloed van weer op watertemperaturen is een hele interessante. Wind is daarbij, zoals hierboven aangehaald een hele belangrijke. Wind zorgt voor vermengen zodat het temperatuurverschil met de buitenlucht aan meer 'waterlagen' wordt doorgegeven, dan alleen het contactoppevlak tussen lucht en water.

Dan heb je nog afkoeling door verdamping. Hiermee heeft de luchtvochtigheid weer wat te maken. Die 'natte bol' en dergelijke. (evt. ook de luchtdrukgebieden Bart?) Kan een iets meer natuurkundig onderlegd persoon hier iets meer over vertellen. Had er in het verleden op m'n werk mee te maken en het ook redelijk uitgezocht hoe dat voor ons vissers zat. Maar ja, ben het ddor overmatig drankgebruik een beetje vergeten.

Feit is: Met de eerste nachtvorsten kan het plots toch nog goed lopen. Er is iets met die temperatuur onder de nul graden. Maar wat? Ik krijg daar m'n vinger niet echt achter, die vissen zouden dat toch niet moeten merken. Al met al is dat water maar een raar chemisch stofje

mvg,
Kees
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

14-11-2006 18:54

Okey Kees, dank voor je toelichting :) :wink: .
Het is trouwens super wat je zegt over temperatuurs verschillen en invloeden, kan er aardig wat (en iedereen met mij) van opsteken! Tight lines deze dagen 8)

Mvg Danny
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

14-11-2006 19:07

donderdag 20 gr pppfffffffuuuuuuuuuuuuuuuu 8)
aldejekes loat goan!
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

14-11-2006 21:00

martijn bunte schreef:donderdag 20 gr pppfffffffuuuuuuuuuuuuuuuu 8)


:o , dan wordt het toch nog lekker temperatuurtje als ik ga vissen :P
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

14-11-2006 21:28

Waar zijn de tijden gebleven dat je in november je poolpak aan moest omdat het zo koud was.Ik vind dit schrijnend.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

15-11-2006 09:30

Kees van der Voorden schreef:Feit is: Met de eerste nachtvorsten kan het plots toch nog goed lopen. Er is iets met die temperatuur onder de nul graden. Maar wat? Ik krijg daar m'n vinger niet echt achter, die vissen zouden dat toch niet moeten merken. Al met al is dat water maar een raar chemisch stofje


Ik heb jaren geleden een mooie theorie gelezen van Terry Hearn op een engels forum. Hij schreef dat wanneer de vorst zijn intrede doet het oppervlaktewater daalt tot de 4 graden, water van 4 graden is zwaarder dan warmer water en zakt dus naar onderen. Hierdoor zal de vis niet op de diepere punten blijven maar gaan zwemmen naar minder diepe gedeeltes. Valt het jouw niet op Kees dat die nachten met de eerste nachtvorst vaak wat ondieper de vissen opleveren? Mij wel.

Moet er wel bij zeggen dat ik goede nachten met nachtvorst meestal had aan het einde van September, begin van Oktober. Na deze periode is het effect bij mij iig minder te merken van de intredende nachtvorst. Dan moet ik het hebben van net die paar zachtere dagen tussen de koude dagen (zoals nu, het wordt fucking zomer!! in het zuiden).

Wat betreft luchtdruk kan ik zo niet zeggen of het effect heeft op het afkoelen van het water, al is het natuurlijk wel zo dat bij een stijgende of hoger blijvende luchtdruk het weer helder wordt en in het najaar de wind naar O cq N richting draait. Betekenend koud en helder weer, betekend dus afkoeling van het water. Vaak loopt het wisselvallig in het late najaar, maar heb wel een paar kleine patroontjes kunnen ontdekken.

PS: Zal van de winter trouwens eens tijd maken voor jouw "Analyse".

Gisterenavond was het water al 11,2C, vanochtend 11,5C. Weer dus wat erbij. Vannacht eindelijk na 2 weken weer een aanbeet, helaas schoot deze vis los, maar er begint dus weer leven in te komen. Beloofd wat voor de komende 2 nachten.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

16-11-2006 15:50

Ik moet eerlijk zeggen dat weinig ervaring heb met ondiep vissen in het najaar. Ik zat eigenlijk vastgeroest in het bevissen van de diepere delen van het water (behalve op de rivier). Daar ben ik dit jaar wel van teruggekomen moet ik eerlijk zeggen. Weer leren alles open te benaderen is de grote les voor mij geweest dit jaar.

Die Theorie van Terry Hearn kan ik niet onderschrijven. Hij klopt gewoon niet. Ten eerste moet er geen beweging van het water zijn, wil die bovenlaag afkoelen tot 4 graden.
Als er dan al een laagje van 4 graden ontstaat, dan moet die laag zakken door water van pak em beet 12 graden( die overigens een veel groter volume heeft dan de waterlaag van 4 graden) zonder dat het de temperatuur aanneemt van het omringende water. Dat kan gewoon niet.

Pas als zo'n beetje het hele water is afgekoeld naar de 4 graden. Kan er de situatie ontstaan, waarbij het zwaardere water van 4 graden op de bodem blijft en het water erboven onafhankelijk van deze 'bodemlaag' in temperatuur kan verschillen. Ik zie dit meer als een bescherming voor de vissen van de natuur in bar koude tijden.

mvg,
Kees
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

16-11-2006 16:07

Of ik moet het engels verkeerd geinterperteerd hebben...

Weet wel dat het zachte weer zorgt voor meer activiteit bij de karper, vannacht eindelijk weer een vis en wel van 31 pond, daar draait het uiteindelijk allemaal om :D
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

16-11-2006 16:10

martijn bunte schreef:donderdag 20 gr pppfffffffuuuuuuuuuuuuuuuu 8)



hmm hier niet, het regent hier al de hele dag :cry:

hopelijk morgen beter
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

16-11-2006 16:36

hier nog geen spatje gehad,leek wel lente vandaag.
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

16-11-2006 16:53

Allo,

Om het nu lente te noemen...Hier was het flink winderig wat het toch wel onguur maakte.

Aan deze hoge temperaturen kleeft wel degelijk een nadeel. Is het al iemand opgevallen dat het veel drukker is als andere jaren? Vorige november had ik al flinke nachtvorsten en volgens mij zelfs sneeuwbuien op mijn dak. Nu staan overal de stoeltjes nog buiten en drinkt men middags een lekker pintje.

Niet dat dit zo erg is maar feit is wel dat er meer voer blijft ingaan als andere jaren. Vooral op de drukke wateren. Soms wil het wel eens gebeuren dat de vissen in het najaar twee maal een vreetkick beleven. De eerste vroeg in het najaar en van de tweede kick kun je dan profiteren als je laat in het najaar vist terwijl de rest al bij de kachel zit. Doe mij dus volgende week een paar goede nachtvorsten....;-)

Gr., Martin
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

16-11-2006 17:00

Martin Post schreef:Allo,

Om het nu lente te noemen...Hier was het flink winderig wat het toch wel onguur maakte.

Aan deze hoge temperaturen kleeft wel degelijk een nadeel. Is het al iemand opgevallen dat het veel drukker is als andere jaren? Vorige november had ik al flinke nachtvorsten en volgens mij zelfs sneeuwbuien op mijn dak. Nu staan overal de stoeltjes nog buiten en drinkt men middags een lekker pintje.

Niet dat dit zo erg is maar feit is wel dat er meer voer blijft ingaan als andere jaren. Vooral op de drukke wateren. Soms wil het wel eens gebeuren dat de vissen in het najaar twee maal een vreetkick beleven. De eerste vroeg in het najaar en van de tweede kick kun je dan profiteren als je laat in het najaar vist terwijl de rest al bij de kachel zit. Doe mij dus volgende week een paar goede nachtvorsten....;-)

Gr., Martin


Dat is inderdaad een nadeel. Het warme weer zorgt ervoor dat mensen door blijven voeren. Wat nu als het over een paar dagen omslaat? Dan ligt er straks voer in waar de vis zich vol van vreet. Als er daarbij "te veel" ligt zal dit uiteindelijk alleen maar negatief uitpakken.
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

16-11-2006 17:14

en zo heeft elk voordeel weer een nadeel :o moet nog even wachten mag dinsdag weer eens probeeren :lol:
aldejekes loat goan!
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

16-11-2006 17:55

Tim, ik had aan de oppervlakte gemeten, maar dit maakt denk ik op een water van slechts een meter diep weinig uit.
Hierbij bedoel ik dan wel met minimaal windkracht 5 ofzo, die in de lengterichting (enkele kilometers) over het water staat. Het water wordt dan goed gemengd door de golfslag en zal snel in temperatuur stijgen. Veel sneller dan de opwarming door de zon bij windstil weer. Dan wordt alleen het bovenste laagje verwarmd.


Hier heb je helemaal gelijk in! Wel een explosieve temperatuurs toename dan.. Ik ga zaterdag weer een nachtje pakken, ook een vrij ondiepe poel, dus de temperatuur zal in elk geval wel boven de 10 graden liggen. Met deze harde wind en regen zal de watertemperatuur erg snel opwarmen, ik heb er zeker zin in!

Mvg Tim
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

16-11-2006 19:40

Bij mij heeft vandaag helaas niks opgeleverd. Of ja toch wel... De brasems waren namelijk weer hyperactief geworden met deze temperaturen, maar daar zat ik niet echt op te wachten...

Martin Post schreef:Allo,

Soms wil het wel eens gebeuren dat de vissen in het najaar twee maal een vreetkick beleven. De eerste vroeg in het najaar en van de tweede kick kun je dan profiteren als je laat in het najaar vist terwijl de rest al bij de kachel zit. Doe mij dus volgende week een paar goede nachtvorsten....;-)

Gr., Martin


Die tweede vreetkick mis ik ook nog steeds Martin! Geef mij volgend najaar maar weer normale temperaturen, dan vang ik meestal veel beter. En dat zeker ook met de tweede kick, ergens in begin november ofzo.

Groeten JW
Run to the water.....