Slangen.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gert jan Prevo
Berichten: 223
Lid geworden op: 14-10-2005 11:27
Locatie: Rotterdam

19-10-2006 22:09

Jullie zullen je misschien afvragen wat dat met onze gemeenschappelijke hobbie karpervissen te maken heeft en waarom ik dit topic start. Dat zal ik hieronder uitleggen.

Ik en mijn maat zijn in de zomer op een nieuw water gestart en hebben daar eigenlijk zonder succes (op een paar brasems na) de eerste dagsesies gevist. Toen besloten om een voersessie van een week te starten en het dan een nacht te proberen. Het gevolg was een enorm hectische nacht met 6 karpers en een stuk of wat brasems en een zeet.

We wouden zo snel mogelijk een nieuwe sessie plannen (natuurlijk wel met een voercampagne) maar dat kwam er i.v.m. op vakantie gaan niet echt van. Dus nu hadden we het plan opgevat om in de herfstvakantie dit water nog eens met eens sessie te vereren. En nu komt het...

Dat kan dus niet i.v.m. slangengevaar (ja in nederland). Het betreffende water ligt in een bos en daar zijn nu op de een of andere reden giftige adders opgedoken (komen normaal niet in Nederland voor dus waarschijnlijk door iemand daar uitgezet). Men heeft er inmiddels 2 gevangen maar er zouden er na onderzoek zeker nog 4 in het bos bevinden. Nu staan er bij de ingangswegen van het bos bordjes, met niet betreden i.v.m. slangengevaar.

Mijn maat en ik heb om deze reden besloten om helaas de geplande sessie op dit water maar te later voor wat het is. Maar wat zouden jullie doen in z'on geval?
Dennis Pronk
Berichten: 248
Lid geworden op: 09-06-2006 21:52
Locatie: Den Haag
Contacteer:

19-10-2006 22:12

geen risico lopen al hoewel de adder niet echt een agresieve slang is, maarja, hij is nog steeds giftig en het kan toch dodelijk aflopen als een giftige slang jou snachts bijt en je hebt geen tegengif bij je.

conclusie: gewoon wachten tot ze zijn opgespoord en zijn gevangen 8)
Davey vd liefvoort
Berichten: 278
Lid geworden op: 02-08-2006 18:29

19-10-2006 22:23

Uiteraard, toch wel veiligheid voor alles. Vissen is een zeer mooie sport, maar in het ergste geval doodgaan omdat je ZO graag wou vissen,.. gaat mij een klein beetje te ver.
peter andrae

20-10-2006 00:28

Zal wel loslopen met de adders,heb in frankrijk ook vaak zat tussen de slangen gezeten dichte tent is een optie en laarzen aan als je uit de tent stapt en wel binnen zetten.


mvg peter.
Gebruikersavatar
Gert jan Prevo
Berichten: 223
Lid geworden op: 14-10-2005 11:27
Locatie: Rotterdam

20-10-2006 12:37

Ik vind het gewoon een eng idee, en omdat het gewoon verboden is om er nu te gaan vissen doen we het dus ook niet.

Hebben jullie ook wel is zulke dingen meegemaakt waardoor een sessie in het water valt?
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

20-10-2006 12:46

GertJan,

Er schijnen nu ook andere bordjes te staan, toevallig al wat ervan gezien? Weet niet exact wat erop vermeldt staat, maargoed.

Stuur me maar een PBtje, kan je wellicht verder helpen met je zoektoch naar wat ´Boskerrepers´
Doen de molens het nog goed trouwens?

Groet,
Frank

PS. moet er toch niet aan denken, snachts ineens een slang over je slaapzak, jij wordt hierdoor angstig wakker, de slang raakt in paniek en valt aan.. heerlijk, dat karpervissen :)
anton eckhardt
Berichten: 357
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Wageningen en Nijverdal

20-10-2006 14:41

adders komen wel degelijk voor in NL. Vooral in natte veengebieden zie je ze "veel".
Voor een gezond volwassen persoon niet dodelijk giftig, voor oude mensen en kinderen kan het wel verkeerd aflopen. Schitterende beesten overigens.
Vervelend voor je dat je er nu niet meer mag komen, vind het ook een vreemde reden. Zijn veel gebieden waar je dan niet meer zou mogen komen ivm met "gevaar". Misschien willen ze de adder wel beschermen tegen de mens.

mvg anton
Gebruikersavatar
Gert jan Prevo
Berichten: 223
Lid geworden op: 14-10-2005 11:27
Locatie: Rotterdam

20-10-2006 16:02

Er is sprake van een giftige addersoort die niet in Nederland voor komt!!!

http://www.ad.nl/rotterdam/zuidrand/article717359.ece
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

20-10-2006 16:34

Gert-Jan,

Inderdaad, er zijn meerdere soorten Adders. De Adder die van oorsprong
in ons land voorkomt is wel giftig, maar praktisch niet dodelijk. Je kunt er
wel heel ziek van worden. Een tegengif spuit ophalen bij een arts is dan
ook aan te raden...

O ja, Adders mogen ook graag in de zon op heidevelden liggen.

groetjes Benny
bertho keur
Berichten: 423
Lid geworden op: 31-08-2006 21:18

20-10-2006 16:43

met het koudere weer van nu zie je toch niet meer
die zijn waarschijnlijk al weggekropen voor de winter
daar komt bij dat een beet van een aspis adder `slechts`in 2 procent van de gevallen dodelijk is ( bij jonge of oude mensen)
geen reden om je zorgen te maken zou ik zeggen

in frankrijk zou je ook gaan vissen als je kans krijgt
en hier kruipen er nog veel meer rond
Better to rule in hell, then serve in heaven.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

20-10-2006 16:43

Jep, als ze zich 's ochtends vroeg in open zon opwarmen zijn ze het gemakkelijkst te spotten. Dan zijn ze ook nog niet zo actief. Adder is de enige in ons land voorkomende slangensoort die giftig is. Maar in dit geval schijnt het dus om een andere addersoort te gaan. Ik vraag me af of die adders in dat bos zich in ons klimaat kunnen handhaven...
kev zmindah
Berichten: 218
Lid geworden op: 07-07-2005 13:38
Locatie: leidseveen

20-10-2006 17:28

ik betwijfel ook of ze de winter overleven, de inheemse nederlandse slangensoorten "graven" zich in om winter te overleven, en houden een winterslaap, soorten die van warmere tropische bestemmingen komen, hebben dit winter instinct in principe niet, zover ik weet, dus kan je wat mij betreft de gehele winter door blijven vissen, en in zuid-europa kom je slangen genoeg tegen, zitten een hoop van ons toch ook te vissen? dus waar zou je je druk om maken, zolang het geen taipan of black mamba of gabon pofadder is , valt het allemaal best mee...
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

20-10-2006 17:51

In dit geval (omgeving Rotterdam) betreft het wel een importadder wiens gif 10x sterker is dan het gif van de inheemse soort.
Rond het gebied waar deze niet inheemse adders zijn losgelaten zijn dus niet alleen voor de lol waarschuwingsborjes geplaatst.
Een beet van deze soort kan wel degelijk dodelijk zijn voor de mens en zijn trouwe viervoeter..
Kijken jullie ooit wel eens naar het "Journaal"? :oops:


Losgelaten gifslangen terroriseren bos in Nederland


Medewerkers van reptielenopvang Serpo uit Delft zoeken naar meerdere giftige slangen in het Zuid-Hollandse Poortugaal. Zaterdagochtend zijn al twee slangen gezien, maar het lukte niet de dieren te vangen, zegt directeur Walter Getreuer van Serpo.

Wandelaars hebben de afgelopen week meerdere adders gesignaleerd in het Valkenstijnse bos. Volgens Getreuer gaat het in elk geval om drie exemplaren. Het gaat vermoedelijk om een uitheemse addersoort, de aspisadder. Volgens Getreuer zijn de dieren waarschijnlijk losgelaten. "Ze horen hier niet en kunnen het natuurlijke evenwicht in het bos verstoren."

De slangen zijn giftig. Getreuer adviseert mensen ze niet zelf te vangen. "Ze moeten de slangen wel fotograferen, maar er verder afblijven en ze zeker niet opjagen, anders kunnen wij ze niet vangen." Zes weken geleden werden er volgens Getreuer in het bos in Poortugaal al drie slangen gevangen. (novum)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... per_01.jpg



Meer nieuws? Surf naar http://nieuws.hln.be
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

20-10-2006 18:09

Ik denk dat het kwalijke van een slangebeet van deze exoot is dat er zo snel geen antigif voorhande is. Vandaar ook de uitvoerige waarschuwingen misschien.
anton eckhardt
Berichten: 357
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Wageningen en Nijverdal

20-10-2006 18:15

Beste Henk

Ik (Wij) heb(ben) geen tv in het studentenhuis, kijk dus nooit naar het Journaal. Wel lees ik het NRC en de Volkskrant.

Mvg Anton
bertho keur
Berichten: 423
Lid geworden op: 31-08-2006 21:18

20-10-2006 18:23

exoot??
je rijd 5 a 6 uurtjes en je komt hem in het wild tegen

deze slang komt gewoon uit frankrijk
daar vriest het `s winters toch ook
in nederland oveerleven ze gewoon
al die ophef over niets
Better to rule in hell, then serve in heaven.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

20-10-2006 18:24

Frankrijk is geen Nederland. Dus exoot. Zo lang hij hier niet van nature voorkomt is het een uitheems dier.
bertho keur
Berichten: 423
Lid geworden op: 31-08-2006 21:18

20-10-2006 18:39

heb je gelijk in
persoonlijk zie ik een exoot als tropisch hawaistrand etc. :lol:
Better to rule in hell, then serve in heaven.
Gebruikersavatar
Gert jan Prevo
Berichten: 223
Lid geworden op: 14-10-2005 11:27
Locatie: Rotterdam

20-10-2006 18:55

Het is inderdaad een uitheems dier, ik hoop dat de overige drie snel weggevangen worden zodat het bos weer wordt vrijgegeven.

Ik ben er net nog even langs gereden, er stond naast het bordje "niet betreden vanwege slangen gevaar" een ander identiek bordje met daar op "uitgezondert voor schoonmoeders". Dit vind ik echt een geweldige grap, ik morgen even een foto scoren als het bord er dan nog hangt tenminste!
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

20-10-2006 19:03

Heren,

Als ik een steen uit mijn raam gooi, komt ie in dit bos terecht. Heb een hoop zin en onzin gehoord over het verhaal.

Ik heb gemaild met de Serpo. http://www.serpo.nl zij hebben het vangen van de slangen geregeld en hebben er wel verstand van. Het ontstijgt in ieder geval het Hart van Nederland Niveau.

Wat feiten:
Een slang zal alleen bijten als hij zich aangevallen voelt.

De eerste beet is zelden een natte (met gif).

Door een kaplaars zal hij niet zo snel heen bijten. (geen garantie)

In hoog gras zit het beessie ook vaak een stuk boven de grond.

Alle dieren artsen en huisartsen hier in de buurt zijn gewaarschuwd. Tegengif is zeker wel voor handen.

Er zijn er tot nu toe 5 (3 in augustus en 2 in oktober) gevangen.
De gevangen exemplaren zijn allen zwart. Zwart is een bijzondere en zeldzame variant van het soort (dus interessant voor de verzamelaars, waarschijnlijk had deze verzamelaar een dubbele en heeft haar dus gedumpt.)

Waarschijnlijk gaat het om een nest slangen. Een nest kan tot ongeveer 10 slangen bevatten, maar wie zegt dat het 1 nest is.
Een bevrucht vrouwtje kan nog jaren jongen, zonder opnieuw bevrucht te worden.

Gezien de aard van het gebied, zullen de slangen zich goed in leven kunnen houden en er zijn voldoende schuilplaatsen.

Hoeveel slangen er nog zitten is onbekend. Op tv had de man van serpo het over 10 a 15. De gemeente spreekt over 2 a 3.
Er staan bordjes met de tekst "niet betreden slangengevaar" maar het is nog geen verboden gebied.

De beesten hebben een klein territorium. Ze worden zelden meer dan 150 meter van de plaats van uitzetten gevonden. Jongen zullen wel "uitzwermen"

Voor mensen die bekend zijn in het gebied. Rondom de kom aan de boskant zijn de 5 exemplaren gevonden.

Er is tot nu toe 1 hond gebeten, beest is niet overleden voor zover ik weet.
Mensen vinden het leuk om over het onderwerp te praten en zo ontstaan er de wildste cowboy verhalen.

Het wordt een stuk rustiger met vissers de komende tijd. Misschien ga ik er weer eens vissen. Met een slangenstaart uit de fopwinkel die onder stoel vandaan komt, kun je er misschien weer eens lekker rustig vissen. De slang komt voor in Zuid Frankrijk, Noord Italie, Frankrijk en Portugal (niet Poortugaal). Ooit een bos gezien met bordjes in die gebeiden???

Als ik iets over het hoofd zie of verkeerd heb begrepen, hoor ik het graag. Ik heb een hond en een dochter, ik wil weten hoe het echt in elkaar zit allemaal.

groet,

Leon
Laatst gewijzigd door Leon vd Graaf op 20-10-2006 19:26, 3 keer totaal gewijzigd.
Theo Belt

20-10-2006 19:09

Leon,

heb je niet meer dan een hond en een dochter?
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

20-10-2006 19:25

goeieavond Theo,

Ik heb veel meer dan een hond en een dochter. Maar mijn hond en mijn dochter staan heel hoog in de hitlijst van mensen en dieren die ik voor geen karper zou willen ruilen en die ik geen slangebeet zou willen laten oplopen terwijl ik hem had kunnen voorkomen door me beter te laten informeren.

Maar je moet alles in het juiste persepctief zien, je moet het niet gaan overdrijven allemaal.

groet

Leon
bertho keur
Berichten: 423
Lid geworden op: 31-08-2006 21:18

20-10-2006 21:30

zeer goed gesproken leon
amen :lol:
Better to rule in hell, then serve in heaven.
Gebruikersavatar
Gert jan Prevo
Berichten: 223
Lid geworden op: 14-10-2005 11:27
Locatie: Rotterdam

20-10-2006 22:45

Heey, Leon bedankt voor het opsommen van de feiten. En leuk om te weten hoeveel mensen uit albranswaard er op karper wissen worden er steeds meer!

Ik hoor iedereen dat het zo verschrikkelijk druk water was, maar heb hier zelf niks van gemerkt, alleen wel het nodige afval op de stek, maar daar hoeft het niet druk voor te zijn!
Gebruikersavatar
dennis van den hoven
Berichten: 187
Lid geworden op: 31-10-2005 20:54
Locatie: waddinxveen

21-10-2006 20:10

Op elk leuk watertje zit wel een addertje onder het gras :D
karpervissen=wachten op iemand die je nooit eerder gezien heb
Plaats reactie