kiezel i.p.v. lood

marcel bijl
Berichten: 83
Lid geworden op: 30-05-2005 22:14

11-10-2006 18:23

Rick Jansen schreef:ja maar de giftige stoffen kunne niet uit lood komen als er een bescherm laagje omheen zit zoals bij karperlood



dat laagje laat vaak los naar verloop van tijd
wil je echt een onzichtbare onderlijn maak hem eens van pva
marcel bijl
Berichten: 83
Lid geworden op: 30-05-2005 22:14

11-10-2006 18:25

vis zelf ook wel eens met kiezels en heb nog nooit last gehad van in de knoop gooien
maakte ze ook eerst zelf maar heb daar nu de tijd en het geduld niet voor
je kan idd het beste een sneetje erin maken en dan de wartel erin lijmen
of je moet een kolum boor hebben dat werkt ook wel goed maar gewoon met een boormachintje is het bijna onbegonnen werk

trouwens wat wel een nadeel is van de kiezel met het ophalen geef die erg veel weerstand
wil je echt een onzichtbare onderlijn maak hem eens van pva
Rick Jansen
Berichten: 618
Lid geworden op: 04-01-2006 11:49
Locatie: Wijhe

11-10-2006 19:12

dat laagje raakt bij mj nooit los alleen als ik me lood bijvoorbeeld op stenen gooi gebeurd nog wel eens als ik um aan de kant wil leggen maar dan doe ik er gewoon een ander loodje aan.
benny gabriels
Berichten: 70
Lid geworden op: 09-10-2005 15:42
Locatie: nieuw vossemeer

12-10-2006 22:52

bedankt voor jullie reactie
Davey vd liefvoort
Berichten: 278
Lid geworden op: 02-08-2006 18:29

19-10-2006 22:16

maar hoe je het ook wend of keert... een steen is een natuurlijk product en lood niet.
en op sommige dressuur waters kennen de karpers elk stuk lood al.
en zou je dus best een keer kunnen proberen met kiezels!

Mvg Davey
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

20-10-2006 07:48

En die wartel dan?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-10-2006 08:55

Galeniet of loodsulphide is één van de belangrijke loodertsen. Komt gewoon in de natuur voor.

Wat is het magische aan "natuurproducten" dat die ineens verantwoord zijn? Scheikundig bestaat alles in de natuur uit moleculen.

Teerzanden in Canada komen natuurlijk voor maar bevatten kankerverwekkende PCA's. Ik zou het maar niet in het IJsselmeer dumpen.

"Lood kan gevaarlijk zijn als het loodgehalte in het lichaam een bepaald niveau overstijgt. Dit kan op twee manieren gebeuren. Allereerst door voortdurend en langdurig inademen en inslikken van loodstof (chronische loodvergiftiging). Acute loodvergiftiging ontstaat door plotselinge blootstelling aan looddampen of via de opname van chemische stoffen met hoge concentraties lood. Dit inhaleren van looddampen kan zeer gevaarlijk zijn maar komt veel minder vaak voor."

Bovenstaande quote is vooral een probleem omdat lood een zogenaamd stapelgif is. Eenmaal ingenomen wordt het maar zeer langzaam afgebroken. Het kan na verloop van tijd en voortdurende inname in het lichaam opbouwen. Vergifting door looddamp heeft geen relatie met ons lood gebruik. Alleen daar waar ze de loodjes voor ons smelten.

We moeten natuurlijk niet door looduitstoot het natuurlijke loodgehalte van het water (er zit van nature al lood in) kunstmatig gaan verhogen. Maar we moeten ook niet overdrijfen. Ons aandeel daaraan is klein.

Groet, Kees