53 pond!

Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

21-09-2006 21:35

Daniel, lol hebben in je visserij?
Daar gaat het om, dat is duidelijk, ook mijn reden dat ik vis.
Ik vang alles graag, maar eerlijk is eerlijk, liever groot als klein.
Dat is ook niet het punt wat ik wil aanhalen.

Dat is wel het volgende punt,

de een vind het geweldig om op een kanaal te vissen, de ander vangt graag spiegels, die weer schups.
Weer een ander vist graag op alles wat er maar rondzwemt, ik bv vis graag op groot ruiger water, liefst niemand in de buurt, liefst totaal onbekend bestand, verrassingen houd ik van.
Neemt niet weg dat iemand anders op een zwaar beviste put een overbekende vis achterna zit net zoveel lol aan zijn visserij kan hebben dan ik of jij.
En dat is het punt waar ik op doel.
Er zijn zoveel mogelijkheden en uitdagingen in onze visserij dat er voor iedereen wel wat is waar hij voor wil gaan.
Om nu volgens de hedendaagse trend iemand die dikke vissen wil vangen te veroordelen gaat mij te ver.
De randdebielen die de overlast bezorgen, die moeten worden aangepakt, heeft niks met zware vissen te maken, sterker nog het heeft niks met vissen te maken.
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

21-09-2006 21:46

Wil, eens. Was ook geen veroordeling :wink:

Mvg. Daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

21-09-2006 21:56

Wil

De wantoestanden aan veel wateren hebben inderdaad niets te maken met dikke vissen vangen.
Natuurlijk zijn er van die 'boekjes'-vissers die achter elke vis aangaan, wanneer ze daar informatie over vinden.
Maar dat zijn over het algemeen niet de figuren die het echt verpesten.

Wat mij de laatste paar jaar opvalt is, dat er veel problemen zijn op wateren waar vaak (te) veel karper zit.
Zeg maar de overbezette wateren.
Het nieuwste type 'karpervisser' heeft graag veel runs.
Hier in de regio stikt het van de overbezette wateren, en het is er veel drukker dan op de 'gekende' circuit-wateren.

Ik zou wel eens willen zien hoeveel karpervissers er zouden overblijven, als er overal maar 3 karpers per hectare zou rondzwemmen.

met blankende groet

HPE,
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

22-09-2006 10:58

Hans, een waarheid als een koe.
Hoewel algemeen word aangenomen dat juist de circuitwateren waar de dikke vissen huizen de probleem gebieden zijn blijkt dat in de praktijk helemaal niet waar te zijn.
Deze wateren hebben een meoilijkheids graad waar de meeste van terug schrikken na een aantal blanks.

Hoppa daar gaat de stelling dat dikke vissen juist voor de overlast zorgen.

Het zijn inderdaad bijna altijd de wateren met een overbezetting en waar dus relatief makkelijk karper kan worden gevangen die de probleem gebieden zijn.
Troost is dat een gedeelte van de daar aanwezige karpervissers nog te "redden" is door juiste info, vaak handelen deze mensen naar voorbeeld van andere omdat ze ofwel de juiste vaardigeheden en regels nog niet onder de knie hebben of dat ze pas beginnende zijn als karpervisser.
Hier ligt dus nog een open kans om mensen te helpen door juiste info te verschaffen en door mensen te helpen om het een en ander onder de knie te krijgen.

Blijft over een groep onverlaten die voor geen enkele reden vatbaar zijn en doen en laten wat ze willen zonder ook maar een enkele wettelijke regel of fatsoens norm te hanteren.
Toch ligt misschien ook hier een kans met de nieuwe vispas die eraan komt.
Zal echter vallen en staan die kans met controle, zonder deze controle is ook de vispas waardeloos als stok achter de deur.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

22-09-2006 12:29

Hoe vervelend misschien ook, maar kaprervissers zijn een afspiegeling van de maatschappij. Helaas is onze maatschappij aan het afglijden. dus ook de karpervissers.

Ik denk dus dat het belangrijk is dat goed voorbeeld goed doet volgen.

Hoe bekrompen misschien ook, maar een voorplaat met een pod met 3 of meer hengels kan het beeld negatief beinvloeden. De jeugd wordt aangetrokken door het geluid en geflash. Ze zien 3 of 4 hengels en denken dat dat zo hoort en doen dat dus gewoon na. Niet echt gehinderd door enige vorm van kennis of zo.

Door te educaten en niet te condemnaten is er best wel wat te redden.

(Neem maar mezelf: het stikte me allemaal nix. Nu vis ik braaf met 2 hengeltjes.)

Overlast: de overlast wordt niet door karpervissers sec veroorzaakt. Wat ik zie is het het gedoe erom heen. 2 vissers en 6 bezoekers, liefst op scooters en maar lachen, gieren en brullen. Hardstikke leuk, maar het stikt de dievenmoord van de campings, spreek daar af.

Vrij naar Co Sielhorst:

Als ik een andere karpervisser zie vissen, zit ik te dichtbij.

MVG

Klaas
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

26-09-2006 11:00

Ik zou wel eens willen zien hoeveel karpervissers er zouden overblijven, als er overal maar 3 karpers per hectare zou rondzwemmen.


Voorlopig lijkt dit de standaard HPE

OP bijna 2 hectare:

... lake of approx 4.75 acres with 7 immaculately laid out swims. There is very little weed even late in the year, because of this, fishing is very straightforward, bait boats can be used by all anglers, these are available to hire and have proved extremely effective. Maximum number of anglers is five.

Fish Stock

140 carp between 20 and 30lbs
100 carp between 30 and 40lbs
30 carp between 40 and 50lbs
2 carp 50lbs
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

26-09-2006 16:42

Klaas

En er zwemmen geen andere vissoorten rond ??

met afvragende groet

HPE

p.s. De plaatselijke HSV bij ons vindt dat 200 karpers op 2,5 ha. ook makkelijk moet kunnen, voor het gemak vergeten ook zij dat er nog vele andere vissoorten rondzwemmen...
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

27-09-2006 08:40

2 steuren en een meerval natuurlijk.



MVG

Klaas
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

28-09-2006 16:33

Klaas

Dat is zeker een natuurlijk bestand....net als bij ons op de lokale HSV-put....buiten die tweehonderd vissen zwemt er trouwens ook een 53-ponder...tenminste dat woog ze bij haar laatste vangst.
Zal wel afgevallen zijn bij de volgende vangst...

met gewichtige groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!