kar met brommer

Plaats reactie
sam claus
Berichten: 32
Lid geworden op: 22-06-2004 13:35

03-09-2006 23:02

ik weet niet of dit juist geplaatst is het is eigenlijk ook een beetje materiaal he :lol:
zijn er onder ons ook mensen die met een kar gaan vissen en een brommer die deze trekt?
Ik ben dit van plan maar weet niet goed hoe en wat.
welke brommer en hoe hebben jullie dit opgelost?
foto's zijn altijd welkom
groeten sam
Leon Mertens
Berichten: 158
Lid geworden op: 15-09-2003 02:00

03-09-2006 23:58

Heb altijd veel met brommer met een viskar gereden, je bent mobiel en kunt op plaatsen komen waar ander mensen niet kunnen komen, of wat ze te moeilijk vinden.

Ben je al in bezit van een viskar, of moet je er nog een aanschaffen cq zelfbouwen?

Ik zou zorgen dat je een grootte bandenmaat pakt. Dit in verband met de rolwrijving. Geen grote fietswielen want die zijn weer te zwak.

Ik had zelf een vespa bravo
Standaard zit daar een slipkoppeling maar deze is niet echt goed te gebruiken. Wanneer de kar volledig geladen duurt het te lang voordat je op snelheid bent. De koppeling kan de warmte niet afvoeren waardoor je segmenten verbranden. Geloof me, met een volgeladen kar was mijn na 8 km de koppeling al tot het aluminium verbrandt.

De oplossing is een variomatic voor op een vespa. Deze zitten standaard op een Super-Bravo, en ook op een paar andere belgische uitvoeringen van vespa. 2e hands zijn de variomatics nog te krijgen maar dan ben je meestal veel te duur uit. +/- 100 euro. Beter ga je naar een sloop heen. Daar betaal je meestal rond de 35 euro voor een variomaticsetje.

De standaard voorvario is vrij klein en werkt niet echt ideaal. Beter koop je andere voorvario, ik heb alleen ervarig met malossi, en daarvan kan ik zeggen dat het je kar een stuk beter van de plaats af krijgt. Meestal krijg je daarbij ook een andere veer voor in je achterkoppeling. Monteer deze niet!! Ik heb er veel problemen mee gehad. De bronzen bus slijt vele malen sneller waardoor poellie's niet meer uit elkaar schuiven.

Verder het aanduwen met een kar is ook verre van ideaal. Ook vespa heeft kickstartblokjes. Dit is toch echt een luxe. Zeker als je je kar goed volgeladen hebt.

Een kickstartblokje met een laagtoerige 70cc samen met een variomaticsyteem rijdt echt goed. Trekt snel op en je hebt een goede snelheid.


Puch zou ook kunnen maar dat is niet mijn ding.
fernando breevaart
Berichten: 254
Lid geworden op: 23-05-2006 22:34
Locatie: hellevoetsluis

04-09-2006 08:55

ik heb een scooter en was ook opzoek naar een oplossing maar bn niet zo'n techneut dus als je wat heb zou je de tekening of wat foto's kunnen meailen?
Gebruikersavatar
Rolf Bril
Berichten: 468
Lid geworden op: 07-11-2005 17:43
Locatie: hardenberg

04-09-2006 11:17

Kan het ook achter een Derbi senda sm? Gaat dik 90km/h maar dat maakt toch niet uit of wel. 8) :lol: Maar ik ben nog op zoek naar een puch ofzo want daar kan het wel achter. Maar moet in ieder geval een stevig breed karretje worden. :wink:
Remco van de Wetering
Berichten: 129
Lid geworden op: 10-05-2004 15:56
Locatie: Hoofddorp

04-09-2006 11:25

Het draait hier vooral om een hoog koppel, scooters hebben dit vaak in mindere mate en draaien vooral veel toeren.
Gebruikersavatar
Peter krijnen
Berichten: 145
Lid geworden op: 03-07-2005 23:44
Locatie: Velsen Noord
Contacteer:

04-09-2006 12:13

Rij met een combi van Kar en puch maxi gaat super.

gewoon ff kijken voor een ouwe puch heb ik ook gedaan 50 eurotjes op marktplaats beetje sleutelen 20 euro en rijden maar.

Zelfs met volledige uitrusting nog makelijk 50 per uur
Wie de regels aan ze laars lapt moet niet zeiken over de boete.
Gebruikersavatar
mario laseur
Berichten: 513
Lid geworden op: 09-04-2006 14:14
Locatie: amersfoort
Contacteer:

04-09-2006 12:41

Ik heb het vroeger wel veel gedaan maar toen ik eenmaal een auto had niet meer, nu ga ik er weer eentje maken die ik mee kan nemen, je kan op veel betere plekken komen als met de auto.
Ik ben zelf 10 jaar bromfietsmonteur geweest en heb heel wat karretjes achter brommers moeten maken, belangrijke dingen zijn, de wielen, deze moeten sterk genoeg zijn om gewicht te kunnen dragen, de vorken waar de wielen in zitten, deze moeten sterk genoeg zijn zodat als je een bocht doorgaat deze niet gaan torderen waardoor ze naar verloop van tijd afbreken, de trekstang, deze moet niet te hoog maar ook niet te laag liggen als deze te laag op de bromfiets komt gaat de kar voorover hangen op de kogel waardoor al het gewicht hierop gaat rusten, hangt die te hoog gaat al het gewicht naar achteren hangen waardoor de kar niet lekker meekomt, en de bodem deze bepaalt voor een deel de stevigheid van je kar.
Achter een derbi sm is niet aan te raden, iedre keer dat je schakelt krijg je een klap als je de koppeling weer oppakt, meest ideale is toch nog steeds een simpele tomos, deze hebben een 2 speed systeem waardoor die lekker van zijn plek komt en wat sterker is met wegkomen dan bijv een puch of vespa en hiermee krijg je niet de klap met het overschakelen omdat die dat automatisch doet.
Gebruikersavatar
Peter krijnen
Berichten: 145
Lid geworden op: 03-07-2005 23:44
Locatie: Velsen Noord
Contacteer:

04-09-2006 12:48

Ik wieltjes deronder van een ouwe rolstoel, zeg maar maatje kinderfiets.

De constructie is heel simpel

Stuk waterleiding of gasbuis, draadend M10, 4 grote ringen en een paar leidinghouders en 2 kleine stukjes buis voor in de wieltjes

Constructie is stevig genoeg voor 50 tot 80 kilo.
Wie de regels aan ze laars lapt moet niet zeiken over de boete.
Gebruikersavatar
Peter krijnen
Berichten: 145
Lid geworden op: 03-07-2005 23:44
Locatie: Velsen Noord
Contacteer:

04-09-2006 12:50

mario laseur schreef:meest ideale is toch nog steeds een simpele tomos, deze hebben een 2 speed systeem waardoor die lekker van zijn plek komt en wat sterker is met wegkomen dan bijv een puch of vespa en hiermee krijg je niet de klap met het overschakelen omdat die dat automatisch doet.


Alleen jammer dat sleutelen aan een tomos bijna niet zelf te doen is je komt overal zo lastig bij, maar das persoonlijk hoor.

Puchje is ideaal sleutelbrommertje en dan maar wat minder snel opgang hehehehe
Wie de regels aan ze laars lapt moet niet zeiken over de boete.
Gebruikersavatar
mario laseur
Berichten: 513
Lid geworden op: 09-04-2006 14:14
Locatie: amersfoort
Contacteer:

04-09-2006 13:08

bij het oude type tomos is sleutelen idd behoorlijk lastig, daar zit de carburateur tussen blok en frame in, erg onhandig, de nieuwe tomosjes zijn zeer eenvoudig.
Ik vind puch niet echt lekker optrekken, een tomos heeft meer kracht om van zijn plek te komen, maar met een puch kun je ook prima een aanhanger trekken.
sam claus
Berichten: 32
Lid geworden op: 22-06-2004 13:35

04-09-2006 13:08

ik ben al in bezit van een kar, en ben nu op zoek naar een brommer maar bij de meeste brommers (scooters) zie ik niet direct een oplossing om de kar er aan te bevestigen zonder de scooter al te veel te beschadigen
mvg
groeten sam
Gebruikersavatar
mario laseur
Berichten: 513
Lid geworden op: 09-04-2006 14:14
Locatie: amersfoort
Contacteer:

04-09-2006 13:18

veel scooters hebben achterop een beugel/rekje, bij veel scooters zijn die sterk genoeg om daar en bevestiging op te maken waar je trekhaak aan kan komen, bijv bij een peugeot vivacity, speedfight, squab bij yamaha neo's, als er maar een stevige beugel zit is het wel mogelijk als die er niet zit kan het ook wel alleen moet je dan waarschijnlijk veel aanpassen aan de kappen wat ik zelf altijd zonde vind.
Gebruikersavatar
marc boudewijn
Berichten: 42
Lid geworden op: 30-11-2005 15:58
Locatie: ijmuiden

04-09-2006 19:21

Ik heb een behoorlijke grote fietskar achter een tomosje 2speed hangen en dit gaat echt perfect, als ik de kar vol heb geladen voor een nachtsessie zal het toch gauw (incl kar) 100 kg wegen maar geen problemen voor de tomos!
Heb de trekhaak onder het zadel gemaakt!
ervaring is de naam die we geven,
aan de optelsom van onze fouten.
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

04-09-2006 19:52

Ik heb mijn kar ook helemaal volgeladen achter een Vespa Ciao gehad. Trekt inderdaad wat langzaam maar als je snelheid hebt gaat het perfect.

Ook vaak een Puch van een vriend geleend, ding liep rete snel voor een puch, met de volle kar erachter haalde ik makkelijk 75/80. Alleen het remmen he.. 8)
Waar een wilg is, is een heg
john van der waal2
Berichten: 639
Lid geworden op: 27-03-2006 15:14
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

04-09-2006 21:58

volgens mij zie ik hele groten handel;)
sam claus
Berichten: 32
Lid geworden op: 22-06-2004 13:35

04-09-2006 22:48

heeft er niemand zo een fototje hoe je dat met zoon beugeltje kan doen?
bv bij mbk big weels ( ik zeg nu maar iets he)
ik dacht zelf aan bv een speedfight 2 waar je dan dat vleugeltje vanachter er af kan halen en daar de kar kan op monteren maar ik dacht dat dit te schuin liep.
mvg en alvast bedankt voor de info

btw wat is een push ? :oops:
groeten sam
Gebruikersavatar
mario laseur
Berichten: 513
Lid geworden op: 09-04-2006 14:14
Locatie: amersfoort
Contacteer:

05-09-2006 00:08

Ik deed zelf altijd de beugel eraf halen en de kogel erop lassen bij een speedfight, gaat perfect en zit goed stevig.
Bij een mbk Big wheels ( yamaha bws ) wordt het lastiger, hangt er ook vanaf welk type je hebt als je de hele oude serie hebt met de stalen velgen kan het wel daar zit een goed stevig achterrekje op waar wel wat op te maken is, bij de nieuwere type's( met kunststof ) vleugeltje wordt het lastiger, deze zitten op een beugel gemonteerd die erg zwak is, hier zou je de beugel opnieuw moeten maken van sterker matriaal zodat de kogel er wel op kan, maar ook dat is te doen.
Gebruikersavatar
mario laseur
Berichten: 513
Lid geworden op: 09-04-2006 14:14
Locatie: amersfoort
Contacteer:

05-09-2006 00:11

Alleen snelheden van 70/75 km/ph zij absoluut niet veilig met een aanhanger erachter, zeker niet als de kar volligt :o beter iets rustiger rijden met je kar en veilig aankomen met je spulletje, dan snel en de kans lopen dat je kar omvalt achter je brommer en je hengels breken.
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

05-09-2006 01:01

juist als ik mn karretje volgeladen heb rijd ik er hard mee 8)
en ik ben niet gek. mijn karretje ligt véél stabieler op de weg als er flink wat kilotjes in zitten. als ie leeg is echter, waait ie zo achter mn puchje weg. als ie vol zit laat ik mn homoet wel op toeren komen, hiiihaaaaa we gaan weer vissen!!!!! :)
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
Gebruikersavatar
mario laseur
Berichten: 513
Lid geworden op: 09-04-2006 14:14
Locatie: amersfoort
Contacteer:

05-09-2006 10:37

Maak is een noodstop met 70km/ph!!! als je pech hebt schiet de hefboom los en zo je rug in, geloof me je zal niet de eerste zijn.
Als de kar vol ligt is die zwaarder, waardoor die meer druk op de weg geeft, echter krijgen de wielen meer op hun donder en als je dan plotseling uit moet wijken voor iets, heb je grote kans dat je er een slag in trekt, zeker met fiets wieltjes.
sam claus
Berichten: 32
Lid geworden op: 22-06-2004 13:35

06-09-2006 00:13

alvast bedankt voor de raad :lol: maar ik was het al niet van plan om hem op te voeren. rijd wel rustig 45, Want ik denk zelfs dat als ze je tegen houden dat de kar ook mee als voertuig wordt beschoud en dat je dan de inhoud ook moet afgeven.
alvast bedankt
mvg
groeten sam
fernando breevaart
Berichten: 254
Lid geworden op: 23-05-2006 22:34
Locatie: hellevoetsluis

06-09-2006 11:23

nee het gaat om de brommer dus de kar mag je als ze je brommer inbeslag nemen lopent mee naar huis nemen :P
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

06-09-2006 15:57

sam claus
Berichten: 32
Lid geworden op: 22-06-2004 13:35

06-09-2006 23:22

fernando dat is intressant om te weten, dus als je dat doet niet te ver gaan vissen :D :D :D


@Bart-jaap, ik heb er ondertussen eentje gekocht toch bedankt
mvg
groeten sam
Gebruikersavatar
paulussie wassenaar
Berichten: 62
Lid geworden op: 07-10-2003 02:00
Locatie: ijmuiden

06-09-2006 23:37

ik heb toevallig onlangs 2 scooters+viskarren gemaakt.

1 yamaha aerox scooter met aanhanger van 1.30mtr lang, 80cm hoog en 80 cm breed.

en 1 yahama neos met dezelfde kar erachter, beide combinaties voldoen zeer goed.
en je komt op plekken waar je normaal niet komt.....

mocht je zelf een kar gaan maken, hou dan voor de kist met onderstel 1mtr. hoogx1mtr. breed en vanaf je achteras max. 2mtr tot achterkant van de kar.
dit zijn de eisen waaraan zo n kar wettelijk moet voldoen.

groeten paul

http://www.mijnalbum.nl/Album=3FSQAYXW
Plaats reactie