Helden en Toppers!!

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

03-09-2006 22:39

Voor te kunnen leren heeft men ook de wil nodig om te leren.
Kan geen leraar iets aan doen als die wil ontbreekt.

Toen ik jong was keek ik ook niet op tegen leraren, ook niet tegen Groothuis, neemt niet weg dat ik veel geleerd heb, ook omdat ik leergierig ben.

Is niet zozeer de leermeester of de held die bepaald wat iemand anders doet, je bent mans genoeg om je eigen plan te trekken.

Zelfs van de grootste sukkel kun je nog iets leren, als is het maar hoe het niet moet.
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

03-09-2006 23:26

Wil

De keiharde praktijk in mijn omgeving, wijst duidelijk uit dat een groot aantal karpervissers wat zich tegenwoordig aan de waterkant bevindt, jonger is dan 18 jaar.
Ik laat het geheel aan jouw verbeelding over of zij al 'mans' genoeg zijn om in te zien waar het bij het karpervissen nu werkelijk omdraait....

met praktische groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

03-09-2006 23:41

Daar zullen zij ( die van onder de 18 jaar ) waarschijnlijk een heel andere perceptie van hebben dan jij.

Maar waar draait volgens jouw het karpervissen dan werkelijk om ?

Ik ben aan het vissen, niks meer, niks minder.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-09-2006 23:55

Tja, lijkt mij trouwens een vraag die uitstekend door de jongeren op dit board beantwoord kan worden. We hebben hier een aardige dwarsdoorsnee en ze zijn er 'mans' genoeg voor.

Kees
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

04-09-2006 00:44

Volgens mij ben ik dan maar de 1ste van onder de 18 die er maar op gaat reageren :roll:

Ik vis nu al 5 jaar fanatiek op karper en heb in de jaren die ik vis volgens mij wel geleerd waar het zo beetje allemaal om draaid in de karper visserij, dit komt misschien ook wel omdat ik veel met 'ouderen' karpervissers om ging in mijn 'beginners fase'.

Iedereen kan een grote vis vangen en bij mij is dat ook zojuist gebeurd, ik was 13 en ving een topvis waar menig mannen van dromen, datzelfde jaar ving ik nog een aantal topvissen van het water. Maar toen kwam het jaar erop, weinig 'grote' vis en veel terleurstelling..! Maar dat jaar erop (was inmiddels 15) ben ik totaal anders gaan kijken op de visserij, grote vis vond ik niet meer zo bijzonder, iedereen ving diezelfde vis en kwam voor DIE vis en ik hoorde veel mannen klagen over het grote bestand aan 15 ponders. Wat mij meer aantrok waren de vissen die weinig tot nooit waren gevangen en nu ging het hier vaak om 'kleinere' vissen. Ik viste door de weeks om alle drukten voor te zijn en in alle rust aan de waterkant te zitten, na eerst alle troep opgeruimd te hebben van de vorige vissers die allemaal ouder waren als 18 jaar kon ik pas genieten van mijn schonen stekkie. De nachten die ik door de weeks visten waren ook de beste nachten en ving ik duidelijk meer vis als de rest. IK deed mijn eigen dingen en had met weinig vissers contact, simpel weg omdat die er niet door de weeks waren. Vissen met mais, iedereen verklaarde me voor gek. Standaard onderlijn, dat kenden de vissen al volgens iedereen. Onder je eigen kantje vissen, daar zwommen geen vissen volgens iedereen. Zo kan ik nog wel een eeuwigheid door gaan...

Wat ik nu wil duidelijk maken is dat er ook 'guppies' zijn (onder de 18 dus) die wel met gezond verstand aan de waterkant zitten en bezig zijn met hun eigen ding, zo kan ik wel een aantal jongens opnoemen.
Maar er zijn ook duidelijk een hoop ouderen die het kunnen verpesten, zijn die dan wel mans genoeg??

Nu lees ik zelf alleen tijdschriften omdat hier soms nog wel eens leuke artikels in staan. Boeken lees ik nooit omdat ik graag mijn eigen ding doe. Als ik ergens niet uit kom of totaal de weg kwijt ben vraag ik raad aan gasten waarvan ik weet waar ze mee bezig zijn. En dit zijn niet alleen mannen die bekend zijn maar ook anonieme mannen waarvan je zelden iets hoord..

Leermeesters vind ik ook een betere naam voor onze zo genaamde 'helden' maar je leermeester is denk ik toch de man die je persoonlijk heeft leren knopen leggen en waar je uren bij mocht zitten (als klein manneke van 12) om zijn verhalen aan te horen, hier van zijn er maar weinig en dit zijn dan ook de gasten die ik als een held zie, hij heeft ervoor gezorgt dat je niet elk weekend lam ben en alleen maar narigheid uithaald. Hij heeft ervoor gezorgt dat je een doel voor ogen hebt en van de natuur kan genieten, er ook met een gezond verstand bij moet zijn om het allemaal duidelijk voor jezelf te krijgen waarom je nu wel of niet goed bezig ben..

Als ik geen visser was geworden was ik nu waarschijnlijk nu een junk of wat dan ook.


En hpeeetjeuh,

Ga die jongens dan eens vertellen hoe het wel moeten doen en dat ze hun gezonde verstand moeten gebruiken :wink:


mvg,

robert.

(ik krijg weer een gevoel dat de jeugd hier weer de oorzaak van is, net als een topic van een hele lange tijd terug die over jeugd op het board ging).
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
jan van kranenburg

04-09-2006 02:17

Robert,

Magnifieke posting! Dank je.

Knopen lukt me na 50 jaar nog steeds niet; kan dus geen "leermeester"
zijn.
Verhalen heb ik genoeg.
Gebruikersavatar
Dirkx Smits
Berichten: 353
Lid geworden op: 28-08-2006 22:37
Locatie: De KSN vrije zone

04-09-2006 03:30

Robert

Er zijn Aaltijd uitzonderingen die de regel bevestigen.
Hier bij ons in Ede ook. (Gelukkig maar)

Alleen het grootste deel hier in de regio, heeft weinig te zoeken langs de waterkant.
(behalve dan dat ze n compleet rodpodje bezitten)

Deze jongeren gebruiken het vissen in mijn ogen alleen maar om
's nachts niet thuis te hoeven komen.
(pa en ma denken dat ze rustig zitten te vissen)

Maar ondertussen worden de tentjes opgezet.
En met de mobieltjes de vrienden gebeld.
Om vervolgens onder het genot van n paar kratjes bier.
Een hoop geluidsoverlast te veroorzaken, dat gepaard gaat met vernielingen .
Aan flora, founa en straatmeubielair.

Helaas komt dit randverschijnsel in heel Nederland voor .
En worden de rest van de karpervissers door de,
buitenwereld over 1 kam geschoren met deze figuren.
:cry:


met vr.gr.

Dirk
Frank de Beer, is niet meer.
Gebruikersavatar
peter bruggeling
Berichten: 108
Lid geworden op: 17-02-2006 22:46
Locatie: borft

04-09-2006 07:12

robert, jij bent het grote voorbeeld van hoe het hoort te zijn, maar helaas door het voorbeeld wat dirkx geeft,worden jullie(de jeugd) allemaal over de bekende kam gehaald. by the way mooier had je het niet kunnen verwoorden, jongens als jij zijn alleen zeldzaam.
veel succes.peter. ps hier kunnen zelfs sommige ''volwassenen'' nog een voorbeeld aan nemen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-09-2006 08:43

Hanggroepen zijn van alle tijden. Het probleem verplaatst zich alleen naar het stadspark. Afgezien van de rod pod is het helemaal niet nieuw en gaan wij het ook niet oplossen. Onzin om te denken dat hanggroepen beinvloed kunnen worden door "onze" media en te bekeren zijn. Is iets waar we ons beter van kunnen distantiëren.

Voor ons gaat het om jongens als Robert. Daar zijn er logisch minder van dan jongeren in hanggroepen. Maar Robert is niet de enige! Lijkt me tijd om die aan het woord te laten.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

04-09-2006 08:57

Mark Noorman schreef:Het helpt een beetje als je de mannen zelf kent. Toevallig spreek ik Piet en Bart wel eens, als er twee met beide benen op de grond staan zijn zij het wel.

Groeten,

Mark


Zo kerel, ook weer ontwaakt.

Ik vind jou de beste jeugdige karpervisser!

gr Harnold
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

04-09-2006 09:30

Vind het wat makkelijk HPE om alles af te schuiven op een paar mensen die het 'voorbeeld' moeten geven.
Probleem ligt niet bij hun, maar bij de groep die zich misdraagt, kanttekening daarbij is dat het echt niet om alleen maar jeugdige gaat.
Feesten, drank, vuur, lawaai en rotzooi kom je hier ook tegen, van de 10 keer gaat het hier dan 4 keer om volwassene, en nog niet eens altijd karpervissers.

Wat er mis gaat aan de waterkant kun je niet afschuiven op wat iemand in een boekje schrijft, bij mijn weten promoten deze mensen geen drugs of feesten aan de waterkant.

Maar wie belet HPE om zich op te gooien als nieuwe HELD om eens het goeie voorbeeld te geven?

Tis zo verrekte makkelijk om maar altijd kritiek te geven maar er zelf geen zak aan te doen, of doe je er wel wat aan?

Het is geen normaal gedrag wat sommige mensen aan de waterkant vertonen, dat gedrag kom ik echter ook op andere plaatsen tegen.
Niet zo zeer de schuld van de "helden" en "toppers" eerder is er iets misgegaan in de opvoeding van sommige.
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

04-09-2006 09:54

mag ik even lachen,

helden bestaan niet in een wereld van mensen die hun leven opofferen aan het vangen van vissen.

het vangen van vissen he,dat doen wij.

helden :lol: :lol: :lol:

het heden is een product van het recente verleden.

de jeugd dus ook.

klootzakken heb je gewoon.

dus ook aan het water.

jong en oud.

klootzakken worden ook ouder namelijk.

rini groothuis rulez. 8)
8)
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

04-09-2006 10:14

Heren,

Als eerste Robert, bedankt voor je geweldig heldere uitleg.
Beter had je het niet kunnen verwoorden!

Zoals zo vaalk wordt ook hier weer de vinger naar 'de jeugd' gewezen.
Maar vergeten dat er net zoveel (al dan niet meer!!) volwassenen zo ook aan de waterkant zitten. Kratje bier, knetterharde muziek, troep etc?
Het is zo makkelijk he, om die jeugd de zwarte piet toe te spelen.
Natuurlijk zijn er jeugdige die er een puinzooi van maken, natuurlijk. Maar zeker ook zoveel volwassenen.

Het is denk ik de kunst voor de 'volwassen 'geschikte' karpervissers' om die de jeugd een beetje wegwijs te maken. Bijvoorbeeld jaja daar zijn ze weer; de jeugdviskampen.

Oke, ik ben dan geen onder de 18, maar ietsje daarboven. Voel me overigens wel onder de 18 nog ;)
Maar op de vraag hoe beleef een jeugdige zijn visserij? Kan ik kort zijn:
ZELFS jeugdigen kunnen karpervissen in al haar facetten beleven zoals het 'hoort'. Het hoort, zoals de leermeesters (ha ha ha) ervan genoten.
Simple as it. En het lijkt mij een vraag waarin teveel vooroordelen over jeugd in zitten. Moeten jeugdige zich verdomme nog gaan verklaren ook.

Kom op zeg!
Waar gaan we naar toe met deze wereld vol vooroordelen?



Hoop dat ik de mensen op de kast gejaagd heb, dat hebben ze mij namelijk wel!

Groet,
Frank
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

04-09-2006 11:37

Volgens t dikke boek 8)

held (de ~ (m.), ~en)
1 iem. die ondanks zijn angst ingrijpt in gevaarlijke situaties => een ridder zonder vrees of blaam; <=> lafaard
2 hoofdpersoon in een roman e.d.


top·per (de ~ (m.), ~s)
1 succesnummer
2 [sport] belangrijke wedstrijd
3 uitblinker, topfiguur
4 toppereend


Is wel uit t boek van 2006 , dat van 25 jaar terug kan ik niet bekijken.

Dus wie weet wat t toen was :wink:


Naar deze 2 zal ook wel vraag zijn :


prut·ser (de ~ (m.), ~s)
1 iem. die erg onhandig en knoeierig werkt => kluns



lap·zwans (de ~ (m.), ~en)
1 vent van niks => nietsnut
:lol: :lol: :roll:
bart Vos
Berichten: 7
Lid geworden op: 04-09-2006 11:28

04-09-2006 11:44

ik heb deze topic met grote ogen door gelezen!
dat sommige mensen zich stoer kunnen voelen door de vangst van een grote vis.
het is eigenlijk gewoon erg zielig dat je je hele leven niks anders hebt als vissen. dus gedraag je gewoon normaal, ook tegen je mede vissers.

ik kijk regelmatig op dit board en heb nu toch maar even een profiel aangemaakt omdat deze topic eigenlijk nergens meer over gaat. je stoer voelen door een vangst van een grote vis? zegt dat iets over je kwaliteiten? het zegt meer over het water dat je bevist en hoeveel tijd je erin steekt.je kan 30 30 ponders in een jaar vangen maar dat is ook niet zo moeilijk als er 75 op je water zwemmen! en je dag en nacht op het water bent omdat je niks beters te doen hebt!
vroeger hing er nog een sfeertje rond het water, dat echt genieten was, tegenwoordig gaat het alleen maar om ponden ponden en nog een ponden! jammer....

groeten bart
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

04-09-2006 11:46

Ehhh Bart daar gaat deze topic helemaal niet over, gaat over helden en toppers.

Menno :lol: U kon wel teveel vrije tijd hebben momenteel
bart Vos
Berichten: 7
Lid geworden op: 04-09-2006 11:28

04-09-2006 11:51

ik snap wat je bedoeld will,

maar veel van de tegenwoordige toppers, zijn helemaal geen toppers, maar vissers die teveel commercieel zijn ingesteld.
ik heb het niet over allemaal maar als je zo rond kijkt op een beurs zie je het merendeel zo rondlopen van...kijk eens ik ben het mannetje!
daar ging het mij meer om.

groeten

bart
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

04-09-2006 12:40

Bart,

Prima, da's je eerste indruk. Maar heb je wel eens iemand aangesproken?

Groeten,

Mark
bart Vos
Berichten: 7
Lid geworden op: 04-09-2006 11:28

04-09-2006 12:46

ja dat heb ik zeker weleens!

vis regelmatig ook op wateren waar de "bekende"mannen ook regelmatig vissen, en het valt me gewoon op.
ik heb het natuurlijk niet over iedereen! laat dat voorop staan. maar er zitten er een paar tussen die erg naast hun schoenen lopen.
die vissen meer voor de ponden dan voor hun eigen. dat vind ik erg jammer.
voor de rest laat ik het hierbij, vind het niet zinvol om hierover door te gaan.

groeten bart
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

04-09-2006 13:27

Heren

Om 1 en ander toch eens wat duidelijker te maken zal ik een praktijk voorbeeld geven.

Ongeveer een maand geleden besloot een tweetal jeugdige karpervissers een nachtje te gaan draaien op een lokale put.
Jimmy en Johan zoals deze jongens heten, hadden van te voren flink gevoerd.
Jimmy was net terug van een sessie uit Frankrijk en had daar niets weten te vangen.
De Waterland-baits die hij over had, zo'n tien kilo, daarvan werd een groot deel achter de rietkraag gevoerd.
Johan gokte op één hengel met een 'the Source' boillie en met de ander op mais.

Mijn maat en ik besloten tegenover beiden heren post te vatten en voor het gemak legden wij ook maar een hengeltje uit.
We zaten nog geen uur en toen begon er aan de overkant van alles te piepen.
Beide knapen stonden met een kromme hengel, en een derde aanbeet volgde.
Een bezoeker die bij ons aanwezig was ging in op hun verzoek om even te assisteren.

Eén van deze drie vissen, was volgens de jongens 'Opa's vis'.
We hoorden het gewicht van de vis en de lengte, en mijn maat zei al meteen dat het 'Henk' betrof.
Er verstreken een aantal minuten en we hoorden een hoop geklapper op de onthaakmat.
Een flits, weer geklapper, een flits en nog weer een keer geklapper.
En zo ging dat zeker 15 minuten door.
Het is dat wij er op een gegeven moment wat van gezegd hebben, want anders was de vis ook nog eens gezakt.

Hun excuus was dat het foto-toestel weigerde en dat daarom één en ander zo lang duurde.
Eigenlijk onzinnig want de vanger in kwestie had de vis vorig jaar ook overdag gevangen, en hier zeer mooie foto's van.

'Henk' was veruit de grootste vis die die nacht door deze jongens werd gevangen. Echter wel op mais.
Hier faalden dus de Waterland-baits en 'the Source' (lekker al die commercie).

Daarbij kunnen deze jongens amper de éné karper van de ander onderscheiden en worden ze alleen maar gedreven door hun hang naar zware vissen.

'Henk' wordt twee weken later gevangen met een zwaar beschadigde staart.

Zoals Jimmy en Johan lopen er velen rond langs de waterkant.

met hoofdschuddende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-09-2006 14:22

en dat is allemaal de schuld van RG en zeker ook van CS, wat dacht je GS? Zelfs JW deugde toen al niet. Hadden zij nooit zo sjeuig geschreven waren er nu minstens de helft minder karpervissers.

De enige ware held is Jan S. die verfoeide karpervissen tenminste.

Snoekvissers rullez the world...


Snap je betoog best wel, alleen zwart, wit en veeeeeel meer grijs. Daarnaast moet er geroeid worden met de riemen die er zijn.

MVG

Klaas
Laatst gewijzigd door Klaas van den Herik op 05-09-2006 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

04-09-2006 15:59

Hans -Peter :

Welk merk mais was t ??? is wel n vermelding waard .

Gr :wink:
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

04-09-2006 16:34

HPE,

dit is een zeer goed voorbeeld waarbij je jezelf diep in de vinger snijd. Je geeft juist een voorbeeld waarbij je had kunnen helpen aangezien je met een vriend was. Je had na een minuut of 5 toch op zijn minst, even kunnen checken of alles goed ging als je al dat geklapper hoord :-?

Ik zal je een voorbeeld geven wat mij van de weekend is overkomen om elkaar te helpen.

Ik zat alleen en zo'n 70 meter achter me 2 jongen gasten die net bezig zijn met vissen, zijn stik goede gasten en luisteren naar wat je te vertellen hebt en vragen ook gelukkig om raad bij diverse winkels en andere vissers. Een van de jongens kreeg een aanbeet en ze gilde gelijk naar mij, ik had ze dit ook gezegt om te doen zodat ik ze kon helpen met het wegen en enz. De vis kon na een kleine 5 minuten weer het water in zonder beschadiging en een aantal mooie plaatjes.
Toen ze riepen nam ik uit voorzorg mijn eigen fototoestel mee en een bewaarzak die ik kon nat maken om de vis te bevochten omdat ik van te voren al wist dat ze geen emmer bij hadden om de vis nat te maken. Het fototoestel kwam al goed van pas want wat ze bij hadden was eigenlijk flut om normaal mee te fotograferen.

Ik kreeg zelf die nacht ook 2 aanbeten en ik ben zelf niet de beroerste om dan een van die 2 jongens te bellen, vis zelf drillen en scheppen geen probleem. Snel een van de jongens gebelt en hem een foto laten nemen om het voor mezelf alleemaal een stuk makkelijker te maken.
Ik blij en vis blij.. :wink:

Het is zo makkelijk om zulke dingen te voorkomen zoals hpe beschreef als je maar een gezond verstand gebruik en na denk bij wat er moet gebeuren en wat jij kan doen bij zulke situaties..


Het valt me trouwens op dat er maar weinig jeugd is die een posting doen in deze topic maar ook een aantal 'bekende' gasten houden hun mond terwijl ik wel bijna voor 100% zeker weet dat ze deze topic lezen. Ik noem liever geen namen maar ontkom er nu toch echt niet aan maar onze Bart schreef ooit eens in een artikel dat hij regelmatig bezoek kreeg van een kleine gup die hij volgens mij vanalles uitlegde en vertelde, ik ben wel benieuwd wat hij ervan vind.. (je hoeft natuurlijk niet te reageren als je niks te melden heb he :wink: .. ik verplicht niks..)


mvg,

robert
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

04-09-2006 16:52

Jow,


Mannen, als jullie maar 1 ding weten!

Er is maar 1 SUPERROET!!

Afbeelding









ps. :



Doe maar normaaaaaaal, dan doe je gek genoeg....
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

04-09-2006 17:08

Ruud je gooit roet in het eten.. Het gaat volgens mij hier om een sirieus onderwerp..

Gek doen mag in de ttb topic..


mvg,

robert
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!