Geadopteerde karper

Gebruikersavatar
Rutger Broerse
Berichten: 87
Lid geworden op: 26-06-2006 20:36
Locatie: Huizen

07-07-2006 20:10

hallo,
kijk dit is mijn geadopteerde karper :lol: mooier kan je het niet hebben toch :wink:
[img][img]http://img178.imageshack.us/img178/613/eemmeer432006stichtsebrug602jz.jpg[/img][/img]
Rick Nijland
Berichten: 445
Lid geworden op: 14-08-2002 02:00

07-07-2006 20:13

Hoe noem je hem??
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

07-07-2006 20:20

zo, dat is er wel eentje om trots op te zijn!
héél mooi spiegeltje zeg, en nou maar hopen dat je 'm ooit nog een keertje terugvangt! ik geloof dat het 5 euro per spiegeltje is, toch?
ik zal is opzoeken hoe dat ook alweer gaat, dan ga ik er ook eentje adopteren :P
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
Gebruikersavatar
Rutger Broerse
Berichten: 87
Lid geworden op: 26-06-2006 20:36
Locatie: Huizen

07-07-2006 20:23

Ja waar ik hem heb geadopteerd is http://www.freewebs.com/skp-zrm maar ik was zelf ook bij de uitzetting en toen zag ik deze mooie voorbijkomen dus ik onthou het nummer van de karper en toen ik thuis was heb ik hem geadopteerd.
maar zonder dat je bij de uitzetting ben geweest lijkt het mij wel een beetje moeilijk om hem te adopteren
Tobi Lok
Berichten: 94
Lid geworden op: 05-05-2006 22:01
Locatie: Den Haag

07-07-2006 22:24

stoer :D
ik wist niet dat zoiets bestond :P
zijn er wel vaste wateren waar je de vissen uit moet zetten.
of mag je zelf een mooi meer voor ze uitzoeken ??
Vangse..!!!

Met Vriendelijke Groet,

Tobias Lok
Gebruikersavatar
Bas Jansen
Berichten: 335
Lid geworden op: 10-02-2005 12:46
Locatie: Renkum / Wageningen

07-07-2006 22:55

Rick Nijland schreef:Hoe noem je hem??


speculum? (latijns voor spiegel)
Een schone stek, begin bij jezelf!

http://www.eurobilltracker.com/?referer=22507
Mike van Zwam
Berichten: 286
Lid geworden op: 14-09-2005 22:58

08-07-2006 03:07

geadopteerd????? :o

Het is meer een overkapte manier van een visvereniging, waterbeheerder of welke andere club dan ook, om geld bij elkaar te krijgen voor het uitzetten van vis.

Dat de koper zogenaamd een het nummer van de vis krijgt, is een totaal waardeloze gedachten m.i.
Meerder mensen kunnen meestal immers dezelfde vis "kopen"
Hebt ook totaal geen rechten mbt de vis.

Het idee om mee te betalen aan een visuitzetting in je eigen buurt/ visgebied is wel oke, je helpt je eigen er immers mee, al is het niet mijn ding.
Maar om nauw een foto te krijgen van de door jou "gekochte" vis?

Heb nog een klein punt:
Waarom een vis bij uitzetting meten/wegen/foto maken en deze dan "monitoren"?
Waarom bijhouden hoeveel kilo/pond/gram een vis ieder jaar bijkomt wanneer deze wordt gevangen.


Besteed het geld dan liever nuttig en kiep die vissen erin en laat ze voor wat ze zijn.


Zal wel reacties krijgen hierop, maar zo denk ik erover.

Neemt trouwens niet weg dat het een grappig visje is met zijn spitse snuit!
Maar mooi???? ik hou het op apart
Onderschrift:
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet.
Er is een limiet van 255 tekens.
Gebruikersavatar
Rutger Broerse
Berichten: 87
Lid geworden op: 26-06-2006 20:36
Locatie: Huizen

08-07-2006 10:12

Ze zetten ze ook bij mij in de buurt uit en ik weet dat ze het doen om geld bij elkaar te krijgen voor weer volgende uitzettingen en ik weet ook dat meerder mensen hem kunnen adopteeren.
En weet je waarom ze hem wegen en dat soort dingen dat is voor onderzoeken!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

08-07-2006 11:53

Beste Mike,

Beetje jammer hoe je denkt over het project. Henk en Joris vissen veel langer dan jij en hebben door alles wat ze hebben meegemaakt hebben, besloten om het project op te zetten.

Meer respect voor deze heren en hun project is wel op z'n plaats.

Je bent 20 dus echt fantiek op karper vissen doe je nog niet zolang. Misschien nog steeds niet. Toen jij 5 was zwom er veel meer vis in de Nederlandse wateren. Waardeer dat er mensen zijn die proberen de visstand op peil te houden omdat de vis een hele belangrijke plaats inneemt in hun leven en dat van vele anderen.

Het succes van een project kan alleen bepaald worden als er bepaalde zaken worden gemeten. In dit geval is dat de afgelegde afstand, gewicht en lengte. Of heb je een ander idee. Dat vernemen ze graag van je. Overigens ook alle andere mensen die zich ontfermen over een bepaalde diersoort. Meten is weten en anders moet je geen project beginnen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-07-2006 12:28

Dave ik begrijp jou reactie heel goed, toch zitten er discussiepunten in.
Jij kunt bv niet weten hoe fanatiek iemand ondanks de jonge leeftijd met het vissen bezig is.
Ik heb respect voor de heren van het project en dat die adoptering een manier is om het project te verwezenlijken erkennen ze ook.
Je kunt nog discuseren in hoeverre uitzetten op open water zin heeft, laten we dat hier maar niet doen :D
Monitoren is leuk en het is ook maar net wat je wilt bereiken met je project.
Dat monitoren niet nodig is laat Skut met zijn spiegelproject zien, doelstelling: spiegels uitzetten op open water en laat ze hun gang maar gaan.
Net zoveel respect voor zijn gedachten daarover.
Wytze idem dito; geweldige lobby verricht om een project van de grond te krijgen, en er is resultaat geweest, nu nog trachten om het vervolg ook te realiseren.

Iedereen die een bepaalde visie heeft op een uitzetting moet je respecteren, of die nu in je eigen visie past of niet.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

08-07-2006 13:28

Goedemiddag Douwe,

Ik beweer niet aan de hand van z'n leeftijd dat hij niet fanatiek is. Ik denk te weten dat hij niet heel erg lang fanatiek vist gezien zijn leefttijd. Lees het zinnetje nog maar eens.

Vis uitzetten en afwachten wat er gebeurt is in mijn ogen zonde van de energie, tijd en geld van een aantal mensen. De tijd en energie van Skut hoef ik niet, maar z'n geld is welkom. Wat nou als die beestjes beginnen te neuken als konijnen? Het doel is toch om een gezonde populatie vis te creëeren? Het heeft geen zin om vis uit te zetten als blijkt dat de uitgezette vis goed gedijdt. Teveel vis net als te weinig schadelijk voor het milieu.

Heb ik m'n standpunten zo verdedigd dat je het met me eens bent? Niet dat het daar om gaat maar ik kreeg de indruk dat je me verkeerd begreep.
Matthys Filip
Berichten: 117
Lid geworden op: 16-02-2005 17:45
Locatie: Hertsberge (B)

08-07-2006 13:39

Beste Mike,
ik kreeg zowat een vreemd gevoel na het lezen van je post.

Laat ik meteen met de deur in huis vallen, ik ben pro-skp's!
Onvoorwaardelijk.

1. Wat het adopteren betreft...
Is volledig op vrijwillige basis. Wat een mens doet met z'n 5 euro bepaalt ie toch zelf. Of het nu een manier is om (d.m.v. een foto'tje) aan extra financiële steun te geraken, zou best wel eens kunnen. Maar waarom niet?
Geloof je me als ik vertel dat ik er, als Belg, 10 geadopteerd heb?
Klinkt misschien gek, maar met veel plezier werd die 50 euro overgeschreven. Het leek me ook een unieke kans om enigzins op de hoogte te blijven van het reilen en zeilen bij onze Noorderburen.
Of ik me plots bedrogen voel? Zeker niet!
Met plezier heb ik de eerste terugmelding gelezen.

2. Wat dat meten/wegen betreft...
Is het niet zo dat o.a. gewichtstoename/groei aantonen of een uitzetting al dan niet verantwoord was? Met andere woorden, in hoeverre heeft de uitzetting invloed gehad op het bestaande ecosysteem?
Ook wat het trekgedrag van onze vriend betreft, is er maar bitter weinig met zekerheid geweten. Aan de hand van terugmeldingen kan daar enigszins een tipje van de sluier gelicht worden.

Nu kan je je afvragen, moet onze hobby echt zo'n exacte wetenschap gaan worden? Moet iedere vis in kaart gebracht worden?
Dit vult elk voor zichzelf in, en dat de één er al meer mee begaan is dan de ander, kan je makkelijk afleiden uit eerdere posts (ook in andere topic's)

Iedereen zal er wel een andere kijk op nahouden.
Ik respecteer ieders mening.
Dit was alvast de mijne! (zij het héél beknopt weergegeven)


Groeten,
Filip.
Gebruikersavatar
Rutger Broerse
Berichten: 87
Lid geworden op: 26-06-2006 20:36
Locatie: Huizen

08-07-2006 13:45

he gasten we gaan wel een beetje offtopic
Matthys Filip
Berichten: 117
Lid geworden op: 16-02-2005 17:45
Locatie: Hertsberge (B)

08-07-2006 13:50

Rutger,
vind het best wel meevallen.

Het ging toch om een spiegeltje dat deel uitmaakt van een project?

Vind je het verkeerd dan dat er wat meningen gegeven worden over dergelijke initiatieven?

100% on-topic blijven staat gelijk aan zeggen: Ja, ik vind het ook een mooi visje...

Prettig weekend verder.

Groeten,
Filip.
Gebruikersavatar
Rutger Broerse
Berichten: 87
Lid geworden op: 26-06-2006 20:36
Locatie: Huizen

08-07-2006 13:52

ik zij niet dat we heel echt off-topic gingen maar een beetje :D
Mike van Zwam
Berichten: 286
Lid geworden op: 14-09-2005 22:58

08-07-2006 14:40

dave troost schreef:Beste Mike,

Beetje jammer hoe je denkt over het project. Henk en Joris vissen veel langer dan jij en hebben door alles wat ze hebben meegemaakt hebben, besloten om het project op te zetten.

Meer respect voor deze heren en hun project is wel op z'n plaats.

Je bent 20 dus echt fantiek op karper vissen doe je nog niet zolang. Misschien nog steeds niet. Toen jij 5 was zwom er veel meer vis in de Nederlandse wateren. Waardeer dat er mensen zijn die proberen de visstand op peil te houden omdat de vis een hele belangrijke plaats inneemt in hun leven en dat van vele anderen.

Het succes van een project kan alleen bepaald worden als er bepaalde zaken worden gemeten. In dit geval is dat de afgelegde afstand, gewicht en lengte. Of heb je een ander idee. Dat vernemen ze graag van je. Overigens ook alle andere mensen die zich ontfermen over een bepaalde diersoort. Meten is weten en anders moet je geen project beginnen.


Wat al gezegt is door anderen, je weet niet hoe serieus en hoe lang ik al vis.
Doet er trouwens ook niet toe!


Ik zal vast niet kunnen vissen (voor zover er iets van 'kunnen' aan vissen zit) omdat ik niet weet wie henk is. :o
Maar weet wel wat ze doen en wat ze doen natuurlijk heel goed is, maar de vorm zint me niet echt.

Over het tweede wat je zegt, de metingen om te kijken of het project geslaagd is:
- Als de visjes niet met 2kg per jaar aankomen is het project voor niks geweest?
- En voordat je vis uitzet kijk je natuurlijk waar dit kan en waar dit mogelijk is, dat ga je niet achteraf bekijken m.i.
- Hele ecosystemen zullen die karpers ook niet kunnen/gaan veranderen, anders zou je kunnen zeggen dat je te gulzig was met het uitzetten van vis.






Weer even ontopic: uhmmmm, heeft u ook 10kg vissen.
Onderschrift:
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet.
Er is een limiet van 255 tekens.
Mike van Zwam
Berichten: 286
Lid geworden op: 14-09-2005 22:58

08-07-2006 14:47

foutje, dubbele plaatsing
Onderschrift:
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet.
Er is een limiet van 255 tekens.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-07-2006 15:09

Dave ik begrijp jou wel, en hoef het daarom ook niet met je eens te zijn.
Zodra de spiegelkarper zich voldoende voort zou kunnen planten waren uitzettingen onnodig.
Dat is dus niet zo, natuurlijke aanwas kun je vergeten zolang je alleen iets aan uitzetten doet en niet aan de voorwaarden om die aanwas mogelijk te maken.
Inrichting van water is dan veel belangrijker dan uitzetten.
De natuurlijke aanwas gaat ook weer terug naar de oervorm.
Komt nog een klein verschijnsel bij dat er straks bekeken gaat worden wat er in een water hoort te zitten, maw wat kan zich voldoende voortplanten om te horen bij dat type water.
Is nu nog niet aan de orde en zeker niet binnen dit topic.
Uitzetten om de spiegels terug te brengen in open water heeft vanuit mijn visie wel degelijk zin.
Monitoring heeft ook zin, adoptie vanuit een bepaalde gedachte heeft ook zin.
Denk alleen niet dat je voor de lange termijn visies kunt ontwikkelen die ook uitvoerbaar blijken te zijn.
Zonde van tijd, energie en geld daar kijk ik toch iets anders tegenaan.
Gelukkig maar zou ik haast zeggen.

on-topic
Vissen is een hobby, geen religie!
Matthys Filip
Berichten: 117
Lid geworden op: 16-02-2005 17:45
Locatie: Hertsberge (B)

08-07-2006 16:02

Mike van Zwam schreef:- En voordat je vis uitzet kijk je natuurlijk waar dit kan en waar dit mogelijk is, dat ga je niet achteraf bekijken m.i.


Mike,
Vaak lopen projecten over meerdere jaren.
Er wordt in zo'n geval gedurende 5 jaar (ik zeg maar iets) een beperkte hoeveelheid spiegeltjes uitgezet. Stel je na 2 of 3 jaar vast er zich geen gewichts/lengtetoename voordoet, kan je de uitzetting stopzetten op dat moment en de nog geplande uitzettingen annuleren. M.a.w. niet achteraf iets gaan vaststellen maar proberen kort inspelen op de situatie.

Op lange termijn kan het inderdaad verstandig zijn om te investeren in mogelijkheden waardoor de karper zélf kan voortplanten.
Hier in Vlaanderen wordt daar al een tijdje aan gewerkt. Paaizones aanleggen bij rivieren waardoor eitjes/broed uit de stroming liggen, plasbermen bij kanalen om eitjes/broed te vrijwaren van golfslag enz.
Of deze middelen allemaal efficiënt zijn, zal de toekomst uitwijzen.


P.S. zolang er niet met modder gegooid wordt, vind ik deze discussie best wel kunnen, al is ie misschien ietsje off-topic!

Groeten,
Filip.
Gebruikersavatar
Rutger Broerse
Berichten: 87
Lid geworden op: 26-06-2006 20:36
Locatie: Huizen

08-07-2006 16:42

ga ff ruzieen in een andere topic man
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-07-2006 18:44

Noem jij dat ruzieën? dan ben je nog helemaal niks gewend, dit is juist erg vriendelijk.

Adopteer een spiegeltje om maar weer on-topic te gaan.
Vissen is een hobby, geen religie!
Mike van Zwam
Berichten: 286
Lid geworden op: 14-09-2005 22:58

08-07-2006 19:07

[quote="Matthys Filip
Mike,
Vaak lopen projecten over meerdere jaren.
Er wordt in zo'n geval gedurende 5 jaar (ik zeg maar iets) een beperkte hoeveelheid spiegeltjes uitgezet. Stel je na 2 of 3 jaar vast er zich geen gewichts/lengtetoename voordoet, kan je de uitzetting stopzetten op dat moment en de nog geplande uitzettingen annuleren. M.a.w. niet achteraf iets gaan vaststellen maar proberen kort inspelen op de situatie.

.[/quote]

Een andere discussie die in nu niet wil gaan voeren is waarom die vis uberhaupt zou MOETEN groeien. Maarja

Waarom zal een vis niet groeien, zijn maar enkele opties volgens mij:
- niet voldoende voedsel aanbod (teveel vis? weinig voedsel uberhaupt?)
- te weinig ruimte voor de vis (diepte/ondiepte/hectare)
- Overige(biologisch water karakteristieken?)

Dit zijn dingen m.i. die je kunt onderzoeken bij visserijkundig onderzoek en niet dingen waar je op in moet springen tijdens de uitzetting (uitzonderingen daar gelaten)



Nog een reactie ontopic, omdat het moet: adopteer een schub?
Onderschrift:
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet.
Er is een limiet van 255 tekens.
Gebruikersavatar
Rutger Broerse
Berichten: 87
Lid geworden op: 26-06-2006 20:36
Locatie: Huizen

08-07-2006 22:59

Douwe Bijlsma schreef:Noem jij dat ruzieën? dan ben je nog helemaal niks gewend, dit is juist erg vriendelijk.

Adopteer een spiegeltje om maar weer on-topic te gaan.


discussieren dan :-? je begijpt toch wel dat ik met ruzieën dat bedoel.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-07-2006 23:05

Ja dan begrijp ik het, jij wilt niet dat er in jou topic gediscuseerd wordt.
Saaie koffietafel heb jij hoor, zijn we hier wel wat meer vuurwerk gewend tijdens een bakje.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
tobie derksen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 11-02-2005 09:44

09-07-2006 09:23

prachtige vis met die kleien schubjes! :o