de vangsten van oktober

mark hofman.

25-10-2002 18:19

die opmerking van jou kevin is er echt zo eentje die iedereen zegt maar niemand meent.
ik denk dat iedereen wel ponden belangrijk vinden of zeg maar de grootte van de vis. je vangt nou eenmaal liever een grote vis dan een kleine daar kan je gewoon niet omheen dat is gewoon iets menselijks. maar niemand durft er echt voor uit te komen want dat staat zo arrogant of zo?!

mark
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-10-2002 19:20

Heren,

Gewichten zijn kennelijk zo belangrijk dat iedereen over Kevin heen valt omdat hij eerst niet de ponden op de juiste manier weergeeft en daarna te nauwkeurig achter de komma is.

Kevin geeft slechts het gewogen gewicht van zijn vis weer dat zijn weger had aangegeven. Lijkt mij heel legitiem. Het is aan de lezer om te bepalen hoe belangrijk hij dat voor zichzelf vind. Kennelijk toch wel heel erg belangrijk.

Als je heel wat langer mee gaat en van alles al gevangen hebt treedt er een verzadiging in. Deze kan zelfs omslaan in een zekere afkeer van het noemen van gewichten zoals bij Luc de Baets. Maar voor dat je daar aan toe bent moet je wel heel wat jaartjes vissen, en vangen.

Succes, Kees
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

25-10-2002 22:00

Zeg Kees,

meen je dat nou, dat van die verzadiging en die gewichten?
Jij en ik lopen niet zo te pronken met gewichten op het http://www.weetikwatweb maar dat heeft m.i.z. niets met verzadiging te maken.
Zelf zet ik nog wel eens(vaak zelfs) vissen terug zonder ze te wegen of te meten en dat zijn echt niet de kleinste. Verzadigd ben ik echter nog lang niet. Maar ja, ik vang dan ook niet zoveel :smile: daar zal het dan waarschijnlijk wel aan liggen.

Met afgewogen groet,

Hans
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-10-2002 22:19

Hans,

Tja, verzadigd of te wel bevredigd is een verkeerde woordkeuze. Wellicht meer tevreden. Tevreden met behaalde resultaten, maar ook vertrouwend op wat er nog komen gaat. En altijd hopend op die ene die nog op je wacht. Voor mij is dat dan die slanke schub van boven de 40. Ponden wel te verstaan. :smile:

Bij Luc denk ik dan toch wel aan verzadigd. Maar zo ver ben ik niet heen. Doe het wat rustiger aan.

En inderdaad al dat wegen en fotograferen is inmiddels minder belangrijk. Maar ik kan me best voorstellen, als je nog niet zo lang bezig bent....

Met onbevredigde groet, Kees


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2002-10-25 22:20 ]</font>
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-10-2002 11:28

Jongens,

Back to business maar weer. De vangsten van Oktober? Nou die vielen mij tegen. Door de invallende kou viel alles stil. Nu heeft dat zich al weer hersteld, maar word ik tot en met dit weekend geplaagd door sociale verplichtingen. Te druk op het werk om vrij te nemen. Ik kijk weer uit naar November. De wintervisserij komt er aan. Wat minder nachtjes en wat meer dagjes dus voor mij.

Groeten, Kees
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

26-10-2002 11:56

Heren,

Ondanks de storm van gisteravond toch weer een blank. Oktober bracht slechts windes en brasems.
November here I come....

groeten,

Henrie
Cor Blokhof

26-10-2002 12:55

Hallo,

Bij mij naar vier blank nu eindelijk weer een succesvolle sessie weer drie aanbeten, waarvan twee verzilverd in een korte middag sessie.

Lijkt als of het te goede kant weer op gaat. Morgen waarschijnlijk weer een middagje vissen als ik dan ook weer een aanbeet krijg is mij de hoop weer helemaal terug

Gegroet,

Cor
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

26-10-2002 17:30

Goedemiddag,

Ondanks het heerlijke weer van afgelopen nacht toch ff geweest.

Daar ik pas rond 23.45 !!! uit de sporthal kwam,heb ik voor een plaatselijk circuit water gekozen.Op het moment van vertrek (uit de sporthal) was het heerlijk weer,helder zelfs !!

Om 00.30 kroop ik in de zak,net op tijd want het begon opeens flink te waaien/stormen.Daar ik met de wind op de kop zat toch maar ff twee extra banksticks aan m'n oval geknoopt.

Plots een hoop kabaal/geschreeuw aan de andere kant van het water,naar later bleek dat er een fox-dome is gesneuvelt !!

Om iets over enen een fluiter op rechts,yes, na 5 min. lag er een 6kg schub op de mat,yes.
Snel een nieuwe stringer geknoopt en zowel de hengel als ik beide terug.

Rond achten geloofde ik het wel en tussen de buien door snel ingepakt.

Vanmiddag heb ik vernomen dat er twee tenten en twee oval gesneuveldt zijn !!! Yes,I love this shit,komende nacht maar weer.

MVG "GRUM"
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

27-10-2002 11:48

Vorige week heeft het hier flink gevroren met temperaturen tot 15gr. onder nul met het gevolg dat de kleinere meertjes en vennen bedekt zijn met een ijslaag van zo'n 10cm.
Alhoewel de temperatuur alweer sinds woensdag boven nul is geweest was er in de dikte van de ijslaag niet veel verandering gekomen. Gisteren was mijn maatje wezen ijsvissen en had redelijk zitten vangen. Door omstandigheden kon ik gisteren niet dus hadden we voor vandaag afgesproken.
Vanmorgen om zeven uur kwamen we bij elkaar en gedrieën togen we naar een watertje hier in de buurt.
Bij het water aangekomen krijg ik al wel wat bedenkingen, maar mijn maten (die een stuk lichter zijn dan ik) stappen op het ijs en doen een proefboring. Niks aan de hand, 12cm dik, moet dus makkelijk kunnen. Als ik dan ook het ijs opstap heb ik amper een paar passen gedaan of ik zak erdoor! Alhoewel er maar een halve meter water staat hebben die veenvennen in feite totaal geen bodem waar men op kan steunen. Ik hang dan ook tot aan mijn middel in de prut en kan me nog maar net aan de grashalmen op de oever vastgrijpen en mezelf op het droge trekken.
Hoewel de temperatuur 5gr. boven nul is is het toch behoorlijk fris en was ik gedwongen om huiswaarts te keren om droge kleren aan te trekken.
Thuis gekomen heeft mijn vrouw meteen door wat er gebeurd is en voor de zoveelste keer wordt ik weer eens voor gek verklaard!
Ik laat me echter door een nat pak niet zogauw uit het veld slaan. Ik gooi mijn natte spullen in de badkamer en trek mijn reserve overall en laarzen aan en ga weer terug naar het water waar mijn maten lekker zitten te vissen en al een paar snoeken en wat baarzen op het ijs hebben gehad.
Ditmaal zoek ik een betrouwbaarder stukje uit waar ik wel goed op het ijs kan komen en ditmaal lukt het zonder problemen. Ik boor een gat met mijn 4 inch boor maar na enkele minuten nog geen stootje gehad en schuif dus een 20 tal meters op. Dit maal hoef ik mijn pilker alleen maar te laten zakken en het is hangen met de hap. Even later ligt er een snoek van een pond of vijf op het ijs. Niet groot, maar bedenk dan wel dat ik zat te vissen met een haakje No.14 en 14/00 lijn.
Onthaken is dus geen probleem en de vis mag een paar minuten later weer zwemmen. De plek is door het landen van die snoek behoorlijk verstoord en ik ga weer enkele tientallen meters verkassen. Ditmaal schuif ik iets dichter naar de oever toe. FOUT!!!!! Want als ik nog niet helemaal klaar ben met het gat boren begeeft de ijslaag het voor de tweede maal en loop ik weer een nat pak op. Ditmaal heb ik mijn ijspiks nodig, die ik altijd om mijn nek heb hangen, om mezelf weer op het ijs te kunnen trekken. Eenmaal weer op het ijs liggend rol ik me over mijn volle lengte van de oever af en na een tiental meter waag ik het om op te staan en mijn spullen bij elkaar te rapen. Als ik dan kruipend de droge vaste oever bereik houd ik het maar voor gezien. Weer thuis gekomen en een fantastische puinhoop in de badkamer aangericht te hebben ben ik inmiddels gepromoveerd tot een volslagen idioot die niet weet dat er grenzen zijn.

Tot zover mijn vangsten in oktober, ben benieuwd wat november zal brengen?!?!?!?! :smile:

Met natte groeten,

Hans
Martijn Schild

27-10-2002 13:08

Helemaal drie keer niks, heb dan ook maar één avond gevist :smile:

Komt er ook een topic "vangsten in November"? Dan kan ik mijn vangsten ook kwijt. Want de afgelopen maand heb ik geen tijd gehad om veel te vissen. In november begint het 2e blok van mijn tweede schooljaar. En aangezien ik in het begin van zo'n blok helemaal niets uitvoer, kan ik weer lekker gaan vissen! Weer of geen weer!!!
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

27-10-2002 13:15

Hans,

Jouw vrouw heeft wel veel doorzettingsvernogen hoor, dat ze het met jou uithoudt. Niet alleen in de keuken de stank van home made boilies maar ook de badkamer onder de (stinkende) bagger!
Die moet je koesteren.

groeten,

Henrie
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

27-10-2002 13:55

Henrie,

gekoesterd wordt ze dan ook wel van tijd tot tijd want voor mij is er geen tweede die ( met de nodige comentaren) zoveel begrip heeft heeft voor mijn avontuurlijke behoeftes en die mij zoveel tijd toestaat om dat te kunnen doen wat ik het liefste doe!

Met alweer bekomen groeten,

Hans
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

27-10-2002 15:07

Goedemiddag,

Afgelopen nacht op hét circuit water van Drenthe gevist,helemaal niks.

Was wel aardig weer,naar wat ze voorspeld hadden,momenteel wel ff anders !!! :smile:

Straks nog ff voeren op de winterstek en vanaf volgende week gaan we er daar tegen aan.

MVG "GRUM"
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

27-10-2002 22:06

Hoi Hans.

Je weet nu wel hoe die snoek zich gevoeld moet hebben :grin:

Vangze hè ouwe (ijs)pik.

Mike
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

28-10-2002 00:10

Heren,

Ach de vangsten van oktober vallen mij niet tegen. 2 sessies gevist van totaal 60 uur.
16 aanbeten gehad en er 10 geland. Helaas teveel losschieters(4 stuks zonder in eerste instantie aanwijsbare reden, 1 in een obstakel en een lijnbreuk op een scherp voorwerp) gehad waar ik nu vanaf hoop te zijn. Euvel gevonden en waarschijnlijk opgelost.

Het voordeel van een langdurige voerstek is dat de vis ook in tijden van abrupt dalende watertemperaturen gewoon op je aas blijft gaan(of niet Cor???).

Ik verwacht daar de rest van het jaar nog wel wat vissen te blijven vangen.

_________________
Wanna catch'em all,
maar of dat lukt ??????????

Arno.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Arno Spruit op 2002-10-28 11:51 ]</font>
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

04-11-2002 17:18

Op 2002-10-25 18:19, schreef mark hofman.:
die opmerking van jou kevin is er echt zo eentje die iedereen zegt maar niemand meent.
ik denk dat iedereen wel ponden belangrijk vinden of zeg maar de grootte van de vis. je vangt nou eenmaal liever een grote vis dan een kleine daar kan je gewoon niet omheen dat is gewoon iets menselijks. maar niemand durft er echt voor uit te komen want dat staat zo arrogant of zo?!

mark


beste mark een zware karper vind iedereen wel leuk maar ik vind de schoonheid van een karper net zo belangrijk ik van liever een 10 pond karper die perfect is dan een zware karper die er niet uit ziet zo denk ik er over dan kunnen jullie wel vinden dat dat niet zo is maar iedereen is anders gelukkig!!

ik vis ook vaak genoeg op watertjes waar ik weet dat ik er kleintjes vang maar wel puntje gaaf dan op een water waar zware vissen op zitten die al zo vaak gevangen zijn met nietjes in de staart en ingeknipte staart vinnen normaal is dan (dat vinden ze daar dan he ik niet ik vind het afschuwelijk) dan kies ik toch voor het eerste ) ookal ben ik een van de weinigen

kevin
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

04-11-2002 21:34

en toch heeft mark gelijk kevin ...
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

05-11-2002 08:48

Stefan, als jij de jeugd vertegenwoordigt in de KSN.....tja. Kevin, ik ben het helemaal met jou eens.

De discussie betreffende gewicht, c.q. formaat tegenover de beauty van het vissen en het beessie is reeds meerdere malen gevoerd. Ik ga hem hier dus niet opnieuw oprakelen. Wil alleen melden dat de postings van Kees en Hans mij aan het denken gezet hebben. Ikzelf hecht ook geen waarde aan gewicht of formaat van een vis (dus niet alleen karpers!). Waarom weeg en meet ik ze dan? Ik denk dat ik hier overheen moet stappen. De volgende keer laat ik mijn unster en meetlint thuis. Tezamen bij mijn fototoestel, die al lang niet meer meeging. Dank u heren voor het bijbrengen van deze wijsheid :smile:

Groet,
Ron
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

05-11-2002 09:00

Wat is wijsheid ik denk als jij een 40ponder vangt dat je toch wel baalt als je jou unster meetlint en fototoestel thuis heb liggen.
Met vooruitdenkende groet Robert Campbell.
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

05-11-2002 09:13

Robert,

Juist niet. Het is de "ultieme" test. Bovendien, ik bevis geen wateren met een 40-ponder in de huishouding. Ik heb namelijk geen zin om mij tussen de bivvies door te worstelen en op een bodem bedekt met boilies te vissen :wink:
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

05-11-2002 10:18

Ok 30 ponder dan daar wil je toch een foto van hebben. Op de water waar ik vis zitten meerdere 30 ponders en ik hoef daar nooit tussen de bivies door te worstelen.
Ik durf rustig te zeggen dat bijna iedere karpervisser die een mooi exemplaar vangt daar een foto van wil hebben.
Ik dus ook.
Als jij dat niet wil dan moet jij dat zelf weten, ik vind het alleen een vreemd idee dat jij dat niet wil.
Met bedenkende groet Robert Campbell.
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

05-11-2002 10:18

zo denk ik er ook over Ron

kevin
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

05-11-2002 10:32

Robert,

Je hebt gelijk voor wat betreft het vreemde idee. Geen fototoestel meenemen, maar wel een meetlint en een unster. Dat is half-half. Dus laat ik voortaan mijn meetlint en unster ook achterwege. Om foto's geef ik niets, nooit gedaan. Zowel foto's van mijn vangsten als foto's van anderen. Foto's geven geen gevoel, maar leggen m.i. enkel het resultaat vast. Vissen is voor mij veel meer dan dat (gelukkig maar). Wel mooie foto's zijn sfeerfoto's. Foto's van een water dat nog in de ochtendmist geneveld is, van gras met het dauw erop, van bedauwde spinnenwebben, etc.

Wat betreft het tussen de bivvies klimmen, dat was natuurlijk gechargeerd, maar het geeft wel weer dat ik niet van anderen om mij heen houd als ik aan het vissen ben.

O jee, we gaan flink off topic. Hiervoor mijn excuses :smile:
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

05-11-2002 11:53

Ron, zeker weten vertegenwoordig ik de ksn jeugdcommissie, maar je moet wel goed lezen en snappen wat ik bedoel.

Natuurlijk is iedere vis een schitterend beest opzich, maar iedereen vangt graag dikke vissen, of je het nu toegeeft of niet.
Ook ik waardeer een schitterend puntgaaf schubje enorm veel, en ook ik geniet enorm van een opkomende zon etc. en op zo'n momenten heb ik ook niet echt een vis nodig.. maar uiteindelijk is een grote vis toch welkom. Of kevin het meent dat weet ik niet, ik ken hem niet .. Maar het is in ieder geval wel zo dat iedereen graag groot vangt.

met kleine vissen respecterende, maar ook graag groot vangende groet,
stefan
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

05-11-2002 12:30

Stefan, over goed lezen gesproken.

Quote Mark:
'die opmerking van jou kevin is er echt zo eentje die iedereen zegt maar niemand meent.
ik denk dat iedereen wel ponden belangrijk vinden of zeg maar de grootte van de vis. je vangt nou eenmaal liever een grote vis dan een kleine daar kan je gewoon niet omheen dat is gewoon iets menselijks. maar niemand durft er echt voor uit te komen want dat staat zo arrogant of zo?!'

Quote Stefan:
'en toch heeft mark gelijk kevin ...'

Hieruit maak ik op dat jij het op alle punten eens bent met Mark, met andere woorden:
a - jij vindt ook dat iedereen dat zegt, maar niemand meent
b - jij denkt ook dat iedereen ponden, formaat, belangrijk vindt
c - jij vindt ook dat je er niet omheen kunt dat je (lees: men) liever een grote vis dan een kleine vis vangt. Jij vindt ook dat dit menselijk is
d - jij vindt ook dat niemand daar voor uit durft te komen.

Bij bovenstaande plaats ik zo mijn vraagtekens. Het is mij te generaliserend. Iedereen in de zin van elke karpervisser...dacht het niet. Kevin en ik zijn daar zomaar twee voorbeelden van. Vreemd dat sommige mensen dat niet kunnen geloven.

Ik vind dat je wel "iets" genuanceerder in je postings mag zijn en niet zo generaliserend. Als jeugdvertegenwoordiger van de KSN heb je tenslotte een voorbeeldfunctie (overdenking: die hebben wij als vissers eigenlijk allemaal). Bij deze mijn petje af voor het feit dat je die functie vervuld (en dit is niet sarcastisch bedoeld). Maar goed, laten we (eindelijk) terugkeren naar topic.

Groet,

Ron