dood door schuld

Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

16-06-2006 09:53

Heren,

Het is verschrikkelijk wat er is gebeurd. Volledig mee eens.
Enige wat je kan doen, zoals Klaas al zei;
Voorlichting geven, helpen aan de waterkant, als je iets verkeerd zie gebeuren, uitleggen waarom.... en uitleggen wat beter kan (voornamelijk visveiligheid).
Verder vind ik dat er binnen de boekjeswereld veelste weinig aandacht wordt besteed aan veiligheid en hulp. Maargoed, dat is nu niet het onderwerp.

Ook snap ik dat je er altijd rotte eikels bij hebt zitten, probeer alleen de toekomst hierin veilig te stellen en help daar waar nodig!

Groet,
Frank
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

16-06-2006 11:03

ja ,

mijn voorlopige conclusie is,als je bij obstakels vist,ben je altijd een klootzak.


je kan enkel het klootzak gehalte omlaag brengen.

ik ga straks uitwaaien aan de zoete zee.

verder denken.
8)
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

16-06-2006 11:42

klaas,

bedoel je

KEEP IT REAL?

dat was toch van echo?

of is dat inmiddels veranderd?

zo real keepte ze het niet in france toch. :(
8)
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

16-06-2006 12:23

Keep it real is alleen voor dat eiland zelf bedoeld geloof ik.

Klaas bedoeld meer :


Education not Condemnation.
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

16-06-2006 12:29

oke.

voor het eiland zelf bedoeld,ja.

juist ja.

ik ga er maar niet op in.

die andere slogan is beter dan.
8)
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

16-06-2006 12:49

Douwe Bijlsma schreef:
veilig is geen kans op ongelukken.
.

De enige manier om wat in jou visie veilig vissen is lijkt voor de hand te liggen: er niet vissen, beter nog helemaal niet meer gaan vissen.
De kans op ongelukken beperken is wel goed mogelijk, om te beginnen niet slapen als je bij obstakels vist, hengel(s) direct onder handbereik, geen ruimte geven de vis mag niet gaan zwemmen, als de watertemperatuur stijgt en je hebt niet voldoende ervaring er niet meer gaan vissen.

Als de vis zich vastzwemd is ook 0.32 sterk genoeg om de vis daar vast te houden.


ja zo vis ik dus alleen dan met 35 /00,en ik slaap wel,maar ik ben heel snel wakker,(ADHD en dan echt)en ik heb mijn hengels onder hand bereik vanaf de stretcher en de slip dicht.
8)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-06-2006 13:01

Oke Robert, ik noem 0.32 alleen maar omdat de vraag was of je met die dikte ook het dier op KAN hangen.
ADHD of niet PERSOONLIJK vind ik het onverantwoord om, op obstakels vissend, te gaan slapen.
Slip dicht geeft een kans op hengels weg.
Vissen is een hobby, geen religie!
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

16-06-2006 13:09

ik kan me erin vinden wat jij zegt douwe over onverandwoord.

ik ben alleen echt gelijk op de seconde wakker.
letterlijk.

dat is niet normaal nee,maar ja.slapen kun je het niet noemen ook.
met me ogen dicht liggen is beter.

en slip dicht bedoel ik niet optijd erbij hengel te water,zo dicht,dus het moet wel :lol:

mijn hengels staan bij kans zo dat mijn deken er s nachts tegenaan komt.

maar ik ben het eens,de definitie van slaap bij "normale :wink: personen"
zou dit niet toelaten.
8)
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-06-2006 13:10

Robert,

Waarschijnlijk kan jij dat water best op een verantwoorde wijze bevissen.

Als een ander die kennis (nog) niet heeft, kan je die kennis ook overdragen, al was het waar door duidelijk te zijn en niet te pitten of alleen in de koude periode te vissen.

Suc6

enne welkom :lol:


MVG

Klaas
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

16-06-2006 13:19

Voorkomen kan enkel door niet meer te vissen, maar dat lijkt mij ook niet echt de opzet. Ik ben het hier dus volledig met Douwe eens, er kan altijd iets gebeuren waardoor een vis zich vast zwemt en je hele tactiek om tegen het obstakel te vissen in duigen valt. Ik bedoel ik zal de eerste zijn die zegt dat je alles op alles moet zetten om het te voorkomen, maar die gasten die beweren dat het altijd goed en precies volgens plan gaat... daar heb ik toch enkele moeite mee.

Enkele dingen die ik toch altijd doe als ik in de buurt van een obstakel vis (noem het een zelf opgelegde gedragscode)

1) Altijd weerhaakloos, mijns inziens een absolute must zeker bij obstakels. Ook de rest van het systeem moet erop gebasseerd zijn dat zo veel mogelijk veiligheid is ingebouwd: safety clip (ondanks dat ik de kritiek van Klaas deel), lange tube...

2) Zo veel mogelijk info verzamelen over hoe het onder water uitziet. Ik vis er dan altijd zo recht mogelijk naar toe, omdat de enige manier is waaop je doeltreffend een vis kan blokken. Zijwaarts is dat effect veel minder

3) De juiste lijnsoort voor de situatie kiezen, ik weet dat dit een heikel punt is, maar ik denk dat verschillende lijnen en hun eigenschappen in sommige situaties buitengewoon effectief zijn mits goed gebruikt gebruik ik dus soms ook gevlochten lijn/voorslag. Een meter tube gaat er altijd standaard op

4) Ik vis altijd op een veilige afstand van het obstakel, soms wordt ik een beetje moe van die jongens die 15 keer opnieuw inwerpen om precies 30 cm van een obstakel te liggen, net alsof een vis alleen dan gehaakt kan worden. Ik bevis liever de 'toegangsroutes' naar obstakels en probeer dan vis te verzamelen op mijn voerstek door over de gehele toegangsroute te voeren. Ben nog altijd van mening dat ik nooit minder vis heb gevangen door niet direct tegen een obstakel te vissen. Een vis die eenmaal aan het azen is (toch absoluut nodig om hem te vangen denk ik zo) zwemt die ene meter ook nog wel op zoek naar lekkers

5) Ik zit altijd direct achter mijn hengels, die ik zo scherp mogelijk afstel (lichte wakers, piepers op gevoeligste stand, ligt toplood...) en vis supergeconcentreerd. 's Nachts kies ik ervoor om nog verder van het obstakel af te vissen, zodat ik zeker weet dat ik de tijd heb om voldoende te kunnen reageren

Zo denk ik dat ik voor mezelf een zo veilig mogelijke manier van obstakelvissen heb gevonden voor mezelf die mijn geweten voldoende kan sussen. Is de situatie dusdanig dat ik het toch als te gevaarlijk bestempel, dan vis ik er gewoon niet, nogmaals denk niet dat ze alleen maar op die ene vierkante meter te vangen zijn. Dit is dan ook mijn advies aan iedereen: denk gewoon logisch na en gebruik gezond verstand om een zo veilig mogelijke situatie te creeeren. Meer kun je niet doen er is helaas altijd een risico...

mvg,

Jordi
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

16-06-2006 13:33

Jordi Schoffelen schreef:4) Ik vis altijd op een veilige afstand van het obstakel, soms wordt ik een beetje moe van die jongens die 15 keer opnieuw inwerpen om precies 30 cm van een obstakel te liggen, net alsof een vis alleen dan gehaakt kan worden. Ik bevis liever de 'toegangsroutes' naar obstakels en probeer dan vis te verzamelen op mijn voerstek door over de gehele toegangsroute te voeren. Ben nog altijd van mening dat ik nooit minder vis heb gevangen door niet direct tegen een obstakel te vissen. Een vis die eenmaal aan het azen is (toch absoluut nodig om hem te vangen denk ik zo) zwemt die ene meter ook nog wel op zoek naar lekkers



ik ben het met je hele verhaal eens,maar jij gaat te voren voeren bij obstakels dan?
ik vis instant bijna altijd,en dan maakt het echt wel een heleboel uit waar je bij de obstakels je haak aas positioneerd.en dicht bij is vrijwel altijd beter,als door conditionering nog geen stek dressuur is ontstaan.en meestal is er wel stek dressuur,maar dan op de makkelijk te werpen spots.

15 keer gooien heb ik erniet voor nodig, maar ik gooi zeker opnieuw als ik niet lig waar ik dat wil.als je 15 keer moet gooien,moet je eens denken aan een lijnclip en marker braid.(niet jij dus maar in het algemeen:wink: )

over dag vis ik er dus wel vlak bij,en s'nachts er iets verder af.

de hoek waar onder je erheen vist is ook belangrijk,omdat dit in sommige gevallen de vis van de obstakels weg doet zwemmen ,bij mij dan.

door voorvoeren kun je ze zeker weglokken, en er verder af vissen.

groet robert
8)
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

16-06-2006 13:49

beste Robert,

dat 15 keer was overdreven, dat was gewoon om duidelijk te maken wat ik bedoelde.

Maar om op je punt te reageren: vaak voer ik inderdaad een tijdje in een lang spoor vanaf het obstakel aan. Maar ook instant heb ik altijd prima resultaten geboekt op plekken net van het obstakel vandaan. Dit wil niet zeggen dat ik nooit tegen een obstakel aan vis. Op sommige wateren en sommige stekken vangt dat nu eenmaal beter. In dat opzicht ben ik het dus gedeeltelijk met je eens.

Laat ik een voorbeeld geven: het betreft een obstakelrijk water waar in een uitham een verzonken boom ligt. Daar vis ik (altijd instant doordat het ver van huis is) altijd halerwege de inham een goede 25 meter van het obstakel af, ook instant prima gevangen en nog nooit een vis verspeeld op die stek (spreek ik toch mooi even mijn eigen opmerking tegen :D )

Ik denk bovendien dat obstakel-stekken vaak drukbevist worden, aangezien dit de meest visuele en makkelijk te vinden stekken zijn. Het gros van de karpervissers die ik bezig zie vist dan toch strak tegen het obstakel aan. Wat dan zwaarder weegt, de bescherming die een obstakel biedt of de stekdressuur weet ik niet. Maar mijn ervaring is dus dat het vaak prima mogelijk is om een goed gekozen plek 'in de buurt' van een obstakel (dus ruim er van af) te vinden. Ik heb hier al heel vaak de befaamde zwemroutes van karper gevonden en zo prima resultaten geboekt.

Zoek maar eens naar een geultje in de buurt van een lelieveld en probeer het daar eens. Dat zijn voor mij eerder absolute hotspots dan direct tegen het veld aan.

mvg,

Jordi
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

16-06-2006 13:49

over die clip,

als je het pinnetje inkort van een korda tot ongeveer0,4 cm uitsteek,
rubber er gewoon over heen,wartel van je lood bedekken met sillicone of krimpkous,krimpkous vind ik beter.

en dan vast zetten op wartel met stukje amnesia, aan trekken tot klik.
dit gaat zwaar moeilijk,en je krijgt je wartel er zonder tang niet uit,ik niet in iedergeval.

dan werkt ie.

in combinatie met zwaarder lood logischerwijs beter.

groetun
8)
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

16-06-2006 13:54

in een inham obstakel is anders naar mijn idee,omdat er maar 1 zwemroute is,de inham in.dan kun je het dus dichtvissen.

die geultjes bij lelie velden jahaaaa :wink: lekker zijn die,maar robert wil dan toch altijd vissen waar dat geultje de lelies ingaat.


laturrr 8)
8)
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

16-06-2006 14:18

Alsof die vissen alleen bij die obstakels te vangen zijn. Vissers die dat geloven zijn pas DOM.

Daaaaaahaaaaaaaaaaaag!

Steef.
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

16-06-2006 20:01

Dit bericht bereikte mij, via via, afgelopen donderdagochtend, ik wou het niet geloven, en kon het niet geloven !!
Zojuist ben ik thuis gekomen en ga even achter de pc zitten, vervolgens zie ik dat de berichten toch echt werkelijkheid zijn.
Diep triest, heb er geen woorden voor, zo een mooie gave vis, een vis met potentie om de magische 20 kg grens dit jaar allicht nog te gaan halen, zeker met het tempo waarin ze aan het groeien was !

Robert, voor jou gelukkig had jij haar al eens, en was het voor jou alleen een vis die nog op het lijstje stond die je daar nog wou vangen.
Helaas was dit eigenlijk de enige vis waarvoor jij er nog zat ! maar gelukkig heb jij wel 2 momenten met haar gehad !!
Ik heb haar nooit mogen landen, helaas, zij was 1 van de vissen die nog een drijfveer was om te vissen op dit water, nu ben ik even leeg . . .
Gelukkig hoeft ze niet meer opgejaagd te worden, ze is nu voor altyd in rustig zwemwater !



Tjah de aanrichters hiervan, ik zal mn mening niet uitten

Gegroet :cry: