Hoe ben jij begonnen met karpervissen???

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

16-08-2003 17:22

Vanacht tot maandag morgen, de spullen staan al klaar.

Humor Michiel?? ik word niet graag voor loser uitgemaakt door iemand die mij niet eens kent en daar al helemaal geen reden voor heeft.

Jij wel???

Vriendelijke groet,

Robert.
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-08-2003 17:24

Sorry Robert,

Ik ben een loser!
Maar wel eentje met humor.

Groet MB
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

16-08-2003 17:57

Michiel en humor.......................?????????

WHOEAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :grin: :grin: :grin:
Net zoiets als 'shitdiggende' paranoide pseudo-Engelsen die anderen van een grote bek betichten en zichzelf om het minste geringste in het kruis getast voelen.......maar dan anders!
Met hoog van de toren blazende groet,

John 'the mouth'
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

16-08-2003 18:04

U weet zich weer mooi te verwoorden, Pannekoek.

Wham! bam! thank you mam.

Robert "the fucker"
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

16-08-2003 18:14

ach ja, je zult je zelf er maar beter door voelen
dennis v schoten
Berichten: 66
Lid geworden op: 17-06-2003 02:00
Locatie: den haag

16-08-2003 18:58

Heren we dwalen weer helemaal af van het onderwerp!
Zal hem weer opnieuw openen.
Zat vroeger veel met de vaste stok tevissen.
Maar na een aantal jaren droog gestaan tehebben met het vissen dan heeeeeeeeee.
Ben ik door mijn zwager besmet sinds dit jaar.
Hij had het er wel vaak over dat het zo mooi is om een karper tevangen.
Ben dit voorjaar een keertje mee geweest en hij liet me voelen, wat voor een geweldig gevoel dat is.
En ben nu ook besmet met jullie weten wel wat. :smile:
Met uitziekende groet
Haagse Dennis
als me pieper maar blijft piepen
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

16-08-2003 19:23

Dennis,

Excuses, je hebt helemaal gelijk.
Ik liet me meeslepen, kan nogal moeilijk met onrechtvaardigheid omgaan.
Groet,

John
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-08-2003 03:11

Geachte heer Bouman,

Naar aanleiding van uw reactie spijt het ons te moeten vernemen dat u onze nieuwe commercial niet waardeert.

Wij hebben d.m.v. een duidelijk gefingeerde situatie getracht onze boodschap op een indringende en humoristische wijze neer te zetten.

Humor is echter een subjectief criterium en inherent aan een dergelijke uiting is dat deze niet door iedereen zal worden gewaardeerd.

Wij danken u voor uw reaktie en zullen uw opmerking ter harte nemen.

Met vriendelijke groet,
Remia C.V.


E. de Smit
Marketing manager.


Chips, ik moet echt aan mijzelf gaan werken!!!

Met humorigge groet, MB
jan schuurmans
Berichten: 133
Lid geworden op: 20-03-2003 01:00

17-08-2003 09:19

ik zelf ben begonne toen ik 7 jaar was wel met een handlijn ik heb denk ik 2 jaar echt met de handlijn gevist en vanaf mijn negende begon ik ook aandacht te krijgen voor met de grote stekken gelijk ik toen nog zei de boiliestekken te vissen en heb eigenlijk 2 jaar gemengt gevist dan met de handlijn dan met de boiliestekken en vanaf mijn 11de jaar ben ik eigenlijk alleen nog maar met boilies beginne te vissenen particles natuurlijk maar beide manieren van vissen geeft me een kick of die pieper nu begint af te lopen of die dopper die nu in eens ondertrekthet bleef me even maar ik denk dat de reden is dat ik gestopt ben met de handlijn is omdat mijn neef ook was begonne met boilies en omdat ik denk iets dikkers wou gaan vangen want een karp van 10kg krijg je nu ook nie elke dag eruit met een handlijn
mvg jan
Joost Bierens
Berichten: 473
Lid geworden op: 26-10-2003 02:00

26-01-2004 16:09

Zelf eerst 2 jaar met de vaste stok gevist, daarna begonnen vrienden van mij met het karpervissen. Ik dus ook het hele zaakje gekocht en er nog gelukkig steeds verslaafd aan.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

26-01-2004 18:07

ik ben begonnen als jochie toen ik met de staak viste en er steeds van die vissen door mijn lijntje gingen! die dingen moest ik vangen, eerst ving ik er 1 aan mijn 5 meter hengeltje en toen was het hek van de dam, langzaam maar zeker steeds meer karperen, de staak werd opgeborgen, de feeder weggezet, en karperhengels werden aangeschaft. nu vis ik al weer een jaar of 10 op karper. nog steeds met plezier
lorenzo berlijn
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-08-2003 02:00
Locatie: almere

26-01-2004 18:30

Arjen Lans schreef:Ik ben begonnen doordat ik van een vriend "De Karperwereld" leende. Vervolgens ben ik naar Vlemmix gereden(die hadden de grootste advertentie met de meeste aanbiedingen) en voor Fl10.000,- aan materiaal gekocht, inclusief een 5kg zak van Kevin Nash(Condensed Milk). Na 3 dagen een kilo gevoerd te hebben op "De Zwaan" (stond een uitgebreid artikel over in) ben ik gaan vissen. Tijdens mijn eerste sessie ving ik mijn eerste 40 ponder(dus ook mijn eerste 20+ en 30+ vis. Die 40 ponder was een schub.

Dit is nu precies 2 weken geleden.
Arjen



ok.. misschien ben je ontiegelijk rijk en kan je het je veroorloven maar k vind het tog erg vreemd. ten 2e de zwaan is een erg moeilijk water en daar vang je niet zomaar een vis. en als derde op het zwaan zwemt geen 40er... allemaal gelezen in karperwereld 17.. heb het boekje in me kast liggen
Gebruikersavatar
Stefan Dirkx
Berichten: 209
Lid geworden op: 24-08-2003 02:00
Locatie: Braboland

26-01-2004 18:33

vis nu al 9 jaar waarvan bijna 3 jaar op karper.....
ben begonnen met het vaste stokje zoals iedereen denk ik wel.
maar na een paar jaar wilden ik wel weer eens iets anders... eerst een paar keer snoeken bij ons op de vijver maar toen werd mij verteld dat ik dat niet mocht omdat ik nog te jong was....maarja toen een keer gehoord dat karpervissen ook wel leuk was en toen heb ik dat maar een keer geprobeerd.... en ja hoor, was meteen verkocht. daarna heb ik nooit meer een vaste stok aangeraakt. :D
Gebruikersavatar
Tom Hodinius
Berichten: 488
Lid geworden op: 06-11-2003 01:00
Locatie: Simpelveld (LIMBURG)

26-01-2004 18:37

ik ben met karper vissen begonnen nadat ik steeds met mijn vismaat met de vaste stok ging vissen en ook ging er een vriend mee ddie op karper viste en zo kwam het dat deze goeie kerel, achteraf gezien op een dag een dubbele run kreeg en ik het genoegen kreeg de tweede run voor mijn rekening te nemen en zoals al veel mij voor gingen was dat het moment van de uitbraak van het welbekende karpervirus:D.

en zo kwam het dat ik me zelf een karper zetje bestaande uit het hoognodige gekocht heb en deze nu nog uit aan het breiden ben

MVG
TOM
knollenvanger 1ste klas
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

27-01-2004 07:08

Jongens ,
staar je toch niet blind op het fabeltje van Arjen Lans,
zelfs in de eerste week van 2002 hadden we al Euries !
En GEEN oud-Hollandse FLorijnen meer........
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

27-01-2004 09:03

lorenzo berlijn schreef:
Arjen Lans schreef:Ik ben begonnen doordat ik van een vriend "De Karperwereld" leende. Vervolgens ben ik naar Vlemmix gereden(die hadden de grootste advertentie met de meeste aanbiedingen) en voor Fl10.000,- aan materiaal gekocht, inclusief een 5kg zak van Kevin Nash(Condensed Milk). Na 3 dagen een kilo gevoerd te hebben op "De Zwaan" (stond een uitgebreid artikel over in) ben ik gaan vissen. Tijdens mijn eerste sessie ving ik mijn eerste 40 ponder(dus ook mijn eerste 20+ en 30+ vis. Die 40 ponder was een schub.

Dit is nu precies 2 weken geleden.
Arjen



ok.. misschien ben je ontiegelijk rijk en kan je het je veroorloven maar k vind het tog erg vreemd. ten 2e de zwaan is een erg moeilijk water en daar vang je niet zomaar een vis. en als derde op het zwaan zwemt geen 40er... allemaal gelezen in karperwereld 17.. heb het boekje in me kast liggen


Arjen,

Je hebt het over karperwereld nummer 17 ??? en zegt op basis hiervan dat er geen 40+ vis zwemt, zou het niet mogelijk zijn dat er vissen aangekomen zijn in de tussentijd nu we aanbeland zijn in de 30+ serie van de karperwereld?? Of zeg ik nu iets raars?! :oops: 8)
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

27-01-2004 10:45

Mijn eerste kennismaking met de karper...

Het was ergens in het voorjaar van 1985 of 1986. Destijds woonde ons gezinnetje aan een natuurreservaat, met hopen putjes, plassen en vijvers. Een van die vijvers, de makkelijkst bereikbare en met een klein strandje, werd met regelmaat bezocht door vaders, moeders, opa's en oma's, die met de (klein)kinderen daar de eendjes gingen voeren. Zo ik die van mij. Na enkele weken viel het mij op dat er steeds minder eenden op dat plekje achter het brood kwamen happen, maar dat er wel steeds vaker een korst verdween in een grote gapende muil, die door het wateroppervlak prikte.
"Kijk papa, had ge dat gezien! Dat was een grooote vis hè?!"
-"Ja jong, dat zijn karpers"
"Waaaaauuuuw..."
En zo kwam het, dat klein Robke een fasinatie kreeg voor die grote karpers, 'de monsters in de vijver van De Maten'...
Van vissen zelf was destijds nog geen sprake, kende namelijk niemand die zich daarmee bezig hield.

Enige tijd later had een vriendje een stukje nylondraad en een haakje bij, dat hij aan een stokje gebonden had. Eerder een handvatje eigenlijk. We gingen een karper vangen! Enkele korsten in het water, en ff wachten tot ze kwamen. Duurde nooit lang, binnen de twee minuten leek het water aan het strandje te koken. Een stuk of 10 karpers kwamen uit alle uihoeken van de vijver naar dat strandje gespurt. Dit was het moment, nu ging het gebeuren... Vlug een stukje korst aan het haakje, tussen de karpers gooien en wachten. Tja kom, wachten? Binnen de vijf seconden werd de korst de diepte in gezogen, een BEEST had het aas binnen.
"JA!! BEET!"
Maar niet echt, twee seconden later, nog net tijd genoeg om te zeggen: "wat zijn die beesten sterk", klonk er een knal. We bleven verbauwereerd achter, met ons handvatje, een flardje nylon en een gigantische kolk op het wateroppervlak...

We gaven het op, "de monsters" waren niet te vangen...

Enkele jaren later...

Ondertussen als jonge puber, had mijn beste vriend me uitgenodigd om samen met hem en zijn vader te gaan vissen. We gingen vissen op forel. Zo gezegd, zo gedaan, en een al iets groter en wijzer Robke stond op een zomerochtend langs het locale forelputje zijn eerste vis van zijn leven te drillen. Wat een kick! Zo ging het enkele keren, en het beviel me geweldig. Thuis mijn spaarvarkentje de fatale klap met de hamer gegeven en met mijn zuurverdiende spaarcentjes mijn eerste forelsetje gekocht, een diepgroene shakespearestok met bijbehorend molentje. Nog enkele dobbertjes, wat loodjes samen met een onthaker en wat aas. Berkley Powerbait was de killer toen. Je weet wel, die fluogele, stinkende pasta met glittertjes.
Een paar maanden vroeg diezelfde kameraad of ik geen zin had om me mee in te schrijven bij een plaatselijk visclubje, maar dan moest ik me wel een vaste stok aanschaffen, want met schietlijn mocht je daar niet vissen. Het nieuwe spaarvarken maar weer naar een andere wereld geholpen en dit maal, met een gedegen argumentatie, sponsoring afgedwongen bij vader en moeder. Een stokje van ocharm 5 meter, een hoopje dobbers, loodhagel en nu ook al een schepnet rijker, en Robke kon beginnen op het clubvijvertje.
"Wat voor vissen zitten hier eigenlijk?"
-"Karpers..."
"De monsters..." ging door mijn gedachten.
Zo heb ik dan een jaartje of 2, iedere woensdag en zondag, mijn tijd gesleten. Op een tuinstoeltje, met mijn hengeltje in de hand, een blikje mais en een doosje deeg, gemaakt van alles wat ik in moeders keuken kon vinden en waarvan ik dacht dat de karpers het wel zouden lusten. Het ging van poeder voor vanillepudding tot fijngemalen Frosties van Kellog's. En zo ving ik mijn monsters voor de eerste keer. Echter niet de monsters die ik kende uit mijn herinneringen, wel de kindertjes van die monsters.
Toen eenmaal de zware puberteit doorkwam, viel het allemaal ff stil. Vissen gebeurde nog wel eens, maar dan 'illegaal stropend' met een paar maden achter de voorntjes, of ritsen zoals ze hier genoemd worden.

Het Jaar 2000...

Het contact met de kameraad van vroeger was ondertussen wat verwaterd. Echter, een jongen die thuis regelmatig over de vloer kwam, eigenlijk een vriend van mijn 4 jaar jongere broertje vroeg of ik geen zin had om eens een keertje met hem mee te gaan. Goed, is geregeld. Ik pikte hem thuis op, en hij kwam met een vracht aan materiaal aanzetten.
"Waar gaat gij op vissen, joh? Haaien?"
"Karper..."
"De monsters..." ging als vanzelf weer door mijn gedachten...
Dit was mijn eerste kennismaking met het moderne karpervissen. Tijdens die 'sessie', zoals dat bleek te heten, ving die maat met zijn installatie en die rare bolletjes als aas een karper. En jawel, dit waren de monsters die al die jaren door mijn gedachten waren blijven zwerven, die monsters die ik al die jaren als onvangbaar bestempeld had, die monsters die ik al die jaren had willen vangen...
-"Dit is dus een schubkarper, hij weegt 7 kilo"
Ik kon het nauwelijks bevatten.
-"Dit is nog niks hoor, die beesten kunnen onder goede omstandigheden uitgroeien tot 30 kilo en meer"
"WABLIEF?!"
-"Jazeker..."
En toen ging het fout... grandioos fout. De week erna stond ik met 'mijn maat' terug in de hengelsportwinkel. Ditmaal geen spaarvarken moeten slachten, ik had immers een bankrekening ondertussen. Nou ja, die heeft het evengoed geweten. Ik kocht mijn eerste karperhengel. Een Symètre Specimen van Shimano. Een testcurve van 2 1/2 lbs en 12 voet lang. Wat het allemaal juist betekende wist ik nog niet goed, maar ik vertrouwde op mijn maat zijn oordeel, hij verzekerde dat ik hiermee een degelijke hengel had, waar ik als beginner goed mee uit de voeten zou kunnen. Het was de laatste uit de voorraad dus met een lekkere korting, dat wel. De molen was voor later, niet teveel ineens.
"is wel behoorlijk prijzig materiaal he"
-"als ge da maar weet jong"
Mijn karperavontuur begon. Met mijn hengel, het forelmolentje van vroeger, en nog een geleende set. Een paar geleende MonkeyClimbers en hopaaa. Boillies, dat waren die rare balletjes, leerde hij mij ook te maken. Op die manier heb ik mijn eerste 'seizoen' volgemaakt, ondertussen hopen boeken, magazines en sites verterend. Wel kocht ik dat seizoen nog mijn eerste baitrunner, een Shimano 8000 gte, want dat forelmolentje had mijn eerste 20er niet overleeft, net zoals mijn oude schepnet trouwens, dus dat werd ook vernieuwd. Van mijn vriendin kreeg ik een onthaakmat, dat vond ik wel belangrijk. 'Respect voor je tegenstander', een filosofie die ik meekreeg tijdens de vele jaren dat ik met jiu-jitsu bezig was.

En zo, beste mensen, is het dat ik nu mijn vierde seizoen in ga. Nu al heel wat visuren, karperwijsheid en materiaal rijker, en veeeele euroos armer. Dit jaar trouwens ook mijn onthaakmat vernieuwd. Opnieuw was het mijn vriendin die hiervoor haar portemonee opende. We hebben al afgesproken dat het een traditie wordt.

Bij deze dank ik haar ook, voor de steun, en vooral het geduld dat ze heeft met mij en mijn fasinatie voor 'De Monsters'...

Mvg, Rob.
C' est la pêche, quoi.
jochem L van den oetelaar
Berichten: 148
Lid geworden op: 05-12-2003 01:00
Locatie: udenhout

31-01-2004 11:49

hoe ik ben begonnen?? raar verhaal.

een jaar of 10 geleden zaten we op een camping in Baarlo (LB)
ik ben de jongste thuis dus de rest was allemaal al naar het buitenland op vakantie.
ik verveelde me kapot toen mijn vader plots zei: waarom ga je niet vissen??
ik keek hem raar aan en verklaarde hem voor gek.
hij zat er zó over door te drammen zodat mijn eerste hengel (fyberglass in een plastic verpakking) al snel aan de waterkant lag.
vaste hengels hebben mij nooit echt geïntresseerd, ik moest echter ook iets te doen hebben. na een paar jaar heb ik het geduld een beetje op kunnen bouwen. ik heb toen maar een karperhengel gekocht maar telkens als ik ergens een karper zag springen knalde ik het lood en de boilie er naartoe, toch nog een aanwensel om af te leren. :roll:
op een gegeven moment zat ik aan een watertje te vissen en kwam ik een karpervisser tegen (+- 1,5 jaar ouder als ik) en zette zijn stellage op.
ik ging hem meteen vragen waar het allemaal voor diende en hoe het werkte. maar toen hij een beet kreeg schrok ik me rot. hij drilde de vis in het net en landde hem perfect. mijn ogen begonnen te fonkelen en ik was meteen verkocht. ik had er al snel een hengel meer bij liggen en de piepers en steunen kwamen er later ook nog bij. ik vond het al mooi hoe mijn hengels daar op die steunen lagen dus kon ik mijn geduld ook op bouwen.
die jongen die ik daar tegen kwam bleek later een achterneef van mij te zijn en is nu mijn beste vismaat. we zijn continu bezig met karpers en gaan overal samen naartoe.
dit jaar gaan we naar frankrijk en ik weet haast zeker dat het mijn mooiste vakantie ooit word.

ik wil met dit verhaaltje alleen maar zeggen dat het vaak onverwachts maar leuk af kan lopen.

gr. jochem
lorenzo berlijn
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-08-2003 02:00
Locatie: almere

31-01-2004 13:18

Eddy Norder schreef:
lorenzo berlijn schreef:
Arjen Lans schreef:Ik ben begonnen doordat ik van een vriend "De Karperwereld" leende. Vervolgens ben ik naar Vlemmix gereden(die hadden de grootste advertentie met de meeste aanbiedingen) en voor Fl10.000,- aan materiaal gekocht, inclusief een 5kg zak van Kevin Nash(Condensed Milk). Na 3 dagen een kilo gevoerd te hebben op "De Zwaan" (stond een uitgebreid artikel over in) ben ik gaan vissen. Tijdens mijn eerste sessie ving ik mijn eerste 40 ponder(dus ook mijn eerste 20+ en 30+ vis. Die 40 ponder was een schub.

Dit is nu precies 2 weken geleden.
Arjen



ok.. misschien ben je ontiegelijk rijk en kan je het je veroorloven maar k vind het tog erg vreemd. ten 2e de zwaan is een erg moeilijk water en daar vang je niet zomaar een vis. en als derde op het zwaan zwemt geen 40er... allemaal gelezen in karperwereld 17.. heb het boekje in me kast liggen


Arjen,

Je hebt het over karperwereld nummer 17 ??? en zegt op basis hiervan dat er geen 40+ vis zwemt, zou het niet mogelijk zijn dat er vissen aangekomen zijn in de tussentijd nu we aanbeland zijn in de 30+ serie van de karperwereld?? Of zeg ik nu iets raars?! :oops: 8)


neej je gedachte klopt ;),
maar hij had het erover dat ie na het lezen van t artikel gelijk gaan vissen en ze spullen hebt gekocht en is dus vlak na het artikel gaan vissen
en in die periode zullen de visse niet ineens 40+ zijn geworden
of zeg k nu iets raars :oops: 8)
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

31-01-2004 17:51

ik ben begonnen met een hengel :wink: :o :D :D :D :o :lol: :P :wink: :roll: :o
Gebruikersavatar
Rene weingart
Berichten: 76
Lid geworden op: 31-01-2004 17:58
Locatie: utrecht
Contacteer:

03-02-2004 20:05

nou ik ben vanaf kleins afaan opgegroeid met een jongen ... en rond ons 6 de jaar vingen we onze eerste karper onder een brug met rogge brood met stroop en een stukkie alleminium folie als verklikker aan je top ( zonder lood )
en dat zal me altijd bij blijven zoiets had ik nog nooit mee gemaakt
zo konden die voorntjes en snoekkies niet vechten hoor ....
en dat met me hengen van de HEMA van 7,50 gld


greetzzz rene