Karpervissen en een gezin

Plaats reactie
Arjen Lans

25-09-2002 11:29

Na een discussie: karpervissen en relaties, vind ik het tijd worden voor een discussie "Karpervissen en een gezin".

Vissen op karper en het hebben van een relatie is in mijn geval (gelukkig) geen probleem. Sterker nog, mijn vrouw heeft er zelf op aangedrongen om een bootje te kopen om samen de plassen op te gaan.

Nu staan we echter voor een nieuwe mijlpaal: een kind. Leuk, gefeliciteerd zul je zeggen. Dankje, we zijn erg blij, is dan het standaard antwoord. Maar als ik eerlijk ben knijpt het me de keel dicht. Eet dat kind straks niet al m'n vrije tijd op? Moet ik meer korte sessies gaan draaien? Hoe plannen we volgend jaar het seizoen in? Vragen, vragen vragen. Egoistisch misschien? Ik vis nu eenmaal graag. Heb het zelfs nodig om te vluchten in mijn eigen wereld, weg van een drukke baan die vaak 50 uur per week of meer opslokt.

Graag hoor ik van de vaders (en moeders??) onder ons hoe zij het gezinsleven combineren met vissen. Lijdt het ene onder het andere, of is het een kwestie van compromissen...
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

25-09-2002 11:36

hoy arjen,

ik heb gelukkig nog geen last an kinderen!

kan me voorstellen dta kje in een klote situatie zit maar je kind gaat toch voor het vissen!!!
ik zou hem of haar wel zo snel mogelijk meenemen naar het vissen!!!!

veel succes met je kind en met vissen
groeten rob
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

25-09-2002 11:57

arjan bedenk dat er meer dingen in het leven zijn dan vissen.....vissen moet een deel van je leven zijn net als je vrouw en straks je kind...vissen moet niet je leven zijn maar een juist een deel ervan

mvg martijn
Sjors Hempenius
Berichten: 132
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Wirdum, Friesland

25-09-2002 12:56

Arjen

mijn kinderen zijn groot nu. Ik heb dus die mogelijke problemen die jij noemt achter de rug. En het kan inderdaad een probleem zijn/worden. Om te kunnen blijven vissen heb ik samen met mijn partner altijd goede afspraken gemaakt over de "vrije tijd" van beide, waaronder een vaste dag in de week vissen voor mij. Blijft het gegeven dat je samen verantwoordelijk bent voor het welzijn van allen maar daar groei je wel langzaam in. Dus nogmaals, goede afspraken voorkomen een hoop gedonder achteraf.

Veel plezier met je vaderschap,

Sjors
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-09-2002 13:14

Arjen, het is een kwestie van wikken en wegen.
ook ik heb die tijd al achter mijn rug, afspraken maken voor indeling vrije tijd.
zeg dat je tenminste 1 maal per week wilt vissen.
en maak er geen punt van als dit een keer niet zal kunnen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-09-2002 22:15

Arjen,

Mijn ervaringen heb ik je al eerder elders gegeven. Hoop dat dit niet mede aanleiding was voor jouw huidige angst. Bedenk dat als het een zoon wordt hij een maatje is die jij vissen kan leren. Vervolgens zal hij jou op je fouten gaan wijzen. Maar daar kom je ook wel weer overheen. Je zult nog veel van hem leren. Maar wel even geduldig wachten, eerst zullen er andere voor hem belangrijker zaken zijn. Mijn zoon is nu 24 en voor het eerst dit jaar met hem naar Frankrijk geweest. Samen een stel mooie dertigers gevangen. Is het een meid, treur dan niet. Meiden zul je nooit helemaal begrijpen. Maar die zijn allang blij als Pa even gaat vissen.

Succes, Kees
henk de boer
Berichten: 50
Lid geworden op: 16-05-2002 02:00
Locatie: meppel
Contacteer:

26-09-2002 08:22

hoi arjen.
van harte gefeliciteerd. met de vrouw alles goed??
vissen en een gezin zijn voor mij nooit een probleem geweest. goede afspraken maken is een pre. de kleine zal straks veel tijd opeisen van jullie en het vissen zal een periode op een laag pitje komen te staan, maar de tijd die je normaal aan het vissen zou besteden sta je met liefde af voor de kleine, geloof me. je pakt het vanzelf het vissen wel eens weer op. maak afspraken wanneer je weg kan ,maar ook wanneer je vrouw eens weg kan ( die is misschien ook tijd voor haar zelf nodig) het moet van 2 kanten komen weet je nog??
heb zelf een zoon van 12 en een dochter van 15. op een gegeven moment willen ze graag mee te karperen en dat moet je nooit tegenhouden. ik heb samen met die 2 prachtige nachten gehad, lekkere dingen meenemen en sávonds een kampvuur maken en vangen natuurlijk. en als ze op deze leeftijd zijn praat je over heel andere dingen dan het dagelijkse gebeuren. ik heb er altijd van genoten. ben 2 jaar geleden gescheiden ( kwam niet door het vissen !!) en later opnieuw getrouwd, wij verwachten ook een kleine, heb het materiaal op zolder staan om alle aandacht bij mijn vrouw te hebben, en geloof me, het doet geen pijn !!

ik wens je veel succes bij je besluitneming en maak er wat van.

henk
at your service !!
asalaam aleikum !!
henk de boer
Berichten: 50
Lid geworden op: 16-05-2002 02:00
Locatie: meppel
Contacteer:

26-09-2002 08:33

Op 2002-09-25 11:36, schreef rob borjans:
hoy arjen,

ik heb gelukkig nog geen last an kinderen!

kan me voorstellen dta kje in een klote situatie zit maar je kind gaat toch voor het vissen!!!
ik zou hem of haar wel zo snel mogelijk meenemen naar het vissen!!!!

veel succes met je kind en met vissen
groeten rob


hoi rob,

18 ?? kwa uitspraak zou je zeggen veeeeel jonger. :roll: als je als koppel besluit dat je graag een kind zou willen is dat een bewuste keus die je maakt, en is een kind geen last en van een klote situatie is dan geen sprake. veel succes toegewenst als jij zover bent, maar waarschijnlijk wil je geen kinderen. misschien beter van niet !!
at your service !!
asalaam aleikum !!
henk de boer
Berichten: 50
Lid geworden op: 16-05-2002 02:00
Locatie: meppel
Contacteer:

26-09-2002 08:41

Op 2002-09-25 11:57, schreef Martijn Nederpel:
arjan bedenk dat er meer dingen in het leven zijn dan vissen.....vissen moet een deel van je leven zijn net als je vrouw en straks je kind...vissen moet niet je leven zijn maar een juist een deel ervan




klasse martijn !!




at your service !!
asalaam aleikum !!
Jeroen van der Kroft
Berichten: 25
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Leiderdorp

26-09-2002 11:28

Arjen, het is al gezegd, maar ik benadruk het nog maar een keer: goede afspraken maken!
Ik heb zelf vier kinderen en alleen de jongste is een zoon. Hij is nog geen jaar en zal dus nog even moeten wachten om hem mee te nemen :smile:. Mijn oudste dochter (8) is één keer een nachtje mee geweest, ze blijft zeuren voor de volgende keer. Ze vond het geweldig!
Het karper seizoen is voor het thuisfront nog redelijk rustig, ik ga zaterdag avond na het eten weg en ben zondag met de brunch weer terug. In de winter wil ik ieder weekend een dag snoeken, dan ben ik vaak van ´s morgens tot aan het avond eten weg.
Als het een keer echt niet gaat maak ik er overigens ook geen probleem van (het gaat dan wel jeuken !!!).
Gefeliciteerd met de aanstaande gezins uitbreiding trouwens.
groeten,

Jeroen
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

26-09-2002 11:42

Arjen,

Kinderen geven vissen een meerwaarde. Mijn ervaring is dat ik vanaf het moment dat mijn eerste kind geboren was, ik alles in een ander perspectief ben gaan zien. Je staat veel meer stil bij het bjizondere van de schijnbaar zo gewone dingen in het leven. Alles was ineens veel waardevoller, dus ook het vissen. Het feit dat je aan sommige dingen minder tijd kan besteden wordt daar ruimschoots door gecompenseerd.
Maar als ik jou posting lees heb je tijd genoeg over. Man, je hebt genoeg tijd om per week 50 uur te werken! Vlgs. mij hebben we (de zelfstandigen onder ons uitgezonderd) bijna allemaal een arbeids overeenkomst waarin staat dat we 38 per week moeten werken en dat we daar een bepaald bedrag aan geld voor krijgen. Houdt je baas zich misschien niet aan zijn afspraak? de mijne wel, iedere maand precies het afgesproken bedrag op mijn rekening. Dus ik hou me ook aan mijn afspraak en werk iedere week precies 38 uur.
Alle gekheid op een stokje, je zult zien dat als je eenmaal vader bent, dat je ook de betrekkelijheid van het belang van je werk gaat zien. Wacht maar af!

groeten,

Henrie
Arjen Lans

26-09-2002 12:16

Heren,
Leuk om jullie reacties te lezen. Ik was gewoon benieuwd hoe anderen hier mee om gaan en tegen aan kijken.

Ik prijs mij ook gelukkig een begripvolle vrouw te hebben. Daarom ben ik ook niet bang dat afspraken maken niet zal lukken. 't Zou goed kunnen dat ze me zelfs van tijd tot tijd naar het water moet sturen (en gelijk heeft ze, ik ben een ontzettend vervelend mannetje). De achtergrond van mijn posting kwam voort uit het besef dat je blikveld van de ene op de andere dag verruimd wordt. Bestond dat eerst voornamelijk uit een vrouw, werk en vissen( van 's ochtends tot 's avonds een kop vol vis), nu komt daar plotseling een kleine bij. Maar het komt allemaal vanzelf wel goed.

Henry, je hebt gelijk wat betreft die 38 uur. Ook dwingt mijn baas mij niet om meer uren te maken. Het is nu eenmaal zo dat mijn functie 38 uur per week niet toelaat. Maar dat is mijn probleem, ik kan immers ook een andere baan zoeken. Some people never learn :wink:



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Arjen Lans op 2002-09-26 12:17 ]</font>
Bianca Venema
Berichten: 93
Lid geworden op: 04-09-2002 02:00
Locatie: Borne
Contacteer:

01-10-2002 12:17

Hoi Arjen,

Wij hebben twee kids van 8 en 11 jaar in co-ouderschap worden die opgevoed, dus wij hebben ze om de week een hele week.....

In de week dat we de kids hebben is nachtvissen, met name als het wat kouder wordt niet goed meer mogelijk. In de zomer hebben we wel diverse keren met de kids genachtvist. Ze hebben dan een eigen tentje, luchtbed en slaapzak. Het is wel een gedoe om alles mee te krijgen, een aanhangwagen zou dus niet verkeerd zijn.

Als je de kids van kleins af aan al meeneemt en weet te enthousiasmeren, dan wordt het karpervissen echt een familiegebeuren. Bij ons werkt dat hartstikke leuk. Wij vissen op karper, vooral op verre afstand i.v.m. het lawaai van de kids, dat bijna onvermijdelijk is natuurlijk, en de kids op witvis met hun 3m. hengeltje. Als ze geen zin meer hebben in vissen, dan gaan ze boekje lezen of spelletjes doen. Het is dan dus meer dan vissen alleen en lijkt meer op kamperen.

Hopelijk heb je iets aan deze info.

Greets van Bianca
Tight Lines!
Plaats reactie