Knorretje

Martijn Schild

25-09-2002 09:01

Ik ving gister een karper van +/- 12 pond en die vis knorde ontzettend, het leek wel een zeehond. Waarom "knorren" sommige karpers nou eigenlijk?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Martijn Schild op 2002-09-25 23:17 ]</font>
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

25-09-2002 10:42

HMPFF..! Ik ben met stomheid geslagen hoor! Ik zou het bij god eigenlijk niet weten! normaliter heb ik wel n antwoord klaar of enig idee maar hier kan ik je niet bij helpen. De reden waarom ik reageer is omdat ik erg benieuwd ben naar het juiste antwoordt. Aart?

Maar... ze worden vast niet voor niks betiteld als de varkens van het water en zoetwaterbigggen

Met twijfelende groet

Tim
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

25-09-2002 11:12

Ik heb ook dit jaar zo'n karper gevangen op de maas en die knorde ook snapte ook niet hoe dit kon.

MVG Josse
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

25-09-2002 11:19

denk dat het gewoon lucht is dat in de slokdarm komt en er weer uit geperst word oid??

mvg martijn
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

25-09-2002 12:45

Hoi,

soms grommen vissen inderdaad, ik denk dat het te maken heeft met hun keeltanden die ze knarsen.

Het zou mij niets verbazen als ook dit een vorm van communiceren tussen vissen is, want dat ze communiceren staat vast.

Communicatie tussen vissen vind plaats door lichamelijk contact maar ook op afstand door trillingen (springen, over de bodem schuren) en ook op zicht. Geluid bestaat ook uit trillingen en dat kunnen ze dus waarnemen met hun zijlijnorgaan.

Nog vorm voor communicatie is reuk, vissen kunnen stoffen afscheiden die anderen ergens attent te maken denk aan de paai. En nu kom ik met mischien een nieuwe; schrikstoffen, zeg een soort adrealine, kan een karper die afscheiden en zo soortgenoten attent maken op gevaar in een bepaalde zone?

Nou Biologen, ik ben benieuwd naar uw reaktie.

Jeroen
Martijn Schild

25-09-2002 13:13

Grommen? Nu wordt het helemaal leuk :smile:
Nee, even zonder dollen. Ik heb inderdaad ook eens gelezen dat karpers schrikstoffen afscheiden, maar hoe kan het dan dat je bijvoorbeeld twee runs hebt binnen een (pakweg) kwartier?
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

25-09-2002 13:32

Hoi Martijn,

karpers kunnen in ieder geval geluid maken, daar zijn we het dan over eens.

Als je snel reageerd op een aanbeet en de vis vlot van de voerplek afkrijgt zul je eerder een tweede run krijgen dan wanneer je de vis boven de voerplek gaat drillen.

Ik bedoelde eerder een situatie waar een karper de boel niet vertrouwd en er vandoor gaat. Als een karper doorheeft dat er iets niet klopt dan kunnen ze soms heel rustig wegzwemmen maar ze nemen wel de andere karpers in de omgeving mee.
Ik heb meerdere malen gezien dat er dan daarna nog een karper over de plek komt en precies boven het aas rolt of springt en er dan ook vandoor gaat.
De reaktie kan ook minder uitbundig zijn, zoals een rol die niet tot aan de oppervlakte komt, of alleen een verandering van zwemrichting.

Groeten Jeroen.
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

25-09-2002 13:48

Hallo knorrende vissers,

Dat knorren gebeurt volgens mij aleen OP de kant, wanneer ze in een sress situatie verkeren. Door het 'droog' ademhalen, waarbij inderdaad de maalplaat en het palataal orgaan waarschijnlijk tegen ekaar aankomen en er vanuit de slokdarm (inderdaad Martijn) lucht half vaccuum wordt gezogen ofzo?

Je kan zelf ook knorren door lcht naar binnen te zuigen met een half dichte slokdarm. Niks bijzonders, maar heb met een karper wel veel medelijden omdat het lijkt dat hij extreem veel leid tijdens het knorren.

Gr. laurens
When the going gets tough, the tough get going!!
Bart Smeets
Berichten: 73
Lid geworden op: 31-05-2002 02:00

25-09-2002 19:28

Ben het helemaal met Laurens eens. Dit knorren gebeurt alleen op de kant waneer dr bijvoorbeeld door het toenemen van zn lichaamsgewicht, wanneer de karper uit het water, is er iets half dichtgedrukt komt te zitten. Ik denk ook dat het niet zo'n fijne ervaring moet zijn voor de karper.

Met knorrende groet,
Bart
Eat... Sleep... Go Fishing...
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

25-09-2002 20:36

Hoi,

dat gewicht lijkt mij niet de reden, ook kleine karpers knorren. het zou idd iets met stress te maken kunnen hebben, in ieder geval beweegt een karper zijn bek en kieuwen heftig tijdens het knorren.

Lucht is op de kant het medium dat de trillingen vervoert. Onder water worden trillingen net zo goed meegevoerd alleen op een andere frequentie. Het kan dus goed zijn dat mensen de geluiden die vissen produceren niet kunnen horen als ze onder water zijn.
Mischien dat de definitie van geluid niet helemaal op zijn plaats is, maar trillingen moeten ze toch kunnen veroorzaken met hun keeltanden?

groeten Jeroen.
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

25-09-2002 20:59

Zelf heb ik het nog nooit gehoord, maar er is al wel eens over geschreven. In het boek van Rini Groothuis (blz 18) staat namelijk ook iets over knorren.

Een citaat:
" Karpers kunnen niet praten. Zeg je iets tegen ze, dan houden ze zich van de domme. Toch heb ik gevangenkarpers wel eens een knorrend geluid horen maken, maar dit heeft niets met stembanden te maken. Karpers bezitten die niet"

Wel denk ik dat bovengenomede opties allemaal heel waarschijnlijk zijn ..

Met knorrende groet Pascal :smile:
"everyone has the right to be stupid, but some people abuse the privilege" (Joseph Stalin)
Arnold Haandrik

25-09-2002 21:25

Ik zelf denk dat je het meer kunt verglijken met wat wij "knarsentanden"noemen.
Alleen doet een karper dit met zn hoornplaat.
nu moet ik er alleen nog achterkomen waarom ie dit doet...
Wat Jeroen aanhaalt over het stulpen van de bek en het bewegen van de kieuwen was mij ook al opgevallen. Het geluid vind ik persoonlijk niet op knorren lijken.eerder op een soort schrapen of klikken.
misschien maakt ie dat geluid ook wel frequent onder water.wie zal het zeggen?
en wie weet er te vertellen hoe een vis zich normaal beweegt en gedraagd,en onder stress?Ik heb misschien wel nooit een vis gevangen die stress had of kreeg tijdens de vangst. Ik kan dan dus ook niet vertellen hoe een vis zich dan zou moeten gedragen.Persoonlijk geloof ik het stress verhaal niet zo, zou blinde paniek en stress dicht bij elkaar liggen?Tijdens het zakken van een vis is duidelijk een ander verhaal.Maar die ervaring heb ik niet genoten omdat ik principiëel tegen bewaarzakken ben.
Ik hoop dat iemand hierop een zinnig antwoord heeft.


met-vrijlatende-groet
Harald


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Harald Hendriks op 2002-09-25 21:27 ]</font>
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

26-09-2002 11:55

denk dus echt niet dat het knarsentanden is of iets met het gewicht of communicatie te nmaken heeft ik heb een voorn en een brasum ook wel es geluiden horen maken, het geluid wat je hoort is dus echt gewoon lucht wat uit de karper ontsnapt omdat ie naar lucht(lees water)loopt te happen zoe het een beetje als boeren zoek het niet te ingewikkeld in communicatie oid vergeet niet dat een karper een simpel dier is en blijft(hoewel elk dier een wonder der natuur is)

mvg martijn
brad reeve
Berichten: 57
Lid geworden op: 24-08-2002 02:00

28-09-2002 13:18

Knorren?

Volgens mij brullen ze. Als ze zien dat een andere karper een fout aas pakt gaan ze brullen. Ik heb dit vaak zien gebeuren (op een helder vijvertje). Het gaat dan zo: Een karper zit een lekker (haak-) aasje liggen en zwemt er een paar keer rond en net voordat hij het ging pakken hoorde ik een raar geluid dat uit het water komt. Ik keek rond in het water en zag dat een andere karper eraan kwam brullend! De karper bij het haakaas haalde zn borstvinnen op, want die begreep er niets van totdat de andere karper het aas weg spuwde en bleek dat er een haakje aan zat. Conclusie: Karpers brullen en doen dit om andere karpers te waarschuwen!
Martijn Schild

28-09-2002 20:52

Natuurlijk Brad, verder alles goed :smile: ??? Ik krijg toch liever iets meer intelligente posts op mijn vraag.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

28-09-2002 23:44

Ik denk dat er best wat in zit dat ze daarmee communiceren.
In mijn aquarium ( daar heb je hem weer met z'n aquarium :grin: ) slaan mijn vissen soms alleaal tegelijk op de vlucht, althans, dan beginnen ze als een gek door de bak te stuipen. Aan kleine trillingen zijn ze gewend. Ze doen dit soms ook op momenten dat er helemaal niks raars te bekennen valt, geen dichtslaande deuren o.i.d, dussss.....

Hoe komt dat? Toch een of andere manier van communicatie!?

Met communicerende groet, Sjoerd
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

29-09-2002 00:15

Lijkt me idd toch wel een manier van communiceren, die walvissen doen dat toch ook met geluiden die je met het normale oor niet kan horen.

Lijkt me nog al een saai leven zonder een woord te wisselen...

mvg
stefan
Bart Smeets
Berichten: 73
Lid geworden op: 31-05-2002 02:00

29-09-2002 10:06

Als het echt een manier van communiceren zou zijn zouden wij het onder water toch moeten horen nietwaar? Het argument dat het boven water wel te horen is maar onder water niet omdat het omgezet wordt in trillingen geloof ik zelf niet zo in want als ik bijvoorbeeld praat onder water of zou knarsetanden (waar het knorren mee wordt vergeleken) zou iemand anders die dan onder water is dat heel goed kunnen horen. Je hoort het alleen niet horen als het een te hoge of te lage frequentie is. Zo heb ik het tenminste altijd meegemaakt in zwembaden o.i.d. Heb trouwens ook nooit iets gehoord van duikers dat ze vissen knorrende geluiden hebben horen maken onder water.

Groeten,
Bart
Eat... Sleep... Go Fishing...
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

30-09-2002 08:42

Ik ving afgelopen vrijdagnacht een mooie schub. Toen hij net op de onthaakmat lag, hoorden wij ook (voor het eerst overigens) dat grappige "knorrend" geluid. Overigens was dit maar van korte duur. Zo te horen leek het op zijn keeltanden die tegenelkaar aan schuurden.

Ik had niet het idee dat hij aan het communiceren was :smile:

Pascal
"everyone has the right to be stupid, but some people abuse the privilege" (Joseph Stalin)
Martijn Schild

30-09-2002 09:42

Bij mij was het niet het eerst dat ik het hoorde. Ik vraag me alleen af waarom sommige karpers wel knorren en sommige niet... ik vind het toch maar een raar iets.
Gebruikersavatar
Peter Sebel
Berichten: 118
Lid geworden op: 20-12-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

24-12-2002 11:23

Hoe weten sommige mensen dat vissen onder water niet knorren??? Op de kant weleens gehoord maar onder water?? nee, ik zou weleens willen weten hoe sommige weten dat karpers het onder water niet doen??? Ik zelf kan namelijk niet onder water horen!


nieuwsgierige groeten
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

24-12-2002 12:32

Peter,

Dan moet je toch wat aan je oren laten doen lijkt me.
Want mensen kunnen onder water wel degelijk horen. Alleen veel slechter dan boven water.
mischien verrassend, maarja we waren eenmaal gebouwd voor boven water :roll:
Martijn Schild

24-12-2002 18:18

Ik denk dat Peter bedoelt, dat je in ieder geval het knorren van de karpers onder water niet kunt horen... dus hoe kunnen sommigen weten dat karpers wel/niet knorren onder water?
Gebruikersavatar
nick rademakers
Berichten: 219
Lid geworden op: 02-05-2002 02:00
Locatie: lommel

24-12-2002 19:37

Ja ik heb ook eens zo'n vis gevangen en ik zou het niet weten hoe dit komt! Maar wie weet het met zekerheid?? Ik denk niemand? ik weet het alvast niet!

vriendelijke karpergroeten nick
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

26-12-2002 11:39

Martijn,

het was ook meer sarcastisch bedoeld, dan inhoudelijk.

Ik ben zelf geen duiker, of iets anders wat vaak onder water in aanraking komt met vissen.
Zelf zou ik het dus ook niet weten.
Wetenschappelijk onderzoek zou uitkomst bieden. Onderzoeken in grote "aquaria".
Maar hiervoor zou het onderwerp te kleinschalig wezen lijkt me.