geen gepraat meer over gewichte ?!?!

robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

30-03-2006 12:22

er zijn meer weegschalen die naar boven afwijken dan naar beneden?

graskoeboe
8)
Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

30-03-2006 15:38

Gewichten, waarom wel, waarom niet?

Het accent van de gewichten slaat mijn inziens veel te ver door. Voor een aantal mensen die commercieel afhankelijk zijn van onze HOBBY (!) wordt de ethische grens steeds waziger, onaceptabel en vooral kunstmatig. De etische grenzen worden opgerekt om bepaalde gewichten te scoren om zodoende hun brood te verdienen. Dat dit accent der gewichten ook doorslaat in de huidige stroming die wederom aangevoerd wordt door deze 'profs' zoals het vissen op betaalwateren vind ik een zorgelijke kwestie. Gelukkig zijn er steeds meer vissers ( auteurs ) die niet meer het accent op het gewicht leggen maar meer op hun beleving etc. Persoonlijk vind ik dit een sjieke ontwikkeling die getuigd van respect. Maar om dat laatste te begrijpen zal wel een moeilijk verhaal worden...daarom:

In de volgende KW meer over dit onderwerp De Blitzkrieg! ( komt medio Mei uit geloof ik ).
:wink:

Kwinsel
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

30-03-2006 17:22

Het moeilijke van vissen op grote wateren zijn de vangsten van grote vissen op de kleine putjes

:wink:


Groetjes,


Ruud
Laatst gewijzigd door Ruud Visser op 30-03-2006 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

30-03-2006 17:50

Joohoo,

Wegen is helemaal niks mee. Mits het eerlijk en in de juiste context gebeurd.
Het naar buiten treden met je gewichten, kan ik wel maar ook niet begrijpen.
Licht eraan hoe, heel bescheiden zeggen hoe zwaar een vis was, als er iemand naar vraagt. Of voordat je een foto gezien heb horen “ja hij was wel 32 pond”. Het pronken van... verschrikkelijk. En mensen die dat doen worden iig door mij niet serieus genomen.

En natuurlijk wat Herwin zegt.. het beeld van bepaalde schrijvende karpervissers die hun bekkie dikke vissen uit BTW halen is natuurlijk diep en diep triest.
Hopelijk neemt de goegemeente dat niet over.

Verder vooral doen waar je zelf lekker bij voelt.
Is met wel meer zaken in de visserij van ons.
Doen wat jij wilt doen.

Adios,
Frankos
Michael Walraven
Berichten: 142
Lid geworden op: 21-03-2006 11:19
Locatie: Den Haag

30-03-2006 18:28

kevin diederen schreef:
Waar logica eindigt begint Defensie. Het personeel begint het blijkbaar over te nemen.


Die ken ik :wink:
Melvin Schoonenberg
Berichten: 210
Lid geworden op: 26-12-2005 14:51
Contacteer:

30-03-2006 19:27

Stop altijd voor het wegen nog een halve kilo boillies in de bek van de karper ( 1 pond ) en daarna nog vier wartelloden van 150 gram in de anus van de vis (1,2 pond) en dan wegen maar en nog steeds kom ik niet boven de 30 pond dan nog even een slang en zo de karper vol gieten met de overgebleven koffie. En weer een dertiger.
Man hou op ga eens genieten van uw hobby en wat minder pronken.
Denk om de gezondheid van de vis en respecteer uw collga
Weeg mijn vissen alleen om hun groei te kunnen volgen !!!
Oh ja knip ook altijd nog even een stukje uit de staart voor in het fotoboek, jammer dat ze geen schaamhaar hebben.....................
Melvin Schoonenberg
Berichten: 210
Lid geworden op: 26-12-2005 14:51
Contacteer:

30-03-2006 22:08

Even voor de duidelijkheid............vang graag "grote" vissen maar of ze nu 34 of 39 pond wegen..... zo wat.......en ja dan wordt het op een water waar van deze jonges/dames zwemmen natuurlijk wel drukker dan op een gemiddeld water.........dhr. Lokhorst..........maar is het dan niet juist de sport om ook deze aan de schubben te komen.......dit is immers een onderdeel van onze hobby...........trouwens een gave rijenkarper met echt even grote schubben van 19,9 pond is ook niet misselijk.

Natuurlijk is het in een mannenleven voor een aantal zeer belangrijk om de grootste, langste, dikste te hebben.............. :wink:

Mijn PL...........................(piemellengte)......... cm
Gebruikersavatar
Marcel Ulje
Berichten: 143
Lid geworden op: 08-02-2006 16:19

30-03-2006 22:29

Stel jezelf de vraag.....

Op een water van bijv 3 ha zwemmen 15 vissen tussen de 10 & 15pond en op een ander water van 3 ha zwemmen 3 vissen van 27,32 & 36pond.

Welk water is moeilijker om de hele populatie te vangen?

Gewicht is relatief..........trouwens....een zware vis moet meer eten en is dus makkelijker te vangen!!!!!!!

Het is maar hoe je dingen bekijkt....hahahahaha

Geniet van het vissen op je eigen manier en of je nou een vis van 19pond vangt of van 32.....
De belevenis van de run, dril etc.etc. blijft hetzelfde....pas op het laatste moment kan je het gewicht bepalen (op de kant).
Betekend dit dat het gevoel die je hebt tijdens de run/dril opeens minder plezierig was omdat de vis 19pond weegt i.p.v. 32?

Knappe visser als je tijdens de run al kan zeggen....."deze run is minder spannend want het is geen zware vis".

Gewicht is dus relatief......enige verschil is de "het aanzien" op de foto.
Maar..............een herinnering zit toch van binnen?

Waarom dan overdrijven over gewichten of de kleinere vissen niet meer vermelden...

Het gaat om je plezier in het vissen......that's it.

Veel plezier...............................tijdens vissen!!!!!
==--- catch your dream ---==
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-03-2006 23:51

Ondanks alle commentaren hier blijft het dan toch vreemd dat op wateren waar wel grote vissen zitten het véél en véél drukker is dan op wateren waar dat niet het geval is :roll: En ontkennen wat de praktijk aantoont heeft geen zin...
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

30-03-2006 23:55

Aart,

Zit nu op een water te vissen waar ik never nooit een 20-er ga vangen. :wink:

Patser!!!!!!!!!!!!!!!!!!

8) Ja, nu ben ik een patser.

Patser to the bone!
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

30-03-2006 23:57

PATSER je praat zeker over KILO'S HE!!!

:lol:


Met pennende groet,


Roet
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

31-03-2006 00:00

Kennelijk hoor jij niet bij de meerderheid Kevin,,,
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

31-03-2006 07:54

Als 20-er in ponden is: is hier (gelukkig) godsonmogelijk een water te vinden waar geen 20 ponders rondzwemmen. Gelukkig heeft zich het uitzettingsbeleid gestabiliseerd en zijn er bijna geen wateren meer met een overbezetting.

Kon/ken er nog 1 maar daar heeft de natuur toegeslagen en verdomd: ook daar worden nu vissen boven de 20 pond gevangen.

Gaat het over 20 kilo plus: tja wordt een beetje gemakkelijker een water te vinden zonder.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

31-03-2006 10:04

Oh, rond jij alles af naar boven? :wink:
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

31-03-2006 10:18

Gewichten vermelden doe ik niet altijd meer, maar dit is meer om mezelf te beschermen als ook juist die ene specifieke vis zelf te bewonderen en niet zozeer het gewicht. Mooi voorbeeldje vindt ik "Betsy", juist zonder gewicht is deze nog mooier voor de meesten, met gewicht is het voor een deel van vissers gewoon maar een ....tiger.

Probleem wat ik wel regelmatig zie is dat het lijkt alsof mensen zich "schamen" dat ze een kleinere vis gevangen hebben, daarom maar het gewicht achterwege laten. Nou, weet niet of het voor sommigen helpt, maar ook ik vis nog gewoon bij ons op de visvijver (waar ik in het bestuur zit). De vijver heeft een lichte overbezetting en de grootste vis is een halve rijen van 26 pond. Toch vis ik daar met veel plezier en vang er leuk mijn visjes, die grote heb ik nog nooit mogen vangen helaas. Maar wie weet dit jaar... Ook vis ik met dezelfde passie in de wintermaanden op snoek en in de zomer met de picker op brasem, het is niet altijd "groot wild" wat de klok slaat, ook niet voor mij hoor...
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

31-03-2006 10:37

Afbeelding

De vis heb ik 4 x nagewogen en de naald bleef staan op 12,75kg...

Apetrots met mijn nieuwe personal best ging ik even later voor de camera om er mee te pronken op een internationaal message board.

Dit pronken streelt mijn ego dus graag jullie begrip hiervoor..

Sorry :oops:

De gebruikte weegschaal is pas geijkt door mijn vismaat die zijn schoonmoeder aan de haak hing van de R H weger. Ook de FOx digitale weeg skeel mocht het gewicht voor ons aflezen. De 12,75kg is het gemiddelde wat deze weegschalen ons lieten aflezen. Dus op eventuele fouten acht ik mij niet verantwoord.




Met pennende groet,

GeMMâH GLiTTâh
Laatst gewijzigd door Ruud Visser op 31-03-2006 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

31-03-2006 10:38

Heb grote probleem ligt naar mijn mening in het stukje bemoeien met een ander. Vissen is en blijft een hobby die soms extreme vormen aanneemt, maar daar hebben we het nu niet over..

Toen ik begon met vissen op karpers woog ik ze ook allemaal en was super blij met een vis van boven de 15 pond. Dat kwam omdat er op dat water gewoon niet veel groter zaten toen der tijd.. Nu zwemt er legio 20+ en een uitschieter naar 30 pond. De jongens die daar nu vissen, met de leeftijd die ik toen had, praten en wegen geeneens meer onder de 20 pond.. Ben ik dan degene die ze moet veroordelen? Waarom zou ik, kan ik me overal wel druk om gaan zitten maken.

Laat iedereen toch lekker en kijk eens gewoon alleen naar jezelf. Die beoordelings politiek overheerst, naar mijn mening, teveel en zeker onder de "boarders".

Ik persoonlijk zal gewoon bijna geen vissen (foto's dan he;)) op het board meer neer zetten omdat je gewoon beoordeeld wordt. Staat er een gewicht bij, ben je een patser en zet je er niks bij, krijg je te horen dat je een meeloper bent en "zeker ook je vis niet meer weegt".

Is het alleen onder ons zo dan? Dacht het niet.. zeevissers, roofvissers iedereen meet en weegt z'n vis toch en is blij met een dikke? Witvissen wordt, zkeer in deze omgeving, alleen nog maar in wedstrijd verband gedaan.. hoppa leefnetje vol .. 80 kilo! .. wordt daar over geoordeeld dan?
Waarom moeten wij nou weer anders doen en waarom is een karper visser nou weer eens patser als hij een dikke vis laat zien?

Vangse
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

31-03-2006 10:48

hoeveel mensen zijn er hier eigenlijk die hun vissen niet wegen?

ben ik wel benieuwd naar eigenlijk,al die meelopers 8) ,ik kom ze nooit tegen namelijk,mensen die ze nooit,of bijna nooit wegen?

mzzl robert

oja gefeliciteerd ruudt,met je peebee :wink:
8)
Willem Barnas

31-03-2006 13:11

Lex,

Goed gesproken.

Al dat gezeik over het relatieve en onbelangrijke van gewichten, kom op zeg, we vangen ze allemaal het liefst groot en zwaar... Het zijn vaak degenen die 'm niet vangen die beginnen te zeiken, want wanneer ze zelf een dikke pakken is het oh zo geweldig, reken maar.

Marco Kraal die op een landelijke meeting van de KSN een keer een oproep deed om de vissen niet meer te wegen......... BE-LA-CHE-LIJK!!!

Niemand komt met zijn klauwen aan andermans beleving en hobby, dat is iets persoonlijks. Ik ken legio gasten die er pas voor gaan wanneer er een vis van 35 of boven de 40 pond te halen valt en ik moet zeggen; binnen deze categorie kom ik minder zeikers tegen dan binnen de categorie 'pusristen' of mensen die zo correct lullen.

(dit is geen aanval op Marco)

Vaak zijn het dus de mensen die ze niet vangen die zeuren...... Ik zeg:

"Als je maar schik hebt!"

Ik bepaal lekker zelf wel wat ik mooi vind en wat een ander daarvan vindt is mij een dikke vette rotzorg, het is mijn visserij.

De mazzel,
WB :wink:

PS: Zijn alle topsporters die streven naar verbetering op honderdsten en tienden van seconden dan ook zielig? We zitten maar wat graag voor de TV met schaatsen..........
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

31-03-2006 13:22

Jongens leuk om jullie reactie allemaal te lezen en hoe jullie erover denken maaaarr... houden ze 't wel gezellig ? :)
Het was niet me bedoeling om mensen te onderscheiden in niet en wel wegers...
Ik hoop dat we met ze alle na deze topic ook nog gewoon door één deur kunnen !
Wat ik wel vind is dat er gewoon wat minder moet worden gezeurd als je het gewicht erbij zet. Ik vind zo wie zo dat er de laatste tijd om het board wel jaloezie te bekennen is ! Veel gezeik over dit is niet goed , horizon is scheef,schubje weg bla bla bla.
Het is leuk als de kwaliteit van de foto's omhoog gaan maar als er dan een 'mindere' tussen zit moet je niet gaan lopen zeiken. Net alsof die dan niet meer mooi is omdat die ingescant is of wat dan ook.
Karpervissen draait gewoon om gewichten, al neemt het de laatste tijd wel wat of door deze 'mode' die ik in deze topic heb aangekaart. Dit kan je gewoon niet ontkennen. Ik moet zelf ook toegeven hoe groter de vis hoe gelukkiger ik ben.
Nou zal dit niet voor iedereen gelden maar voor de zogenaamde nietwegers zal denk ik maar een kwart echt even blij zijn met elke vis.
En voor de nietwegers , jullie kunnen misschien niet precies het gewicht bepalen maar ik denk dat jullie ook wel blijer zijn met een grotere vis als met een kleine :wink: . Daar heb wegen dus niks mee te maken....

groeten
laurens v emmerik

31-03-2006 13:34

absoluut helemaal met je eens willem!
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

31-03-2006 17:00

Bart van den Hurk schreef:Gewichten vermelden doe ik niet altijd meer, maar dit is meer om mezelf te beschermen als ook juist die ene specifieke vis zelf te bewonderen en niet zozeer het gewicht.


Lexus Cuyten schreef:Laat iedereen toch lekker en kijk eens gewoon alleen naar jezelf. Die beoordelings politiek overheerst, naar mijn mening, teveel en zeker onder de "boarders".

Ik persoonlijk zal gewoon bijna geen vissen (foto's dan he;)) op het board meer neer zetten omdat je gewoon beoordeeld wordt. Staat er een gewicht bij, ben je een patser en zet je er niks bij, krijg je te horen dat je een meeloper bent en "zeker ook je vis niet meer weegt".


Willem Barnas schreef:Marco Kraal die op een landelijke meeting van de KSN een keer een oproep deed om de vissen niet meer te wegen......... BE-LA-CHE-LIJK!!!


Volgens mij wordt hier zeer nauwkeurig de vibger op de zere plek gelegd!

Robert,

Ik weeg of fotografeer zelf ook een hoop vissen niet. Ik vang redelijk wat schubs per jaar van 16 tot 23 pond. Als je hier foto's van maakt en achter elkaar zet, kan je ze niet meer uit elkaar houden. Het gewicht van zulke vissen is dan voor mij onbelangrijk. Je weet hoogstens hoeveel 20 plussers je hebt gevangen. In mijn geval is dat op jaarbasis sowieso niet veel ;)
Wél beleef ik bergen sport aan deze torpedo's, zeker op mijn lichte korsthengel 8)
En ik ken trouwens wel meer die niet alle vissen wegen.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

31-03-2006 17:24

Nou,
ik weeg ook lang niet alle vissen meer..
Mijn Salter gaat immers maar tot 20 kg.. :o 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
Willem Barnas

31-03-2006 17:29

Oh maar Henk, twintig kilo da's al mooi 'aan de maat'.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

31-03-2006 18:08

Willem,
dat vind m'n ruggie ook..stel je voor wat er kan gebeuren wanneer zo'n ding tot 50 kg kan trekken.
Nee dank u wel, de arbo dienst moest eens weten welk een risico de gemiddelde karper visser neemt.
Groet'n Henk..

still growing Old.