Wie houdt wie voor de gek?

Plaats reactie
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

13-09-2002 20:25

Het laatste nummer van de VBK plofte gisteren door de brievenbus en wederom valt het me op dat de meeste Belgische vissers (zie ook Alijns en Debaets' boeken) bijna geheel schuilgaan achter hun vissen. Zelfs achter een 15-kilo vis zie je nog slechts hoofd en knieen van de vanger. Is de 'groothoeklens' (? Ik heb totaal geen verstand van fotografie) daarvoor verantwoordelijk? Zijn - naast Alijn en Luc - alle andere Belgen ook van smurfenformaat? Wie houdt wie voor de gek? Is het geen vorm van volksverlakkerij om alles groter te doen lijken dan het in werkelijkheid is?
Een vis wordt, al dan niet onder het toeziend oog van een notaris, tot op de gram nauwkeurig gewogen, maar een foto mag opgeblazen worden. Vreemd...
(Dat die 30 kg vis op de cover echt zo groot is wil ik wel geloven).

Met vernaggelde groet,

Peter
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

13-09-2002 20:48

Ik vind het heel stakkerig, om een vis zover naar voren te moeten houden.
Dat je een foto van je vis wil, ok, perfect, dat wil ik namelijk ook.
Maar waarom moet je je armen zo nodig strekken ? om je vis een paar kilo zwaarder te laten doen lijken, en zeggen dat hij 15 kilo was, ipv 12 kilo ?

Ik zie er geen enkel nut in, behalve wat ik hiervoor noemde.

Ik zie het tegenwoordig steeds vaker bij de foto's, en wil dan alleen maar weten, waarom ze het doen....

Als ik hiermee aan het verkeerde einde trek, moet je me maar snel verbeteren, en je jou reden noemen.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

13-09-2002 23:02

Ik vis de laatste tijd veel op een water waar het voor de kant te ondiep is om een vis te zakken. 9 van de 10 vissen worden hier 's nachts gevangen.

Helaas bezit mijn (flut)camera geen flitser, dus heb ik een aantal mooie vissen, waaronder 2 mooie 20-ers moeten laten gaan, zonder dat ik er een foto van heb. Maar zo erg vind ik dat niet.

Ik weet wat ik gevangen heb, m'n vismaat weet dat ook en de mensen die mij kennen weten dat ook. Daar heb ik geen foto voor nodig. Een foto is mooi als herinnering maar voor mij absoluut niet noodzakelijk.

Bij elke vangst hoort een apart verhaal, en dat zit in m'n hoofd. Als ik dan ook nog eens een foto gemaakt heb is dat helemaal mooi. Maar hoe groot of hoe klein een vis ook is, het gaat erom dat ik hem op mijn mat heb gehad, en dat is het belangrijkste!

Ik vis voor mezelf, niet voor anderen.

Met nuchtere groet,

Sjoerd
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

13-09-2002 23:15

Sjoerd,

Een foto'tje is mooi mee genomen. Leuk om op terug te kijken.
Geen foto ? Sh!t happends, maar het is niet het einde van de wereld. Ik zou er ook nooit een vis, een lange tijd voor zakken.
Een foto in het donker vind ik niets specialers hebben, dan een foto overdag. Het enige is, dat je je omgeving wat meer zit, en dat is wel iets mooier. Maar daarom is de belevenis nog niet minder.

Maar het gaat hier meer er om, wie nou wie voor de gek houd.
Met het naar voren houden van de vis :wink:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Christiaan van Klaveren op 2002-09-13 23:17 ]</font>
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

13-09-2002 23:30

ja, dat klopt Christiaan, maar dat heeft ook weer te maken met het belang dat je aan een foto hecht.

Maar goed,
Ik probeer een pose uit te zoeken, waarbij de karpe rhet beste tot zijn recht komt.
Vaak probeer ik hem iets ( met nadruk iets )
nar voren te houden ietsje schuin, en ik probeer de vis mooi recht op te houde. Zo komt de vis het best tot z'n recht ( lees: beeld je hem niet kleiner af dan dat ie is )

En ook al lijkt een vis veel groter dan dat ie was, dan zal ik nooit liegen over het gewicht. Want dat, Christiaan, vind ik indedaa erg zielig. Je houd jezelf ermee voor de gek.

Want als je zegt dat ie 30 was terwijl hij 26 was, weet je diep in je hart dat het geen 30-er was. Je helpt er niemand mee door zoiets te doen.

Mijn mening: zielig dus ( als de techniek gebruikt wordt om te liegen over het formaat. Als het is om de vis mooi tot zijn recht te laten komen en verder niks, dan is daar naar mijn menig niks mis mee. )

Groetjes, Sjoerd
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

14-09-2002 00:06

Ieder zijn meug toch. Dat hun die vissen willen drukken kan dat om meerdere redenen natuurlijk. Niet gelijk de negatieve conclusie trekken. Een hele gave vis, groot of klein, wil ik ook wel eens drukken. De enige reden die ik hiervoor heb is de karper beter te kunnen bewonderen op de foto. Niet om hem groter te laten lijken. Zoals je bij de vissen in het vbk blad ziet, de karper komt veel meer tot zijn recht.

Misschien als je het met zo'n oogmerk bekijkt geniet je ook meer van de foto's.

Bart
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-09-2002 07:26

Peter,

Dit najaar gaat Hans Molenaar een aantal regio's af. Hij zal ons wegwijs maken in de fotografie.

Ik heb mogen poseren met die houten VBK spiegel. Hans heeft met verschillende objectieven dia's gemaakt. Het resultaat? Je weet niet wat je zie.

Wat dacht je in het 1e boek van Alijn: een 18 kilo en een 23 kilo (meen ik) vis naast elkaar. Je kan amper het verschil zien.

VBKblad

Wat me trouwens ook opviel in het laatste nummer is dat je bijna geen verschil merkte tussen de artikelen en de advertorials.

MVG

Klaas
Ronald de Vries
Berichten: 269
Lid geworden op: 29-04-2002 02:00

15-09-2002 19:39

---
Laatst gewijzigd door Ronald de Vries op 14-10-2004 01:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Leon Olsthoorn
Berichten: 46
Lid geworden op: 12-07-2002 02:00

16-09-2002 10:12

Ik vind die Belgische fotoos nog altijd mooier dan die foto van Thorpe in"speurtocht naar giganten".Dat een dikke veertiger zo'n scharminkel kan lijken. Met scharminkelige groet,

Leon.
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

16-09-2002 10:18

Nu is die Thorpe een reus van een kerel. Daarom is het misschien een idee dat als de visser meer dan 90 kg weegt, op de foto de vanger wordt verkleind i.p.v. dat de vis wordt vergroot...

Met krimpende groet,


Peter
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-09-2002 19:54

Mannen,

De 'grootheid' hoe een karper oogt op een foto is in de eerste plaats toch afhankelijk van hoe ver je zelf van de camera met de vis af staat en ook van het inzoomen.

Hoewel ik een hekel heb aan foto's die te ver af zijn probeer ik altijd de gulden middenweg te vinden.

Een vrij kleine vis op een foto die dichtbij genomen is of ingezoomd is wordt door de kenner toch al snel gevonden, want dan ogen de vingers en/of het hoofd nl. ook gigantisch.

Verder kan ik me er absoluut niet druk over maken...

Wat wel een treffend voorbeeld is van wat ik hierboven schreef is te vinden op blz 116 van 'Tegen de stroom in'.

Hier staan 8 vissen afgebeeld, 7 boven de 16 kilo en 1 van 10.5 kilo.

Haal die er maar eens uit...

Verder overigens mijn enige vorm van kritiek
op het fantastische boek....

Groeten laurens
When the going gets tough, the tough get going!!
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-09-2002 19:55

correctrie: ik bedoel blz. 119!!!
When the going gets tough, the tough get going!!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-09-2002 20:26

Mannen,

Zonder het gras voor de voeten van Hans te maaien.

Alleen met een 50mm lens benader je de werkelijkheid.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

07-12-2002 09:34

het zal wat worden als die gasten 10 dertigers op een dag hebben, zullen ze wel onwijse spierpijn hebben:D


_________________
het is niet het materiaal, maar de visser die het em doet

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: richard van der vliet op 2002-12-07 09:35 ]</font>
Gebruikersavatar
marcel vanhommerig
Berichten: 148
Lid geworden op: 06-02-2002 01:00
Locatie: Bocholtz

07-12-2002 17:37

als iemand 10 dertigers op een dag vangt, zegt dat niets over de visser, wel over het water dat hij bevist.
dit is geen aanval op een van deze (toch wel goede vissers) maar slechts een nuchtere conclusie
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

07-12-2002 21:16

hoi marcel,

ik had het ook niet over de visser, het was gewoon als grapje bedoeld.
Gebruikersavatar
raymond renirie
Berichten: 266
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

18-12-2002 21:05

Zelf heb ik de ervaring door de vis iets naar de camera toe te brengen de vis mooier uitkomt , of dit nu een 12 pond of een dertiger is . Het gaat om de visser die het verhaal erbij doet , zelf kom ik op websites waar een 6 pond schubje voor een 14 doorgaat en een 14 voor een dikke twintiger en dan hebben ze WEL vergeten de vis van zich af te houden . Nee dan heb ik liever dat ze tegen me zeggen "raymond maar die is toch zwaarder dan 20 pond " Het gaat mij om MIJN foto Mijn herinering en het gewicht daar lieg ik niet om . aangezien dit om foto's gaat hoop ik dat ik een voorbeeld mag geven ,
http://home.wanadoo.nl/rrenirie/karper/ray021.jpg

bericht is bewerkt was vergeten ... 22 pond

Met vis groeten ....

_________________
Raymond Renirie
http://www.carpmaniacs.nl

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: raymond renirie op 2002-12-18 21:06 ]</font>
Martijn Schild

18-12-2002 22:29

Even over Dave Thorpe, ik was vandaag in mijn plaatselijke hengelsportwinkel en daar hangen ook een aantal vissen die zijn gevangen door DT op een water (bij mij in de buurt) waar ik ook regelmatig vis.

Nou, die man laat de grote vissen van het betreffende water wel heeeeel klein lijken. Maar wat een lichaam heeft DT zeg. Daarbij lijkt een dikke dertiger echt een lage twintiger.
Gebruikersavatar
Peter Sebel
Berichten: 118
Lid geworden op: 20-12-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

23-12-2002 15:04

hey martijn is maar goed dat DT je niet meer kan horen/verstaan, want hebbie zijn armen weleens gezien?? shit heh geen ruzie mee krijgen!!!!

hahahahahahahah

Laterssssssss
Plaats reactie