nu al vissen of niet??

Gebruikersavatar
Kristof Maes
Berichten: 26
Lid geworden op: 04-04-2005 08:39

21-02-2006 12:33

Eeey mannen!!

Ik vroeg me af of jullie ook zoveel problemen hebben om nu een karper te vangen. Ik heb heel de winter door proberen vissen in de mate van het mogelijke en er zijn er nog niet veel op de mat gekomen in vergelijking met de vorige jaren. Ligt het aan mijn aas, aan mijn montage, of iets anders, of hebben jullie hetzelfde probleem??

Groetjes

Kristof
Fred Muler
Berichten: 37
Lid geworden op: 20-12-2005 20:40

21-02-2006 15:37

Komt door de opwarming van de wereld (smelten van de ijskap).
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

21-02-2006 15:50

Fred Muler schreef:Komt door de opwarming van de wereld (smelten van de ijskap).


Interessante theorie :o

Ik ervaar hetzelfde. Belangrijkste verschil met voorgaande winters is dat ik toen veel vaker zonnige dagen had, óf zachter weer met regen en flink wat wind. Deze winter is het de meeste sessies windstil en bewolkt geweest. Weet niet of dit een sluitende verklaring is, maar het valt me wel op.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

21-02-2006 17:14

Heren,

Als het door jullie genoemde verschijnsel met het opwarmen van de wereld te maken zou hebben, zou de vis juist beter moeten bijten, omdat het water langere tijd warmer blijft. We hebben deze winter een relatief strenge winter gehad met veel sneeuw, en ijs, waardoor de watertemperatuur gedurende een vrij lange tijd 0-4 graden was. De voorgaande jaren waren de winters veel minder streng, en was het water ook veel warmer. Het water meette zaterdag nog slechs 4.6 graden.

Persoonlijk denk ik dat het meer te maken heeft met de stand van de planeet Jupiter. Deze staat in een ongewone hoek op de aarde, dit veroorzaakt een hoop ingeregeldheden.

Nej, even zonder gekheid, ik denk eerder dat het te maken heeft met de koudes van dit jaar, en de relatief laat ingevallen winter. Puur natuur dus....

Greetz Marck
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-02-2006 19:07

Fred Muler schreef:Komt door de opwarming van de wereld (smelten van de ijskap).


Stelling is onjuist. Waar de ijskappen smelten is er elders aangroei van ijs. Gemiddelde effect is verwaarloosbaar. Je kunt dus niet over de wereld praten, maar slechts over gedeeltes. Geldt met de grootst mogelijke waarschijnlijkheid ook voor de persoonlijke waarneming van Kristof. Dat is nou het mooie van statistiek. Je kunt er uit krijgen wat je wilt. :D

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

21-02-2006 21:16

Ik ben het niet helemaal met je eens Kees. Het is wel degelijk bewezen dat de Poolkappen kleiner worden. Dus het is niet helemaal waar dat er elders ijsaangroei is als er op een plek ijs smelt. Het is ook daadwerkelijk bewezen dat de oceaanspiegel nu al stijgt door het smelten...
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-02-2006 21:42

Ontken ik dat dan, Marck?

Nog eens goed lezen.

Als je over Global Warming praat moet je de gemiddelde temperatuurstijging ook globaal berekenen. Het is dus werkelijk zo dat het elders op aarde kouder wordt (inclusief die ijsaangroei) en het gemiddeld dus nauwelijks meetbaar veranderd (feit). Ook nog eens afhankelijk van hoe je de berekening uitvoert. Je moet flink je best doen om dit sinds, pak hem beet, de 2e wereldoorlog aan te tonen.

Wat heel duidelijk is dat je niet over een termijn van 10 jaar moet praten en zeker niet over een termijn van 1 jaar zoals hier wordt gesuggereerd. Daar zijn alle geleerden het wel over eens. Er zijn gewoon locale schommelingen binnen het klimaat die de ene keer wat anders uitvallen dan de andere keer. Global warming is iets wat je pas kunt meten over vele decennia.

Daarmee ontken ik niet dat het proces niet zou bestaan. Zou niet kunnen, want het is een gegeven van onze aarde. Je kunt wel stevig discussiëren over de invloed van de mens op de natuurlijke mechanismen. Maar daar is dit het forum niet voor.

Ik beweer echter dat de vangsten die mogelijk voor een aantal mensen dit jaar minder zijn geen enkele relatie kunnen hebben met Global Warming. De uitkomst over de stijging van de laatste 10 jaar zit nog te ver achter de komma om van invloed te kunnen zijn.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

21-02-2006 22:59

Hoi Kees,

Ik ontken het ook niet. Ik zeg alleen dat er weinig tot geen ijsaangroei plaats vind in de wereld. En ik ben het zeker met je eens dat Global Warming vooral word versterkt, al dan niet deels veroorzaakt door bijvoorbeeld het Greenhouse Effect. En dus de mensheid....Het is trouwens inderdaad gebruikelijk om een termijn van meer dan 50 jaar aan te nemen voor dit soort verschillen. Via school heb ik tabellen van meer dan 200 jaar oud ter beschikking, me observaties en kaarten. Hieruit blijkt dat de zeespiegel nu al veel hoger is dan toen.

Greetz
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
peter andrae

22-02-2006 05:27

Nee Kristof geen moeite mee vang gewoon mijn visje,s.


Weet niet met wat voor aas of onderlijnen je vist maar als je er voorheen ook leuk op hebt gevangen dan vraag ik mij af of dat wel de rede is dat je minder vangt,denk eerder dat het te maken heeft dat het water een tijdje heeft dicht gelegen met ijs en er geen bollie,s meer ingingen zodra dit gebeurd gaat de karper ook minder azen en in sommige gevallen stoppen ze er helemaal mee.


Het zou nu toch weer aardig moeten lukken de dagen worden langer en dat heeft nog het grootste effect op de vissen dan watertemperatuur of andere dingen,op de hele natuur trouwens.

Je kan de vis ook lichtje,s voorvoeren de dag voor je gaat vissen alleen niet teveel alleen om attent te maken dat er wat te halen valt op de visdag zelf hooguit 5 bollen erbij als ze van je aas hebben gegeten dan liggen ze er of komen terug.


groeten peet.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

22-02-2006 07:49

niet iedereen vist lang genoeg om over een gemiddelde te kunnen spreken.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

22-02-2006 09:38

Juist...Het is vooral in de winter echt noodzaak om je uren te maken. Je zit niet even 2 uurtjes en je vangt even wat. Je moet toch echt soms wel 20 uur zitten en flink hebben voorbereidt, en dan vang je pas. In de winter is er geen sprake van even snel een visje vangen...
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-02-2006 10:00

Marck ik lees Klaas zijn reactie toch echt anders, hij heeft het mijns inziens niet over de uren die je maakt maar over de tijd in jaren die je al vist.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

22-02-2006 10:06

20 uur voor 1 vissie??
En dat in de winter?

Helemaal met deze buitentemp zie ik toch liever wat meer actie, kies een goeie stek en ben weg wanneer ik binnen 2 uur nog steeds nix heb.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

22-02-2006 10:12

Klopt Douwe.

Even niet over overbezette wateren.

Heb ik dat wintervissen zo ongeveer 15 jaar gedaan.

Paar gemiddelden:

Tijd tussen aanbeten winter t.o.v. een goede periode 1 op ruim 10 uur.
Dus in mei 10 uur per aanbeet in de winter 100 uur.

Hoe dieper het water hoe beter tot de eerste ijsvorming.

hoe ondieper het water hoe eerder op gang te krijgen na het ijs. Invloed wind en liefst storm schat ik zo maar. Pas later de zonneinvloed.

Sommige wateren vang je gewoon geen ruk. Pas sinds kort de vis op zo'n water gevonden. Groot deel ligt op half water en verplaatste zich in 48 uur niet.

1 eikel met een emmer bollen, kan je halve winterseizoen verneuken.

Is de plek sowieso belangrijk in de winter des te meer. Vaak alle aanbeten van dezelfde plek.



MVG

Klaas
killian bruijne
Berichten: 553
Lid geworden op: 03-01-2006 00:43

22-02-2006 13:21

Gisteren nog een paar uurtjes geweest, ondanks dat ik al 2 weken iedere dag loop te voeren heb ik niks gevangen. maar we houden vol!

groeten
Iwan Koster
Berichten: 103
Lid geworden op: 03-08-2003 02:00
Locatie: Monnickendam

22-02-2006 15:23

Ik vind het maar verdomde koud om in die oostenwind (windkracht 6) te zitten. Zondag zat de kou nog steeds in mijn lijf, nadat ik zaterdag 4 uur had zitten vissen.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

22-02-2006 15:27

Nu een aantal nachten gevist en een paa leuke vissen gevangen.
Afgelopen vrijdag helaas een blank, maar geen seconde koud gehad.

Beetje goed aankleden en bikkelen maar... :)
iba born
Berichten: 153
Lid geworden op: 22-08-2003 02:00
Locatie: den haag

22-02-2006 15:30

er is wel degelijk elders ijsvorming, vaker discovery kijken, Kees heeft 100 % gelijk. er zal dus ook een nieuwe ijstijd aanbreken.
peter andrae

22-02-2006 17:14

Volgens mij ging de vraag over het vangen van karpers in de winter en dat het dit jaar bij Kristof minder is als vorig jaar en waarom dat zou kunnen zijn,wat heeft die jongen nou aan de ijstijd hij zoekt een verklaring waarom zijn vangsten dit jaar niet zijn te vergelijken met vorig jaar.



Henk binnen 2 uur 8) :wink:.


Klaas dat er eikels zijn die in de winter lopen te zeulen met aastonnen vol met bollie,s is mij helaas niet vreemd,ze vonden het nog gekker dat ze niets hadden gevangen :roll:.





mvg peet.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

22-02-2006 17:55

Henk binnen 2 uur . 8) :wink:.

Ja Peter,
sterker nog..Wanneer ik bij de brugstek na 3 dagen voorvoeren ga zitten, begin ik al 'onrustig' te worden na 3 kwartier zonder een teken van leven 8) Eigenlijk weet ik dan al dat het geen beste sessie gaat worden en ik weer veel kou ga lijden. :-?
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kristof Maes
Berichten: 26
Lid geworden op: 04-04-2005 08:39

22-02-2006 19:05

Zou het s nachts beter zijn als overdag of moet het water eerst nog wat opwarmen??
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

22-02-2006 19:21

Waar ik vis liggen (deze tijd van het jaar) de beste periode's tussen 9.00 en 17.00 uur.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Patrick van Leur
Berichten: 581
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: maarssen

22-02-2006 20:04

Ik wacht er voorlopig nog even mee. Het begint wel weer te kriebelen want ik heb vorig jaar niet zoveel gevist. Dus op naar een nieuw jaar en geluk! Ik zit er wel aan te denken om naar Viv a la france te gaan met een maatje.
peter andrae

22-02-2006 20:29

Kristof dat kan heel verschillend per water zijn ik ken wateren waar je overdag je visje kunt vangen,maar ken ze ook daar loopt het in de nacht beter als je echt wilt weten op welk tijdstip de vissen scharrelen zul je klokje rond moeten vissen.


Wat Henk zegt is in de meeste gevallen wel zo,alleen heb ik op sommige wateren een hele andere ervaring maar dat is een kwestie van uitzoeken dat is juist het leuke van alles.

groeten peet.
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

22-02-2006 20:46

Ik had er gisteravond eentje om half 7 dus alles kan. we kregen ook nog een run rond twaalven (vis helaas verspeeld)

Maar de meeste actie kwam de laatste keren rond 11 tot 1 uur 's ochtends.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''