En toen was het over?

Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

08-09-2002 16:01

Heren

Toen ik afgelopen week aan het vissen was gebeurde het volgende. Het water staat er bekend om dat er veel karper zit! Dus het onderstaande is echt door en door slecht! Haast onmogelijk zeg maar.

We kwamen op de stek, kilo boilies versprijd gevoerd. Na een half uur de hengels uitgeworpen. We kregen na ca. 30 minuten al beet. Binnen twee uur hadden we 8 runs waarvan 7 karpers weten te landen. Uiteraard weer bijgevoerd. Het was toen ca. 18.30 u. Na deze tijd hebben we tot de volgende dag 11.00 u. geen beet meer gehad. Is er iemand die hier misschien een verklaring voor heeft want ik snap hier dus helemaal niets van.

Bart.
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

08-09-2002 17:04

dan is er onderwater zeker wat aan de hand geweest..of het weer dat dat verandert was met hoge en laguh druk gebieden....??
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

08-09-2002 17:12

Ik ben het met je eens dat een luchtdruk verandering effect kan hebben op je vangsten maar dat duurt toch geen 16 uur lang. Of zie ik dat nou verkeerd?

Bart
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

08-09-2002 18:05

Had je van tevoren ook al gevoerd?
In dat geval hebben slechts 8 vissen van je voer gevreten en die heb je ook gehaakt. Het kan ook zijn dat er een schooltje actieve vis langskwam in een verder 'passief' water (karper aast niet).
Het blijft natuurlijk vissen...

Met actieve groet,


Peter
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

08-09-2002 19:31

Nee we gingen voor het instant "succes". Er zitten zo'n 2500 karpers op dat water, daarom snap ik ik het niet.
Gebruikersavatar
michel lubberts
Berichten: 91
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Contacteer:

08-09-2002 21:05

ik ken het fenomeen,

in exact soortgelijke wateren heb ik het zelfde meermalen meegemaakt
ik denk dat het inderdaad dan maar een groepje is dat aan het azen is
zelfs, als er zoveel vis op zit want ik heb zelf veel op twee van zulke plekken gevist
ik heb zelfs wel eens weken geblankt (maarja dat kan ook aan mezelf liggen toch :smile:)
maar dan nog het blijft een raadsel
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

08-09-2002 21:17

Het kan toch niet zo zijn dat er van de ca. 2500 karpers maar een paar azen. Daarnaast vissen een aantal kennissen van mij er regelmatig. Als het bij hun niet loopt dan praten ze nog over minimaal 10-15 aanbeten, verdeeld over de avond, nacht en ochtend. Deze week had een kennis van me er 47 gevangen. Afgelopen nacht had een andere kennis er 15 gevangen, met tweeen hadden ze er 32. Maandag werd er dus goed gevangen, wij zaten er op woensdag, slecht gevangen dus en gisteren, zaterdag, werd er ook weer redelijk gevangen. Wij zaten er precies tussenin. Dat is toch vreemd of niet?
Cor Blokhof

08-09-2002 23:00

Als je er 15 in een nacht vangt zit er dan niet gewoon een heel klein beetje erg veel te veel vis ?

Volgens mij niet echt een gezonde populatie
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

08-09-2002 23:00

Wellicht wilde je slapen en heb je je FM-baits vervangen?
Het klinkt heden ten dage misschien ongelooflijk, maar een karper heeft zo zijn luimen en doet gelukkig niet altijd wat je ervan verwacht.

Peter
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

09-09-2002 11:34

het is heel goed mogelik dat jullie op jullie stek de actieve vissen hebben gevangen in een heel korte tijd tijdens het vangen hebben jullie waarscheinlijk ook nog een antal vissen op jullie stek verjaagd waardoor het aantal actieve hoger is dan het aantal gevangen vissen!!

mvg martijn
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

09-09-2002 15:41

Cor van Steenhoven

Er zit veel vis dat klopt, maar zeker niet te veel. We praten denk ik over zo'n 35 karpers per hectare.
Cor Blokhof

09-09-2002 15:44

Schrijf voortaan me naam goed :smile:

En als er 35 per hectare zitten kunnen ze toch ook eens niet echt in de buurt gezeten hebben :smile:

En ik weet niet of 35 per hectare echt veel is. Ligt aan de gesteldheid van het water enzo

Gegroet,

Cor
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

09-09-2002 15:55

Cor

Zoals je heb kunnen lezen zaten ze de eerste 2 uur weldegelijk op de stek. 8 runs in twee uur vind ik niet slecht. Het vreemde is dat ze in een keer verdwenen waren, ondanks er nog bijgevoerd was.
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

09-09-2002 22:41

Bart Janssen e.a.

Het is niet de eerste keer dat ik verbaasd sta over de enorme aantallen karpers die sommige van jullie wel eens vangen.
47 stuks, 30, 15, ga zo maar door.
Ik ben niet jaloers (nog niet althans), maar ik vraag me hierbij altijd af wat dan de gewichten zijn, maar zeker ook met wat voor boilies of aas jullie deze enorme aantalen op de mat krijgen.
Ik ben eerlijk als ik zeg dat het bij mij echt super loopt als ik een stuk of 10 karpers op een avond/nacht vang.
Dat zijn dan doorgaans wel flinke vissen, dat moet ik erbij zeggen.
Met flink bedoel ik toch meestal in de gewichtsklasse van 20+ pond en meer met heel af en toe een enkele kleine karper er tussendoor (12-16 pond). Ja ook wel kleine dertigers of een heuze dertiger.

Ik ben razend benieuwd naar jullie antwoorden.

In afwachting van jullie reactie,

groetjes,


Mike
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

09-09-2002 23:00

Mike

Over het aas kan ik kort zijn. Ik vis met FM-Baits boilies. Dit zijn home-mades freezer baits. Verder liggen de gewichten op dit betreffende water tussen de 4 en de 20 pond. Er zitten ook zwaardere vissen maar die laten zich bijna nooit zien.

Die 47 stuks die een maat van me had waren allemaal tussen de 3 en 18 pond.

Bart.
Edward Schrooten
Berichten: 60
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Enter

09-09-2002 23:03

Met 5 karpers op een nacht begin ik al te praten over een supersessie. Nachten van meer dan 10 karpers heb ik nog niet mogen meemaken en ik vis toch al een behoorlijk aantal jaren.
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

10-09-2002 16:26

Tja, je moet natuurlijk wel de wateren weten te vinden. Het is niet zo dat je die resultaten op elk water boekt.

Bart
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

10-09-2002 17:16

Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

10-09-2002 17:30

Met 5 karpers in een nacht praat ik ook over een super sessie. Slechts twee maal in mijn leven heb ik er meer gevangen maar dat waren kleine vissen. Allemaal onder de 60 pond :lol:

Hans
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

10-09-2002 23:46

eus waarom moet het altijd weer om gewichten gaan???? je kan toch ook lol hebben om je scheel te vangen?? kleine vissen geven vak meer sport ook helemaal als je je materiaal op aanpast

mvg martijn
Hans-Peter van Ee

11-09-2002 10:33

Eugene

Waarom zo kritisch op het feit dat mensen kleinere karpers vangen??
Is dat alleen maar groot willen vangen niet de doodsteek voor het karpervissen??

met knollen-vangende groet

HPE
Wilko Bloem

11-09-2002 11:19

Hoe bedroevend en respectloos Hans, mijn broek....... zakt hier van af. Bij deze degenererende opmerkingen, betreffend het gewicht en aantal! Als dit soort patsertjes, model staat voor het hedendaagse moderne karpervissen! Be-eindig ik gelijk al mijn activiteiten, omtrent deze hobby en wens daar nooit mee ge identificeert te worden.
Met laxerende groet Wilko.

I kill people :evil:
I kill people for money :evil:
But you are my friend :evil:
I kill you for nothing :evil:
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

11-09-2002 13:00

Hallo Zwaargewichten vangende Eus,

Off-topic
Ik begrijp niet hoe je zo'n reply op dit board durft te plaatsen. Tuurlijk het blijft jouw mening, maar als jij niet elke karper respecteert die jij vangt groot of klein vind ik gewoon dat jij niet voor je plezier vist. Elke karper die ik tijdens mijn sessie vang ben ik blij mee groot of klein dun of dik. Ik zeg maar zo die het kleine niet eert is het grote niet weerd.

Terugkomende op het topic.
Bart ik heb dit probleem ook al eens gehad waarschijnlijk niet op hetzelfde water dan vong ik en op een gegeven moment was het dan gewoon gedaan. Mijn mening hierover is de volgende of de vis is een trekkende vis en trekt dus rond op het moment dat jij begon waren ze net op je stek. Een andere verklaring kan zijn dat jij uit een grote groep vissen een aantal vissen vong en de rest van de groep argwaan kreeg door vluchtende vissen en zodoende jou stek heeft verlaten.

Met vriendelijke groet,
Josse de Bruin.
PS. ik eer wel de kleine vissen misschien ben ik ooit nog wel het grote weerd. Want dikkere vissen dan 22 p heb ik nog nooit gevangen.
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

11-09-2002 16:08

Mensen,

Ik zal es de situatie schetsen hiero in de buurt: Ik woon in Goes en in en rondom Goes hebben we belabberd weinig (zoetwater). Op 5 km van Goes hadden we een plas van +/- 10 hectare maar de grootste vis daaro zat rond de 16 pond. Afgelopen zomer heeft hier een virus 'geslacht' en vrijwel alles is dood.
In Goes zelf hebben we ook een aantal Vestes/grachten maar de grootste karper is Ed (+/- 9kg).
Het dichtbijzijnde water met vissen boven de 20 pond is 30 km rijden van Goes. Dit water is 27 hectare en in de winter zwemmen er 6 twintigers, zomers 3. Dit weten we omdat we al die vissen bij elkaar al iets van 45-50 x gevangen hebben. Een bepaalde vis (de Mongool) heeft vismaat Peter zelfs al 7 keer!

Deze put zit dus RAMvol met vis en je vangt er makkelijk 8-12 op een sessie. Een vismaat had zelfs een sessie in februari van 2 nachten waarin hij 22 karpers ving.
Je kan zeggen: daar verspeel je je tijd toch niet aan... Maar voor onze begrippen is dit een supergoed water: er zwemmen immers twintigers, maar eigenlijk is ook dit een zeer slecht water. Alleen: de ouders vertikken het om ons nóg verder dan 30 km te gaan brengen (zit wat in).

In heb het idee dat wateren met kleinere vissen worden afgedaan als 'wateren voor prutsers'. Maar mensen moesten eens weten wat voor uitdagingen er ook op zulke wateren liggen: alle grote vissen vangen, of juist bepaalde vissen. Ik kan dan ook niet wachten tot de herfst vakantie want ik moet nog 2 van de 6 wintertwintigers vangen. Een hele uitdaging. En áls je er een van vangt voelt dat alsof je er een dertiger uitsleurt!

Verder zijn zulk soort wateren zeer goed voor het uittesten van nieuwe systemen en taktieken. Veel mensen onderschatten denk ik hoeveel ze kunnen leren op 'kleine vis wateren'.

Dus een beetje meer respect voor de kleine vis wateren ja! :grin: !

Mzzl en de groeten,

'n prutsvisser
Het leven is te mooi om er niet ten volle van te genieten!