Wat bezielt ons

Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

03-01-2006 21:56

Wat bezielt ons om ons kut te voelen wanneer we niks vangen,

Wat bezielt ons wanneer we ons weken voelen alsof we op een wolk leven wanneer het wel allemaal lukt

Wat bezielt ons om een bepaalde vis uit een bepaald water meerdere jaren achter elkaar proberen te vangen en hiervoor alles aan de kant zetten.. (targetvissen..)

Kortom: wat bezielt het ons om op karpers te vissen..

Zijn we niet gewoon een stel sociale prutsers?

Groeten Bart...
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

03-01-2006 22:16

Bart,

wat bezielt iemand als hij zich kut voelt omdat hij geen bmw kan kopen,
wat bezielt iemand als hij zich kut voelt als hij geen gucci kan dragen,
wat bezielt iemand als ze zich kut voelt omdat ze niet op Britney lijkt,
wat bezielt iemand als ze zo hard werkt dat ze er ziek van wordt,
wat bezielt iemand als hij al z'n geld uitgeeft aan drugs,

het is maar waar je je druk om maakt, ik kom meer sociale prutsers tegen in de maatschappij dan aan de waterkant.

Groet,
Stefan
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

03-01-2006 22:18

Wat bezielt deze maatschappij dan?
zijn we allemaal zo gek of lijkt dat maar zo...

De punten die jij noemde hebben grotendeels te maken met indruk maken op anderen.. Ik denk niet dat je daarvan kan spreken bij karpervissen.. Ik bedoel: Jullie kennen allemaal de eerste reactie van mensen wel wanneer je vertelt dat jij vist..

Zijn wij als karpervissers dan nog een stukje gekker, of anders gek?

Gr Bart...
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

03-01-2006 22:21

Jaaaaaaa, chatten Bart!

als ik zeg dat ik soms 4 nachten per week lig te stinken aan de rivier maak ik best wel indruk. Je hebt duizenden indrukken hè, vergeet dat niet.

Volgende stelling: karpervissers zijn slimme mensen in deze maatschappij.

Groet,
Stefan
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

03-01-2006 22:26

Chatten doen wel al, ik herinner me iets van: right back at ya

on topic:

4 nachten rivier: Indruk op wie? Op je zelf? Op je vismaten? Mijn god zeg, elke willekeurige voorbijganger zou je het liefst zo snel mogelijk opgesloten zien in het dichtsbijzijnde psychiatrisch ziekenhuis..

Maatschappelijk indruk zal het dus zeker niet maken lijkt mij.

Volgende stelling: karpervissers zijn slimme mensen in deze maatschappij.

Ik vraag om nadere uitleg: Zijn karpervissers DE slimme mensen in deze maatschappij?

Of zijn karpervissers slim BINNEN deze maatschappij in de zin van: Het is slim om karpervisser te zijn in de huidige maatschappij..

Gr Bart
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

03-01-2006 22:30

Heb net via Stefan vernomen dat het mijn eerste interpratatie van de stelling betrof dus:

Feitelijk gezien zeg ik: nee

Ik geloof dat het niveau qua opleiding onder karpervissers even hoog (zo niet lager :oops: ) ligt als die van de "hele maatschappij"

Iets overdreven voorbeeld:

Wie zie je eerder vissenop karper?

Jou buurman die hartchirurg is

of

Jou overbuurman die bouwvakker

?
Willem Barnas

03-01-2006 22:41

Bart,

Waar wil je heen?

Stelling:

"Vissen is een persoonlijke, zinloze, maar voldoeninggevende manier van vrijetijdsbesteding, dus als ik het leuk vind en er niets of niemand mee schaad, dan zal het me een rotzorg zijn wat een ander er van denkt."

Ajuus,
Wim :wink:
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

03-01-2006 22:46

Willem Barnas schreef:"Vissen is een persoonlijke, zinloze, maar voldoeninggevende manier van vrijetijdsbesteding, dus als ik het leuk vind en er niets of niemand mee schaad, dan zal het me een rotzorg zijn wat een ander er van denkt."


Amen.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

03-01-2006 22:47

Willem, ik geloof zelfs dat het zinvol kan zijn. Mensen kunnen een uitlaatklep nodig hebben, tot rust komen, genieten van de natuur, de dag plukken enz....

Dat kan allemaal tijdens het vissen, op karper, op snoek of op zeemeerminnen, maakt niet uit.

4 nachten per week begint echter op een ongezonde verslaving te lijken.......(ow, had ik maar zoveel tijd :oops: )
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

03-01-2006 22:47

Barnas,

Waar ik heen wil? we zien wel waar we uitkomen, het waren zomaar wat hersenspinsels.


Stelling:

"Vissen is een persoonlijke, zinloze, maar voldoeninggevende manier van vrijetijdsbesteding, dus als ik het leuk vind en er niets of niemand mee schaad, dan zal het me een rotzorg zijn wat een ander er van denkt."

Niets of niemand mee schaad:

Natuurlijk doe je dat wel:

er gaat altijd íets ten koste van het vissen.. Of het sociale, of je werk, of je school.. Althans, misschien niet geheel voor jezelf zichtbaar, maar geloof mij: De invloed van het vissen, op de leefwijze en denkwijze in het leven is weldegelijk aanwezig...
Veel mensen weten vissen niet slechts bij een hobby te houden (of dat goed of slecht is laat ik in het midden)
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

03-01-2006 22:51

kees,

wanneer vissen "slechts" een uitlaapklep vormt voor de "hedendaagse stress" dan denk ik dat het beeld van vissen als hobby niet bepaald meer van toepassing is....

Gr Bart
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

03-01-2006 22:59

Het is de kunst om dit in te zien en prioriteiten te stellen. Tenminste als je dat wil. Je kunt natuurlijk elke vrije minuut naar het water vliegen om te gaan vissen. Gaat prima. Ga je echt niet dood aan. Maar er is meer in het leven. Veel belangrijkere dingen. Karpervissen heb je niet nodig in je leven, al denk je soms van wel. (verslaving heet dat) Maar mensen heb je wel in je leven nodig. Vrienden, geliefde en familie.

Wat meer richting je vraagstukken....

Tja, wat bezielt ons. Als je je dat als karpervisser zelf al af gaat vragen kun je beter stoppen, denk ik. Er zijn inderdaad genoeg niet-vissende mensen, die er ook vaak niet voor open staan, die zich afvragen wat je toch zo leuk vind in "uren aan het water zitten wachten" en "naar een dobbertje turen". Soms neem ik de moeite om zo goed mogelijk te omschrijven wat vissen voor mij is. De natuur, ontspanning, toch adrenaline blabla. Je kent het wel. Maar vaak verspilde moeite om iemand die niet vist duidelijk te maken waarom het voor mij het mooiste tijdverdrijf is.
Je gooit al niet een hoop geld in het water hoor ik weleens. Tja, een ander zuipt elk weekend voor 100 euro weg. Of rookt honderden euro's aan sigaretten. De één gooit het geld in het water, de ander in de wc. Sommige kopen er een peperdure auto voor of elke maand de duurste merkkleertjes. Als het je maar gelukkig maakt. En daar zijn hobby's toch voor. En er zijn vast veel extremere vormen van tijdverdrijf te bedenken.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

03-01-2006 23:02

Bart,
deze karpervisser is in ieder geval een sociale prutser.

Kon als kind niet aarden in het voetbal elftal, verwachtte en eiste van medespelers een minstens net zo hoge inzet als de eigen..had vaak ruzie met ploeggenoten, om over de tegenstander nog maar te zwijgen.Wanneer een verdediger op mijn hielen trapte mocht ie het met een paar losse tanden of een rotschop bekopen, ik deed het in tegenstelling tot de tegenpartij dan nog tenminste met open vizier.

Met volleybal idem, lag vaak met ploeggenoten overhoop..

Later ging ik fietsen, lekker man tegen man..trainingsmaatjes klaagden ook wel wanneer het wat hard ging, maar nu had ik er juist NIET om gevraagd om mee te gaan, liever niet zelfs. Er werd wat af gevloekt en gescholden achter me..
Neen ben echt geen sociale teamspeler..Zou ik daarom ook juist gaan vissen?
Zonder iemand mee te vragen mijn eigen ding doen op eigen verantwoording??
Voel me er in ieder geval prima bij, en wanneer ik een poosje niks vang voel ik me niet kut, het stimuleert alleen maar!
Groet'n Henk..

still growing Old.
Willem Barnas

04-01-2006 00:05

Hé Bartmans,

We zien wel waar we aanspoelen, vrees dat het de waterkant wordt.

Ik kwam met 'zinvol' omdat de eerste stellingen maatschappij-gerelateerd waren. Uiteraard kan vissen zinvol zijn, maar dan meer op persoonlijk vlak, zie de posting van Kees V.

Ten koste van? Vrijetijdsbesteding...

Ik ben zelf ook een sociale prutser op de momenten dat de vrije tijd besteed kán worden aan het vissen, of wanneer ik voel dat dat goed is en ik zit nu eenmaal liever aan het water dan in de kroeg, maar da's persoonlijk. Ik gooi ook liever met voer in plaats van bier, zit liever onder de zon in het gras dan op een terras en sms liever dat ik goed zit te vangen dan dat ik goed dronken ben. Wederom persoonlijk en zomaar een uit mijn shagrook gegrepen vergelijking.

Mijn sport is hengelsport... ...waarom? Ik houd ervan, gevoelskwestie...

Wat ons bezielt weet ik echt niet, wat mij bezielt wel en dat is zééér persoonlijk.

Gutenacht freunden...
WB :wink:
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

04-01-2006 00:34

Wat bezielt iemand om zich af te vragen waarom mensen die hun passie met alle plezier en zou goed mogelijk resultaat op hun manier uit te voeren. :wink:

De bakker,de bankier,de vertegenwoordiger of verkoper,allemaal totaal verschillend,en toch delen vele deze passie met of zonder elkaar.

3 jaar gelukkig met mn vriendin,en toch vaak aan de waterkant :) .

Gr Danny
jan van kranenburg

04-01-2006 01:26

bart van bezouw schreef:Heb net via Stefan vernomen dat het mijn eerste interpratatie van de stelling betrof dus:

Feitelijk gezien zeg ik: nee

Ik geloof dat het niveau qua opleiding onder karpervissers even hoog (zo niet lager :oops: ) ligt als die van de "hele maatschappij"

Iets overdreven voorbeeld:

Wie zie je eerder vissenop karper?

Jou buurman die hartchirurg is

of

Jou overbuurman die bouwvakker

?


Zou graag zien dat de bouwvakker die het huis van de chirurg onder handen heeft genomen, uiteindelijk door die chirurg van een levensbedreigende kwaal wordt afgeholpen, en dat ze dan samen gaan vissen :D

Ben gek op sprookjes.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

04-01-2006 09:54

Ik heb er nog eens goed over nagedacht en voor mij persoonlijk zit het denk ik in de genen. Als jochie van 5 liep ik al met m'n emmertje kikkervisjes, torretjes en salamanders te vangen. Toen ik op 7-jarige leeftijd van m'n opa een hengeltje kreeg was ik verkocht en verloren aan het vissen. Op m'n 10e ving ik m'n eerste karper en was ik wederom verkocht en verloren....en het is nooit meer goedgekomen met me (volgens de familie).

Het is een soort overgebleven oerinstinct, de wil om te jagen of te vissen. Komt daarbij dat ik een redelijke einzelganger ben (al zullen sommigen die mij goed kennen dat nooit gedacht hebben) en ik het dus heerlijk vind om mezelf terug te trekken vanuit het drukke gezinsleven en de ook drukke werkomgeving. Lekker een nachie aan de rivier in m'n uppie, de wind door m'n haren en het geluid van ruisend riet en immer klotsende golven. Hoewel zo'n windstille nacht en even geen scheepvaart ook wel wat heeft......
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Willem Barnas

04-01-2006 11:21

Klaas,

En het karpervissen als ultieme trigger!

Groet'n,
WB :wink:
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

04-01-2006 12:00

WB schreef:

Ik ben zelf ook een sociale prutser op de momenten dat de vrije tijd besteed kán worden aan het vissen, of wanneer ik voel dat dat goed is en ik zit nu eenmaal liever aan het water dan in de kroeg, maar da's persoonlijk. Ik gooi ook liever met voer in plaats van bier, zit liever onder de zon in het gras dan op een terras en sms liever dat ik goed zit te vangen dan dat ik goed dronken ben. Wederom persoonlijk en zomaar een uit mijn shagrook gegrepen vergelijking.


Heeft deze voorkeur voor vissen te maken met dat je op de 1 of andere manier geen voldoening haalt uit kroeghangen, etc etc?
Heel veel vissen gaat ook afstompen.. het maakt je minder scherp..


Danny S schreef:



Wat bezielt iemand om zich af te vragen waarom mensen die hun passie met alle plezier en zou goed mogelijk resultaat op hun manier uit te voeren.


Het bekijken van je eigen hobby met een nuchtere blik.. dit mis ik soms wel bij sommige karpervissers.. Alles wordt soms ZO serieus genomen dat ik denk: mijn god het is "maar" vissen..


Henk schreef:


Kon als kind niet aarden in het voetbal elftal, verwachtte en eiste van medespelers een minstens net zo hoge inzet als de eigen..had vaak ruzie met ploeggenoten, om over de tegenstander nog maar te zwijgen.Wanneer een verdediger op mijn hielen trapte mocht ie het met een paar losse tanden of een rotschop bekopen, ik deed het in tegenstelling tot de tegenpartij dan nog tenminste met open vizier.

Met volleybal idem, lag vaak met ploeggenoten overhoop..

Later ging ik fietsen, lekker man tegen man..trainingsmaatjes klaagden ook wel wanneer het wat hard ging, maar nu had ik er juist NIET om gevraagd om mee te gaan, liever niet zelfs. Er werd wat af gevloekt en gescholden achter me..
Neen ben echt geen sociale teamspeler..Zou ik daarom ook juist gaan vissen?
Zonder iemand mee te vragen mijn eigen ding doen op eigen verantwoording??
Voel me er in ieder geval prima bij, en wanneer ik een poosje niks vang voel ik me niet kut, het stimuleert alleen maar!


Jij laat tenminste zien dat je kan relativeren, hierdoor zie ik jou niet bepaald als een sociale prutser. Dat vind ik meer van mensen die niet met een nuchtere blik kunnen kijken naar zichzelf en de wereld om hen heen..



Kees v Schreef:


Het is een soort overgebleven oerinstinct, de wil om te jagen of te vissen. Komt daarbij dat ik een redelijke einzelganger ben (al zullen sommigen die mij goed kennen dat nooit gedacht hebben) en ik het dus heerlijk vind om mezelf terug te trekken vanuit het drukke gezinsleven en de ook drukke werkomgeving. Lekker een nachie aan de rivier in m'n uppie, de wind door m'n haren en het geluid van ruisend riet en immer klotsende golven. Hoewel zo'n windstille nacht en even geen scheepvaart ook wel wat heeft......



Met dit als slot wil ik de volgende stelling opwerpen:

Karpervissers zijn einzelgängers, dit leidt tot een soort van afkeer tegen de maatschappij
Arwin Bos

04-01-2006 15:46

Vissen is voor mij zeker niet zinloos...
Voel me er beter door...
En zolang ik lekker geniet van de natuur en mijn hobby en een ander daar geen last vna heeft...
Tja, dan is er toch niks mis mee?

Mensen die zich altijd sociaal voordoen en altijd aardig zijn, zelfs als ze het niet menen..
DAT zijn naar mijn idee sociale prutsers...
Maar aangezien ik zelf het liefst alleen aan een verlaten kanaaltje zit, ben ik ook wel een sociale prutser.

Eigenlijk maakt het me niet uit ook :wink: Zolang een ander geen last van me heeft...
Gebruikersavatar
Jelle Dries
Berichten: 235
Lid geworden op: 02-05-2002 02:00
Locatie: Zoersel
Contacteer:

04-01-2006 16:09

wat bezielt iemand die anderhalve maand aan één stuk gaat visse??
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

04-01-2006 17:14

Waarschijnlijk omdat hij het leuk vindt...? :roll:
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

04-01-2006 17:19

Wat bezielt mij? Als ik het wist, viste ik waarschijnlijk niet meer.
In mijn hart weet ik echter dat ik het antwoord nooit wil, en ook nooit zal vinden. Vissen is voor mij een van de allerdiepste verlangens, dieper dan wat dan ook. Ik kan van een heleboel dingen genieten, maar niks kietelt al mijn zintuigen meer dan een avond alleen in het hoge gras over het water turen, met 2 hengels als stille getuigen van de mafkees die daar zit.
Ik ben het grotendeels met Arwin eens.. wie heeft er nu last van mij? Ik had ook elk weekend zo veel kunnen gaan zuipen dat ik samen met m'n laveloze homies bushokjes in mekaar stond te rammen. Maar eerlijk gezegd ben ik best tevreden met mijn bestaan als vissertje en ik kan echt nog wel genieten van een keertje op stap gaan op zijn tijd.
Met die laatste stelling van Bart ben ik het al helemaal niet eens. Ik heb absoluut geen afkeer van de maatschappij, heb meer dan genoeg vrienden (ja ook enkele buiten het vissen :P ) maar ik leef mijn leven liever op m'n eigen manier.

Let me be
en van een goede vriend: "Passion rules the game"

Daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

04-01-2006 17:23

Bart schreef:

[/quote]Wie zie je eerder vissenop karper?

Jou buurman die hartchirurg is

of

Jou overbuurman die bouwvakker

?

Wie van die twee is dan de domme?????????????? :roll: