DE K…… VAN HET KARPERVISSEN.

Plaats reactie
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

11-12-2005 21:11

Mooi dat we regelmatig verblijd worden met een nieuw karperboek waar op een paar na o.a. het boek van Joris Weitjens ons kunnen blind kunnen staren aan grote vissen, op zich niets mis mee.
Is wel erg betrekkelijk volgens mij zit met de volgende vraag, geef die mannen 10 kilo van dezelfde boilies en laat ze er 5 dagen samen mee vissen op een groot vreemd afgesloten water. Geef ook wat doorsnee karpervissers dezelfde boilies erg benieuwt of het dan nog zo gemakkelijk gaat als sommige, let wel sommige beschrijven in hun boeken. Wil beslist hier geen namen noemen de hoogste boom is dan zeker nog te laag om me aan op te knopen. Die ervaring van hun lijkt me zeker net zo interessant om te lezen waarom ze voor die stek gekozen hebben en hoe hun aanpak is geweest. De stekken die men wil bevissen liggen niets vast maar zullen wel van tevoren opschrift ingediend moeten worden om beoordeeld te worden of dit geen problemen ten opzichten van elkaar geeft. Niet te hopen dat de doorsnee karpervisser aan het langste eind trekt.

Dit soort hersenspinsels houd mij bezig, heb je er ook laat ons er indelen.

Peter
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-12-2005 22:29

Peter de K..... van het karpervissen is een ongrijpbaar iets, sommige vissers hebben het het merendeel heeft het niet.
Het heeft ook niet met kilo's boilies te maken het heeft in feite helemaal niets met aas te maken.
De K.... van het karpervissen, het is niet zo dat altijd dezelfde personen geluk hebben.
De K... van vdH die op zijn bek zou gaan op een vreemd afgesloten water werd een bek vol tanden voor de localen toen hij zeer snel klaar was op dat water.
Geluk? ik houd het maar op dat hij de K.... gewoon bezit niemand weet wat het is hijzelf ook niet.

Velen bezitten de K... van het schrijven maar dat is iets heel anders.
Kom je gezellig naast mij hangen :D :D

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

12-12-2005 08:15

Zesde zintuig? Bij sommige mensen heb ik het idee dat ze gewoon ruiken waar de vis zit. Dit zijn vaak wel de lieden die echt nadenken over hun visserij en het op die manier verbeteren. Ik gun het deze mensen ook, omdat ze echt werken voor hun vis. als je daar vroeg mee begint betaald het zich vroeg of laat wel uit... En als het vroeg is heeft die gast gewoon mazzel :P

mvg Stefan Gooijert
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-12-2005 11:38

Stefan buiten het willen werken en nadenken is er iets ongrijpbaars wat sommigen hebben zijzelf weten het ook niet.
Het is zeker niet zo dat het komt aanwaaien ze moeten er wel iets voor doen.
Vergelijk het maar met topvoetballers of een andere topsporter soms staat er iemand op die net dat "ene" heeft wat de anderen niet hebben.

Je kunt alles hetzelfde doen maar op de één of andere manier gaat het bij hen net eventjes iets gemakkelijker.
Ik ken ook iemand die nog in een kopje koffie vis vangt, ga je op zijn plek zitten of gebruik je zijn aas of materiaal het maakt niets uit hij vangt dan wel op jou plek :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

12-12-2005 12:17

Het wordt tijd voor wat DNA materiaal van die personen, wat kruisen en we kunnen een "uber-karpervisser" kweken... 8).

Sommige karpervissers lijken inderdaad een gave te beschikken, ongrijpbaar, maar deze zijn altijd weer op het goede moment op de goede plaats. Toeval of geluk? Een keer kan zeker, een paar keer ook, maar met een zekere constante... Dan is het voorstaande zeker niet van toepassing, dan komt wat anders om de hoek kijken...

Natuurlijk speelt ervaring ook een rol, hoe meer situaties je in je "cariere" gezien hebt, des te eerder maak je de juiste beslissingen. Maar ook ervaring is hier niet op van toepassing, het zijn gewoon de vissersgenen. Een soort zesde zintuig zoals Stefan aangeeft. Ik ken maar heel weinig mensen die deze genen bezitten, zij vissen vaak maar weinig, maar als ze aan de waterkant te vinden zijn wordt er vis gevangen. Zouden zij de tijd beschikbaar willen maken om deze in het vissen te steken, pfff, dan zou je wat meemaken. Ik weet iig wel dat ik gewoon hard moet werken voor mijn vissen en dat wanneer ik me maar vast blijf bijten in iets en blijf nadenken, ik welke vis dan ook op een gegeven moment te slim af ben. Maar dat heeft niks met genen te maken, trouwens eigenlijk wel, maar een ander gen. Dat is gewoon doorzettingsvermogen, iets dat bij mijn beiden broers ook het geval is, zeker ook een belangrijke eigenschap binnen de visserij. Want als je niet tot de select few behoort die het vissersgen beschikt, tja, dan zal je vooral moeten doorzetten om "bovengemiddeld te presteren".
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-12-2005 12:28

Bart ik zou als test maar eens een dame opzoeken die ook bovengemiddeld vangt, haar goed aanvoeren 8) en dan het target goed begeleiden volgens mij komt er dan een visser die werkelijk overal vangt. :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Plaats reactie