Websitebeheerders , heb hulp nodig

Plaats reactie
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

05-12-2005 18:58

Hallo,

Ik bouw sites met Dreamweaver en ik heb een vraag:

Hoe zorg ik ervoor dat mijn site op elke resolutie goed te zien is? Dat schijnt met tabellen te moeten maar kan iemand mij dat eens haarfijn uitleggen?

Dit heeft niets met vissen te maken, daarom staat het in koffiegeouwehoer.

alvast bedankt!
Raymon
Gebruikersavatar
Guido Rouss
Berichten: 60
Lid geworden op: 15-06-2005 20:25
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

06-12-2005 08:41

Je begint met een tabel van 1 column en 1 rij van zeg maar 1024 breed.

Hierin maak je een nieuwe tabel van 2 columns en 1 rij. Zet de linker column op zeg 124 breedte en de 2e op 900. Nu heb je een linker column om een tabel in te plaatsen met bijvoorbeeld je menu en weblinks. Het rechter column kun je nu als editable region instellen zodat je een template kunt maken wat voor al je pagina's te gebruiken is.

Kijk eens op mijn pagina http://home.wanadoo.nl/gprouss

Klik nu op het "File" menu boven in je browser en "Save" de pagina. Sla hem ergens op je harde schijf op en open de index.html daarna in dreamweaver. Dan krijg je een beetje een idee van wat ik bedoel.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen webdesigner ben en dat ik er heel goed volkomen naast kan zitten maar ik doe het zo en het werkt.
Gebruikersavatar
Guido Rouss
Berichten: 60
Lid geworden op: 15-06-2005 20:25
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

06-12-2005 08:47

Je kan trouwens ook ipv een aantal pixels in te vullen ook met procenten werken. Als je bijv 1024 pixels aanhoud dan zal je pagina zich altijd aan deze maten houden.

Als je nu ipv 1024 pixels breddte 100% invult en voor de 2e tabel ipv 120pixels 20% en de rechter ipv 900pixels 80% zal de grootte van de pagina zich aanpassen aan de maat van het window van de persoon die je pagina bekijkt.

Dit is wel veel lastiger werken want mocht iemand een window of resolutie van maar bijv 800x600 gebruiken dan word de hele layout van je pagina heel anders. Foto's die te groot zijn bijvoorbeeld zullen je hele layout compleet in de war gooien.
Reinder van Lune

06-12-2005 08:56

Om te beginnen . . . verwijder dreamweaver van je systeem en maak gewoon je html met een texteditor (pspad).
Dit lijkt meer werk, maar is gewoon sneller(kopieren/plakken); en je houdt mooie schone html.

Voorbeeld:

<table>
<tr>
<td width='25%'><p>kolom1</p></td>
<td width='25%'><p>kolom2</p></td>
<td width='25%'><p>kolom3</p></td>
</tr>

<tr>
<td width='25%'><p>regel2kolom1</p></td>
<td width='25%'><p>regel2kolom2</p></td>
<td width='25%'><p>regel2kolom3</p></td>
</tr>

<tr>
<td width='25%'><p>regel3kolom1</p></td>
<td width='25%'><p>regel3kolom2</p></td>
<td width='25%'><p>regel3kolom3</p></td>
</tr>
</table>

Bij elke tag zijn weer properties in te stellen, dit kan je gewoon opzoeken op internet.
Gebruikersavatar
Guido Rouss
Berichten: 60
Lid geworden op: 15-06-2005 20:25
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

06-12-2005 09:14

Je hebt helemaal gelijk, maak jij lekker je sites in een text editor maar voor iemand die dit puur als hobby doet is Dreamweaver gewoon een waanzinnig programma.

En als je dreamweaver in "code view" zet kan je het ook doen, mocht je daar behoefte aan hebben.

Maak jij even een template en zo'n 50 pagina's en allemaal met de hand in notepad doen en dan hoor ik in 2006 wel of het al gelukt is, ok? :)
Reinder van Lune

06-12-2005 09:24

Geen probleem hoor . . .
Als je eenmaal een pagina hebt gemaakt zoals hij hoort te zijn, dan zijn die andere 49 pagina's slechts een kwestie van kopieren en plakken en de inhoud even veranderen (tekst, foto's e.d.).

Ik weet trouwens waar ik over praat, want websites bouwen doe ik voor de kost 8) !!
Gebruikersavatar
Guido Rouss
Berichten: 60
Lid geworden op: 15-06-2005 20:25
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

06-12-2005 09:43

Reinder van Lune schreef:Ik weet trouwens waar ik over praat, want websites bouwen doe ik voor de kost 8) !!


Dat was mij al gelijk duidelijk want alle webdesigners die ik ken zeggen altijd hetzelfde. :) Dat neemt niet weg dat je niet aan kunt nemen dat een leek dat ook maar gelijk moet doen. De vele opties die dreamweaver bied zijn daarom ook één van de redenen waarom veel mensen dit programma gebruiken.

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Een WYSIWYG editor is gewoon ideaal.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

06-12-2005 18:12

Reinder,

Welke sites heb jij gebouwd dan? Ben wel eens benieuwd!

Dreamweaver is een leuke tool, zonder al te veel overhead die een beginnende bouwer op weg kan helpen.

Vraag me trouwens af wat jij bedoeld met "schone" html en wat dreamweaver dan aan "shit" mee zou sturen?

Komaan met die sites ik ben wel eens benieuwd.

Ik zit zelf trouwens momenteel in visualstudio te roethanen .... wel handig als je asp.net wilt gebruiken.

................

Antwoord op de vraag, er zijn meerdere wegen die naar rome leiden .....

Je kunt, wel een omweg trouwens, de screensize van de gebruiker eerst opvragen en aan de hand daarvan de maten van je tabel aanpassen (VB scriptjes).

Je kunt ook gewoon ervoor kiezen om eens te onderzoeken welke screensize's veelal gebruikt worden (1024 in 78% van de gevallen op dit moment) en daar je site op gaan bouwen.

Of je werkt met percentages, dit hoeft echter niet effectief te zijn omdat je dan weer iedere size moet testen. Waarom de test? omdat het in een andere resolutie er opeens foei en dan ook foei lelijk uit kan zien.

Dit zijn slechts voorbeelden over hoe het kan ....... er zullen er meer zijn hoor.

P.S. Streaming is ondanks de bandbredte van tegenwoordig nog steeds een issue. Maar dit terzijde.

Gr Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

06-12-2005 18:15

P.S.

Riender heeft gelijk als hij zegt dat 50 pagina's bijna geen extra werk opleveren.

Ik bouw zelf altijd ASP (ASP.NET) pagina's waardoor ik d.m.v. database content alleen maar een defaultpagina hoef te bouwen en de rest trap ik er dynamisch in.

Hoera voor Masterpages!!!Datasources en gridviews (voor de kenners :-) )

M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

06-12-2005 20:09

Reinder, dan behoor je wel te weten dat tabellen oorspronkelijk bedoeld zijn voor het weergeven van tabulaire data en niet voor het indelen van je pagina's. Helaas heeft het gros van de webdesigners hier geen kaas van gegeten, en dit is tevens een usability aspect.

Een text-editor geniet ook veelal mijn voorkeur, maar als beginner is dreamweaver een juiste keus. Om antwoord te geven op de vraag over de resoluties; je kan in procenten gaan werken, dit zorgt ervoor dat bijvoorbeeld de breedte altijd een x aantal procent van je beeld inneemt, ongeacht de resolutie. Persoonlijk gebruik ik altijd een vaste breedte in pixels. Over het algemeen zorg ik ervoor dat de breedte niet groter is dan ongeveer 750px. Zo weet ik dat een resolutie van 800x600 en hoger altijd geschikt is en dat de gebruiker niet horizontaal hoeft te scrollen. Een handigheidje die ik je kan aanraden is om eens te zoeken naar 'de gulde snede' , of 'de regel van de graaf'. Hierin wordt de indeling van een pagina uitermate fijn in belicht en help ook om een zo prettig leesbare pagina te maken.
Ik zet mijn huupie in
Reinder van Lune

07-12-2005 08:55

Vuile code is misschien een verkeerd woordkeuze . . . ik bedoel omslachtige code waardoor het ondoorzichtig wordt.

Ik heb trouwens geen ervaring met dreamweaver, dus of deze dat doet kan ik niet beoordelen.

Als je serieus een website wil bouwen is het gewoon aan te raden om je te verdiepen in de html source . . . echt moeilijk is het niet.

Probeer je in iedergeval eens te verdiepen in de code die zo'n html editor produceert. Je zult zien dat je dat zo oppakt.

Marc die website's pb ik je wel even!!

Gr.

Reinder
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

08-12-2005 06:55

#Raymond:

Vraag beantwoord?

@Reinder:

Dreamweaver / visualstudio.net kunnen je gewoon helpen met je source. Overzichterlijker kan bijna niet en het scheelt mij een hoop getyp. Verwar het aub niet met Frontpage, waarin je een hoop onnodige bagger je website op knalt.

Active pages (asp / aspx) zorgen er gewoon voor datde pagina's dynamisch opgebouwd kunnen worden. Ben je mooi van die gore frames af waardoor "flikkeren" tot een minimum beperkt wordt.

Ben wel met je eens dat je wel in notepad moet kunnen schrijven omdat je dan de basis goed leert van html. Viel mij wel op dat jij een "verouderde" versie van HTML gebruikt?

@ Arjen:

Ik heb de 800x600 resolutie afgeschaft, blijkt dat maximaal 9% van de resoluties nog maar zo laag is. Die mogen van mij lekker scrollen :-)

Gulden Snede .... verhoudingen van plaatjes en posities, mij te ingewikkeld om dat verhaal uberhaupt te lezen :evil:


Groet Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

08-12-2005 07:39

Ja Marc,

Mijn vraag is beantwoord. Iedereen bedankt!

Groeten raymon
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

13-12-2005 19:34

@Marc,

Die 9% 800x600 ben ik het niet mee eens. Ik weet niet wat voor bron je daarvoor hebt gebruikt, maar ik heb via w3schools een percentage van 25% mogen waarnemen. (meting juli).

Ben het wel met je eens dat steeds minder gebruikers voor lage resoluties kiezen.
Ik zet mijn huupie in
Plaats reactie