Help!! voedselhulp!! help de voorns de winter door!! ;)

Plaats reactie

Welk voer moeten mijn 3 voorentjes hebben??

normale geplette goudvissenvoervlokjes
5
17%
boilies
5
17%
vijvervissenvoerkorrels
0
Geen stemmen
berehap pinda
10
33%
maden
2
7%
patat
3
10%
organisch voer (gevriesdroogde?? (zoet)waterbeestjes
2
7%
ze kunnen je beter helpen op: www.voornwereld.nl/board/voornsnacks/???
1
3%
iets anders (graag posten...)
1
3%
lokvoer
1
3%
 
Totaal aantal stemmen: 30
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

02-12-2005 21:35

Hallo daar!

Ik heb onlangs van ZuS een viskom gekregen voor m'n verjaardag.
Daar ben ik natuurlijk harstikke blij mee.


Er zaten alleen nog geen vissen in de kom (m.u.v. een plastik decoratie-baars).

Omdat ik goudvissen niks aan vind, omdat ze zo standaard-oranje zijn, heb ik er een 3-tal voorns in uitgezet.

Vooralsnog zijn ze mooi rustig in de kom.

Toen ik de voorentjes uit de winkel haalde vroeg ik nog wat deze diertjes te eten moesten hebben.
Het antwoord was "de eerste weken/maanden hoeven ze niks".
Hiermee ga ik natuurlijk niet akoord, maar ik werd van die beste mensen weinig wijzer, dus ik heb maar niet doorgevraagd.

Dus, daarom deze poll, wat moeten die beesten te bikken hebben??

Ik hoop dat er hier wel mensen zijn die me hiermee wijzer kunnen maken.

Oja, de visjes zien er zo op het eerste gezicht er heel gezond uit.

Met Vriendelijke Groet;

WouteR StegginK

ps. jammer dat er een maximum gesteld is aan het aantal poll-keuzes....
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

02-12-2005 22:44

WouteR,

Ik heb er geen verstand van, maar zou kiezen voor Freezer watervlooien en ander organisch materiaal, mits dit in een gewoon voornbiotoop voorkomt..:o
Vijvervlokken erbij kan ook, niet te warm zetten die kom, ze groeien er zomaar uit.

De eerste maanden niet voeren?? Is enkel en alleeen goed voor de handelaren OMZET..
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

03-12-2005 00:02

Ik ga voor de berehap (Berenklauw) met pindasaus....t's wel de bedoeling dat ze hard groeien he!
Als ze groot genoeg zijn mogen ze met mij mee op snoek safari van het voorjaar :roll:
gr
H 8) ans B
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

03-12-2005 00:03

Henk..niet alles zo zerieus nemen joh...t's koffietafel praat :lol:
Jakob Balkema
Berichten: 77
Lid geworden op: 06-07-2003 02:00
Locatie: Leeuwarden

03-12-2005 08:02

Wie neemt nu een beest als je niet eens weet hoe hij er voor moet zorgen.
Zeker in zo'n kom horen deze beesten niet.

Jakob :x
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

03-12-2005 10:31

Hans,

Ik ben altijd serieus :o :o :o :wink:

Wanneer de voorntjes echter te snel groeien op de door jou voorgestelde Bereklauw/pindasaus zal de betreffende kom al snel te klein kunnen worden..

En dan krijg je weer dat gedoe met overzetten naar andere kommen/wateren...gesleep met vissen enz enz..en wanneer iemand dat ziet hé, is het over en uit voor WouteR. :oops:

Dus, voorzichtig voeren is beter voor WouteR en zijn Voorntjes.

Ondanks de problemen die Jacob heeft met Voorntjes in een kom, wil ik zeggen dat de beestjes bij WouteR beter af zijn dan in het tuincentrum/dierenshop waar ze maanden niet gevoerd zouden worden.. 8)

Aan de andere kant wil ik WouteR er nog op wijzen de bijgeleverde Decoratie Baars uit de kom te verwijderen..aanwezig als natuurlijke vijand zullen de Voorntjes veel stress opbouwen en daardoor geen of weinig voedsel tot zich nemen.
Baarsjes zijn namelijk dol op vette Voorntjes en die weten dat ongetwijfeld!? :oops: :oops: 8) :o :wink: ( goed Hans?? :wink: ).
Groet'n Henk..

still growing Old.
Roel Visser
Berichten: 44
Lid geworden op: 16-03-2002 01:00
Locatie: Franeker

03-12-2005 13:56

Wouter,

Tja ik zou ze zo snel als mogelijk weer vrij laten.

Roel
Bernard Holtkamp

03-12-2005 14:22

Als ze te groot worden zeg je het maar want ik heb er hier eentje die altijd trek heeft.

Afbeelding

Mvg

Sander sandersma.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-12-2005 14:25

Anders heb ik nog wel een liefhebber.

Afbeelding
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Mark Zelle
Berichten: 943
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Vorden
Contacteer:

03-12-2005 18:56

douwe,

welke bedoel je?

die met die schubben of met die groene jas
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

03-12-2005 19:02

Oje, de plaatselijke berehappenpindaboer krijgt het druk met mij.

Gelukkig is de kom dusdanig groot zodat de visjes erg veel moeten vreten voordat de in de kom vastgegroeid raken.

Helaas heb ik een van de vissen moeten verwijderen, omdat deze vanmiddag nog steeds niet rechtuit kon zwemmen. Ik heb hem/haar maar uitgezet in de sloot achter mijn huis. Misschien gaat dat goed, misschien niet.

De andere 2 hebben vervolgens een aanslag gepleegd op de deco-baars.
De nep-baars ligt nu harstikke om.

1 - 0 voor de voorns.

De voorns zwemmen nu heanig an door de kom. En zullen wat lekkers krijgen, misschien geen berehappinda, want dat zijn best grote dingen, maar misschien lekkere losgebakken shoarmareepjes ;)??

Ik probeer gewoon de normale goudvisvlokjes en als extra natuurlijk (kant en klaar) voedsel.


(het is gelukkig niet zo dat ik totaal geen idee heb wat deze visjes te eten moeten hebben, maar ik kan me wel voorstellen dat een dieet van alleen normale huis tuin en keuken goudvisvoervlokjes te schraal is voor deze vissen. Daarom stel ik deze vraag, want misschien zijn er hier mensen met ervaring in het houden van voorns!)

Heren bedankt voor de reacties, en ik zal af en toe een update doen over het welzijn (of niet) van de vissen.

Voor de roofvissers onder ons..... als ze onverhoopt komen te overlijden wil ik ze best opsturen zodat de visjes nog als dood aas te gebruiken zijn. nu doe ik het niet, omdat de visjes tegenwoordig niet als dood aas gebruikt mogen worden. En ze zullen ook niet levend overkomen als ik ze ga versturen met de post...... (voordat men mij voor dierenbeul uit ga maken voor mijn laatste opmerking wil ik er aan toevoegen dat mijn laatste opmerking als een zeer flauwe grap is bedoeld dat ik niet meen, en helemaal nooit uit zou voeren.)

Groet;

WouteR StegginK
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
kappijs vootmans
Berichten: 8
Lid geworden op: 10-11-2005 17:47
Locatie: DEN HAAG

06-12-2005 16:20

ik denk dat het niet erg verstandig is om ze zoiets vets te geven
chemische aartbij bojlies blijven een killer
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

07-12-2005 02:28

Gewoon patat dat geef ik mijn karpers in de vijver ook en het gaat nog steeds goed :D

Douwe je moet die patat wel aan de vissen voeren :wink:
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

09-12-2005 17:12

Wouter,
Ben niet echt een kenner op dit gebied.
Als ik nu echter een voorn in een vissekom zou zijn zou ik volmaakt gelukkig zijn met een berehap pinda.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

09-12-2005 17:24

Berehap is heerlijk..... maar dan wel met curry in plaats van pindasaus! :lol: Stel je eens voor je bent zo klein als een voorntje en krijgt zo'n grote berehap. Geweldig toch.

Maar serieus. Voorntjes in de viskom. Tja. Als je voorns uit het wild vangt en in de viskom doet gaat het vaak na een paar dagen of paar uur mis en zijn ze de pijp uit. Het scheelt dus dat je deze in de viswinkel gekocht hebt en ze gewend zijn aan het leven in een aquarium. Ze hebben wel veel zwemruimte nodig. Voorns zijn actieve zwemmers. En snelle groeiers! Pas ook op dat ze er niet uit springen. Als eten zou ik kiezen voor diepvriesvoer: muggelarven, watervlooien enz. Droogvoer voor aquariumvissen kun je ook proberen. Even kijken of ze dat accepteren. Als dat zo is kun je mooi combineren. En kijken wat ze prefereren. Zo kun je nog eens wat leren.
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

17-12-2005 18:26

Nou, we zijn nu ca 2 weken verder. En ik zou nog een update doen over het welzijn van de voorntjes.


hier komt ie dan;

Je gelooft het of niet, maar de 2 voorns doen nog steeds hun ding in de kom.

Omdat de inhoud van de kom wat troebel is geworden heb ik na 4 dagen de helft van het water vervangen voor vers kraanwater, en het resterende water heb ik ontdaan van "drijvend spul" zoals stukjes waterplant en andere ongerechtigheden.

Vanaf toen heb ik ze alleen goudvis-vlokjes gevoerd, en geen berehappen-pinda. (die eet ik toch liever zelf op).

Ik heb afgelopen zondag nog wel een zoetwatermossel in de kom gedaan voor de gezelligheid.

Het leuke van zo'n gezellige mossel is zijn bij-effect als biologisch filter.

Sinds dat dit beest in de kom huist is het water een heel stuk helderder geworden.

Vandaag heb ik nog wat waterplanten er in gedaan, en nog een piepklein visje die ze ook nog te koop hadden bij de Welkoop. Het gaat vooralsnog de goede kant op met dit biotoopje :).
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
Plaats reactie