Vissen zonder baitrunner

Gebruikersavatar
Paeleman Bert
Berichten: 236
Lid geworden op: 05-01-2004 08:32
Locatie: Erpe-Mere

26-11-2005 17:06

Kees,

Ik ken mensen die bij Shimano werken en het is van hen dat ik dit weet.
Vroeger viste ik altijd met molens van Shimano. De slip van deze molens wordt in de fabriek gevet met een soort kogelagervet. (De sublieme slip van de Shimano's, weet je wel) Daar de slipschijven van de Daiwa's uit dezelfde stof gemaakt zijn als Shimano heb ik dit ook eens geprobeerd.
Je mag altijd mijn slippen komen testen. De aanvangsweerstand is zo goed als nul. Door dat de spoeldiameter groot is bij deze molens is er door een grotere hefboomwerking bijna geen weerstand. Een goede test is de molen aan de draad op te hangen en de slip zodanig te regelen dat de molen door zijn eigen gewicht langzaam (dit is werkelijk tik per ...tik)
door de slip gaat.
Dunne olien daarentegen hebben de eigenschap te plakken en zijn absoluut niet aan te raden om slips met te smeren (heb ik zelf uitgetest met een paar vrienden)
Van teflonspray weet ik het niet daar ik dit nog niet getest heb.
Als u tevreden bent met die spray moet u het zeker niet laten, maar de molens die uit de fabriek komen bij Shimano zijn allemaal voorzien van vet. Deze slips zijn bijna zo goed als perfect, dus zie ik niet in waarom iemand zou olie gebruiken.
En soms...... is er karper
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-11-2005 17:50

Bert,

Je kunt daar hele bomen over opzetten, maar dat is niet mijn doel. Als je het advies van Shimano medewerkers wilt opvolgen, dan ben je daar vrij in. Ikzelf heb molens onderhouden voor een andere fabrikant en deel niet hun mening als zij zondermeer kogellagervet aanbevelen.

Kogellagervet heeft een hoge viscositeit en de standaard soort in de winkel is geheel ongeschikt voor molens omdat het zich weg laat drukken. Alleen een speciaal dunner vet of zelf verdund vet is bruikbaar voor blijvende smering. Shimano gebruikt zelf heel weinig vet en hun molens kun je beter snel van vet voorzien na aankoop. :D

Voor slipschijven is een droog smeermiddel zoals grafiet bruikbaar, maar de tegenwoordige teflonspray bevalt ook prima. Is ook redelijk droog. Ik ga met je mee als je beweert dat je geen naaimachineolie moet gebruiken. Dat klopt.

Groet, Kees