Vissen zonder baitrunner

Gebruikersavatar
Ed Ramers
Berichten: 99
Lid geworden op: 25-11-2005 11:04

25-11-2005 11:14

Wie geeft de voorkeur aan karpervissen zonder baitrunner en waarom? Wat zijn de voordelen van het vissen zonder baitrunner? In mijn omgeving zijn er namelijk steeds meer vissers die omschakelen...
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

25-11-2005 11:35

Hoi Ed,

Zelf vis ik met baitrunners maar idd meer en meer schakelen om naar de niet-baitrunner molens, heb er ook al mee gevist (niet mijn eigen molens) en moet zeggen is een beetje aanpassen maar ben je wel direct gewoon.

De reden waarom :

- lichtere molens
- breder gamma
- goedkoper qua kostprijs

Dit zijn zo een beetje de belangrijkste redens die ik onmiddellijk kan vinden waarom gekozen wordt voor de niet-baitrunner molens.

Moet er wel nog bijvermelden dat ik voet bij stuk hou, geef mij maar mijn baitrunners heb er verschillende waaronder de Shimano USA A/B en de Shimano Big Longcast. Ben er supertevreden mee !!!!

De slip van een Shimano molen is wel subliem.

Mvg
Frank
Laatst gewijzigd door lust frank op 25-11-2005 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

25-11-2005 11:35

Waarom zou je zonder baitrunner vissen, als het je goed bevalt?

gr H.K.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

25-11-2005 11:41

Ik gebruik nu 2 jaar geen baitrunner meer en ben overgestapt op de grotere Daiwa molens...

Ik ben er erg tevreden mee, het is even een kleine omschakeling, aar ik wil niet meer terug naar de baitrunners.
Gebruikersavatar
Ed Ramers
Berichten: 99
Lid geworden op: 25-11-2005 11:04

25-11-2005 11:45

Hoi Frank,
De reden voor mij is namelijk dat ik nu vis met Shimano 6500.
Voor het vissen op zeebaars heb ik nu de Daiwa Emcast 5000 gekocht en die wil ik eigenlijk gaan gebruiken voor het karpervissen, ze bevallen wel heel erg goed. In het verleden heb ik veel gevist op de waal en maas en altijd zonder baitrunner, terwijl vrienden van mij meestal met baitrunners aan het vissen waren, vaak ook op de feeder. Ik heb dat zelf nooit gedaan en ben daarom ook wel het meest gewend om te vissen zonder baitrunner. Ik zie het er gemak wel van maar ja...
Ik ga het gewoon maar weer eens proberen zonder baitrunner denk ik
Gr, Ed
Niels Kleijn
Berichten: 422
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: amsterdam, alphen a/d rijn

25-11-2005 12:26

vis met stradics, zijn ook een aantal die vissen met twinpowers bijvoorbeeld. Waarom ik met stradics vis, ten eerste zijn hele goede molens. Ten tweede het is weer wat anders dan alle usa'tjes, al zijn die ook prima. Ten derde, ik kwam er vaak achter dat slip en baitrunner zo goed als het zelfde stonden en dus alleen last had van de baitrunner om hem erop te zetten eraf te halen....

Het blijft natuurlijk persoonlijke voorkeur....
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

25-11-2005 12:33

Molens zonder baitrunner hebben nog een voordeel: Je kunt gelijkmatiger
de weerstand opvoeren. Wat ik veel zie bij baitrunner molens, is dat men
de baitrunner heel licht afstelt en de vechtslip heel zwaar. Op het moment
van een run, geeft men een draai aan de slinger en schiet op de vechtslip.
Alles word nu veel te abrupt blokkeerd, met eventuele losschieters als ge-
volg. Ik hoor sommigen al roepen: "Dan stel je de vechtslip toch ook lich-
ter in"? Ja dat kan, maar bij obstakels niet zo gewenst...

Tot slot: Al met al dus 100% voor mij GEEN baitrunner molens! :wink:

groetjes Benny
Niels Kleijn
Berichten: 422
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: amsterdam, alphen a/d rijn

25-11-2005 12:36

Benny, ik vis de slip wel wat lichter, maar dril dan het eerste stuk met de hand. Dus met je hand de slip afstellen door je vinger op de spoel te duwen , doen ze dat met een reel ook niet? Hmmm vist er iemand met die op karper?

Niels
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

25-11-2005 12:43

Niels,

Bas vist met een reel op karper.
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

25-11-2005 12:45

Benny van de Werfhorst schreef:Molens zonder baitrunner hebben nog een voordeel: Je kunt gelijkmatiger
de weerstand opvoeren. Wat ik veel zie bij baitrunner molens, is dat men
de baitrunner heel licht afstelt en de vechtslip heel zwaar. Op het moment
van een run, geeft men een draai aan de slinger en schiet op de vechtslip.
Alles word nu veel te abrupt blokkeerd, met eventuele losschieters als ge-
volg. Ik hoor sommigen al roepen: "Dan stel je de vechtslip toch ook lich-
ter in"? Ja dat kan, maar bij obstakels niet zo gewenst...

Tot slot: Al met al dus 100% voor mij GEEN baitrunner molens! :wink:

groetjes Benny


Dit is een beetje een zaadloos argument. Als je bij obstakels vist heb je sowieso je baitrunner al dichter staan. Dus dan is het verschil echt niet zo groot.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

25-11-2005 12:47

Benny: als de vis de run maakt op de baitrunner, en ik tik ff na, op de "vechtstand"dan heb ik ten eerste nog de rek van de nylon.
En dan de sublieme demping van mijn hengels, dus daar heb ik in mijn geval geen last van...

Vis met de materialen die je wilt gebruiken!

gr Harnold
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

25-11-2005 12:47

Niels,

Ik heb het over de afstelling bij baitrunner molens qua baitrunner en
vechtslip.
Bij obstakels heb ik de slip van mijn molens zonder baitrunner niet zo licht
staan, maar in obstakelvrij water heb ik me slip gewoon normaal staan;
dus niet te strak. Maar waar ik op doel: Is dat je bij molens zonder bait-
runner de weerstand gelijkmatiger kunt opvoeren. Dit doormiddel (je
noemd het eigenlijk al!) van je vinger of hand op de spoel, waarbij je dan
langzaam en gelijkmatig de weerstand van slip opvoerd. Ik weet praktisch
zeker, dat dit losschieters voorkomt; vooral bij karpers met zachte bek-
ken.
En bij obstakels heb je al helemaal niets aan een baitrunner...

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

25-11-2005 12:49

Met de reel ...

Als je inwerpt moet je al voor het zooitje het water raakt al afgeremd hebben met je vinger op de spoel. Anders krijg je van die mooie pruiken !
Er zit wel een soort van baitrunner functie op de reel, die gebruik ik dan ook wel altijd. De slip zelf kan je makkelijk tijdens de dril verstellen. Standaard staat 'ie op grotere afstand wat strakker en zal ik hoe dichter de vis bij me komt, de slip steeds wat losser doen en corrigeren met m'n vinger op de spoel.
CarpeR Diem
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

25-11-2005 12:52

Elco,

Waarom dan een baitrunner...? Als de boel toch al strak staat afgesteld...

Harnold,

Tuurlijk zal de demping van je hengels en nylon ook van invloed zijn, heb
je gewoon gelijk in! Hoe minder demping, hoe meer ik persoonlijk op de
punten zou letten die ik noemde.
Inderdaad! Iedereen moet gewoon vissen met het geen wat hem het
meest geschikt lijkt! :wink:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-11-2005 13:22

Heb jarenlang gevist met baitrunners en nog nooit iets gemerkt van een schok in de dril die voor extra lossers zou moeten zorgen. Is me nooit opgevallen. Lijkt me dat dit, net als even de hengel heffen bij aanvang van de dril, meehelpt de haak in een vroeg stadium te zetten. Theoretisch zou een voorzichtige aanvang van de dril net zo goed voor extra lossers kunnen zorgen omdat de haak nog niet goed gezet is. (Het lood zorgt er slechts voor dat de punt van de haak prikt, maar zet de haak niet!)

Niettemin vis ik niet meer met baitrunners. Dit omdat ik langzamerhand mijn big-pit molens, waar ik altijd al mee op afstanden vis, meer ben gaan waarderen en deze nu altijd inzet. Over de schroom om zulke grote molens op relatief lichte hengels te gebruiken ben ik inmiddels heen.

Voordeel van de big-pits is de betere opspoeling met dikkere lijnen. Lange dikke voorslagen springen ook minder makkelijk van de grote spoel. De molens zijn verder simpel van constructie en zeer robuust. De grotere slinger geeft meer hefboom en in combinatie met de hoge inhaalsnelheid is het binnendraaien een stuk comfortabeler. Van enig nadeel bij de run en het daarna verstellen van de slip heb ik nooit iets bemerkt. Slechts een kwestie van een korte gewenning en het wordt een automatisme.

Baitrunners in big-pit uitvoering zijn er natuurlijk ook, maar deze zijn nog eens zo zwaar en lomp. En natuurlijk kan er weer meer stuk.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

25-11-2005 13:34

Benny van de Werfhorst schreef:Elco,

Waarom dan een baitrunner...? Als de boel toch al strak staat afgesteld...

groetjes Benny


Benny,

Ik zeg niet dat een baitrunner noodzakelijk is. Ik vind alleen je reactie wat overtrokken. Ik vis zelf ook zonder baitrunners maar heb jaren lang wel met baitrunners gevist en vind met baitrunner vissen echt geen probleem. En je ondervindt er zeker geen nadeel aan.

Jou argument met die schok bij het aanslaan door het strakker staan van de gevechtsslip dan die van de baitrunner, je kunt dit toch ook aanpassen door die twee ongeveer gelijk te zetten?

Het maakt gewoon geen fuck uit of je met of zonder baitrunner vist. Wanneer je je molen onder de knie hebt kun je er goed mee overweg.

En bij een molen die een baitrunner heeft hoef je de baitrunner niet te gebruiken, dit is als extra optie. Menig visser zou het wel doen maar het hoeft niet.

En, bij een terugzwemmer blijf ik erbij dat je met een baitrunner sneller contact hebt met de vis dan met een molen zonder baitrunner.
jacco noordermeer

25-11-2005 14:14

[quote="elco kuipers"]Niels,

Bas vist met een reel op karper.[/quote]

ik ken er nog 1 8) :wink:
Gebruikersavatar
ferdy pol
Berichten: 373
Lid geworden op: 16-04-2004 16:03
Locatie: nl

25-11-2005 14:15

Ik vis wel al jaren met baitrunners, maar de keren dat ik de baitrunnerfunctie ook daadwerkelijk gebruik is op 1 hand te tellen.
Waarom dan toch baitrunners?
Ik heb de eerste jaren van mijn "karperleven" altijd met de usa`s 4500 gevist en was zo onder de indruk van de slip, dat ik eigenlijk niks anders meer wiilde.
Toen dus ook mijn spullen werden gepikt, heb ik niet geaarzeld en gelijk weer usa`s gehaald, ookal gebruik ik de baitrunnerfunctie eigenlijk zo goed alsnooit.


Fp
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

25-11-2005 14:19

Normaal gesproken maakt die tiende van een seconde die je sneller bent met een terugzwemmer ook niet uit.
Ik denk trouwens dat het niks uit maakt tussen bijvoorbeeld een 4500 en een daiwa. Het dichtdraaien van de slip kost misschien heel iets meer tijd, maar je inhaalsnelheid is groter dan je ooit met een 4500 zal halen.
Ben het wat dat betreft met je eens dat mensen het gewoon zelf moeten weten. Vis zelf zonder baitrunners, voornaamste reden voor mij was dat daiwa's met baitrunner onbetaalbaar zijn terwijl ik er geen echte meerwaarde van inzie.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
jacco noordermeer

25-11-2005 14:25

ik ben trouwens ooit begonnen met baitrunners van abu
deze werkten zo beroerd dat ik daarna nooit meer molens kocht met baitrunners
ik heb zeker 10 jaar gevist met daiwa emblems en ja vele verklaarde je toendertijd voor gek,maar zij wisten niet wat de voordelen waren :lol:

nu ik met de boot vis gebruik ik liefst reels simpel om dat dat het handigst is met uitvaren en ruimte en bijkomend voordeel is de perfecte slip die de meeste reels hebben

voor de kant visserij heb ik afgelopen jaar nieuwe daiwa's gekocht dit maal met baitrunner, waarom??? voor de heb denk ik :wink:
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

25-11-2005 14:39

Shimano is met een nieuw baitrunnersysteem voorop de spoel van enkele bestaande modellen gekomen. Iemand daar al ervaring mee?

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Robert Valkeneer
Berichten: 261
Lid geworden op: 30-03-2005 14:19
Locatie: Lelystad

25-11-2005 16:01

Ik ben dit jaar ook overgestapt op molens zonder baitrunner, nadat ik het overigens eerst geprobeerd heb. Ik was wel wat voorzichtig om direct over te stappen. Moet zeggen dat het me uitstekend bevalt ne ik zal niet zo snel weer overstappen op baitrunners. Op de eerste plaats vanwege de prijs en ik ben van mening dat hoe meer toeters en bellen er op een molen zitten( dit geldt niet alleen voor molens) :wink: , hoe meer er kapot kan.

Mark, ik ken het systeem van Shimano niet. Volgens mij heeft Daiwa een vergelijkbaar systeem gehad en dit was geen succes. Wat ik ervan gehoord heb is dat dit systeem kromme assen oplevert. Neemt niet weg dat Shimano een goed bedrijf is met goede innovaties, dus wellicht is deze versie wel goed.

gr.Robert
Gebruikersavatar
Paeleman Bert
Berichten: 236
Lid geworden op: 05-01-2004 08:32
Locatie: Erpe-Mere

25-11-2005 16:26

Ik vis met de Infinity's van Daiwa.
Bigpit molens MET baitrunner. Ik heb ervoor met allerlei soorten molens gevist, met en zonder baitrunner maar het gemak van de baitrunnerfunctie zal er altijd zijn en zolang men molens maakt met deze functie (met molens bedoel ik Daiwa of Shimano, mijn 2 favoriete merken) zal ik er mee vissen. Het argument van lossers of grotere inhaalsnelheid is niet van toepassing op de Infinity's; (heb er in elk geval nog nooit last van gehad)
Sommigen klagen over de slip van deze Daiwa's, maar het feit is dat je zelf veel aan deze slip kunt doen. Men neme een beetje kogellagervet en haalt de slipschijven uit de spoelen (dit kan zelfs iemand met twee linkerhanden) de vilten schijven rijkelijk instrijken met het kogellagervet en terug monteren die handel. 8)
Het resultaat is een sublieme slip. (dit is ook van toepassing op de molens van Shimano)
Alle zes maanden deze handeling herhalen verzekert je van een ongeevenaarde slipwerking. :D
En soms...... is er karper
Gebruikersavatar
Nick Verhagen
Berichten: 391
Lid geworden op: 18-12-2004 16:06
Locatie: Schijndel

26-11-2005 14:57

Hoi Ed.

Ik heb 2 jaar geleden 2 daiwa Emblems 5500 Z gekocht heb, omdat mijn Okuma's aan vevanging toe waren. Ik heb er geen spijt van dat ik deze molens zonder baitrunnen gekocht heb. Warom er zoveel mensen overstappen op de molens zonder baitrunnen? Mischien een mode verschijnsel... Maar ik denk meer dat de mensen niet meer zoveel meerwaarden hechten aan de baitrunnen, en ook liever voor het geld dat je anders voor de baitrunnen betaald, liever een stukje meer kwalitijd hebben.
Ik zelf hecht ook niet egt meerwaarden aan de baitrunnen.
Maarja, ieder zijn ding zullen we maar zeggen. :wink:

Mvg..
Wie het kleinen niet eerd, die is het groten niet weerd.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-11-2005 15:13

Paeleman Bert schreef:Ik vis met de Infinity's van Daiwa.
Bigpit molens MET baitrunner. Ik heb ervoor met allerlei soorten molens gevist, met en zonder baitrunner maar het gemak van de baitrunnerfunctie zal er altijd zijn en zolang men molens maakt met deze functie (met molens bedoel ik Daiwa of Shimano, mijn 2 favoriete merken) zal ik er mee vissen. Het argument van lossers of grotere inhaalsnelheid is niet van toepassing op de Infinity's; (heb er in elk geval nog nooit last van gehad)
Sommigen klagen over de slip van deze Daiwa's, maar het feit is dat je zelf veel aan deze slip kunt doen. Men neme een beetje kogellagervet en haalt de slipschijven uit de spoelen (dit kan zelfs iemand met twee linkerhanden) de vilten schijven rijkelijk instrijken met het kogellagervet en terug monteren die handel. 8)
Het resultaat is een sublieme slip. (dit is ook van toepassing op de molens van Shimano)
Alle zes maanden deze handeling herhalen verzekert je van een ongeevenaarde slipwerking. :D


Bert,

Je kunt daarvoor veel beter een dunne olie gebruiken dan kogellagervet. Dit vet plakt en zorgt ervoor dat de aanvangsweerstand om de slip op gang te krijgen groter is. Daarna loopt de slip natuurlijk wel, maar de slip start niet makkelijk. Zelf vind ik teflonspray perfect voor dit doeleind. Als je het wilt proberen, eerst al het vet met een oplosmiddel verwijderen en dan de schijven goed droog wrijven. Daarna de schijven sprayen en terug plaatsen.

Groet, Kees