snoek

Ferry Karssen
Berichten: 106
Lid geworden op: 26-10-2005 17:12
Locatie: Nunspeet

16-11-2005 20:07

ik wil aankomende zaterdag gaan vissen op snoek met mijn karperhengels en stuenen. statisch vissen dus. nu is mijn vraag hoeveel gram lood moet ik gebruiken en moet ik vast loo of schuif lood montage gebruiken.

ik weet dat dit niks met karperen te maken heeft maar kan misgien iemand mij dit even uitleggen?

mvg ferry
Gebruikersavatar
robbin kremer
Berichten: 760
Lid geworden op: 25-02-2004 09:20
Locatie: Norg!

16-11-2005 20:34

Gewoon lekker licht loodje..die moet kunnen schuiven over de lijn, baitrunners op zen lost want een snoek moet geen weerstand voelen dan laat die meteen los!

De snoek neemt dan een keiharde run (zorg dat die geen weerstand gaat voelen dus geef lijn mee..!!!) op een duur stopt die en gaat die stilliggen (dan nog niet aanslaan!) maar dan gaat die er opnieuw vandoor en dan kun je aanslaan!

Succes!
FCG, Trots van het Noorden!
Gebruikersavatar
dion van dongen
Berichten: 310
Lid geworden op: 02-06-2004 20:00
Contacteer:

16-11-2005 20:39

[quote="robbin kremer"]Gewoon lekker licht loodje..die moet kunnen schuiven over de lijn, baitrunners op zen lost want een snoek moet geen weerstand voelen dan laat die meteen los!

De snoek neemt dan een keiharde run (zorg dat die geen weerstand gaat voelen dus geef lijn mee..!!!) op een duur stopt die en gaat die stilliggen (dan nog niet aanslaan!) maar dan gaat die er opnieuw vandoor en dan kun je aanslaan!

Succes![/quote]

doe het niet zoals hierboven beschreven want op deze manier heb je een hele grote kans op het slikken van het aas met je haak.
je kunt met gewicht variëren van een 20 gram tot hoe zwaar je wilt als je, je aasvis maar niet kapotgooit door de klap op het water, ideaal vind ik zelf 40 gram. Het belangrijkste is om je lood over je lijn vrij te laten lopen.

Als er problemen ontstaan met wanneer je moet aanslaan kun je het beste voor een takel gaan waarbij je de vis met 2 dreggen over zijn lichaam haakt, krijg je nu beet dan kun je meteen aanslaan.

Je kunt ook een elastiek gebruiken, dan kun je ook meteen aanslaan alleen de kleintjes mis je meestal en de grote heb je.
Gebruikersavatar
arjan teunis
Berichten: 187
Lid geworden op: 24-09-2005 23:38
Locatie: twente

16-11-2005 20:40

Het loodgewicht maakt niet zoveel uit,je haakt de snoek niet op het lood maar gewoon door aan te slaan.
Ik gebruik meest een wartelloodje van een gram of 40 en dan gewoon schuifend dmv een korda loodclip.
Bij stromend water kun je best iets zwaarder vissen als het nodig is maar ik vis altijd zo licht mogelijk.
Let er wel op dat wanneer je met een takel vist gelijk aanslaat bij een aanbeet,het is geen pretje om een takel met dreg achteruit z'n strot te peuteren.(niet voor de snoek maar ook niet voor jou)
doe maar normaal we doen al gek genoeg.
Gebruikersavatar
arjan teunis
Berichten: 187
Lid geworden op: 24-09-2005 23:38
Locatie: twente

16-11-2005 20:50

Robbin,ik hoop dat je meer verstand van karperen hebt dan van snoeken want je verhaal klopt van geen meter.
Een snoek laat snel los bij weerstand ?
Lang door laten bijten nodig ?
Wel eens nagedacht hoe het met een snoek afloopt met een of zelfs meerdere dreggen achter in z,n strot ?
Lijkt me niet.
Dus inderdaad Dion,wanneer je met een takel vist gelijk aanslaan, 9 van de 10 haak je (minstens).
doe maar normaal we doen al gek genoeg.
Gebruikersavatar
robbin kremer
Berichten: 760
Lid geworden op: 25-02-2004 09:20
Locatie: Norg!

16-11-2005 20:55

Dat heeft niks met lang door bijten te maken, een snoek neemt de vis eerst in z'n bek en zwemt dan een stuk weg..vervolgens gaat die hem omdraaien en opvreten!
FCG, Trots van het Noorden!
Gebruikersavatar
arjan teunis
Berichten: 187
Lid geworden op: 24-09-2005 23:38
Locatie: twente

16-11-2005 21:13

Dat bedoel ik Robbin.
Ik vis al vanaf m'n 6de op snoek dus dat is inmiddels al weer een jaartje of 26 en ik kan je vertellen dat dat verhaal wat je schrijft lang niet altijd opgaat.
Ten eerste een snoek loopt lang altijd niet weg met het aas.
Ik heb vaak genoeg mee gemaakt dat een snoek helemaal niet gaat lopen met het aas maar gewoon ter plekke opvreet.
Ten tweede wanneer je met een takel vist heb je een dreg in de voorn z'n kop en nog eentje achter de rugvin dus dan is de kans minimaal wanneer de snoek je aasvis in z'n bek heeft dat je hem niet haakt op een van de 2 dreggen.
Ik vis ook vaak met levend aas :oops: maar dan wacht ik ook nooit langer dan +/ 20 sec en dan verzilver je er vaak nog zo'n 7 op de 10.
Liever een enkele losschieter dan dat snoek het hele zooitje inslikt.
Ik heb meegemaakt dat een snoek een aasvis na 10 sec ingeslikt had.
Dan gewoon de lijn doorknippen en niet gaan trekken achter in z'n strot.
doe maar normaal we doen al gek genoeg.
Gebruikersavatar
arjan teunis
Berichten: 187
Lid geworden op: 24-09-2005 23:38
Locatie: twente

16-11-2005 21:14

sorry,jaartje of 23
doe maar normaal we doen al gek genoeg.
Gebruikersavatar
roy van zwieten
Berichten: 173
Lid geworden op: 23-02-2004 22:04
Locatie: Aalsmeer

16-11-2005 21:27

Ik heb veel gesteunt op snoek, door schade en schande wijs geworden vis ik nu met t volgende systeem.
Ten eerste gebruik ik 60 ponds powerpro als hoofdlijn.
Deze lijn heeft een enorme drijfkracht, met als voordeel dat deze niet gauw plat op t talud ligt.
Ook zal deze lijn niet gauw breken zodat we geen takels verspelen, als je vast zit buig namelijk eerder je dreg uit.
Op die hoofdlijn komt eerst een loodklip en dan de tube, dit is dus verkeerd om.
Daarop hangt een loodgewicht wat afhangt van de situatie, meestal zo'n 50 gram.
Daaronder komt nog een flinke kraal en dan de takel voorzien van 2 dreggen.
De aasvis(liefst sardien of spiering) hou ik meestal aan de kleine kant, omdat ik snel wil aanslaan.
In plaats van een baitrunner gebruik ik een hanger, die aan mijn achtersteun monteer.
Deze klem ik in de lichtste stand in mijn lijn vlak onder de molen.
De beugel gaat open.
Bij het minste geringste zal die losgaan en een hoop herrie op je pieper veroorzaken!
Op deze manier voelt de vis bijna geen enkele weerstand en dat levert je zeker weten een keer een extra vis op!

Nog even wat belangrijke tips:

- de allerlangste adertang
- de allerlangste kniptang
- geen angst voor een echt grote snoek

Bij t onthaken de vis op zijn rug op de onthaakmat(!),
vervolgens voorzichtig met je wijsvinger langs de kieuwdeksel en pak em onder de kieuwdeksel, pas op dat je zijn kieuwbogen niet raakt(die rode dingen!).
Als ie een beetje meewerkt zal onze groene vriend zijn bek openen.
Zit de dreg te diep gebruik dan je kniptang, knip zo dicht mogelijk tegen de dreg.
Een snoek is geen karper en is veel zwakker op de kant dan vriend karper, zet em dan ook zo snel mogelijk terug.

succes :wink:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-11-2005 10:54

Robin jij beschrijft de slachting van jaren terug, aanbeet steek een shagje op rook die op en geef een mep.
Wat jij beschrijft is je reinste dierenbeulerij.
Wat het lopen en stil gaan liggen nog eventjes wat ervaringsfeitjes.
Zodra een snoek bleef liggen ging je hart sneller slaan want dit doen alleen de grotere dames en heren.
Het blijven lopen was voor mij vaak het teken om de aasvis snel uit de bek te slaan, toen visten we nog niet met takels.
Waarom? dit zijn vaak de kleinere vissen.

Met een takel kun je vrijwel direct aanslaan de dreg zit gegarandeerd ergens vast.
Voor de nadenkers, waarom zou je de dreg in de rug of flank(ken) omgekeert vast moeten zetten?

dus niet richting staart maar richting bek?
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

17-11-2005 11:11

hoe maak je zo'n takel ? iemand een site met uitleg of wil iemand hier de uitleg doen, wil ook wel eens statisch gaan snoeken deze winter
alvast bedankt.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

17-11-2005 11:18

ik vis ook met levend aas. maar ik wacht nooit langer dan tussen de 10 en 15 sec. hangt een beetje van de aanbeet af

1x gehad dat de snoek had geslikt, wil ik nooit meer meemaken. geen pretje.

als je statish vist ,kan je dat ook met levend aas? op de bodem met zwaar lood ? vastlood >? of met dood aas in combi met vastlood ? dat ie gelijk haakt, maar dan zonder dreg , ik hou niet echt van dreggen. ik vis snoek altijd met een karperhaak.
kev zmindah
Berichten: 218
Lid geworden op: 07-07-2005 13:38
Locatie: leidseveen

17-11-2005 11:28

Wouter Vennekens schreef:hoe maak je zo'n takel ? iemand een site met uitleg of wil iemand hier de uitleg doen, wil ook wel eens statisch gaan snoeken deze winter
alvast bedankt.


http://www.roofvisforum.nl/forum/

alsjeblieft.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-11-2005 11:30

Vissen is een hobby, geen religie!
jacco noordermeer

17-11-2005 15:01

bij gebruik van een takel is het ook handig om de weerhaken die [b]niet[/b]in je aas vis komen plat te knijpen

maakt het onthaken weer iets makkelijker :wink:
Gebruikersavatar
jaimy dijkhuizen
Berichten: 299
Lid geworden op: 21-02-2004 11:21
Locatie: scheveningen
Contacteer:

17-11-2005 17:14

toen reageerde robin niet meer. :lol:

wat lijkt jullie beter wat jullie bespreken of met dobber vlak boven de bodem. Bij ons zit veel wier in het water dus als je in gooid ligt en het lood en het visje gelijk in het wier.
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

17-11-2005 17:20

jaimy dijkhuizen schreef:toen reageerde robin niet meer. :lol:


Vind je het heeeel gek???

Na dertig keer onder de grond gestampt te zijn zou ik er ook niet meer op reageren.

Ja, hij had geen gelijk, maar dat weten we nu wel!


We gaan er zaterdag een paar uitrekken of niet Ferry!
Laatst gewijzigd door Peter Ponsteen op 17-11-2005 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

17-11-2005 17:21

Een dode aasvis op de bodem wordt in 9 van de 10 gevallen gewoon ter plekke opgegeten, waarom zou ie daar ook mee weg moeten zwemmen? Met een simpele takel kan je direct aanslaan, liever een keer missen dan de boel achter in de strot vast slaan. Als je een snoek mist bijt hij heel vak nog een keer, soms een paar minuutjes later, soms duurt het een paar uur.
Ga niet in je eentje snoeken als je bang bent voor de vis of niet weet hoe je hem vast moet houden. Neem iemand mee die je dit kan leren. Wees niet bang voor een paar kleine krasjes op je vinger, soms is dit niet te voorkomen.
Gebruik NIET van die achterlijke bekspanners, helemaal niet met kleine snoek.
Dit klinkt misschien gek, maar hoe groter de snoek is, hoe makkelijker hij vast te pakken en te onthaken is.

Edit: In de winter ligt er niet veel wier, heb je er toch last van, gebruik dan een dobber.

Persoonlijk gebruik ik op krote afstand meestal dobbers, als het verder moet (meter of 30 of meer) heb ik liever een loodje. Zeildobbers zijn natuurlijk een uitzondering, maar daar heb ik geen ervaring mee.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

17-11-2005 17:25

Ik beheers de kieuwdeksel greep wek aardig bij de snoek, dus dat zal zaterdag wel goed gaan hoop ik.

Ik neem de onthaakmat mee. Is het slim om een schepnet mee te nemen? De dreggen komen muurvast in het net, maar het is wel handig met het landen van de snoek.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
jacco noordermeer

17-11-2005 17:28

daaf wel eens een snoekdame van 116cm en 18kg onthaakt??

makkelijk vast te houden??

zelfs met ervaring trillen mijn handen nog hoor :wink:


tering ze zal je in je jatten bijten :-? :-?
jacco noordermeer

17-11-2005 17:33

peter ik haat schepnetten bij het snoeken

beter is direct de kieuw greep te gebruiken :wink:
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

17-11-2005 17:46

Goed, er is natuurlijk een grens aan dat formaatverhaal.
Toch blijf ik erbij dat een snoek van rond de meter een stuk makkelijker is dan een van 70cm
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

17-11-2005 17:53

jacco noordermeer schreef:peter ik haat schepnetten bij het snoeken

beter is direct de kieuw greep te gebruiken :wink:


Dat zei ik al, ik heb al eens een dreg uit een schepnet gehaald.

Maar de kieuwdekselgreep bij een snoek die in het water sparteld?? Zo goed beheers ik hem nog niet denk ik.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-11-2005 18:43

Jacco en kieuwgreepfanaten, geen kieuwdekselgreep dan scheur je vis aan flarden, er is een perfect landingsnet die ook helemaal geen knipwerk in de mazen nodig heeft.
Juist ja een rubbernet niet goedkoop maar perfect te gebruiken scheelt ook weer erg kouwe klauwen in de winter.

Als je de kieuwgreep niet goed beheerst als de snoek in het water ligt hoe kun je dan zeggen dat je de greep beheerst?
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

17-11-2005 19:20

Douwe,

Ik zei dat ik hem aardig beheersde. Om een spartelende vis uit het water te pakken lukt me misschien niet. Resultaat: kapotte vis, kapotte klauwen
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''