nieuwe website

Plaats reactie

Is de site mooi?

Ja super!!!!!
0
Geen stemmen
Goed
1
6%
Redelijk
6
33%
slecht
2
11%
Bah wat een troep
9
50%
 
Totaal aantal stemmen: 18
Gebruikersavatar
patrick kappen
Berichten: 58
Lid geworden op: 31-07-2005 16:10
Locatie: enschede

03-11-2005 16:47

Hoi,

Zouden jullie je mening willen geven over mijn nieuwe website ..Althans de layout van de website hij werk dus nog NIET!.Leg ook even uit waarom jullie dit vinden. Kan ik er misschien nog wat aan doen

http://www.freewebs.com/carphuntersenschede

alvast bedankt :P
Jordy Lam
Berichten: 110
Lid geworden op: 24-11-2004 14:32

03-11-2005 16:51

Ziet er opzich netjes uit, maar moet nog veel aan gebeuren.

Het kan natuurlijk niet tippen aan http://www.jpkarpersite.nl.nu :lol:
Gebruikersavatar
patrick kappen
Berichten: 58
Lid geworden op: 31-07-2005 16:10
Locatie: enschede

03-11-2005 17:01

Komt nog wel hoop ik:P

Ben nu nog bezig voor een school project met website binnenkort word de layout na inlevering nog is verandert
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

03-11-2005 17:58

Patrick,

Ik zit in het vak en hieronder mijn ongezouten kritiek:

Mijn algemene indruk is aan de matige kant. Ik zie dat je site is opgebouwd uit zogenaamde 'chocoladeplakken'. Hiermee bedoel ik de losse onderdelen, je logo, navigatie. Dit zijn allemaal losse 'chocoladeplakken' nu. Probeer meer een geheel te maken door te expirimenteren met je vormgeving. Ga op papier eerst schetsen maken en pas deze aan na 'feedback' van anderen.

Je logo valt niet bij mij in de smaak. Je gebruikt hier hetzelfde lettertype als je gebruikt in je navigatie. niet doen!. Verder moet je je afvragen wat het doel is van je site... ik heb nu de meeste aandacht op je logo. Leuk misschien, maar als gebruiker heb ik daar natuurlijk niks aan. Persoonlijk vind ik dat je een logo klein moet houden. Ook hierbij geldt dat je je logo veel speelser kan maken door geen gebruik te maken van rechte hoeken.

Wat navigatie betreft, wel duidelijk, maar maak consistent gebruik van hoofdletters. Doe je dit bij 1 link, doe het dan bij allemaal. Verder zou ik gebruik maken van een Fontje als Myriad Pro. Deze hebben lekker hoge schreefen wat voor navigatie niet fout is. Als ik me niet vergis maak je nu gebruik van Verdana.

Qua useability zie ik dat je gebruik maakt van frames... Waarom in godsnaam frames? Frames zorgen ervoor dat je niet optimaal gevonden wordt in zoekmachines en dat je pagina's niet gemakkelijk zijn te bookmarken. Vaak moet je dan allerlei vieze scriptjes gebruiken om dit te voorkomen.

Probeer tevens eens te zoeken naar het gebruik van div layouts. Een tabel is oorspronkelijk niet geboeld om een site te maken. Een tabel is gemaakt voor het weergeven van tabulaire data. Zo'n 99% van heel internet maakt geen gebruik van div's wat erg jammer is.

Dit waren een paar punten waar je misschien wat aan hebt. Wees niet bang om schetsen te maken, en probeer eens niet te denken in hokjes.

Groet,

Arjen
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-11-2005 19:17

Arjen beetje vreemde steling met je zoekmachine's en frames.

Als je tussen <head> en </head> gebruik maakt van een meta tag bv,
<meta name="keywords" content="carphunterenschede, enschede, karper, carphunter"> enz. vinden ze je echt wel je moet je alleen aanmelden bij de zoekmachines.
Frame's zijn alleen maar een onderdeel van je pagina, je verdeeld je pagina alleen maar in gebieden waarin je met een juiste structuur heel simpel nieuwe pagina's kunt laden.
Als je een navigatieframe maakt en je maakt je koppelingen goed hoef je niet in ieder pagina, als je geen gebruik maakt van frames, moeilijk te doen met je opmaak.
Je hoeft maar 1 pagina te maken met knoppen met koppelingen naar de andere pagina's.

Maar jij bent de deskundige.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

03-11-2005 19:42

Douwe,

Het gebruik van de metatags is hedendaags een verouderd element. Grote zoekmachines als Google en Altavista maken hier geen gebruik van, maar kijken vooral naar logische opbouw van je website. Vroeger werd er heel veel met metatags gewerkt, maar de spiders van tegenwoordig werken op een andere wijze. Eigenlijk wel zo eerlijk, want in je metatags kan je van alles zetten wat niet met je site overeen hoeft te komen. Daarom wordt er tegenwoordig voornamelijk op content gescand.

Het is ook niet nodig om handmatig je sites aan te melden bij zoekmachines. Vaak duurt een x aantal dagen voordat een spider over je website komt. Veelal wil het ook helpen om links naar je site te hebben via een andere websites. Ook het gebruik van een sitemap op je eigen website is komt het zoeken ten goede.

Om op het frames verhaal terug te komen. Als ik een frame heb (frame1) met linkjes, en een ander frame met de content (frame2) krijg je met zoekmachines problemen. Het gebeurd veel dat gebruikers via google iets opzoeken en alleen maar frame2 krijgen te zien. De rest van je site, frame1 is dan waarschijnlijk niet zichtbaar, omdat je met 2 pagina's werkt.

Hier zijn hele mooie oplossingen voor bedacht:
Bij veel scripttalen (php, asp) is het mogelijk om via een zogenaamde include, een pagina te includen (bijvoegen). Je zou dus kunnen zeggen, ik voeg mijn knoppenmenu toe in een include bestand, en elke willekeurige pagina laat ik dit bestand toevoegen. Dat krijg je gewoon netjes 1 html bestand te zien als gebruiker en heb je niet de nadelen van frames. Ook een zoekmachine ziet je pagina nu als 1 geheel, van frames is namelijk geen spoor te vinden. Dit includen kan je voor heel veel dingen gebruiken die je maar 1x wilt wijzigen en dat het in 10 pagina's wordt doorgevoerd.

Bouw je documenten zo duidelijk mogelijk op. Als je alle styles zou uitschakelen moet je een heel duidelijk verhaal krijgen te zien, en niet een wirwar van woorden en teksten door elkaar heen. Het gebruik van headers <h1>bla</h1> en paragrafen <p>paragraaf</p> raad ik aan. Probeer overigens al je stylen in een zogenaamde stylesheet te plaatsen. Dit voorkomt dat je opmaak verweven zit in je content wat je liever niet wil.
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

03-11-2005 20:28

13 in 12.
Gebruikersavatar
patrick kappen
Berichten: 58
Lid geworden op: 31-07-2005 16:10
Locatie: enschede

03-11-2005 21:34

Okee heel erg bedankt voor de informatie... Hier zou ik heel veel aanhebben.. Alleen zoals ik zij was dit nog voor school... En mag het niet te moeilijk worden (ja rare leraar :-? ) en als die fase is afgerond wil ik er wel meer mee gaan doen... Alleen ik doe het nog niet zo lang het website bouwen dus ik zou graag wel wat meer informatie hoe bepaalde dingen moeten
Gebruikersavatar
patrick kappen
Berichten: 58
Lid geworden op: 31-07-2005 16:10
Locatie: enschede

03-11-2005 21:40

Oja ik was nog vergeten te vragen... Hoe maak jij die knoppen dan?
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

04-11-2005 08:29

..en dat je pagina's niet gemakkelijk zijn te bookmarken. Vaak moet je dan allerlei vieze scriptjes gebruiken om dit te voorkomen.


Ik vraag me af waarom je dit zou willen? Hierdoor is het voor anderen ook heel makkelijk om jou pagina te linken in hun website. Dat soort creativiteit kan ik niet waarderen. Bij ons is dat dan ook niet zo 123 mogelijk. Vraag je een losse pagina op, dan kom je keurig op de main page terecht.

Frames.. zijn leuk maar vrij onhandig. Om alles in tables te gooien is een optie maar het gebruik van een iframe (floating frame in tabellen) is dan vele malen handiger. Hierdoor worden alle pagina's in het iframe geladen en hoeft niet telkens je hele pagina te worden reloaded.

Maar zo heeft iedereen weer zijn voorkeur. Ook onze website zal bij sommige mensen niet helemaal in de smaak vallen. Tja..jammer..

Een eenvoudige tip om goed bij zoekmachines te worden geindexeerd is om gebruik te maken van een sitemap. Zet hierin alle links en onderwerpen van je website. Dit wordt door Google altijd meegenomen.

Pascal
"everyone has the right to be stupid, but some people abuse the privilege" (Joseph Stalin)
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

04-11-2005 12:45

Pascal, het linken van bijvoorbeeld jouw informatie op andere sites is iets wat helaas nog vaak voorkomt. Of je hier de gebruikers mee wil dwars zitten is iets anders. Bij mij staat de eindgebruiker centraal, en hier stem ik eigenlijk ook alles op af. Een simpele email naar de website die jouw artikelen 'leent' of 'steelt' heb ik vaak als voldoende ervaren. Een telefoontje naar de internet provider waar de site gehost wordt is vaak ook wel voldoende. Als ze het toch graag willen hebben dan krijgen ze het wel is mijn ervaring. Ik doe dan ook geen moeite om de boel speciaal te beveiligen. Internet en recht is nog niet echt iets wat in een ver stadium ontwikkeld is.

Nog een stukje over frames en i-frames. I-frames worden helaas niet in alle browsers ondersteund waardoor je site niet werkt zoals het moet. Wat te denken van mensen met een handicap die bijvoorbeeld een spraakbrowsers gebruiken. Deze worden nu telleurgesteld.

Het klopt dat veel ontwerper en developers een eigen voorkeur hebben, maar deze voorkeur spoort vaak niet met bestaande richtlijnen en onderzoeken. Helaas voldoet zo'n 99% van internet niet aan de standaarden terwijl deze zo eenvoudig zijn. Het hele frame en i-frame gebeuren kan zo simpel worden opgelost. Voor de personen die hier meer informatie over willen raad ik een boek van Jeffrey Zeldman aan. Ik weet zo de titel niet meer. http://www.zeldman.com is de website. Deze meneer kan prima uitleggen hoe je gebruiksvriendelijke websites maakt zonder dat het ten koste gaat van je functionaliteit.
Ik zet mijn huupie in
Plaats reactie