Hoe komt een karper aan zijn gewicht.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Theo van der Sangen
Berichten: 38
Lid geworden op: 20-09-2005 12:50
Locatie: Schijndel

05-10-2005 09:39

Ik vroeg me af hoe het kan dat de ene karper tov een andere karper zoveel verschil in kilo's kan zijn terwijl ze even groot zijn.
Ligt dit aan het eetgedrag van de vis, heeft de vis hier aanleg voor.
Of is het zo dat de vis na een bepaalde leeftijd niet meer in cm groeit maar alleen maar in gewicht toeneemt.
Ik kan me voorstellen dat het op twee verschillende waters te maken heeft met het voedselaanbod maar vaak komt het voor dat er op een water enkele uitschieters tussen zitten en de rest "normaal" van vorm is.


Mvg Theo.................................
Wim Verbeek
Berichten: 295
Lid geworden op: 21-09-2004 16:54

05-10-2005 10:12

net als bij de mens denk ik....
Alleen het verschil is dat sommige mensen het denkvermogen hebben en besef hebben om te lijnen, of minder te eten, of gezonder te eten.....

Dit kan een vis denk ik niet.... Een vis denkt alleen aan eten en voortplanten....
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

05-10-2005 10:24

Het heeft natuurlijk met algemene zaken als bezetting, natuurlijk voedsel, voer van karpervissers, watertemperatuur en karperras te maken. Maar er zitten ook individuele verschillen in. Sommige karper eten gewoonweg meer dan anderen en zijn ook meer met voedsel bezig. Als je een nest jonge karpertjes hebt van dezelfde ouders dan zullen er altijd verschillen zijn in groei en gewicht. Is inderdaad net als bij mensen, de 1 eet meer en vaker dan de andere. Zo heb je bij karpers ook uitschieters en achterblijvers waardoor verschillen in gewicht ontstaan. Dus ook bij karpers met dezelfde genetische eigenschappen en dezelfde leeftijd, in hetzelfde water.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

05-10-2005 10:28

Theo,

Het verschil ligt hem per individu...
Je hebt van die boiliehoeren, die alle bollen vreten die ze kunnen vinden.
Als er dan goede voedingsstoffen inzitten, dan zullen de vissengoed groeien.
Ook heeft het te maken met aanleg, de ene vis groeit eenmaal harder dan de ander.
De ene vis heeft meer aanleg om dikker te worden.

Kijk naar de spiegelkarpers...
Een Duitse spiegel is gefokt als consumptievis, een snelgroeiende vis, die binnen een korte tijd al erg hoog en dik is.
Als je er dan een valkenswaarder tegenover legt... Deze vis groeit beduidend minder snel....

verder heb je ook te maken met het aanbod van natuiurlijk voedsel.
Op een water waar veel voedsel te vinden is zullen de vissen sneller groeien, maar ook ditheeft te maken met de hoeveelheid kilop karper per hectare.
Dan heb je ook nog de draagkracht van het water, wat belangrijk is voor de groei van de vis, als een water geen draagkracht heeft dan zullen devissen ook niet snel groeien en niet dik worden.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

05-10-2005 22:10

In de eerste levensjaren gaat de energie in de lengtegroei zitten en later meer in gewicht. De verbranding en stofwisseling speelt een belangrijke rol, kan een vis makkelijk aan voedsel komen zonder al te veel inspanning zal deze sneller groeien. Uiteraard is er genetisch het een en ander bepaald, dat is wel te zien in de individuele verschillen per vis wat betreft bouw.

Spiegelkarpers groeien harder omdat deze vissen minder energie kwijt zijn voor het aanmaken van schubben en de groei hiervan. Het zijn dus geen vreetzakken maar kunnen de energie die ze binnen krijgen sneller omzetten in massa ipv groei van schubben e.d.
beetje bij beetje
peter andrae

06-10-2005 05:03

Frank vraagje en bulldozer dan van orient,of de grote schub van de ......,je zal wel gelijk hebben hoor maar ik denk dat het eerder te maken heeft met het natuurlijk voedselaanbod en wat er door vissers word gedumpt bedoel sinds de bollie zijn intrede heeft gevonden en er meer mensen richting de waterkant gaan stijgt ook het gewicht van de vissen,en natuurlijk spelen de genetische eigenschappen de grootste rol,buiten dat op enkele wateren vooral frankrijk het percentage spiegels op een water vele malen groter is dan dat er aan schubkarper zwemt.



mvg peter.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-10-2005 08:04

Peter, Frank zegt ook niet dat schubs niet groot kunnen worden, alleen maar dat hun groei wat langzamer gaat. Op groot water worden de vissen ook steeds groter (zijn dat al geworden), ook waar boilies/voer niet van invloed zijn...
Plaats reactie