zijn zwanen gevaarlijk ?

Stephan Nieuwenburg
Berichten: 66
Lid geworden op: 06-08-2005 13:50
Locatie: Den Haag

17-09-2005 13:19

Je hoeft niet bang te zijn voor zwanen. Ze komen vaak heel stoer blazend op je aflopen met hun vleugels opgezet zodat ze groter lijken.
Wat je moet doen is je hand naar ze uitsteken. Ze willen er dan in bijten met hun snavel. Dat doet echt geen zeer en op dat moment moet je proberen de snavel beet te pakken met je hand erin. Je houdt dan de bovenkant van de snavel vast en als zwanen iets vervelend vinden dan is het dat wel. Gewoon even vast blijven houden ook al willen ze zich lostrekken. Daarna loslaten en je zal zien dat de zwaan wegloopt. Als ze iets vervelend vinden dan is het dat wel.

Ook het sprookje dat ze zo je arm breken met hun vleugels is een onzinverhaal. Ze kunnen je best per ongeluk raken en dat geeft een klap zoals met een vlakke hand. Je houdt er alleen een rode vlek aan over.

Dit alles heb ik uit eigen ervaring en ooit geleerd van een collega die wel eens zwanen vangt voor boeren die erlast van hebben en ze dan naar een andere plaats brengt en weer loslaat.

Als je de zwanen zo behandeld en benaderd heb je er geen kind meer aan. Sterker nog ik had een heel gezin zwanen als vrienden. Ik kon de jongen zo op schoot zetten en aaien en de beide ouders lagen links en rechts naast mijn visstoel.
Als je ze dan ook nog wat mais geeft zijn het vrienden voor het leven.
bert Bieshaar
Berichten: 13
Lid geworden op: 23-02-2004 08:25
Locatie: zaanstreek

17-09-2005 15:40

Het is niet altijd kommer en kwel met zwanen. Ook een zwaan kan in een goede bui zijn. Met een vismaat zat ik in de polder in Noord Holland te vissen vanuit de boot. Wij werden daar door twee zwanen met een bezoek vereerd. Deze zwanen kwamen in eerste instantie blazend op ons af. (nest) Als ex stads-jonker vond ik dit toch geen pretje. De verhalen die je tenslotte over zwanen hoort, het breken of op zijn minst kneuzen van armen of andere kwetsuren veroorzaken vond ik geen prettig vooruitzicht. Mijn maat, een jongen uit de polder vond mijn reactie echter lachwekkend. Meteen roeide hij richting zwanen en voor ik en de zwaan wist wat er gebeurde greep hij deze om zijn middel en vleugels natuurlijk en met zijn andere hand pakte hij de zwaan achter de kop bij de nek. Mijn mond viel open van verbazing en ongeloof. Een zwaan was toch een link beest? Niet dus. Hij vertelde dat een zwaan zeer dominant overkomt maar als een boer keer op keer voor een zwaan, zelfs een broedende zwaan, het veld moet wijken kan hij in de polder zijn werk niet meer doen. Zonder de zwanen te verwonden of anderszinds te krenken kan je een zwaan of op afstand houden of zelfs van je stek wegkrijgen. Ik kreeg door dit verhaal ietsje meer lef met zwamen en nu ik zelf in de polder woon komen de WILDE zwanen zelfs brood ui t de hand eten. Geen paniek dus. Ik poog om een foto bij te voegen om te laten zien dat bang zijn voor zwanen in het algemeen niet nodig is. Ook hetgeen op de foto te zien is gebeurde mij jaren na mijn eerste zwanenles.Afbeelding
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

18-09-2005 00:19

Quote:
Typische online reactie, soms moet je echt alles tot in de letterlijke puntjes als een of andere boardnurderige beschrijvingswetenschapper die alles zo gedaitailleerd/perfect/genuanceerd/stekvermijdend/onsarcastisch/enz,enz beschrijven dat een topic al bijna voorbij is voor je bericht klaar is.

Het is bedoelt als tip als zo'n beest 30 cm voor je staat(lees:uit het water stuivend recht voor je bek al blazend met uitklappendevleugels)

Je bedoeling kan dan zijn om te vluchten of dat dan een overlevingskans is kun je hem misschien ook direct te overmeesteren, door zijn, in een of andere spontane reactie vol adreline,vleugelwortels te grijpen om op zijn rug te komen. Hiervan uit zijn er nog 16 miljon-ways to handle, maar goed bij een zeer agressieve zwaan is het een manier om dat dan te doen.Je probeert met je knieen hem in bedwang te houden. Een extra voordeel voor hem is dat jij in je waadpak in het water staat.
Kijk we hebben het over de Dominator waarvoor ik voor elke uitloopgelegenheid op mijn hoede moest zijn en die mij echt 5 keer heeft aangevallen en gemiddeld 4 ganzen per dag killde.
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn
bert Bieshaar
Berichten: 13
Lid geworden op: 23-02-2004 08:25
Locatie: zaanstreek

18-09-2005 10:53

Beste heer Stolk.

Ik dank u voor uw reactie. De toon die u zet is echter een nogal vervelende. Als iemand een reactie geeft op een onderwerp, ik geloof dat men dat tegenwoordig een topic noemt, kan dat diverse redenen hebben. Ik denk niet dat we er van uit moeten gaan dat de reden voor het geven van een reactie een sneer of kat een belediging of een andere negatieve
respons moet zijn. U zal ook wel begrijpen dat het niet mijn bedoeling is om een topic te beeindigen. Als u een reactie zo leest dan vat u deze reactie wel erg negatief op. Dat u dan vervolgens ten koste van een ander leuk probeert te zijn is dat al helemaal en minpuntje. U reactie is dat ook het soort reactie waarom mensen niet willen reageren op een onderwerp omdat er een semi puberale opmerking om de hoek te wachten ligt. Dit board al lange tijd lezend zie ik dit fenomeen dan ook zeer regelmatig langskomen. Met name jongere gebruikers die een vraag stellen en vervolgens met een onnodige soms ronduit grove opmerking de mond gesnoerd wordt. Ik neem toch aan dat het juist voor jonge vissers en ook oudere zeer belangrijk is om kennis te kunnen nemen en leergierig te zijn. Mijn oma zei altijd"een mens is nooit te oud om te leren". Ik hoop dat ik mijn punt duidelijk heb gemaakt. In ieder geval zal ik nog zorvuldiger een keuze moeten maken voordat ik op dit board zal reageren.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

18-09-2005 11:20

Semi puberale opmerking? Hoe oud zijn jullie eigenlijk?

Ik dacht dat dit topic over zwanen ging.

Zwanen. Ik wou graag wat ervaringen van mij met zwanen delen, als jullie dat een beetje passend bij het onderwerp van dit topic vinden...

Omdat ze met hun lange hals onder water fourageren kun je vooral in ondiep water last hebben van zwanen. Ik kan me nog een jeugdviswedstrijdje herinneren op een ondiepe vijver. De wedstrijdleiding ging elk vissertje langs met een emmer lokvoer om te voeren, en de zwaan zwom vrolijk mee van de 1 naar de volgende stek om het voer van de bodem te eten. Het probleem is ook dat zwanen niet zo bang aangelegd zijn en zich niet zomaar weg laten jagen zoals een eend of een meerkip.
Het heeft ook niet veel zin om ze te proberen te verjagen, beste is gewoon te wachten tot ze weggaan of onopgemerkt voeren en hopen dat ze het niet ontdekken. Als een zwaan trouwens zo op je afkomt, al blazend en vleugelslaand, helpt het door niet bang te doen, om te draaien en weg te lopen. De beesten zien dan dat je angst hebt en gaan misschien nog verder. Door te laten zien dat je je niet laat wegjagen komt de zwaan ook weer een beetje meer met de voetjes op de grond. Al is het in de meeste gevallen beter om zulke confrontaties te voorkomen, waar mogelijk. Dan kun je beter weggaan, vooral als ze jongen hebben.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

18-09-2005 11:50

Mooie foto Bert,
goed duidelijk gemaakt dat zwanen geen linke beesten zijn.8)

Die dominante haan van Boudewijn heeft geluk gehad dat ie mij nog niet tegenkwam.
Dan zou hij nu Dominator AF zijn :o
Maatje 44 met stalen neus onder zijn kont kan ie misschien nog hebben, is zijn onhebbelijk gedrag dan nog niet over, volgen er 'andere'maatregelen van deze 'boerenkomaf' zijde.. 8) 8)

Mijn broer en ook van 'boerenkomaf' zijnde broer Alex heeft afgelopen zomer ook een stelletje fietspad terroriserende zwanen met jongen op "andere" gedachten gebracht..Ze kozen voor de beek als uitwijk mogelijkheid..
Nu geen last meer voor jonge moeders met kleine kindjes in de buggy langs het fietspad..

Zwanen, nix om bang voor te zijn!
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

18-09-2005 13:09

Henk,

het probleem van Boudewijn is echter dat hij in zijn waadpak in 120 cm diep water staat en dus niets aan zijn stalen neuzen heeft.

Het zijn trouwens twee families, waarvan de mannelijke gezinshoofden de ganzenmoord tot kunst verheven hebben.

Ik zit 600-700 meter verderop en de eerste keer als dat witte apparaat om het hoekje van zijn eiland op je af komt stormen als je je lijn aan het uitlopen bent, schrik je je werkelijk het apelazarus.

Maar even flink zwaaien met mijn hengel en na hem een flinke beuk verkocht te hebben, was meneer de killerswan er toch wel van overtuigt dat ik geen gans ben. Met hem heb ik dus geen last meer, hoe Boudewijn dat met Dominator heeft opgelost weet ik niet.
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

18-09-2005 13:17

beswel terrorbeesten dus eigelijk :P
Groet'n,
Tim
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

18-09-2005 13:18

't is weer om je kapot te schamen dat mensen dit op het net zetten. Wie de schoen (met stalen neus) past trekt hem aan.

Bah!
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

18-09-2005 13:19

Om de karpervisserij verder niet te schaden stel ik voor om heel dit topic te verwijderen.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

18-09-2005 13:24

tim vd veen schreef:beswel terrorbeesten dus eigelijk :P


Meestal niet, maar deze twee hebben gewoon een afwijking, probleem is echter dat hun jongen net zo opgevoed worden en hetzelfde gedrag gaan vertonen. Als pa een jonge gans te pakken heeft gaan ze net zo hard meedoen.

Het probleem is bij de politie en staatsbosbeheer bekend en die broeden op een oplossing.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

18-09-2005 14:18

Tja Bas:

Als je n zwaan in je lijn hebt hangen is zn nek omdraaien de makkelijkste oplossing voor velen.

Maar ik probeer toch altijd t beestje gewoon los te maken.

En dat is tot nu toe met alles nog mooi gelukt. :P
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

18-09-2005 14:26

Menno,

het makkelijkste en het meest toegepast is simpelweg je lijn doorknippen.

Verfoeilijk? Ja, maar het is wel de praktijk.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

18-09-2005 19:47

Ach Bas,

Een schoen of laars met stalen neus is nix om me voor te schamen, ook niet wanneer deze onder het achterste van een agressieve zwaan geplaatst word.
Ik ben en blijf nu eenmaal van boerenkomaf.

Gezien het gedrag dat deze beesten vertonen en ook de invloed er van op hun nakomelingen kon een schop onder hun achterste best nog wel eens meevallen.
Het probleem is inmiddels bekend bij politie en SSB en daar broedden ze al op een oplossing..
Zou dus zomaar kunnen dat een boswachter de ganzen komt helpen en de moordenaar doormiddel van een welgemikt schot tot bedaren brengt.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

18-09-2005 20:01

Nou, ik kies eieren voor men geld. ik peer em wel!
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

18-09-2005 20:26

Peter, Ganzeneieren?

Ik vind het toch een tikje vreemd wat sommige tegen deze beesten doen. Ook al heb ik niet zulke ervaringen met de beesten tot nu toe gehad. Lijkt me nl. een sterk verhaal dat van Boudewijn.

En ben niet van boeren komaf, dus kan me denk ik ook niet voorstellen hoe ze dit opt ploateloand (;)) doen.

er is een woord voor "rare/vreemde humorisme".... maar ik kom er even niet op.

Groetjes,
Frank
Gebruikersavatar
Bas Stevens
Berichten: 452
Lid geworden op: 20-04-2004 09:20

18-09-2005 20:59

Ik heb nog een mooie foto van een 'zwaan-attack'....weet alleen niet hoe ik die hier moet plaatsen...

Gr.
Bas
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

18-09-2005 21:00

mail maar!

naar mij 8)
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

19-09-2005 01:00

sorry Bert Bieshaar mijn reactie was niet een reactie op jouw reactie maar een reactie op een andere reactie zoals al ik quotte kan je niet snel genoeg typen hier of je bent al een pagina verder ,mijn excuses.

Het is echt niet een of ander opgepompt zwaneromantiekverhaaltje.
Als ik mee zou kunnen doen met het wie is de sterkste zwaan van de wereld kampioenschappen zou ik al mijn geld op Dominator zetten.
Ik kan het wel proberen te gaan vastleggen op camera :roll:
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn
bert Bieshaar
Berichten: 13
Lid geworden op: 23-02-2004 08:25
Locatie: zaanstreek

19-09-2005 08:31

Beste Boudewijn, zand erover.
BB
wesly raas
Berichten: 3
Lid geworden op: 16-02-2005 22:17
Locatie: noord-holland
Contacteer:

21-09-2005 00:45

Hallo Bert

Ik vind het een met de natuur hoe jij met die zwanen omgaat.
Zolang je ze maar respecteerd gaat alles goed.
Zo zie je maar. :wink:

gr wely
wesly raas
Berichten: 3
Lid geworden op: 16-02-2005 22:17
Locatie: noord-holland
Contacteer:

21-09-2005 00:46

Hallo Bert

Ik vind het een met de natuur hoe jij met die zwanen omgaat.
Zolang je ze maar respecteerd gaat alles goed.
Zo zie je maar. :wink:

gr wely
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

21-09-2005 10:31

wat aart schrijft is doorgaans ook mijn ervaring.
geef ze wat te smikkelen waarnaar ze doorgaans naar een poosje vanzelf doorvaren.
het zijn meestal geen plakkers
soms echter wil het mannetje,als er jongbroed in het spel is, jou wel even duidelijk maken dat jij maar moet oprotten.
gekromde vleugels en driftig op je afkomen.
laat dan de boel de boel en ga even uit het zicht staan.
naar mijn ervaring gaan dan ze vanzelf weg.
maarja ik heb dan ook geen stalen neuzen.

koos.