zijn zwanen gevaarlijk ?

Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

16-09-2005 16:38

hey medevissers,

ik had eergisteren een kut sessie,ik kwam aan bij het water waar ik 2 dagen gevoerd heb,is een water binnen de bebouwde kom.

zitten er 5 zwanen,2 grote en 3 kleintjes. precies op de plek waar ik mn hengels wou neerzetten.

mn vriendin ging naar een brug toe om ze met brood bij die plek weg te lokken.dat lukte.ik zet snel mn hengels op.komen die zwanen even later weer terug.1 meter voor de plek waar mn lijnen in het water gingen.
daar kwam nog bij dat naast mn linker hengel een wespennest zit.
en op mn voerplek waar mn haakaas lag zat de hele tijd een meerkoet boilies op te duiken.

ik heb zelf geen idee wat zwanen kunnen doen ,maar ik hoor wel verhalen erover.

ik zat tijdens die sessie alleen maar te hopen dat ik geen beet kreeg,want in het ergste geval ,zou ik een meerkoet aan de lijn krijgen, de zwaan met zn poten door de lijn, of hij valt me aan,en ondertussen kapot gestoken worden door wespen.

ik voelde me dus behoorlijk kut.

op een gegeven moment die zwanen weer weggelokt en snel mn hengels binnenhalen, toen ik mn tweede hengel wou binnen halen .kwam er weer een zwaan 2 meter voor mn neus zitten met een kleintje.en ik kon nog net mn pieper uit de grond trekken want dat beest stond op het punt in de aanval te gaan.

nu mijn vraag ,zijn zwanen weg te jagen op een vriendelijke manier, of zal ik de volgende keer maar thuisblijven? ik ben namelijk eerder bang voor een zwaan dan voor een hond of zo , want ik heb geen idee wat die beesten in hun mars hebben.ondertussen vind ik het ook doodzonde van die stek.

wie heeft ervaringen met zwanen die recht voor je neus zitten of op je stek? en wat is er aan te doen.

ik vind het trouwens machtig mooie beesten en wil ze natuurlijk absoluut geen kwaad doen zodat ik kan vissen (dat zou wel triest zijn he)

ben benieuwd.

gr,

michel
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-09-2005 16:44

Tja je hebt wel pech, je kunt je natuurlijk ook afvragen of de stek wel juist was de koeten doken immers nog boilies op.
Met die zwanen steek je jezelf wel in een wespennest maar ook zonder zwanen zat je er toch al op.

Rook nog een peuk dan komt er misschien een brainwave.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

16-09-2005 16:50

Douwe,

die boilies die opgedoken werden waren hopelijk van het bijvoeren en niet van de dag ervoor.
:roll:

ik snap alleen 1 zin niet van je : "Met die zwanen steek je jezelf wel in een wespennest "

is dat beeldspraak?

ik ga je advies opvolgen trouwens ik ga even een peukie roken :wink:
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

16-09-2005 16:52

Aanval is beste verdediging!
Bij zwanen is serieus dreigen al genoeg..
Bij een wespennest wil een blikkie benzine en een aansteker ook goed helpen.
Meerkoeten kun je vangen en BBQen :o :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

16-09-2005 16:56

Je zat duidelijk op hun terrein. Het is aan jou om dat te respecteren of niet. Gevaaelijk zijn ze niet.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

16-09-2005 16:56

Tom,

nee volgens de vergunning mag je alleen aan die kant van het water zitten en niet aan de overkant.

henk,

jij hebt wel brute remedies :wink:

maare........dus als ik een stok pak en als een of andere aap ga schreeuwen dan gaan die zwanen wel weg ???? :roll:

ik vind ze maar eng............,maar wel mooi 8)
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

16-09-2005 17:00

sorry TON :wink:

Bas,

ik zat te denken , ik respecteer ze zeker,echter zaten ze vlak voor mn hengels en ik was bang dat als ik beet kreeg dat ze schrikken en dus in de aanval gaan of zo. ik heb verder totaal geen verstand van zwanen.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

16-09-2005 17:14

Ton,

het probleem van deze stek is:

het is maar 3 meter breed, en als ik een run krijg en die vis wil scheppen is dat dan toch echt recht voor de neus ( bek) van meneer/mevrouw zwaan en dat vind ik geen leuk idee.ik kan namelijk niet van het water weglopen als ik beet heb.

ik denk dat ik die stek maar een tijdje met rust laat, tot het moment dat de kinderen uit huis gaan! :wink:
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

16-09-2005 17:17

Douwe,

Een verhelderend antwoord :lol:

Michel, als jij echt diervriendelijk wilt zijn leg jij het af tegen een zwaan hoor!! Als die beesten beginnen te meppen met die mooie witte vleugeltjes doet het op zijn minst heel erg pijn. Als jij te weinig calcium tot je hebt genomen kan een verdwaald botbreukje tot de mogelijkheden behoren.

Hoe jij ze kunt verjagen? ..... Niet als ze jongen mee hebben, forget it!

Greets Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

16-09-2005 17:21

ok, ik hijs de witte vlag!

en kom terug als ik kinderen heb :lol:

heren bedankt voor het advies, ik ga een nieuwe stek aanmaken ,totaal ergens anders.die zwanen kunnen dan rustig verder gaan met de opvoeding.

fijn weekend en vang ze allemaal!
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

16-09-2005 18:30

Heb vorig jaar mogen meemaken hoe een koet werkelijk het hele water nagejaagd werd door een zwaan, omdat die te dicht bij de jongen van de zwaan kwam. De plas is meer als 20 hectare groot, en hij ging hem echt van voor tot achter na.

Ik let wel 2x op voordat ik een zwaan voor de veren loop :lol:

Groeten,
Stefan
Gebruikersavatar
ferdy pol
Berichten: 373
Lid geworden op: 16-04-2004 16:03
Locatie: nl

16-09-2005 18:36

Hier zijn ook een aantal zwanen die echt zeeer aggressief zijn, ze hebben hun plekje uitgekozen bij een fietspad en iedereen die er overheen fietst word aangevallen, niemand uitgezonderd!!!!wat dus resulteerd in een hele stroom fietsers en snorbrommers op de weg.
Erg grappig om van een afstandje te zien, maar owee als je in de buurt komt.....



MVG


Fp
Gebruikersavatar
Daan de Lange
Berichten: 92
Lid geworden op: 18-07-2005 19:51
Locatie: Hillegom

16-09-2005 18:41

Ik heb goede ervaringen met aflopen op zwanen met je schepnet. Die beesten zijn meer bang voor jou als jij voor hun zou moeten zijn. Met zwanen met jongen heb ik geen idee, daar ben ik nog nooit mee geconfronteerd.

mvg, Daan
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

16-09-2005 19:21

Ik was ooit eens aan het voeren, toen er opeens uit het riet een een bla-
zende Zwaan te voorschijn kwam. Hij vloog letterlijk recht op me af, en
ik ging plat op de grond. Was overigens in de broedtijd...

Tot slot: Zwanen zijn opzich niet agressief, maar kijk in de broedtijd uit,
ook als ze jongen hebben! :wink:
Er op slaan of wild doen helpt niet zo heel veel. Beter maak je je eigen
klein, en houd je rustig.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

16-09-2005 20:45

Die schepnet grap heeft bij mij ook wel eens gewerkt, mits de zwanen geen jongen hadden.
Met jongen kan je het vergeten, zo'n zwaan zal altijd in de aanval gaan om de jongen te verdedigen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

16-09-2005 21:05

Stelletje halve zachte onder ons.

Ik zou maar ff bidden dat je geen wild zwijn tegen komt.

Die zijn wel wat anders dan zn gevederd beestje :P


Nou nou moet toch wel heel wat gebeuren wil n zwaan mij aan de kant krijgen.

Heb er vorig jaar nog 1 moeten afdrillen , ff bij nek grijpen en stil was ie :P


Maar die van die nek breuk vind ik toch nog wel de beste zeg. :o


Gr :wink:
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

16-09-2005 21:15

toen ik nog maar 10 jaar oud was zat ik eens met een vriendje te vissen toen er plots een zwaan naar ons toe gezwommen kwam
"wij oh kijk hoe leuk"... die zwaan komt dichter , bijt mijn vriendje in zijn nek en sleurt hem mee het water in ... zijn lichaam is nooit meer teruggevonden ... :cry:
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

16-09-2005 23:18

Ben dit jaar op mijn stek 5 keer aangevallen door de Dominator, kon iedere keer op tijd wegkomen. Deze zwaan van 2.10 en span wijdt van 4.5 m had het niet alleen op mij voorzien maar kickt erop om jonge ganzen binnen 2 minuten uit te roeien door op ze te gaan staan en ze een rotklap na te geven(meerdere getuigen). Dit voorjaar heb ik dat meerdere malen gezien en geprobeert tegen te houden kon niet voorkomen dat er pakweg 30 sneuvelden. Deze zwaan pakt nu zelfs volwassen ganzen en andere zwanen behalve van zijn familie dit jaar. Er zit nu werkelijk op een gebied van 25 hectare geeneen zwaan en geeneen gans te vinden en iedereen die in zijn terretorium komt verlaat dat gebied ook weer net zo snel als ze gelandt zijn.Dominator ziet het als een dagtaak zijn territorium verdedigen.
Niemand gelooft dit tot ze het zelf zien.

Zo kreeg ik van de zomer controle van de rivierpolitie op mijn plek waar normaal 300 ganzen zitten. Ik kreeg gelijk te horen dat er door MIJ geeneen gans hiermeer zat. IK was noch niet uitgepraat of Dominator komt een snakie om de hoek zetten en ziet 750 meter verderop een ganzenfamilie baderen in het water. Die gasten van de politie wisten absoluut niet wat ze zagen. Ze vroegen direct of Dominator mij ook aangevallen had ik kon dit dus bevestigen en zeggen dat ik best wel erge angst voor Dominator had. Ik kreeg gelijk een cursus Zwanen Judo vanuit een praktijk boekje van die cop.
Er is 1 overlevings mogelijkheid:
Bij aanval, direct bij openen vleugels de vleugelwortels aan beide kanten beetpakken, jezelf op zijn rug zien te krijgen en zijn kop onder water duwen

Politie is een tijd bezig geweest met bepaalde instanties om deze zwaan te vangen, maar niemand geeft er gehoor aan, want zo is de natuur nou eenmaal.
Ik kan wel vertellen dat als Dominator mij nog een keer aanvliegt ik hem een lesje waterjudo zal geven
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn
erwin snaaijer

16-09-2005 23:27

haha zou die lekker zijn op de bbq?
GLENN TEUBEN
Berichten: 34
Lid geworden op: 16-05-2005 16:34
Locatie: arnhem
Contacteer:

16-09-2005 23:36

dan mag je een beste bbq hebben :wink:
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

17-09-2005 07:01

Die beesten zijn meer bang voor jou als jij voor hun zou moeten zijn.


Klopt helemaal, alleen tsja Theorie en praktijk he :wink: Die beesten verdedigen hun jongen en desnoods tot ze er zelf dood bij neervallen. Zijn ze bang ..... JA, maar het houd ze niet tegen!

Bij aanval, direct bij openen vleugels de vleugelwortels aan beide kanten beetpakken, jezelf op zijn rug zien te krijgen en zijn kop onder water duwen


Klein probleempje ....
Linkerhand linkervleugel .... Rechterhand rechtervleugel ..... hoe duw jij dan zijn kop onder water?????


Komaan, nu ff zonder dollen ....

Meestal als jij niets bijzonders doet accepteren ze je wel na een tijdje. Als ze tegen je blazen, blaas dan gewoon terug. Als ze op jouw oever klimmen ga op de grond liggen en bid dat ze weer weggaan :lol:

Of je jaagt ze gewoon weg, maar niet als ze jongen hebben!!! Dan is dit een kansloze excercitie.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

17-09-2005 10:41

Een keer gehad met snoeken, had net een snoek eraan, ligt er 3 meter voor me een zwaan, die zich aangevallen voelde toen ik met die hengel aan het zwaaien was. Hij begon te blazen en met zen vleugels te klappen. Ik heb de spoel losgezet en ik ben 20 meter verder de snoek uit gaan drillen.

op de weg naar huis zag ik het, op de plek waar ik de snoekdrilde lag een paar meter verder een nest met een gigantisch ei erin!
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

17-09-2005 12:31

twee jaar geleden was ik aan het uitvaren toen er een zwaan langs kwam vliegen, dat pokke beest vloog recht richting mijn hoofd. Heb me serieus uit de boot moeten gooien om niet geraakt te worden, hetgeen veel hilariteit bij de mensen op de kant veroorzaakte overigens.

ik weet dat ze link kunnen zijn

overigens wel respect voor michel die gewoon aangeeft dat hij de natuur lekker laat voor wat ze is en een stukje verder een stek gaat opbouwen, zo hoort het maar gebeurt het te weinig.
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

17-09-2005 12:40

wat betreft die zwaan zou ik eieren voor mijn geld kiezen, dat gaat slecht aflopen voor wie dan ook.
maar even over die tip van uitroken of in de fik steken van een wespenest.
doe dat in geen geval want dat ga je echt verliezen,mischien wel met je leven.

koos.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

17-09-2005 12:57

Ik heb vele jaren achter elkaar andere ervaringen Koos. Op 'míjn' stek langs de IJssel komen ieder jaar 2 ouder zwanen met hun jongen in het kommetje fourageren. Dit duurt gemiddeld genomen een half uur en daarna zwemmen ze weer verder naar een andere plek waar ook waterplanten groeien. Of de ouder zwanen inmiddels aan mij gewend zijn weet ik niet maar ik heb nooit last met ze, alleen zwemt een jong wel eens af en toe door de lijn, maar dat maakt mij verder niks uit. Soms komt de hele zwanenfamilie het strandje op en loopt dan rustig onder de hengels door, zonder enig probleem. Natuurlijk kan ik het niet laten om ze af en toe ook wat boiliekruim te voeren of zoete maisjes en dat vinden ze heerlijk (met name de zoete maiskorreltjes...).
Ik ben niet bang voor hen en zij niet voor mij, ik blijf altijd gewoon op mijn stoel zitten en doe nooit iets onverwachts waardoor het mannetjee misschien agressief zou kunnen worden, wellicht is dat de reden dat we het altijd samen goed kunnen vinden?