Levendaas vissen met de Franse slag.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-08-2005 20:27

Gelezen in de Telegraaf.

Levende honden als aas voor haaienvangst
PARIJS - Franse dierenbeschermers zijn in actie gekomen tegen een gruwelijke praktijk op het Franse eiland Réunion.
Inwoners van dat overzeese deel van Frankrijk gaan met levende honden - en soms ook katten - als aas op haaienvangst in de Indische Oceaan.
De stichting '30 miljoen vrienden' heeft op internet een petitie verspreid die is gericht aan de minister voor Overzeese Gebieden, die wil dat er een einde komt aan de traditie.

Voordat de dieren aan een hengellijn te water worden gelaten, slaan de vissers haken door hun snuiten en poten.
Deze praktijk wordt al lange tijd gehanteerd, maar afgelopen weekeinde laaide de verontwaardiging op toen een jongen bij de plaats Sainte-Marie een als aas geprepareerd hondje had gevonden.
Hij had het dier bevrijd van de haken en het naar een dierenarts gebracht.
Zijn familie wil de hond adopteren.

De dierenbeschermingsorganisatie SPA zei in een reactie dat de meeste gevallen niet bekend worden.
Een woordvoerder zei dat niet alleen grotere honden, maar soms ook katten worden gebruikt.
Op het eiland in de Indische Oceaan geldt de Franse wetgeving.
Wie dieren als levend aas gebruikt, riskeert twee jaar celstraf. Veroordelingen zijn er nauwelijks.
Wie niet op heterdaad betrapt wordt, is niet te vervolgen omdat er dan meestal geen bewijs (meer) is.


:evil: :evil:
Vissen is een hobby, geen religie!
Rick Nijland
Berichten: 445
Lid geworden op: 14-08-2002 02:00

02-08-2005 20:35

Het moet niet gekker worden op deze aardbol. Wat een dwazen lopen hier rond :( Had hier nog nooit van gehoord, maar lees dit bericht toch met een brok in de keel.
jacco noordermeer

02-08-2005 20:37

2 jaar cel :o :o

ik sla voortaan die voorn toch maar echt dood :wink:
Rick Nijland
Berichten: 445
Lid geworden op: 14-08-2002 02:00

02-08-2005 20:39

2 jaar is nog veel te weinig!
Gebruikersavatar
Henny van Roomen
Berichten: 127
Lid geworden op: 03-02-2003 01:00
Locatie: Tegelen
Contacteer:

02-08-2005 21:07

Pffff ik kan dit bijna niet geloven welke gek gaat er nou met honden en katten vissen, laat staan levende!!! :o
Alles voor de karper! :D
http://www.hanguh-fishing.nl
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

02-08-2005 21:59

jacco noordermeer schreef:2 jaar cel :o :o

ik sla voortaan die voorn toch maar echt dood :wink:


Nulletje vergeten ofzo?

20 jaar bedoel je....

Ik hoorde het gisteravond op de radio tijdens het vissen. Vind het echt absurd.

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

02-08-2005 22:02

Rare manier van hondje uitlaten..
Rare jongens die hondshaaien.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

02-08-2005 23:25

Op vandaag kijken we nergens meer van op . ( helaas)

Maar ik ken honden die ......................... arme haai dan :P


En visser die m aan de haak wil binden.


Gr :wink:
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

02-08-2005 23:51

:o :o :o En dan zul je nog meemaken ook dat juist die lui nog 10/15 runs per dag krijgen ook :( !!! (na de hele week voeren .......)
Dit slaat echt werkelijk nergens op en het is nog een traditie ook,wat mankeerd dat volk toch ??? :cry: :evil:

mvg....
Gebruikersavatar
raymond van ommeren
Berichten: 453
Lid geworden op: 12-01-2004 20:13
Locatie: Vijfhuizen

03-08-2005 00:52

Ik vind dit ook absurt en niet goed, maar in china worden ook honden en katten gegeten en daar zien ze deze beesten niet als een trouwe viervoeter die altijd bij je komt, maar meer als een product en daarom is in hun ogen niet erg. In india bijv. zijn koeien heilig en hebben die mensen respect voor deze beesten, maar ik kan nou niet zeggen dat ik er mee zit als ze een koe afmaken om de "mens" lekker te laten eten.
Dus het is maar net hoe je ergens tegen aan kijkt.
Ik hou van het geluid van een pieper in de vroege ochtend...
Rudi van Vliet

03-08-2005 05:34

het klinkt hard maar velen onder ons hebben wel eens een voorntje getakeld .. levend?

Wat is daar anders aan?

Het is de mens die voor grotere dieren meer gevoel creeerd... dat is nou eenmaal zo.

Hoe dichter het bij de mens staat hoe meer medelijden we ervoor krijgen.

Ik vind het ook zeer zielig... ben het ook helemaal met jullie eens .. maar dat vind ik van levend aas visserij ook...

Toch gebeurt dat nog op grote schaal.
Gebruikersavatar
Robin Blaauw
Berichten: 130
Lid geworden op: 01-03-2004 12:43
Locatie: Hilversum

03-08-2005 09:12

Rudi, vind het wel een verschil of je een zoogdier 'takelt' of een vis die toch in het water hoort!
Een pup wordt op het strand gevonden met de haken in z'n lijfje, walgelijk!
Laat ze in de waan,ik kom eraan.....
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

03-08-2005 09:45

Tja, ander land andere gebruiken, kijk maar naar het bowfishing in Amerika. Maar dat is toch wel "one sick puppy" die zoiets doet :evil:

In bepaalde kringen is het toch overigens ook gebruikelijk om met mensen haaien te voeren :-?

Rudi,
het zenuwstelstel van een voorntje of een hond verschilt "nogal". Dit is dus een vergelijking die niet echt hout snijdt. Wel ben ik het eens met je stelling dat hoe dichter een dier bij de mens staat hoe meer medelijden we ermee krijgen.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
kev zmindah
Berichten: 218
Lid geworden op: 07-07-2005 13:38
Locatie: leidseveen

03-08-2005 10:46

dit is gewoon schandalig, even voor de duidelijkheid, als ze een varken of een schaap in het water gooien is het net zo schandalig, helemaal omdat de haai ook nog eens voor de lol gevangen wordt.

aangezien iemand hier eerder noemde dat wij ook koeien eten die eerst dood gemaakt worden, wilde ik even zeggen dat dit op een iets vreedzamere manier gaat dan vissen op haai met een gepervoreerde hond die nog leeft en dan aan stukken wordt gescheurd. even voor de mensen die niet weten waar reunion ligt: net iets ten oosten van madagascar, waar dus zeer interessante andere vissoorten voorkomen als voedsel of als biggame vis(bijv. zeilvis, blauwe marlijn,dorados en noem het allemaal maar op) , en als je op haai vist kan je net zo goed dood aas gebruiken ,aangezien een haai ongeveer de beste reukzin van alle dieren heeft.

wat mij betreft mogen ze met hun eigen volk aan de haak gaan vissen daar , lijkt mij een veel beter plan...
Marco Reurink
Berichten: 426
Lid geworden op: 23-05-2005 20:14
Locatie: Delft

03-08-2005 14:52

Snoek eet voor=natuurlijk
Haai eet hond in zee¿¿¿=onnatuurlijk
Rudi van Vliet

03-08-2005 18:02

[quote="Marco Reurink"]Snoek eet voor=natuurlijk
Haai eet hond in zee¿¿¿=onnatuurlijk[/quote]


En als het natuurlijk is .. hmm leuke discussie..
Haai eet alles.. -= natuurlijk

Snoek eet voorn als je geluk hebt.. .anders wordt het half dode visje terug gegooid en en dood afwachtend.
Zenuwstelsel heeft hier niets mee te maken.

Tevens wil ik niet zeggen dat het niet zielig is maar het is ook een dier en een voorn ook.

Net als dat ik vind dat een karper van 40 pond net zo moet worden behandeld als een voorn. Het zijn allebei vissen die een leven hebben..
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

03-08-2005 21:26

Denk dat het weer een gevalletje dubbele moraal is.

Tuurlijk is het onnodig om een hond te takelen want er bestaan vele alternatieven.
Maar je moet roeien met de riemen die je hebt....
Zo ruim je gelijk het probleem zwerfhonden en katten op en je kan lekker vissen, wat wil je nog meer :oops:

Ga denk zo maar weer eens een stuk staal in een hondebek ehhh ik bedoel karperbek trekken......
Ook zo lekker zinloos :wink:

Niels
Richard Klinkenberg
Berichten: 299
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Leiderdorp, Nederland

03-08-2005 21:57

Tjaa, wij maken ons (terecht) druk over haaien die met honden worden gevangen. Hier in mijn woonplaats worden ongeborene tot 28 weken (levensvatbaar) geaborteerd. Komen veel fransen op af. Dezelfde fransen die zo fel zijn tegen dierenmishandeling
Geen haan in Leiden die er overigens naar kraait.
:oops: Oeps flapte ik het er zomaar uit
Plaats reactie