Knollen tijd?

Plaats reactie
remy willems

20-07-2005 16:47

Ha collega's,

Ik heb de laatste 2,5 maand behoorlijk wat vis gevangen, en veel mooie karpers.
De laatste 2 weken ongeveer ben ik al blij als de vissen rond de 10 pond zijn, meeste zitten zelfs rond de 6 a 7 pond.

Is dit een periode waarin ik m'n tactiek moet veranderen of laten de zware jongens het overal een beetje afweten?
Ik heb wel al gehoord dat er meer wateren in deze buurt zijn waar het voorkomt maar dat is hoofdzakelijk bij mensen die korte sessies houden. Mijn hengels liggen zo'n beetje 24/7 in het water. (mijn werk/woon/vis-plek is op 1 lokatie)
Laatst gewijzigd door remy willems op 30-08-2005 05:11, 1 keer totaal gewijzigd.
dennis hellings
Berichten: 317
Lid geworden op: 10-01-2004 17:24

20-07-2005 19:44

dit is gewoon de periode, ik heb hetzelfde probleem op dit moment, voeren voeren en nog eens voeren voor van die kleinere vissen. Kga het voor een periode voor bekeken houden, tot het opnieuw de tijd is voor in actie te schieten=> september, oktober...


mvg
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

20-07-2005 20:39

water uitzoeken waar geen ''kleintjes'' zwemmen :wink:
Toch is groot is naar mijn mening iets selectiever als je veel last van kleine vis hebt.

Mvg Ulco,
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

20-07-2005 22:24

Om over knollen te spreken, ik ben momenteel op een water aan het vissen waar knollen 'over' aanwezig zijn, vang bijna alleen maar vissen tussen de 6 en 10 pond. Niet te min zijn het wel perfect gave vissen, nooit eerder gevangen waarschijnlijk omdat er ook nauwelijk op karper wordt gevist. Maar in dit water valt het mij op dat er vooral (ondanks dat het water echt niet zo klein is) veel kleine karper bevat en slechts een hele kleine top van karpers van 'slechts' 20 pond. Ik vraag me af hoe het kan dat zo'n water geen grotere karpers bevat, wat heeft zo'n water nodig om deze karpers groter te laten worden, voer (vooral mais) wordt er door de witvissers zat ingegooid en natuurlijk voedsel is ook wel aanwezig, het water is alleen nergens echt diep, misschien dat dat een oorzaak is?

Mvg, Koen
Gebruikersavatar
Henny van Roomen
Berichten: 127
Lid geworden op: 03-02-2003 01:00
Locatie: Tegelen
Contacteer:

20-07-2005 22:31

@Koen
Misschien dat er echt teveel vis op zit en die niet uit kan groeien? Kan ook aan het soort ras liggen misschien...

Over het knollen vangen, hoe kan zoiets komen dat er in een bepaalde periode alleen maar kleine vis word gevangen??? Gezien de berichten hier in de omgeving is daar geen last van overigens maar dat is anders te verklaren.
Alles voor de karper! :D
http://www.hanguh-fishing.nl
Gebruikersavatar
Erik van der Westen
Berichten: 44
Lid geworden op: 20-07-2005 15:12
Locatie: Haarlem

20-07-2005 23:47

Hier in haarlem het zelfde verhaal,ik heb dit weekend een nacht gevist ving 8 vissen maar niet 1 boven de 13 pond,
ook leuk beter dan niets zeg ik maar,dus ik blijf maar volhouden de tijd zal het leren.
Waneer de grote jongens weer gaan bijten.
Ik denk dat het gewoon even de tijd is misschien het weer, want dat is nou ook niet echt constant.Ik zou het ook niet weten verder.

grtz erik.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

21-07-2005 09:10

Erik,

Kwestie van het water.
Op het kanaal zemmen veelal kleine karpers, heb er zelf ook 3 jaar wekelijks mijn nachtjes gedraaid en bergen knollen gevangen.

Op het moment dat ik overschakelsde naar een nieuwe stek ontweek ik de knollen kwamen de zware vissen ook op de kant.

Er zwemt daar zoveel karper, maar stekkeuze is heel belangrijk, de ene stek levert veel knollen op en de andere stek levert weer zware vissen op.

Overigens heb ik geen last van de knollen en komen de zware vissen nog steeds vrij gemakkelijk op de kant.
remy willems

26-07-2005 01:55

Bedankt mannen, ben toch wel lichtelijk gerust gesteld :)
(was al bang dat ik mn stek verknalt had ofzo)
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

26-07-2005 12:47

Koen Septer schreef:Om over knollen te spreken, ik ben momenteel op een water aan het vissen waar knollen 'over' aanwezig zijn, vang bijna alleen maar vissen tussen de 6 en 10 pond. Niet te min zijn het wel perfect gave vissen, nooit eerder gevangen waarschijnlijk omdat er ook nauwelijk op karper wordt gevist. Maar in dit water valt het mij op dat er vooral (ondanks dat het water echt niet zo klein is) veel kleine karper bevat en slechts een hele kleine top van karpers van 'slechts' 20 pond. Ik vraag me af hoe het kan dat zo'n water geen grotere karpers bevat, wat heeft zo'n water nodig om deze karpers groter te laten worden, voer (vooral mais) wordt er door de witvissers zat ingegooid en natuurlijk voedsel is ook wel aanwezig, het water is alleen nergens echt diep, misschien dat dat een oorzaak is?

Mvg, Koen


Koen,
Aan de diepte zal het zeker niet liggen, een relatief ondiep water kan in principe grotere vissen voortbrengen dan een heel diep water omdat er vaak meer natuurlijk voedsel te vinden is. Op 20 meter diepte heeft een karper namelijk minder te zoeken dan op pakweg een meter of 3.
Ik denk eerder dat er gewoon te veel karper op zit.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
ferdy pol
Berichten: 373
Lid geworden op: 16-04-2004 16:03
Locatie: nl

26-07-2005 17:22

Heb op mijn (redelijk grote) thuiswater in deze tijd ook meer "last" van knollen, maar dit is een water met erg veel grote diepte verschillen.
Ik denk daarom ook dat de grotere karpers op dit water in deze tijd op andere dieptes vertoeven als de wat kleinere exemplaren, anders zou ik het ook niet kunnen verklaren.
Overigens heb ik dit water nu tijdelijk even links laten liggen en op een zware dressuurput aan de slag gegaan, hier heb ik gelijk als eerste vis een schub van 32 gevangen(zie avatar), dus denk dat dat daar niet op gaat.


MVG


Fp
Plaats reactie