hoe kan dat?

Plaats reactie
luuk rensen
Berichten: 25
Lid geworden op: 07-06-2005 19:36
Locatie: Gendt

29-06-2005 12:08

Hallo
Bij ons in de buurt is er een watertje waar heel veel gevist wordt
bijna elke karper is er al een paar keer gevangen. Ze hebben bijna allemaal al een papagaaienbek. Maar hoe kan het nou dat de grootste karpers pas 1 keer zijn gevangen. Is dit nou puur toeval. Of zijn die karpers zo slim dat ze het tuig of lood voelen en weinig vertrouwen in het aas hebben..
Alvast bedankt voor je reactie.
Groetjes Luuk
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

29-06-2005 12:30

misschien ben je niet goed geinformeerd of is de persoon die die grote vis ving slim en hield zijn mond. ligt natuurlijk ook aan het formaat vis.

maar wat ook kan is dat door puur geluk of misschien inderdaad wel slimheid die grote vis steeds de dans ontspringt.
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-06-2005 12:59

Heel misschien ligt het niet aan de slimheid wat overigens een menselijke eigenschap is.
Het kan ook zo zijn dat het smaakspectrum van die vis(sen) beperkter is.
Sommige vissen vang je niet of nauwelijks die leven totaal op het natuurlijke voedsel.
Het viel oa Loeb op dat sommige vissen, meestal de grotere en vette dieren totaal niet reageerden op de stoffen die hij wilde testen.

Slim of dom ze zijn wel de grootsten :D :D dus voorzichtig zijn ze wel.


Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

29-06-2005 18:11

ja ik heb het gehoord, van loeb.
maar toch vind ik het raar dat je dit constateerd, grote vis blijft groot of wordt groter door veel te eten, nou eet hij vast ook wel een paar haken, nietwaar? of zitten er alleen prutvissers? zelfs dan nog kunnen ze die dikke vangen, ik ken genoeg voorbeelden, helaas.
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Robert Franssen
Berichten: 85
Lid geworden op: 16-05-2005 16:23
Locatie: Borculo

29-06-2005 19:00

Het is heel duidelijk dat de grootste vis meestal het voorzichtigst, teminsten dat is bij onze wateren in de buurt wel zo. Kleine vis vang je veel sneller (bijten dus ook eerder) en nee het is niet zo dat er veel meer kleinere vissen zijn dan grotere.
Dit is mijn mening in ieder geval!
Ze bijten of ze bijten niet.
Gebruikersavatar
Paul Wijnants
Berichten: 214
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

30-06-2005 09:08

Hoi Luuk,

Van grote vis zit er volgens mij wel degelijk minder. sterker nog, een aantal van die grote vissen zit er helemaal niet. (de zgn geruchten dertigers)
Misschien wordt 1 en dezelfde grote karper wel door creatief meten en wegen voor 2 of 3 verschillende vissen aangezien.

Je zet volgens mij terrecht je vraagtekens bij grote vissen die 1 keer gevangen worden en dan nooit meer, is de bron van de vangstmelding wel betrouwbaar?

het zou natuurlijk ook kunnen dat het formaat en de vangstfrequentie met elkaar verband houden, maw dat die vis groot geworden is doordat hij zo weinig gevangen is. (denk aan de invloed van stress op de groei).

Hoe weet je trouwens dat die grote karpers maar 1 keer gevangen worden?
Worden alle gevangen vissen bij jou gemeld ?
Specifieke voedselvoorkeur zou ook n mogelijkheid kunnen zijn, maw dat sommige karpers geen of nauwelijks boilies of particles eten.



Robert,

waarom zijn grote vissen volgens jou het voorzichtigst????


Groetjes,

Paul
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

30-06-2005 12:26

Ik denk dat jij niet altijd hoort wie er wat en hoe vangt die grotere komen er ook heus wel uit.
Zij het dat die kleintjes er meer uitkomen omdat die er ook meer opzitten mischien :wink:
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

01-07-2005 19:54

Luuk,
Het kan met een aantal dingen te maken hebben, ten eerste moet je je afvragen, zwemt die vis er wel echt? Ik ken zat stadsvijvertjes waarvan talloze verhalen rondgaan over één grote vis die er in werkelijkheid niet eens zwemt. In zo'n geval wil ik altijd eerst foto's zien voor ik verder ga kijken.
Zwemt hij er wel, dan kan het aan een aantal dingen liggen. Vroeger dacht ik altijd dat de grote vissen oud en wijs waren. Tegenwoordig ken ik meer voorbeelden van grote vissen die juist zo groot worden omdat ze vrij dom zijn en dus alles eten. Waarom worden ze dan niet gevangen? Misschien wordt er met het verkeerde aas gevist? Wat volgens mij vaak een reden is waarom deze vissen er minder vaak uitkomen is dat veel mensen geloven in "door de knollen heenvissen". Naar mijn ervaring kan je beter om de knollen heen vissen, omdat de vangst van knollen voor onrust zorgt en de grote solitaire vissen daar dus wel uit de buurt blijven. Wat je eens zou kunnen proberen is om opzettenlijk zo min mogelijk te vangen, maar er wel die ene uit te pikken. Een goede methode kan het gebruik van extra grote boilies zijn, of een compleet onwaarschijnlijke stek. Ook voorvoeren kan in dergelijke situaties helpen, zorg als je voert dan wel dat je de eerste vis in elk geval pakt :wink:
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

01-07-2005 21:13

Nogmaals: bij afvissingen komen er vrijwel overal enkele grote(re) vissen uit die tot dan toe bij de locals onbekend waren...
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

01-07-2005 21:35

Daarom vind ik het altijd zo frappant dat "de topvis" van water x gevangen wordt.

Dat lees je immers altijd wel in de boekies.

Mijn eigen insteek was (en is) dat de echte "topvis" (grootste, zwaarste etc etc) bijna nooit tot nooit aan de hengel gevangen worden. Da's denk ik gewoon een van de mysteries van de natuur. En ik ben daar tevreden mee. De op een na grootste vind ik ook heel groot :)
fishing rocks
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

01-07-2005 21:37

He kerel prbeer het eens met een bedje hennep en een paar kleine dikke regenwormen!!!!!
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Plaats reactie