Targetvissen,bah!!

Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

27-06-2005 16:57

die willen zeker allemaal weten wat er op het bordje staat :lol:

bij mij werkt het wel hoor, gewoon ff om kijken en dan vooral sjaggie kijken , dan zeggen ze niet snel iets.
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

27-06-2005 16:59

Ja, ik kijk sowieso altijd al sjaggie naar die mensen.
Als hun de hond aan het uitlaten zijn en ik kom voorbij, kom ik toch ook niet naar ze toe? Ik kan het wel eens gaan proberen, maar vermoed dat het weinig nut heeft.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

27-06-2005 17:03

tja,

moet je naast die hond gaan staan en zeggen:


is ie al oud, heeft hij wormen gehad, kam je hem vaak, hoe veel keer per dag laat je hem uit,bijt hij, mag ik em aaien,wat voor ras is het , is het een mannetje of een vrouwtje, hoe heet hij/zij

lekker irritant ja,wie weet leren ze een lesje ervan.

ik had laatst wel iets grappigs, er fietst een man langs met 2 grote honden en die zei: willen ze bijten. tegen mij,en ik zei : nee, en die van jou ! :)


maar ja,laten we maar weer on topic gaan he!
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

27-06-2005 17:04

Ja, dat is een goed idee. Maar het is toch wel grappig :P
Gebruikersavatar
lindsey de boer
Berichten: 153
Lid geworden op: 13-06-2005 11:04
Locatie: amstelveen

27-06-2005 17:46

er is genoeg water in nederland,ik woon vlakbij de sloterplas,daarom neem ik dat steeds als voorbeeld,de heineken brothers zijn ook al weer gesignaleerd :-?
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

27-06-2005 19:21

Hehehe, leuk al die bijnamen. Wij hebben er hier ook eentje lopen.
ruud koper
Berichten: 54
Lid geworden op: 18-01-2005 18:28

27-06-2005 19:58

Waar je juist om druk moet maken zijn vaak de beginnende karpervissers
die vaak onbewust schade toebrengen aan de karper, probeer daar dan op een normale manier mee om te gaan met wat uitleg.

Ruud
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

27-06-2005 19:59

Ja, maar hier ging het topic niet over. :-? :wink:
jan van kranenburg

27-06-2005 22:55

Michel,
Je hebt een PB

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

28-06-2005 00:55

Op de karper heb ik nog nooit een target vis gehad. Van de winter wel op een bepaalde snoek. Als ik maar een uurtje vrij had ging ik vissen erop. In weer en wind.

Maar sommige dingen worden te gek. Een goed voorbeeld vind ik die 60er uit de vinkeveense plassen. Hoevaak is die al niet gevangen? En dan heb je er nog een paar bijzitten die ongeveer weten welke route deze vis zwem. Die blijven er maar continu op jagen. Ik vind dit meer dierenmishandeling worden ipv van sportvissen.
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

28-06-2005 01:54

Remco van Hal schreef:

Maar sommige dingen worden te gek. Een goed voorbeeld vind ik die 60er uit de vinkeveense plassen. Hoevaak is die al niet gevangen? En dan heb je er nog een paar bijzitten die ongeveer weten welke route deze vis zwem. Die blijven er maar continu op jagen. Ik vind dit meer dierenmishandeling worden ipv van sportvissen.



Dierenmishandeling???vind ik een te groot woord Remco,
Dus omdat die vis al vaak is gevangen moet ik hem maar vergeten,en als je hem dan per ongeluk vangt,ga je dan zitten janken???nou ik niet hoor kan het verkeerd hebben maar blijf bij m'n mening.
Ik kan die mensen geen ongelijk geven dat ze hem proberen te vangen,zou hem zelf ook dolgraag willen vangen en als ik hem eenmaal heb,een gat in de lucht springen van blijschap kan er momenteel alleen maar van dromen een NED.60'er of uberhaupt een 60'er kom op man!!!

En dat ze weten welke route de vis zwemt vind ik knap,betekent volgens mij dat ze er uren lang aan het water hebben gezeten,observeren en al die shit meer, en dat ze er al veel voor over hebben gehad voor die eene vis.
Heb ik dan eigenlijk toch wel enige vorm van respect voor,maar wie ben ik!!!
Sorry,maar dit is wat ik er van vind.

mvg....
Gebruikersavatar
Patrick van Leur
Berichten: 581
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: maarssen

28-06-2005 08:48

Hier ging het allemaal niet over!!!
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

28-06-2005 08:50

Remco, die vis komt niet van Venkeveen, maar zwemt op de Nieuwkoopse plassen.

Er was een hechte groep vissers die de vis jaren lang belaagde en o een patroon in zijn azen en trekgedrag konden ontdekken. Hij werd bijvoorbeeld meestal in een bepaald gebeid gevangen, zoals wel meer topvissen daar. Dat is het voordeel als je met meer vissers ben en je veel tijd erin steekt.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

28-06-2005 08:51

Denny Verdoold schreef:Ja, ik kijk sowieso altijd al sjaggie naar die mensen.
Als hun de hond aan het uitlaten zijn en ik kom voorbij, kom ik toch ook niet naar ze toe? Ik kan het wel eens gaan proberen, maar vermoed dat het weinig nut heeft.


En als we het dan toch over de publieke opinie hebben van buitenaf naar karpervissers in het algemeen, gewoon goeiedag zeggen tegen die mensen is toch niet zo'n probleem. Ik vis nu ook op een water, vlak bij een woonwijk, daar zijn de hondenuitlaters mijn ogen en oren!! :o . Zij komen verschillende keren per dag aan het water en weten precies wat er gebeurt, wie er waar vissen en ik heb er zelfs een die op het moment dat hij wandelt een beetje in de gaten houdt waar de vissen springen!! Prachtig toch. Dit weet je niet als je een beetje sjaggie naar ze kijkt en ze negeert.

Remco,

Die vis van nieuwkoop is al jaren niet meer gevangen naar mijn weten, dus hij is moeilijk te mishandelen als hij niet gevangen wordt (hopelijk leeft hij nog wel). Maar het probleem met die extreem grote vis, mede door de verschillende artikeltjes van Evert, is dat hij elke keer in de belangstelling stond op het moment dat hij gevangen werd, dit zal misschien jouw beeld wat beinvloed hebben.

Lindsey,

Volgens mij (zoals eerder gezegd) haal jij nogal wat zaken door elkaar wat betreft de serieuze karpervissers die specifiek op een grote vis vissen en de talloze randdebielen die er rondlopen, die denken dat ze dat wel even kunnen doen (en natuurlijk alles daartussen). Er is inderdaad een grote groep vissers die het verpest voor de rest door hun gedrag aan de waterkant, puur naar zichzelf kijkend en schijt hebbend aan iedereen, omdat zij wel even een dikke vis zullen vangen. Maar is het dan de schuld van de serieuze grote vissen jagers dat deze groep dat doet?? Natuurlijk heb je als visser die meer dan gemiddeld in de belangstelling staat wel een voorbeeldfunctie, daar ben ik een goed jaar geleden ook eens op gewezen, en dat besef ik me nu maar al te goed. Gewoon omdat je door naar buiten te treden met je vangsten, je toch anderen inspireert (al dan niet op een verkeerde wijze), en je in iedergeval zelf aan de waterkant en in het sociale cirquit het goede voorbeeld dient uit te dragen. Maar de verschillende voorbeelden die jij gaf aan de sloterplas, dit zijn in mijn ogen geen "echte" targetvissers, vaak meer gewichtsgeile meelopers. Want als je grote vis wilt vangen dan ben je nog geen targetvisser in mijn ogen, daar komt nogal wat meer bij kijken.

Het probleem is dat je het grote vissen vangen wat moet relativeren, wat die gewichtsgeile meelopers vaak niet kunnen en de mensen die ze wel hebben gevangen vaak wel kunnen.

Zo zie je het ook op de stek waar ik momenteel vis, tegen een woonwijk nog geen 10 meter van de woonhuizen. Hier dien je je als visser wat anders op te stellen wil je de bewoners niet tot last zijn. Want om daar met plezier te kunnen vissen zal je vooral hun wat moeten paaien. Dus jezelf rustig gedragen, optonics vooral niet te hard, gewoon goeiedag zeggen en een praatje maken. De spelende kinderen niet wegjagen, maar gewoon de vragen beantwoorden (hoe lastig en irritant ze ook ooit soms zijn). Heb zelfs een van die mannekes zijn eerste karper laten vangen om mijn hengels. Zo kan het dus ook, zo moet het zelfs, wil je jezelf niet benadelen in de toekomst.

Maar goed, genoeg gezeverd, ik snap best je frustraties binnen de visserij, maar snap niet wat dit met het specifieke targetvissen (het doelbewust die grote vissen proberen te vangen) te maken heeft. Sommige stukjes van jouw spraken me aan, meer in negatieve zin, maar zal niet overal over uitweiden.

Oh, als laatste in het algemeen, een man als Cottenier dien je niet in negatieve zin in deze topic te betrekken, wat hij presteert door zijn grenzenloze doorzettingsvermogen is in mijn ogen enkel bewonderenswaardig te noemen. De mensen die tegen dit soort vissers ingaan zijn in mijn ogen enkel jaloers, verblind door de tal van grote vissen en niet realiserend wat dit vraagt van een visser aan fysieke en mentale inspanning. Ik zou het niet kunnen, van maandag tot vrijdag aan het water liggen, week in week uit. Maar dit is niet voor te stellen door een leek op het gebied van uren kloppen en grote vissen najagen, en als je niet weet waar je over praat, bekritiseer het dan ook niet.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

28-06-2005 08:55

Wie zei hier eerder dat de heer Cottenier niet doordeweeks minstens 4 nachten draait.Dat is wel degelijk zo.

Bart,
ik denk dat zeer veel vissers wel jaloers zijn op de vangsten van deze man. Daar kom je niet onderuit. Ik geef volmondig toe dat ik jaloers ben op de vissen die hij op z'n conto heeft staan, maar ik weet wat die man er allemaal voor overheeft. Hij verdient in mijn ogen niets anders. :P
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

28-06-2005 09:25

Bart,

Amen.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

28-06-2005 10:43

Er zijn zoveel soorten vissers, maar de meesten zijn niet zo bloedfanatiek en hebben niet zoveel tijd om zoveel vissen en grote vissen te vangen.

De commercie leeft van de "gewone" karpervissers, zij kopen de bladen en lezen de artikelen. De enkele bloedfanatieke figuren geven ongeveer hun leven voor het vangen van grote vissen, veel mensen lezen dergelijke verhalen graag. Wanneer ik met karpervissers praat die nieuw komen, vragen ze meestal naar de bekende weg. Wat is de zwaarste en zit er nog leuke vis op! Daarna komt de vraag waar ze gevangen worden en waarmee! Hier wordt ik dan behoorlijk pissig van. Ze nemen de moeite niet eens om zelf wat uit te vinden.

Targetvissen is leuk zo lang je er niemand mee dwarsboomt en je er zelf plezier in hebt. Ik zie veel fanatieke vissers die vroeger voor de gewichten en aantallen gingen die het nu niks meer interesseert of gestopt zijn! Het lijkt erop of die mensen ook tot bezinning zijn gekomen over hun extreme hobby. Een keer houdt het op met grote vangen, dan kun je jezelf bijna niet meer overtreffen, dan gaat je hobby je tegenstaan lijkt mij.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

28-06-2005 10:58

Frank denk dat je enkele dingetjes door elkaar haalt maar dat terzijde.

Wil me hier iemand verklaren hoe ze erbij komen dat een target per difinitie een zware vis is,want dat word me net iets teveel gezegd.

Een target kan vanalles zijn,een vis op een nieuwe onbekend water
een vis die zelden gevangen word
die ene mooie rijen,spiegel,leder,schup of koi
een bepaald aantal halen in 1 seizoen
een vis vangen doe boven een bepaald gewicht uitkomt
een vis vangen aan de oppervlakte
je eerste vis vangen met de pen
plezier hebben aan je hobby(jaja das ook een target)


Maw we hebben allemaal een bepaald target voor ogen voor de een is het dat voor de ander is het weer zo.

Deze hele topic gaat niet over target visserij maar over foute dingen aan de waterkant die gepleegd worden door karpervissers of die er voor door willen gaan.
Een kleine groep dus die het verpest voor andere,een bekend fenomeen in onze hedendaagse wereld.

Om die foute dingen aan 1 groep op te hangen is totaal bezopen en niet realistisch.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-06-2005 11:05

Zijn we eindelijk rond.

kift mannen, pure kift.

Een aantal kunnen het niet hebben, dat anderen al hun tijd en mogelijkheden in hun visserij steken. Als daar dan iemand ook nog eens suc66 boekt is het hek helemaal van de dam.
Tja kunne we de "bladen"de schuld geven. Vol met 40 ers 50 ers en weet ik veel. Mannen, dit zijn de suc66, vaak incidenteel en soms bereikt na keihard werken.

Zo nu de spiegel.

Wat zien we als we erin kijken? Aardige gast, die soms ook wel eens vist. Accepteer dat. Accepteer dan ook, dat de kans dat je meer en of groter en weet ik veel vis vangt, klein is. Een aantal zijn duizend of meer uren met hun visserij bezig. Logisch dat ze meer / beter / of weet ik veel vangen.

Wees er blij mee. Zo soms wordt de rest er ook nog wijzer van.


MVG

Klaas
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

28-06-2005 14:08

Ben het bijna helemaal met je eens klaas.
Aleen vind ik dat de bladen alleen maar ruimte hebben voor biggen.
En zo kweken dat zonder big je er niet bij hoord zeg maar.

Nou hoef ik nergens bij te horen...vis het liefst alleen.
Maar de meer invloedbare onder ons is dit vind ik kwalijk.

Alsof die perfecte rijenkarper niet mooi is omdat ie 18 pond is..
Pfff ...hoor ik dan...niet eens een twintiger.

Of gewoon een volschub van welke maat dan ook.
En niet te vergeten die oerhollandse kroeskarper.

Dat is de charme die ik heel erg vervaagd zie in de bladen..
Dat bedoelde ik ook met mee eerdere opmerking in de begin van deze topic.

En Klaas ...ik kijk liever niet in de spiegel..
Dan zie ik een oerlelijke vent ...en die kan niet eens vissen.

Groetjes Marcel.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

28-06-2005 14:27

Marcel,

Dat is kul. Zie laatste KW, artikel van Jacques Kruller. De beste man heeft een heerlijke vakantie gehad in Frankrijk en tussendoor nog een paar mooie vissen gevangen. Zwaarste uit mijn hoofd geloof ik mid-twintiger. Geen biggen te bekennen.

KW ervoor, artikel van Drs. Kraal over Groot Water. Wederom foto's van mooie twintigers als zwaarste vissen. Niets mis mee hoor, maar dat soort visserijen liggen binnen ieders bereik, net als dat soort vissen.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

28-06-2005 14:30

Ik heb helemaal geen bezwaar tegen enorme biggen.

Wat is daar toch mis mee?

Ook het vangen van grote vissen schijnt iets bezwaarlijks te zijn.

Ik trek mijn plug uit deze discussie

doei :D
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

28-06-2005 14:35

Doei Mitsz, ga je naar de Sloterplas? :P
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

28-06-2005 14:42

Mark.

Ik kan over de KW niet oordelen.
\ben er geen lid van.

Mitsz er is niets mis met grote biggen vangen.
Zou ze zelf ook graag willen vangen.

Maar als mensen..vooral jeugd de karpers onder de 25 pond niet meer met respect behandelen.
Alleen maar om het feit dat het geen 25 + is...dan zullen die vissen het waarschijnlijk ook nooit worden.

Hoe is het er ingeslopen bij die jongen visser...en ouder kunnen er ook wat van.
Ik denk dat de bladen daar een groot deel aan mee geholpen hebben.
Ik run een karperfoto site.
Sinds 2 jaar geleden zijn we ook gestopt met gewichten vermelden bij de vissen.
Wat me vanaf toen op viel is dat de reactie,s op de vissen ook veranderden.
Een vis onder de 25 pond krijg ook ineens als commetaar dat het een mooie vis was..
En dit door enkel al het gewicht er bij weg te laten.

We hebben eerst ineens een karperhype gekregen in nederland.
Met daarna de min. 30 limit..
Dat is waar ik op doel/hamer.

Als bestuurslid gaan wij geen 30 ponders uitzetten op ons water...terwijl het er vol zit met twintigers....maar die worden gewoon weg niet meer gerespecteerd.

Er zitten wel 30gers..alleen niet voor het oprapen.

Begrijp me niet verkeerd.
Maar dit zijn verhalen die ik hoor en meemaak als controleur langs ons water.
Dus een greep uit de werkelijkheid van dit moment.

groeten Marcel.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-06-2005 14:54

zaterdag avond vis gevangen eerste weging 15,1 kilo. Ik had het handvat niet lekker vast. Even goped vast houden. 14,9 kilo.

Wat opviel, dat de vis gewoon dezelfde bleef. Niet beter, mooier (sterker:gvd wat lelijk).

Moraal van het verhaal : doe gewoon doe je gek genoeg. Wees tevreden!!!