Europese grondwet

Plaats reactie

Europese grondwet: voor of tegen

Peiling eindigde op 02-06-2005 13:37

Voor
22
21%
Tegen
83
79%
 
Totaal aantal stemmen: 105
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

30-05-2005 13:36

Als we nu nee stemmen kunnen we over een jaartje misschien nog wel een keertje gaan stemmen, aldus Kabouter Bos.

En volgens JP moeten we nu juíst voor stemmen, omdat miljoenen Fransen tegen gestemd hebben. Volgt U het nog?

Volgens mij ga ik woensdag lekker uitslapen..

Groeten,
Stefan
Gebruikersavatar
Stefan van der Graaf
Berichten: 280
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

30-05-2005 14:26

haha die Theo,

ik ben ook een tegen-stemmer hoor daar niet van maar die argumenten slaan kant nog wal. Als Nederland het enige land zou zijn dat tegen-stemde, zouden er dus regels ontstaan welke voor Nederland niet best uitkomen.
Dus wat er al gezegd werd, de haven van Rotterdam zal duurder worden met als gevolg dat kleine schepen naar Antwerpen varen om daar te lossen. Heineken wordt ingeruild voor Hertog Jan etc etc.

het probleem is meer dat geen enkele Nederlander nu weet wat er psies gaat veranderen. Politici zeggen alleen maar "Ja je moet voor stemmen, het wordt allemaal beter !". Maar mensen hebben geen vertrouwen in deze regering dus waarom zou je dan Ja gaan stemmen. En dan nog dat mooie boekje met de grondwet erin. Ze gaan ervan uit dat 99% van de bevolking advocaat is :lol:

En oowja, Frankrijk heeft het een stuk gemakkelijker gemaakt
W e L o v e. U R i P . P i M . F o R T u y N
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

30-05-2005 15:04

Het klopt dat door de uitslag in Frankrijk een Europese grondwet van de baan is. Maar een nee in Nederland geeft toch ook een duidelijk signaal af aan de regering en de toekomstige regeringen. Daarom zal ik woensdag zeker tegen stemmen. Overigens kunnen tegen stemmers die woensdag thuis blijven er voor zorgen dat een negatieve uitslag niet wordt opgevolgd omdat de uitslag van het referendum op een te lage opkomst stoelt. (waarom typ ik steeds Nerderland en moet ik dat weer verbeteren???)
Hé mod. Hoe kan ik hier een onderschrift plaatsen????
Rinus Gaasbeek
Berichten: 273
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Enschede

30-05-2005 16:37

Hoi,

Voor mijn gevoel zou het beter zijn ja te stemmen. Ik zal echter de nee-knop hanteren.
Waarom? Puur uit protest tegen de zittende regering. Ik hoorde de regering destijds roepen:" De invoering van de euro zal geen gevolgen hebben voor de prijzen. Wij zullen de winkeliers nauwlettend volgen. Bij overtredingen zullen wij ze forse boetes opleggen!"
Kijk in de winkel op dit moment en reken de prijzen eens terug naar de gulden ... en kijk hoe regerend Nederland ons belazerd heeft.
Dus als ze nu roepen STEM JA ... dat is beter voor jullie... gaan mij de nekharen overeind staan.
Voor mijn gevoel worden ze a.s. woensdag afgerekend op hun leugens en afbraakpolitiek.
Groetjes
Rinus
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

30-05-2005 18:06

Heren,

De NVVS heeft de nieuwe grondwet ook bestudeerd, en op een rijtje gezet wat de te verwachten gevolgen zijn voor de hengelsport:

http://www.sportvisseninnederland.nl/main/index.asp?id=6010

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

30-05-2005 20:11

Rinus Gaasbeek schreef:Hoi,

Voor mijn gevoel zou het beter zijn ja te stemmen. Ik zal echter de nee-knop hanteren.
Waarom? Puur uit protest tegen de zittende regering. Ik hoorde de regering destijds roepen:" De invoering van de euro zal geen gevolgen hebben voor de prijzen. Wij zullen de winkeliers nauwlettend volgen. Bij overtredingen zullen wij ze forse boetes opleggen!"
Kijk in de winkel op dit moment en reken de prijzen eens terug naar de gulden ... en kijk hoe regerend Nederland ons belazerd heeft.
Dus als ze nu roepen STEM JA ... dat is beter voor jullie... gaan mij de nekharen overeind staan.
Voor mijn gevoel worden ze a.s. woensdag afgerekend op hun leugens en afbraakpolitiek.
Groetjes
Rinus


Heeft deze regering voor de Euro gekozen... in welk jaar is er beslist over de euro waarde heer Gaasbeek? Vertel mij eens waarom je deze regering daarop afrekent...

Als mensen met zulke argumenten die nergens op gebaseerd zijn komen denk ik dat ik toch maar voor ga stemmen..
Jammer dat iemand van toch een respectabele leeftijd niet verder kijkt dan zijn neus lang is...

Laat ik eerst toevoegen dat een ieder die met een voor hem/haar goede reden Nee stemt natuurlijk groot gelijk heeft...!!!
Maar dat ik slecht tegen allemaal verzonnen leugenachtige tegen "argumenten" kan die iemand zegt op TV en veel mensen klakkeloos overnemen..
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

30-05-2005 20:29

Wat zullen de SP en de Extreem rechtse partijen trouwens in hun vuistje lachen.... hoe makkelijk ze zieltjes winnen en de "overwinning" kunnen opeisen...
Net als in Frankrijk waar de Communisten en de Rascisten nu feest vieren...
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

30-05-2005 21:13

Bertil Wielink schreef:Wat zullen de SP en de Extreem rechtse partijen trouwens in hun vuistje lachen.... hoe makkelijk ze zieltjes winnen en de "overwinning" kunnen opeisen...
Net als in Frankrijk waar de Communisten en de Rascisten nu feest vieren...


Je gaat mij dus vergelijken met een communist, rascist en iemand die 'rechts' stemt?

Precies wat de regering ook probeerd te doen.. Als je 'dit' stemt ben je gelijk 'dat'.. Dat is wat er op dit moment gebeurd!
Laatst gewijzigd door Joris Kroes op 30-05-2005 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

30-05-2005 21:13

Bertil,

politiek en vissen?

mvg Mitsz
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

30-05-2005 21:25

Bertil Wielink schreef:Wat zullen de SP en de Extreem rechtse partijen trouwens in hun vuistje lachen.... hoe makkelijk ze zieltjes winnen en de "overwinning" kunnen opeisen...
Net als in Frankrijk waar de Communisten en de Rascisten nu feest vieren...


Ook de achterban van partijen als VVD kennen een meerderheid die tegen stemt. Terwijl de VVD zelf voor de E. Grondwet is. Gaat dus niet helemaal lekker. En niet alleen sterk linkse of rechtse partijen stemmen tegen. Beetje gedurft om alle tegenstemmers extreem links of rechts of communist te gaan noemen.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

30-05-2005 21:39

Hoe zwaar "wegen wij" dan?

De Nederlandse Grondwet staat een bindend referendum niet toe. Alleen een wijziging van de Nederlandse Grondwet kan dit mogelijk maken. Een niet-bindend referendum kan wel onder de Nederlandse Grondwet. Bij zo’n referendum zijn de regering en het parlement niet verplicht om de uitslag over te nemen, maar moeten ze deze wel laten meewegen bij hun uiteindelijke beslissing. :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Jeroen Leuven

30-05-2005 21:44

Henk,

Denk je dat als een groot gedeelte tegen stemt de regering dat mee laat wegen in hun beslissing.
Ik heb daar namelijk m'n bedenkingen bij.

Gr,
Jeroen
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

30-05-2005 21:44

Asl er net zo'n meerderheid als hier op de poll op t carpboard uitkomt die tegen stemt lijkt het mij dat een regering weinig keus heeft om de stem van het volk op te volgen. Nou zal bij het referendum het aandeel nooit zo extreem groot zijn, geen 80%, maar toch. Anders wordt er ook geen referendum georganiseerd.
Jeroen Leuven

30-05-2005 21:47

Een grote farce, hoe je het wend of keert die europese grondwet zal er komen. Maar in wat voor vorm deze gegoten wordt.......
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

30-05-2005 22:53

Rick Boerboom schreef:Asl er net zo'n meerderheid als hier op de poll op t carpboard uitkomt die tegen stemt lijkt het mij dat een regering weinig keus heeft om de stem van het volk op te volgen. Nou zal bij het referendum het aandeel nooit zo extreem groot zijn, geen 80%, maar toch. Anders wordt er ook geen referendum georganiseerd.


Meteen afschaffen dat Referendum.. hoe kan je mensen over iets laten oordelen waar ze niks van snappen..
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Jeroen Leuven

30-05-2005 23:00

Dit is het klootjesvolk het gevoel geven dat ze mee mogen beslissen terwijl alles al in kannen en kruiken is.

Ik ben voor het idee "een europese grondwet" maar de huidige opzet baart mij zorgen, ook ik zal dus tegen stemmen.

Jeroen
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

30-05-2005 23:07

Yep Bertil,

Vóór de grondwet, maar tegen referenda


Ramses Wessel is waarschijnlijk een van de weinige Nederlanders met een gefundeerde mening over de Europese Grondwet. Maar de UT-hoogleraar Recht van de Europese Unie bij de faculteit BBT blijft op 1 juni thuis. `Ik ben tegen referenda. Om de Nederlandse burger te laten beslissen over dit razend moeilijke onderwerp vind ik niet eerlijk.' Een stemadvies heeft hij wel. `Als je gaat stemmen, stem dan vóór.'

Nee, hij gaat niet stemmen volgende week woensdag. Principekwestie. Want wat hem betreft was het inmiddels veelbesproken referendum er nooit gekomen. `Ik ben voor de parlementaire democratie. Laat die 150 parlementariërs van ons maar beslissen. Helemaal nu het om zo'n complex onderwerp gaat vind ik het niet eerlijk om aan de burger te vragen: goh, kijk je even mee? Bovendien dreigt het gevaar dat mensen nee zullen stemmen omdat ze tegen de euro zijn of omdat ze Balkenende een hak willen zetten. Hetzelfde geldt trouwens voor de voorstemmers. Beide kiezen puur op gevoel. Er spelen zoveel dingen mee in de hoofden van mensen. Maar het gaat niet om Turkije, het gaat niet om de euro en het gaat niet om ons softdrugsbeleid.' De gebrekkige voorlichting leidt tot nog meer verwarring, meent Wessel. `In een van de folders staat dat Europese regels straks boven Nederlands recht gaan. Dat is al sinds de jaren zestig zo! Niks nieuws onder de zon.'

Sowieso bevat de grondwet weinig nieuws, vindt de hoogleraar. `Het is een goede zaak dat alle verdragsteksten, protocollen en wijzigingen die in de loop der jaren zijn toegevoegd, nu netjes zijn geordend en doorgenummerd met een nieuw kaftje erom. Maar het verdrag van Maastricht was veel ingrijpender. Toen werd onder meer besloten tot de euro. Dáár gebeurde iets nieuws. Doordat ze dit verdrag een grondwet hebben genoemd en er een volksreferendum over houden, lijkt het allemaal stukken belangrijker dan het is. Officieel is het trouwens geen echte grondwet, maar een verdrag tot vaststelling van een grondwet. De term is verkeerd gekozen en pretendeert bovendien dat Europa een staat aan het worden zou zijn. Dat is beslist niet aan de orde. Juist niet, zou ik willen zeggen, want in deze grondwet worden de bevoegdheden juist beter verdeeld en krijgen zowel het Europese als het nationale parlement meer te zeggen. Dat is gunstig voor de nationale staat.' Wessel vreest dan ook niet voor een Europa als superstaat. `Dat gebeurt niet. De EU-leden hechten daarvoor teveel aan hun eigen identiteit. Misschien nu zelfs nog wel meer dan voor de Europese integratie.'

Wessel benadrukt dat de grote landen bovendien niet met besluiten aan de haal kunnen gaan, iets waar veel Nederlanders huiverig voor zijn. `De besluitvorming wordt door deze grondwet verbeterd. In het huidige systeem komen de grote landen er eigenlijk bekaaid af. In Duitsland bijvoorbeeld wonen dertig procent meer mensen dan in Frankrijk, maar de landen hebben evenveel stemmen. En Malta heeft tien procent van de stemmen van Duitsland, maar slechts een half procent van de bevolkingsomvang. Straks is de bevolkingsomvang het criterium. Eerlijker en simpeler. Maar de grote landen kunnen niet zomaar hun gang gaan, er zijn nog altijd vijftien landen vereist om een besluit te kunnen nemen.' Dat het veto op veel terreinen verdwijnt maakt de Unie volgens Wessel slagvaardiger. `En er zijn genoeg noodremmen ingebouwd om te voorkomen dat dingen die onze samenleving echt belangrijk vindt, zoals ons euthanasie en abortusbeleid, op de helling gaan. Realiseer je echter wel dat andere landen ook aan die noodrem mogen trekken op punten die zij belangrijk vinden.'

Een steviger buitenlands beleid en een minister van Buitenlandse Zaken zijn volgens Wessel goede zaken. `Europa is een belangrijk handelsblok in de wereld en als wij China of Amerika ook politiek fatsoenlijk te woord willen staan moeten we met een duidelijk gezicht naar buiten treden.'

Zijn stemadvies is dan ook: stem voor. `Er verandert heel weinig en wat er verandert zijn goede dingen. Door nee te stemmen krijgen we echt niet de gulden terug. Europa bestaat al, daar veranderen we niks meer aan, maar we kunnen het wel democratischer, slagvaardiger en overzichtelijker maken.'

Jannie Benedictus


Rames Wessel: …wat er verandert zijn goede dingen.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

30-05-2005 23:07

mitsz van der kamp schreef:Bertil,

politiek en vissen?

mvg Mitsz


Tja Mitsz...
In principe niet.. maar als het over toch wel belangrijke zaken gaat en ik zie zoveel misplaatste commotie dan meng ik me er graag in :P

Vandaag weer het debat gezien over de Grondwet en nu Barend en Van Dorp op de achtergrond staat.. als je die simpele ziel van een Jan Mulder dan weer hoort raaskallen dan denk ik echt.. mensen luister aub niet naar die man..
Als ik die debatten rationeel volg zonder emotie over de regering etc. en je hoort van bijna alle politieke partijen, vakbonden, milieu, dierenpartijen etc. etc. dat die ja willen omdat het voor veel zaken gewoon goed is dan denk ik.. wij zijn een dief van onze eigen portemenee als we tegen stemmen uit rancune!

Natuurlijk is er veel aan te merken op deze grondwet.. het is echt niet allemaal ideaal.. maar het is wel een enorme verbetering van alle losse verdragen die er nu allemaal zijn...
Zoals al eerder gezegd is het nu gewoon een bundeling van alle bestaande bedragen met een aantal nieuwe delen erbij..

Dat daar zoveel ophef over is verbaas ik me erg over.

Gr.
Bertil

Ps. Henk.. ik lees net je toegevoegde stuk tekst.. ben het met die tekst helemaal eens!
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

30-05-2005 23:12

Jeroen Leuven schreef:Dit is het klootjesvolk het gevoel geven dat ze mee mogen beslissen terwijl alles al in kannen en kruiken is.

Ik ben voor het idee "een europese grondwet" maar de huidige opzet baart mij zorgen, ook ik zal dus tegen stemmen.

Jeroen


Wat exact baart jou zorgen en hoe zou het anders kunnen?
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
jan van kranenburg

31-05-2005 03:11

Gewoon voorstemmen!

Stilstaan is achteruitgaan....

mvg

Jan
Jeroen Leuven

31-05-2005 07:07

Bertil,

Wat voor mij de grootste zorg is is dat zometeen het zeggenschap binnen Europa bepaald wordt aan de hand van het aantal inwoners m.a.w. Nederland hobbelt zo met z'n 16 milj. inwoners achter de feiten aan. Dan wordt er gesuggereerd dat er nog altijd iets is als het veto recht maar waarom zou die worden gebruikt als je in eerste instantie voor stemt en je de consequeties van zo'n structuur aanvaard.
Ik heb het gevoel dat Nederland op deze manier z'n indentiteit zal verleizen en alles waar zo zwaar voor gevochten is geleidelijk zal worden afgenomen.

Neem b.v. het nederlandse drugs beleid, nederland is op dat gebied pionier in de wereld. Begrijp me goed ik ben absoluut niet voor drugs maar als je het op deze manier kan controleren ok dan. Ik zie het er van komen dat onder grote druk van Europa het soepele beleid drastiche zal worden aangescherpt. Hierdoor zal in mijn ogen de criminaliteit stijgen met alle gevolgen van dien.

Wat ik ook niet helemaal begrijp is de contributie die betaald wordt aan Europa, volgens mij betaald Nederland per hoofd van de bevolking het meest. Prima maar laat de stem van Nedeland dan verhoudings gewijs mee tellen aan de hand van de contributie.

In mijn ogen moet er een gewogen plan komen waarbij elk land de zelfde inbreng heeft als het om europese wetten gaat die betrekking hebben op de landelijke politiek.

Jeroen
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

31-05-2005 07:27

Jeroen,

Wat betreft de financiën, Gerrit Zalm heeft juist deze grondwet nodig voor een goede onderhandelingspositie om die bijdrage te kunnen verlagen. Zoals eerder gemeld, bij "nee" blijft alles hetzelfde.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

31-05-2005 07:28

Bertil Wielink schreef:
Rick Boerboom schreef:Asl er net zo'n meerderheid als hier op de poll op t carpboard uitkomt die tegen stemt lijkt het mij dat een regering weinig keus heeft om de stem van het volk op te volgen. Nou zal bij het referendum het aandeel nooit zo extreem groot zijn, geen 80%, maar toch. Anders wordt er ook geen referendum georganiseerd.


Meteen afschaffen dat Referendum.. hoe kan je mensen over iets laten oordelen waar ze niks van snappen..


Aslof JIJ het wel allemaal snapt Bertil, eerlijk gezegd vind ik je denigrerende uitlatingen alle perken te buiten gaan!

Trouwens van meerdere mensen op dit board hoor over van alles en iedereen maar het algemene gevoel is dat jullie de nee stemmers dom vinden en mee lopers. Terwijl jullie de ja stemmers je laten leiden (of lijden in dit geval) door een stelletje volksmenners 1e klas.

NIEMAND kan de gevolgen van de wet goed inschatten omdat NIEMAND weet wat het exact betekend. Transparanter, democratischer? what the hell zijn dat voor lege zinssnedes? Het zegt allemaal niets!

De voor stemmers moeten eens overwegen wat voor stem ze uitbrengen, hoezo slechter als we het niet doen?

De Euro zijn we alleen maar slechter van geworden, terwijl de "politiek" claimde dat dit veel beter was veel goedkoper enz enz enz.

Jullie voostemmers, om maar eens iemand in een hokje te plaatsen, snappen geen reet van de gevolgen NA de ja stem. Het is gewoon een opmaat voor een Europeesche superstaat die mee gaat doen met de waan van Amerika. Is Amerika dan zo goed? ach verdiep je maar eens in de zaken zoals armoede enz enz enz.

Dat deze regering niet voor de Euro heeft gezorgd heb jij gelijk in, maar wie zijn er dan verantwoordelijk? En wat was die mensen hun aandeel in de grondwet? Jij denkt toch niet dat die grondwet iets is van de afgelopen paar jaar he.

Politici vertrouw ik zover ik ze kan gooien en ik geef toe ik heb een zwakke rug!

Alle regels die de laatste tijd zijn verzonnen ben ik in concreto NIET beter van geworden dus ik stem nu volmondig JA om het nog slechter te krijgen ........ dacht het niet :evil:

M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

31-05-2005 07:38

Een van de argumenten omvoor te stemmen was / is ..... anders krijgen we oorlog dit uit de mond van iemand die er volgens Bertil verstand van zou hebben.

Kleine aanvulling sorry :lol:

Mark Noorman,

Linkje is pure propaganda ..... kleine verbetering voor de sportvisserij en daardoor dus geen duidelijk argument om tegen te stemmen dus pushen ze onderwater naar een ja. Zie ik hier mensen met boter op hun hoofd? Mensen die bij een NEE niet diegenen zijn die een NEE hebben gepropageerd?

Buiten de visserij verslechterd er veel, maar goed dat accepteren we maar omdat het voor de visserij een klein beetje verbeterd?

Nou ik niet zoals jullie al wel zullen hebben begrepen.

M.

P.S. Ja die smurfen in Den Haag hebben wij gekozen, maar NIET met mijn stem hoor ...... dus ik hoef me niet te confermeren aan hun waanzin nu!
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

31-05-2005 08:24

Marc Schrikkema schreef:P.S. Ja die smurfen in Den Haag hebben wij gekozen, maar NIET met mijn stem hoor ...... dus ik hoef me niet te confermeren aan hun waanzin nu!


En dit vind jij niet denigrerend..... ik vind het zeer en zeer respectloos..

Ps.. Zeg ik dan dat ik het snap? Nee ik ook niet.. ik probeer me er wel in te verdiepen, maar dan nog is het mega lastig.. hoe kunnen wij als volk over iets stemmen(zowel voor als tegenstemmers) wat we niet begrijpen. Nu speelt vooral emotie een rol bij veel kiezers en dat is wel logisch, maar aan de andere kant hebben die emoties vaak niks met de grondwet te maken en dat is jammer...
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.