Cichlides

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

13-05-2005 22:38

Beste boarders.

Onder jullie zullen vast wel een aantal aquarium houders zijn. Ik heb namelijk roze dwergcichildes waar ik graag wat meer info over wil horen en met name over de paai. Wie kan mij helpen?

Pim
Voer en vang!!!

I love BTW
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

14-05-2005 09:40

Naam van de cichlides aub.
Laatst gewijzigd door Douwe Bijlsma op 14-05-2005 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Henny van Roomen
Berichten: 127
Lid geworden op: 03-02-2003 01:00
Locatie: Tegelen
Contacteer:

14-05-2005 09:45

Even uit mijn Tropische Aquarium Vissen Encyclopedie voor je gejat:

Over de kweek van de Gele Dwergcichlide(Apistogramma agassizi):
''Een goed bij elkaar passend kweekstel zal, wanneer de overige omstandigheden ook optimaaal zijn, vrij snel overgaan tot voortplanten. De eitjes worden afgezet in een halve uitgeholde kokosnoot of in een omgekeerde bloempot. De zorg voor het legsel en de jonge visjes komt voornamelijk op het vrouwtje neer.''

Over de kweek van de Blauwe Dwergcichlide(Apistogramma borelli):
''Het paartje zondert zich in het territorium af en zet de eitjes af in een holletje. Zowel het mannetje als het vrouwtje bewaakt en verzorgt de eitjes als het jongbroed. Sommige beschrijvingen melden dat één mannetje van deze soort er meerdere vrouwtjes op na kan houden. Deze worden dan allemaal door datzelfde mannetje bevrucht en beschermd tegen indringers. De jongen hebben behoefte aan klein levend voer.''

Verder staat er ook dat je de beestjes het beste in stelletjes kunt houden en liefst 1 per aquarium. Ze vormen dan een territorium waar vooral tijdens de voortplanting geen andere vissen geduld kunnen worden. Ook moeten ze naast droogvoer ook zeker af en toe levend voer krijgen.

Hoop dat je hier wat aan hebt :lol:

Groet,
Henny
Alles voor de karper! :D
http://www.hanguh-fishing.nl
Gebruikersavatar
Rob van Halteren
Berichten: 233
Lid geworden op: 27-01-2005 17:49
Locatie: Den Haag
Contacteer:

14-05-2005 09:52

ok...zijn het malawi's, tanganyika's of victoriacichlides om maar een greep te doen uit de streken waar cichlides voorkomen
Greetzzz

Rob

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..ehmmmm laat ook maar.........
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

14-05-2005 10:31

Qua voortplanting lijkt hij veel om de voortplanting. Ze hebben nammelijk tussen de lava-stenen hun eitjes gelegt en het jongbroed is er nu. Alleen de halve bak is hun territorium geworden en er zwemmen twee vissen zonder vinnen rond omdat ze dat territorium binnen kwamen, mijn vragen waren nu: Kan ik ze uit de bak halen? Zo ja vanaf wanneer dan?

Ik heb namelijk nu een stukje plexiglas in mijn bak staan om ze te scheiden, en er staat al een andere bak klaar die ik opnieuw heb ingericht. Deze functiuneerde eerst als kweekbak alleen ik had pas door dat de cichide's aan het voortplanten waren toen het al te laat was. Het is prachtig om te zien maar moet wel leefbaar blijven voor de andere vissen.

Pim
Voer en vang!!!

I love BTW
Gebruikersavatar
Rob van Halteren
Berichten: 233
Lid geworden op: 27-01-2005 17:49
Locatie: Den Haag
Contacteer:

14-05-2005 11:21

Dat is het nadeel van cichlides, indien ze jongen hebben zijn ze erg territoriaal, je hebt erg soorten tussen zitten die dat minder hebben,

Ik heb zelf jaren lang de cypothilapia frontosa (tanganyika) gehouden die ook dat gedrag vertoonden, zelfs zo erg dat ik de andere soorten uit de bak heb moeten halen.

een minder territoriaal soort is de neolamprologus brichardi (prinses van burundi) die veel makkelijker gehouden kan worden met andere soorten.

Als je meerdere soorten in je bak wil houden raad ik je aan om de karaktereigenschappen van de vis goed te bekijken omdat je anders de problemen kan krijgen die jij nu hebt.

Wat betreft het verwijderen van het ouderpaar en de jongen kan ik alleen maar zeggen dat je dan wel de kans loopt dat ze de jongen opvreten, haal je de andere soorten uit de bak loop je de kans dat je ze na het volgroeien van de jongen niet meer terug kan zetten in de bak omdat ze dan de hele bak als hun territorium zien.

Mocht je nog iets willen weten wil ik altijd proberen je te helpen.
Greetzzz

Rob

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..ehmmmm laat ook maar.........
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

14-05-2005 11:25

Dan doe ik het voorlopig wel met plexiglas plaatje. Zijn de jongen zo groot geworden dat ze naar mijn menig niet meer opgegeten kunnen worden dan zet ik ze in de nieuwe bak.
Voer en vang!!!

I love BTW
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

14-05-2005 11:45

Rob van Halteren schreef:ok...zijn het malawi's, tanganyika's of victoriacichlides om maar een greep te doen uit de streken waar cichlides voorkomen


Volgens mij zijn het gewoon Lemmercichlides
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

14-05-2005 12:47

Nee ze komen van de Discus in Sneek en daar heten ze gewoon roze Dwergcichlide's. Maar qua voortplanting en kenmerken lijken ze het meeste op de blauwe dwergcichlide.

Pim
Voer en vang!!!

I love BTW
Glenn Van Cauter
Berichten: 96
Lid geworden op: 14-12-2002 01:00
Locatie: Aalst
Contacteer:

14-05-2005 18:02

Roze Dwergcichliden? Nog niet van gehoord maar zou met niet verwonderen als het hier om kersebuikcichiliden gaat
Gebruikersavatar
Rob van Halteren
Berichten: 233
Lid geworden op: 27-01-2005 17:49
Locatie: Den Haag
Contacteer:

14-05-2005 22:45

Glenn....


Nu je het zegt gaat er bij mij ook een lampie branden........
Greetzzz

Rob

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..ehmmmm laat ook maar.........
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-05-2005 09:29

Dat is een Afrikaanse vis met de Nederlandse naam "kersenbuikcichlide" bekent onder de naam "Pelmatochromis kribensis" tegenwoordig bekent onder de naam "Pelvicachromis pulcher".
Ik heb deze beestjes veel gehad, ze zijn geschikt voor het gezelschapsaquarium maar bij de broedverzorging kunnen ze erg agressief worden.

Beschrijving:

http://www.nbat.nl/aquarium3/pelvica.html

Foto van een mannetje:



Afbeelding

Maar het zou mij niet verbazen dat het hier om de "Apistogramma rammarezi" gaat, het "antennebaarsje" afkomstig uit Zuid Amerika.

Foto:

Afbeelding

Beschrijving: http://www.dewinters.nl/vissen/Apistogr ... mirezi.htm
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

15-05-2005 18:00

Nee sorry het gaat helaas niet om de kersebuik, want die heb ik ook, kan iemand mij misschien een goede upload ssite geven? Dan kan ik van de vissen foto's online zetten en ook van een aantal karpers.

Pim
Voer en vang!!!

I love BTW
Patrick van der Geest
Berichten: 68
Lid geworden op: 11-05-2005 11:44
Locatie: Zoetermeer

16-05-2005 17:01

Ik heb wel een leuk aquarium, maar geen cicliden. Sorry kan je hier niet verder mee helpen.
Plaats reactie