Politie maakt tussenbalans op van Maasproject: 113 bekeuring

Gebruikersavatar
Edward Jakobs
Berichten: 363
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Bergen (Limburg)

12-05-2005 10:18

De politie van het district Venray pakt, samen met diverse andere partners, de overlast aan die veroorzaakt wordt door recreanten die op de Maas of op de oevers in het gebied vertoeven. De politie doet dit door controles uit te voeren in samenwerking met controleurs van visverenigingen, bijzondere opsporingsambtenaren (boa’s) van de gemeente en Rijkswaterstaat, medewerkers van de Hengelsportfederatie Limburg en jachtopzichters. Sinds de start van dit Maasproject op 25 maart jl zijn er inmiddels 113 bekeuringen uitgeschreven. De controles zullen nog tot eind oktober worden uitgevoerd.

Met het Maasproject wil de politie de overlast aanpakken die recreanten op en rond Maas veroorzaken door bijvoorbeeld illegaal te kamperen, illegaal te vissen, geluidsoverlast te veroorzaken door harde muziek en het achterlaten van afval. Om de problematiek zo breed mogelijk aan te kunnen pakken, is er een project opgestart waarbij samen wordt gewerkt met andere disciplines. Namens de politie participeren medewerkers van de basiseenheden Horst, Venray, Gennep en Venlo-Oost, Arcen en Velden. De controles vinden vooral plaats op en rond de Maas en daarmee in verbinding staande meren en havens, waarbij een gebied wordt beslagen vanaf de jachthaven Blerick tot en met de noordelijke gemeentegrens Mook en Middelaar (splitsing Maas-Waalkanaal). Hierbij wordt zowel op het land als op het water gecontroleerd.

Sinds de start zijn 6 controles uitgevoerd. In totaal zijn 249 personen gecontroleerd, waarbij 113 bekeuringen zijn uitgeschreven. Dit gebeurde voor overtredingen van de visserijwet (91), de wet identificatieplicht (7), de wet openlucht recreatie (2), strafrecht (2), de Algemeen plaatselijke verordening (3), de wet bodembescherming (2), de wegenverkeerswet (1) en de wet beheer rijkswaterstaatwerken (1). Verder werden nog vier bekeuringen uitgeschreven voor overige overtredingen. Het project is op 25 maart van start gegaan en zal tot eind oktober worden uitgevoerd. De inzet wordt hierbij afgestemd op het meest geschikte moment om te controleren. De politie hoopt met deze inzet een duidelijk signaal af te geven naar de recreanten die het niet zo nauw nemen met de spelregels op en aan het water, zodat de overlast wordt teruggedrongen.

Ter info. 8)
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

12-05-2005 11:22

de wet openlucht recreatie (2)

dit is toch de wet die erop toe ziet dat men niet illegaal kampeert?

ik hoop dat deze 2 bekeuringen alleen zijn uitgedeeld aan herrieschoppers en niet aan mensen die er serieus mee bezig zijn.

voorderest lijkt het me een prima actie.
Gebruikersavatar
Edward Jakobs
Berichten: 363
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Bergen (Limburg)

12-05-2005 11:37

Helaas, niet helemaal.
Ik heb met een controleur gesproken.
Ze zijn wel wat tolleranter voor karpervissers.
Een tentje mag je hebben staan maar je mag er niet in slapen. :-?
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

12-05-2005 12:17

Ik vind het wel goed dat er zo'n project is. Ik woon zelf aan de maas, en als je ziet wat voor rotzooi wordt achtergelaten, of jetskies die bijna je toppen van je hengels raken. Ook zijn er hier veel "goed weer" vissers, die geen vergunningen hebben. Ook worden er erg veel fuiken en netten gezet, dit is niet te tollereren. Ik vind het alleen maar goed, voor karpervissers zouden ze individueel te werk moeten gaan. Als het een grote teringzooi is op de bon, als je alles netjes houdt, vind ik dat deze vissers best mogen nachtvissen. Maar men dient wel rekening te houden met de omgeving. Dan kan de politie afentoe wel een oogje dichtknijpen.

Maik van de Camp
Carpe Diem...!
laurens v emmerik

12-05-2005 14:28

goeie zaak!!!

bekeuren die handel,nu worden de sirieuze karpervissers teminste niet het dupe van het vele tuig....[nacht][visverbod]
Gebruikersavatar
raymond van ommeren
Berichten: 453
Lid geworden op: 12-01-2004 20:13
Locatie: Vijfhuizen

12-05-2005 23:06

Op zich goed dat ze wat willen doen aan de openbaare oorde.
Maar ik zelf heb liever geen controle want ze kunnen je vaak overal wel op pakken. een paar voorbeeldjes bij mij; Legitimatie,katapult,tent of 3e hengel (gebruik ik overigens alleen als de vangsten erg slecht zijn)
En nu vind ik wel dat ik me zelf zie als een toch wat "serrieusere" visser, dus of ik blij ben met zulke controles "nee"
Ik hou van het geluid van een pieper in de vroege ochtend...
elmer schroot
Berichten: 84
Lid geworden op: 06-03-2003 01:00
Locatie: voorschoten

13-05-2005 18:12

als ze nu ook de nog eens de grote criminelen aanpakken ipv alleen de serieuze vissers, vind ik het allemaal best.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

13-05-2005 20:33

Elmer,

Op en aan de Maas zijn zoveel dingen gebeurd die niet door de beugel kunnen dat zaken o.a. als het nachtvissen in een tentje die in het verleden oogluikend werden toegestaan gewoon niet meer kunnen.
Een serieuze visser is iemand die ook de regels (waar je de nodige twijfels bij kan zetten van het nut) toch respecteert.

Kijk ik naar HSV, die lopen jaarlijks gezamenlijk vele duizenden euro’s mis door personen die zonder de nodige vergunningen vissen. Daardoor missen Federaties ook weer veel geld om een goed visstandbeheer te kunnen uitvoeren.

Neem van mij aan als er iets is wat politie en justitie graag wil is zware criminelen pakken.
Peter
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

14-05-2005 08:32

Elmer,schietpartijen aan de waterkant,zware mishandeling(gebroken pols en enkel)voor een vis,bedreigingen met wapens van controleurs,bedreiging met mes omdat er strooplijnen zijn verwijderd(zelf mee gemaakt),gaten in de tent geschoten door stropers(vriend van me),drugsdealen,storten van chemisch afval lijken me toch te vallen in de caterogie zwaar.

Welkom bij onze viswaters zou ik zeggen.

Beter meer controles dan de andere manier die ze al op veel wateren hebben toegepast,namelijk het doodleuk verbieden om er nog aanwezig te zijn,of gewoon het nachtvissen te verbieden.
Ook een leuke is het plaatsen van borden voor het niet toestaan van auto,s tussen zonsondergang en zonsopgang(2 km lopen en dan ook nog eens je auto open gebroken s'morgens terug vinden).

Let wel ruim 98% van de hier uit geschreven bekeuringen afgelopen jaar waren voor buitenlanders waarvan vooral de Oostblokkers de lijst aanvoeren(84%)

Nee van mij mogen ze nog vaker controleren,betekent dat we ons zelf perfect aan de regels moeten houden maar dat is niet anders,geen derde hengel meer,geen nachtvissen meer op de verboden nachtvis zone's,geen tenten noem het maar op.
Maar dat is nog altijd beter dan zoals het hier was.
Toen mocht namelijk wel bijna alles maar zat je totaal niet relaxt meer omdat de dreiging die van bezopen Oostblokkers uitging voor een normaal mens toch net iets teveel waren.
Kortom het is ook altijd wat.
Gebruikersavatar
raymond van ommeren
Berichten: 453
Lid geworden op: 12-01-2004 20:13
Locatie: Vijfhuizen

14-05-2005 13:28

Als het op een bepaalde plek zo erg word dat er niet normaal meer gevist word en gevist kan worden dan is het misschien goed dat er zoveel controles komen zodat de "slechte" mensen weg gaan en na een tijdje de echte vissers weer terug kunnen keren.
Ik hou van het geluid van een pieper in de vroege ochtend...
elmer schroot
Berichten: 84
Lid geworden op: 06-03-2003 01:00
Locatie: voorschoten

14-05-2005 16:47

sorry mensen, dit wist ik niet.
het gaat idd wel heel erg ver.
ik dacht eigenlijk dat ze gewoon vissertjes wilde pesten maar niet dus.
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

15-05-2005 01:46

Goede actie daar door de overheid in combinatie met de hsv,s.
Ben zeker blij dat ze de HSV,s daarin betrekken.
Want die kunnen op de besprekingen voor de acties toch voor zorgen dat de goede vissers onderschijden worden van de slechte vissers.

Als dan ook de vissers zich aan de regels houden en ze kunnen concluderen dat er aan het eind van deze actie veel goede vissers zitten dan is het aan het hsv bestuur omdaar voor bepalingen en vrijstellingen te gaan vechten voor die vissers.

Zeker met het vooruit zicht dat de wet openlucht recreatie geseponeerd wordt.

Dan hebben die verenigingen al een goede bodem om uit voort te borduren rond de tafel met politie en gemeente bestuur.

Mits die goede vissers aan de waterkant toch niet zo goed bleken te zijn.
Met der mondje op de forums bleren wat er allemaal wel niet kan.
En ondertussen zelf aan het water doen wat god verboden heeft.

Ik heb als controleur laatst een persoon gecontroleerd .
Deze was voorstander van strengere controlle,s...
Hij gaf de jeugd aan op de alv als de kwaad doenders aan de waterkant.

Ik trof deze lieve meneer aan in een stuk natuurgebied aangrenzend van de stukken waar we mogen vissen met de hsv.
Meneer had maar liefs +/- 8 vierkante meter riet gekapt.
Om een lekkere ruime PRIVE stek te hebben.
tevens een nest van waterhoentjes verwoest en een van de twee ouderlijke dieren vermoord en de andere verjaagd.

Van dit soort moraalridders heb ik me buik goed vol van.
En het is niet leuk om te zeggen ...maar het forum zit er volgens mij vol mee.
Achter het scherm roomser als de paus en aan de waterkant "vogel" vrij.

Daarom juig ik dit soort politie actie,s toe.
3 hengel,s daar waar het mag....best.
Al heb ik ook wel gezien dat men twee runs tegelijk een groot probleem hebben.

Ik hoop als bestuurslid van onze hsv dit soort actie,s ook eens van de grond te kunnen krijgen met de politie en allerlei instantie,s er omheen.
Als we op deze manier het kaf van het koren kunnen scheiden in een jaar of misschien wel 2 jaar...graag.
Jammer dat dit alles veel...heel veel geld kost.
En meestal pas georganiseert wordt als er teveel overlast is.
En preventief dit soort acties al meestal not done zijn vanwegen de kosten.

Maar wie niet waagd die niet wint.
En het is net wat Aart lokhost aan haalden.
HOEVEEL MENSEN GAAN NU OOK UITEINDELIJK NAAR DE ALV.
Wel schreeuwen we met ze allen wat wel en niet kan.
Maar op een hsv is een opkomst van 10% van de leden een ethopie voor meeste verenigingen onder ons.

Ben het niet vaak met beste Aart eens...maar hier heeft ie toch een punt want mij aan de geloofwaardigheid van een hoop vissers doet twijvelen.

Ik hoop dat met reacties als deze en vele anderen van die wel willende vissers er toe gaan lijden dat vissers de moeite nemen om die 1e keer die dag op die ALV te komen.

Daar gebeurt waar je meestal de rest van het jaar op loopt te (kankeren) schelden dat het bestuur het niet goed doet.
Daar is de enigste plek waar jullie colectief kunnen besluiten wat er moet gebeuren.
Daar is ook je toekomst van je o zo geliefde stek met die mooie vissen.

genoeg gepreekt voor nu.

Hoop dat veel mensen het nut ingaan zien van strenge controlle,s en daardoor eens mee gaan werken inplaats van tegen.

Groetjes Marcel Mos.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

15-05-2005 09:13

Marcel Mos schreef:Ben het niet vaak met beste Aart eens...maar hier heeft ie toch een punt want mij aan de geloofwaardigheid van een hoop vissers doet twijvelen.

Groetjes Marcel Mos.


Beste Marcel,

Ga is een persoonlijk gesprek met Aart aan dan kom je er achter dat het iemand is met een nuchtere kijk op het leven. En een kennis in huis heeft over zaken die betrekking hebben op het karpervissen waar we met zijn alle (ik ook) nog een poepje aan kunnen ruiken. Die kennis als je er open voor staat zeker met je wilt delen. Ook met betrekking op misstanden die er in Limburg spelen is Aart actief bezig geweest. Kortom, meningen en inzichten zijn er om bij gesteld te worden zeker als ik kijk wat er hier over het karpervissen allemaal uitgekraamd wordt.
Zie het niet als kritiek maar meer een stukje onwetendheid die spelen als we het hebben over belangen behartiging van karper en karpervissers in het algemeen.

Een vriendelijke groet,
Peter
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

15-05-2005 21:30

Ben er van overtuigt dat de no how over het karpervissen bij Aart uitmuntend hoog is.

Alleen ben ik het niet altijd eens over de manier hoe die het brengt bij mensen.
Heb hier met jou ook al eens een aanvaringkje gehad peter...en ook daarna gewoon even uitgepraat.
Ik begrijp ook goed dat als je al veel dingen vaak uitgelegt hebt ,dat je er dan moe van wordt om als er weer eens die vraag komt om het dan weer uit te leggen.

Dan kan je dat in mijn ogen op twee manieren doen.
Of je legt het weer uit aan die zoveelste persoon of je doet het niet.
Maar ga Nooit maar dan ook nooit iemand beandwoorden op een manier waar je zelf ook niet van gedient ben.

Ik wil hier geen discussie oplaten laaien..
Dus ik laat het ook hierbij.

En zoals ik het in me voorige berichtje plaatste peter staat het er als een compliment naar Aart en dat ik het met hem eens ben.

Dus begreep even niet waarom jij het als negatief bericht naar Aart zag.

Groetjes Marcel Mos.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Gebruikersavatar
Edward Jakobs
Berichten: 363
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Bergen (Limburg)

18-04-2006 10:10

2006, de controles zijn weer begonnen.
Daar gaat weer een jaar rustig vissen op de maas .....
http://www.politielimburgnoord.nl/viewM ... hp?id=6401
Je word weer aangepakt als je rustig een nachtje wilt vissen....
Dat er gecontroleerd word vind ik perfect, maar gaan ze niet een beetje te ver ..... de serieuze visser word weer de dupe ... :cry:
Gelukkig heb ik de paasdagen(nachten) niet aan de maas doorgebracht........
Laatst gewijzigd door Edward Jakobs op 18-04-2006 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

18-04-2006 10:33

Is het niet aktijd zo dat de goede lijden onder de slechte?

Maar aan de andere kant, je weet gewoon dat zulke weekenden ( Pinksteren word ook zo'n weekend :wink: ) er meer controles zijn.
Maar terug naar hoe het geweest is? nee dank je dat ook niet, dan maar meer controles.

Trouwens ga binnenkort eens mee met de mannen van LimburgsLandschap, controleren wel te verstaan.
Zou het heel vervelend vinden als er dan toevallig een klant van me bekeurd word in mijn bij zijn, staat tegenover dat ik verschillende gesprekken heb gehad met deze mensen en zo ook de gelegenheid krijg om hun standpunt een fatsoenlijk uitgelegd te krijgen en tevens onze belangen onder de aandacht kan brengen.
Ineens blijkt dat als er fatsoenlijk gepraat word dat er wederzijds begrip ontstaat.
Zij willen in feite niet veel anders dan wij, rust en geen gezeik aan de waterkant.

Enige wat ontbreekt op dit moment is het een en ander regelen ( waaronder de wor wet ) zodat beide partijen tevreden kunnen zijn.

Het zal een compromie worden dat is bijna zo goed als zeker.
Maar de toestanden die ontstaan zijn door het gedoogbeleid waren helemaal niet meer acceptabel.

Probeer eens zelf contact te leggen met controlerende instantie's, met wat begrip wederzijds kom je een heel end.
Alleen boos worden omdat je in jouw ogen een onterechte boete hebt gekregen is ook niks ( feitelijk is ie namelijk wel degelijk terecht ) proberen samen te werken is een punt waar nog veel mee te verdienen valt.
Gebruikersavatar
Edward Jakobs
Berichten: 363
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Bergen (Limburg)

18-04-2006 11:07

Wil,

Helemaal met je eens, de toestanden van enkele jaren geleden wil niemand meer !
Probleem met deze controles is dat ze bijna elke week gehouden worden.
Dus omzeilen is een beetje lastig.

Hier hebben we alleen het probleem dat ik niet weet waar ik moet zijn om dit geregeld te krijgen aangezien er hier geen locale karpervissers zijn die op de maas vissen.
De vereniging die er al is bestaat alleen maar uit witvissers dus dan ben je snel uitgedaan .....

gr.
Edward

btw. ik heb geen boete gehad omdat ik deze paasdagen(nachten) niet aan de maas heb doorgebracht.
Vismaat bracht me op de hoogte dat de controles weer gestart waren.
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

19-04-2006 08:16

Edward,

vaak heeft de visvereniging ook niet zo veel in de melk te brokkelen en zul je eerder moeten aankloppen bij Stichting 't Limburgs Landschap, die steeds meer natuurgebieden toegewezen krijgen, en er dan direct als regel stellen dat het verboden is om er tussen zonsondergang en zonsopkomst te vertoeven.

Groet,
Stefan
kevin fermans
Berichten: 101
Lid geworden op: 25-08-2005 12:07

19-04-2006 13:00

Tja..... Wat moet ik hierover zeggen. Van de ene kant vind ik dit een goede actie maar denk dat de serieuze visser hier inderdaad weer de dupe van gaat worden. "de wet openlucht recreatie (2)" Zelf hebben ze mij de 22ste beboet voor illegaal wildkamperen. 3 dagen voordat ze dus met dit project zijn begonnen. Daarna hebben ze van de 113 bekeuringen nog maar 2 andere mensen beboet om dezelfde reden terwijl ik afgelopen week 4 duitste wagens zag inclusief 2 tenten onder de brug bij de Blerickse jachthaven.
Edward Jakobs schreef:Ik heb met een controleur gesproken.
Ze zijn wel wat tolleranter voor karpervissers.
Een tentje mag je hebben staan maar je mag er niet in slapen. :-?

Vreemd dat ze mij wel beboeten als ik 's nachts om half 2 koffie aan het zetten ben.
Ik kan me goed voorstellen dat ze streng op moeten treden. Vooral met al die duitsers en polen die er nu masaal zitten maar dat ze dan de "serieuze visser" ook gaan beboeten vind ik dan wel minder.

Ben benieuwd hoe het de komende maanden gaat lopen aan de Maas.
Gebruikersavatar
Edward Jakobs
Berichten: 363
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Bergen (Limburg)

19-04-2006 13:06

kevin fermans schreef:
Edward Jakobs schreef:Ik heb met een controleur gesproken.
Ze zijn wel wat tolleranter voor karpervissers.
Een tentje mag je hebben staan maar je mag er niet in slapen. :-?

Vreemd dat ze mij wel beboeten als ik 's nachts om half 2 koffie aan het zetten ben.

Ben benieuwd hoe het de komende maanden gaat lopen aan de Maas.


Dat was vorig jaar, hoe tolerant ze dit jaar zijn weet ik ook niet.
Ook ik ben benieuwd hoe het komende maanden gaat lopen ......... :(
Gebruikersavatar
Bjorn vander Linden
Berichten: 125
Lid geworden op: 27-03-2006 23:44
Locatie: Mechelen (nl)

07-05-2006 22:03

raymond van ommeren schreef:3e hengel (gebruik ik overigens alleen als de vangsten erg slecht zijn)


Bij het vissen met een 3e hengel weet je zelf dat je goed fout zit, ook al ben je dan wel een srieuze visser, je overtreedt de geldende regels. Met alles respect, maar als 'serieuze ' karpervisser zou je je om te beginnen aan de regels moeten houden, ook als het even niet lkkr loopt qua vangsten, want op deze manier zullen agenten bij andere vissers ook gaan 'zoeken' naar dingen om te bekeuren.
Ik zal niet zeggen dat ik zelf nooit iets gedaan heb wat niet mag, ik wil je ook nergens van beschuldigen, wat ik aan wil geven is dat de politie niet zomaar een oogje dicht zal knijpen omdat je een serieuze karpervisser bent. Wij karpervissers onder mekaar hebben vaak snel geschoten of iemand een serieuze visser is of niet, maar de politie zal gewoon zijn taak uitvoeren : controle op naleving van de regels en indien dit niet gebeurd, bekeuren!

Mvrgr,
Bjorn
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

07-05-2006 22:10

Bjorn vander Linden schreef:
raymond van ommeren schreef:3e hengel (gebruik ik overigens alleen als de vangsten erg slecht zijn)


Bij het vissen met een 3e hengel weet je zelf dat je goed fout zit, ook al : controle op naleving van de regels en indien dit niet gebeurd, bekeuren!

Mvrgr,
Bjorn


Hoezo serieus en niet de wet overtreden ??

Kamperen mag niet buiten kampeerterreinen.

Elk vissersonderkomen is dus rijp voor een bekeuring.
Gebruikersavatar
Bjorn vander Linden
Berichten: 125
Lid geworden op: 27-03-2006 23:44
Locatie: Mechelen (nl)

08-05-2006 01:41

Michel Hollaar schreef:
Kamperen mag niet buiten kampeerterreinen.

Elk vissersonderkomen is dus rijp voor een bekeuring.


Wakker in een bivie zonder grondzeil aan de waterkant zitten/liggen is niet kamperen
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

08-05-2006 06:55

Lekker blijven dagdromen dan.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-05-2006 07:46

Zuidholland zuid: 157 bekeuringen bijna eur. 15.000 aan boetes.

MVG

Klaas