Ik ben net terug van mijn boot en zittend hier achter mijn computer heb ik een aardige brok in m'n keel.
De gevoelens woede en teleurstelling kriskrassen door elkaar, ik wil een traantje laten maar ben te boos, Ik wil tegen "diegene" boos doen maar ben te teleurgesteld.
Waarom is natuurlijk de volgende vraag, hier het volgende....
Een tijdje terug het ik een jaren lange droom kunnen realiseren.
Met mijn eigen kajuitboot een bepaald water aanpakken.
Via een kennis (voor mij een bijzondere man) heb ik een ligplek kunnen krijgen.
Toen was de boot aan de beurt.
Op Botentekoop.nl heb ik een schitterend kajuit uitgezocht.
Telefoonnummer gebeld en de boot bleek bij een watersportbedrijf te staan, hee dat is even mooi meegenomen, ik krijg er dan toch garantie op.
Heeft u ook motoren liggen, stelde ik gelijk over de telefoon.
Jawel meneer die hebben we vanaf 450E.
Toen heb ik die maar genomen omdat ik voor de boot 1450E moest betalen.
Al met al, best veel geld.
Ik ben toen bij hem langs gegaan en heb alles bekeken (niet dat ik er verstand van heb) maargoed..
Het klonk allemaal goed, de boot zou op de plas worden afgeleverd en er zou met mij een proef stukje worden gevaren om te laten zien hoe het allemaal werkt.
De dag van aflevering werd de boot 3 uur na de afgesproken tijd gebracht.
Hij word te water gelaten en ik vraag de man om een stukje mee te varen.
OOO neee mij krijg je niet in een boot zegt die kerel.
Goed dan, ik vragen hoe het allemaal werkte.
Die man was 1 uur en 4 telefoontjes verder voordat de motor eindelijk liep.
Je snapt wel, ik voelde al nattigheid.
Ik een stukje varen, zo blij als een klein kind natuurlijk.
Later zou ik door een kennis worden opgehaald om naar de ligplek te varen dus ben ik de boel alvast gaan verkennen.
Het viel me op dat ik natte voeten kreeg...... maar kon eigenlijk niet geloven dat die lek zou zijn.
Tijdens het varen sloeg de motor een paar keer uit en ik begon een naar smaak ik m'n mond te krijgen.
Later bleek dat ik het ventieltje van m'n benzienetank moest losdraaien, dat was me ook niet verteld.
Toen ik werd opgehaald om naar de ligplek te gaan hoorde ik dus dat het helemaal niet goed is dat er water in lag.
Ik heb dat bedrijf gebeld en verteld wat er aan de hand was.
Ik werd netjes behandeld en hij zou de boot 3 dagen later komen ophalen.
Ondertussen kon ik niet wachten en ben toch lekker de boel verder gaan verkennen.
Toen bleek dat de motor toch elke keer uitsloeg als ik langzaam vaarde.
Ik heb de boot laten staan en gewacht tot hij werd opgehaald.
Tegen die tijd dat ik met het botenbedrijf bij mijn boot aankwam lag die helemaal op z'n zij op de bodem te steunen.
We hebben hem leeggeschept en ik vertelde hem dat ik niet blij was met de motor.
Hij bood aan een veel betere maar dan moest ik 200E bij betalen.
Daar ben ik mee accoord gegaan want ik zag dus ook wel in dat als je een beetje degelijk spul wil je er ook voor moet betalen.
De boot werd opgehaald en stond 3 dagen later weer op m'n ligplek met de andere motor.
Echt super was die, hier zat tenminste een achteruit en een neutraal op.
Het feest kon beginnen maar niet vissen tot koninginnedag.
Dat deerde niet want ik moest nog veel voor onderzoek doen en plekken aanvoeren.
Eindelijk was het zover, er mocht gevist worden!
Ik heb heerlijk een nachtje gezeten, wel geblankt maar ik was helemaal de man.
Hup er tegenaan dus.
Gisternacht, vanacht en dan weer vrijdag en zaterdag nacht zou ik gaan vissen.
Gisteren vanuit mijn werk gauw naar huis gesjeest, niks gegeten, alleen wat boterhammen mee omdat ik wilde liggen voordat het donker werd.
Ik vaar een klein stukje en krijg vervolgens een warmloper, dat kon ik nog wel constateren met de rookpluimen die uit de motor vandaan kwamen.
Met de steekstokken heb ik mezelf weer aan wal kunnen krijgen en ben zeer teleurgesteld weer naar huis toe gereden.
Vanmorgen gelijk het bedrijf gebeld waar ik heb heb gekocht en het verhaal uitgelegt.
Hij kwam gelijk met het verhaal dat er waarschijnlijk een stuk plastic voor de inlaat heeft gezeten en dat dit niet onder de garantie viel en dat hij 50E per uur kost voor reparaties.
Het zat me allemaal niet lekker, mijn vertrouwen was echt weg ondertussen.
Dus heb ik de motor vanmorgen naar een ander bedrijf gebracht die daar dichter in de buurt ligt.
Wat ik toen allemaal hoorde.....
Het gaat om een Mercury 4.5pk.
Deze schijnt heel erg oud te zijn en het schijnt dat kapotte pompen een veel voorkomend probleem is bij deze motoren.
Toen ik hem vertelde wat ik er voor betaald had zag ik zijn gezicht vertrekken.
Bij mij had je er eentje van een jaar oud kunnen kopen voor dat geld zegt hij.
Toen ik vroeg wat die van mij dan had moeten kosten... 200E vertelde die

Ik heb toen het bedrijf gebeld waar ik hem gekocht heb en verteld dat wat ik nu allemaal hoor ik niet vrolijk van word.
Hij vond het achterbaks dat ik naar een ander bedrijf ben gegaan en vond het een klote streek dat die andere dat aan mij vertelde.
Ik probeerde hem rustig uit te leggen (ik wil natuurlijk dat het netjes word opgelost) hoe of wat maar hij werd maar kwader en voelde zich in een hoekje gedreven.
Ik kreeg er echt geen woord tussen en hij zegt: Ik ben nou aan het eten, sodemieter op met dat gezeik. En gooid zo de hoorn er op.
Ik zie mezelf al aankomen daar na dit gesprek, ik ben echt in staat om die motor door zijn voorruit te gooien.
Dus heb ik hem maar bij de andere laten staan en dan maar op goed geluk dat die gemaakt kan worden want ook dat is niet zeker.
De blok schijnt van een zacht metaal te zijn en als daar iets mee mis is dan kan die naar de sloop.
Dus al met al, hij kan mischien gemaakt worden.
Kost me wel weer een paar honderd euro.
Zo niet dan laat ik m'n droom varen, dan is het gewoon niet voor me weggelecht en verkoop ik de boot weer.
Ik ben echt niet van plan om nu weer zo veel geld uit te geven voor een andere.
Hoe schakel ik een karpervisser uit?
Pluk hem eerst leeg en ontneem hem zijn dromen.
Gegarandeerd dat je hem voorlopig niet meer aan het water ziet.
Sorry voor dit kut gezemel maar ik ben het wel even kwijt.
O ja, ik vergeet het bijna.
Zelf heb ik later een prijskaartje van de boot geknipt, daar stond 1250E op.
RC