16-04-2005 10:27
Windows XP kent nog een klein grapje.
Het maakt systeemherstelpunten, automatisch en ook bij installatie of verwijderen van programma,s.
Bij het opstarten maakt Windows gebruik van het laatste herstelpunt en laad wat daar in staat.
Zodra iets niet goed werkt na het installeren kun je een vorig herstelpunt terug halen toen het nog wel goed werkte.
Nu maak je de PC virusvrij, maar in het herstelpunt wordt niks verwijderd en daar kan ook iets inzitten, er is iets geinstalleerd waar je zelf niks vanaf weet.
Oplossing verwijder de herstelpunten en start de PC opnieuw op zet het maken van een herstelpunt weer aan en de ellende is voorbij.
Nog even iets opgezocht om het te verduidelijken.
Symptomen:
De gedetecteerde, besmette bestanden bevinden zich volgens de virusscanner in een dergelijke map:
C:\_RESTORE\TEMP (ME)
C:\System Volume Information\_restore (XP)
En kunnen niet door je virusscanner verwijderd worden... ("door Windows in gebruik", ...)
Verklaring:
=> Dat zijn de mappen waarin zich de herstelpunten van de functies "Systeemherstel" (XP) of "Systemrestore/ Systeem herstellen" (ME) bevinden. Maw: de punten die windows XP/ME gaat gebruiken wanneer je een systeemherstel laat doen. Het eigenlijke besmette bestand is verwijderd, maar er is wel een herstelpunt opgeslagen met een "kopie" van het virus/ Deze besmette herstelpunten zijn inactief zolang ze in de map(pen) van de herstelpunten zitten en door/voor niets anders gebruikt wordt dan Systeemherstel/System restore.
=> deze mappen zijn standaard door Windows zelf verborgen en beveiligd, ter preventie van manipulatie of gebruik door andere software. Dit veroorzaakt de meldingen van je scanner, die het bestand detecteren maar er niet aan kunnen om het te deleten.
Oplossing:
=> De functie "Systeem Herstellen" (ME) / "Systeemherstel" (XP) even uitschakelen.
Je verliest dan wel al je systeemherstelpunten (geen andere bestanden ofzo, enkel die herstelpunten), maar dit houdt ook in : de besmette herstelpunten.
Waarom?
• om de besmette herstelpunten te verwijderen, een virusscanner of removaltool kan geen virussen, trojans, ... uit de herstelpunten halen (Windows laat niet toe dat er veranderingen gebeuren aan de herstelpunten)
• en daardoor ook te voorkomen dat je wanneer je Systeemherstel toepast, terug besmet raakt met het virus...
Hoe?
• Methode voor XP
Rechtermuisklik op icoontje van "Deze Computer" (te vinden op het bureaublad of onder Start) --> Kies "Eigenschappen " --> Neem tabbladje "Systeemherstel" --> het boxje bij "Systeemherstel uitschakelen" AANvinken --> ok. De oude, besmette herstelpunten worden nu automatisch verwijderd.
• Methode voor ME
Ga naar start --> instellingen --> configuratiescherm --> dubbelklik "systeem" --> tabbladje "prestaties" --> Klik op "bestandssysteem" --> Klik op "probleemoplossing" --> Zet een vinkje bij optie "Systeem Herstellen uitschakelen" --> toepassen en sluiten. Start de pc opnieuw op als dat gevraagd wordt.
Niet vergeten:
Vergeet nadien niet de functie Systeemherstel(/len) terug in te schakelen, dit doe je door het vinkje bij "Systeem Herstellen" / "Systeemherstel" terug WEG te halen.
Melding verdwenen? smile.gif
Draai nu ter controle een volledige systeemscan met je virusscanner (eerst voor alle updates checken)
.. en/of met een online virusscanner, vbn:
* Bitdefender
* TrendMicro
* PCpitstop-Antivirusscans
* Kaspersky
* Panda Activescan
* McAfee
* Symantec: Security scan en virusdetection
* RAVantivirus
* Trojanscan
De meldingen zouden nu moeten uitblijven smile.gif
Succes ! smile.gif
Laatst gewijzigd door
Douwe Bijlsma op 16-04-2005 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Vissen is een hobby, geen religie!