adresgegevens

Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

24-03-2005 06:44

Opvallend ....

De mannen waarvan je zou verwachten dat ze zich aan de regels houden doen het niet?

Als men je adresgegevens weggeeft en jij wilt het niet dan moet jij actie ondernemen? .... opt out = illegaal!

Kijk maar naar de loterijen momenteel die hebben ontheffing moeten aanvragen bij Donner.

Aart / Mark jullie krijgen eerdaags een rekening van mij omdat jullie mijn postings lezen. Willen jullie die niet mag je bellen met een betaalnummer .....

Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-03-2005 08:03

F. Pol en L. Roording zijn nog geen KSN-lid, hebben wel een folder ontvangen.

Op zich maakt het mij trouwens geen moer uit. In V moest ik al ooit betalen.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

24-03-2005 17:10

Dennis van den Bogaert schreef:En ik heb heb hem lekker niet gekregen :D :D :D
Gewoon net als ik vaak X2 afzeiken en je krijgt automatisch geen post van ze :wink:

Dennis


Ik heb blijkbaar te vroeg gejuicht :cry:
Je raadt nooit wat ik zojuist in mijn brievenbusje aantrof............

Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Martijn Bombeke
Berichten: 136
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Schiedam

24-03-2005 17:54

Zou dat ook de reden zijn dat je bij de KSN niet voor vol wordt aangezien Frunkie? :D
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

24-03-2005 18:10

Dennis van den Bogaert schreef:
Ik heb blijkbaar te vroeg gejuicht :cry:
Je raadt nooit wat ik zojuist in mijn brievenbusje aantrof............

Dennis

Kan ik effe vangen ? :D
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

24-03-2005 18:53

Marc,

Ik vind het een ernstige beschuldiging dat we ons niet "aan de regels" zouden houden.

De enige "regel" die hier volgens mij van toepassing is, is de Wet Persoonsregistratie. Daarin staat expliciet vermeld dat het een bestuur is toegestaan adresgegevens voor direct marketing beschikbaar te stellen.

En je vergat een andere opmerking te lezen, het is vastgesteld door de ALV.

Groeten,

Mark
Bart Bouwens
Berichten: 383
Lid geworden op: 29-12-2001 01:00
Locatie: Lommel (B)
Contacteer:

24-03-2005 19:09

Mark Noorman schreef:De enige "regel" die hier volgens mij van toepassing is, is de Wet Persoonsregistratie.
Daarin staat expliciet vermeld dat het een bestuur is toegestaan adresgegevens voor direct marketing beschikbaar te stellen.


Een (zins)deel van een wettekst maakt nog steeds niet de hele wet. Misschien wel zo verstandig om die er toch eens op na te slaan want er staan ook andere bepalingen in die, dit niet zondermeer mogelijk maken.

Groet, Bart
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

24-03-2005 19:13

Waar mensen zich al niet druk om maken :cry:
HB
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-03-2005 19:31

Foutje Mark, die wet is vervallen per september 2001.
Daarvoor in de plaats is gekomen, Wet bescherming persoonsgegevens.
http://home.planet.nl/~privacy1/wbp.htm

In deze wet staat oa:
a. de betrokkene voor de verwerking zijn ondubbelzinnige toestemming heeft verleend;

Dus een ALV kan niet beslissen over iedereen, iedere betrokkene moet persoonlijk toestemming verlenen.
Jullie mogen dus geen gegevens verstrekken van personen die dit niet ondubbelzinnig hebben toegestaan.

1. Indien de betrokkene minderjarig is en de leeftijd van zestien jaren nog niet heeft bereikt, of onder curatele is gesteld, dan wel ten behoeve van de betrokkene een mentorschap is ingesteld, is in de plaats van de toestemming van de betrokkene die van zijn wettelijke vertegenwoordiger vereist.

Kunnen jullie ook niet weten wie dat eventueel zou kunnen zijn.

Al met al wel ter overdenking of een vereniging zonder expliciete toestemming van een betrokkene adresgegevens mag verwerken, in dit geval dus afstaan cq verkopen.
Bij mijn aanmelding is het niet gevraagt of ik toestemming wil geven om mijn adresgegevens af te staan.
Ben nu geen lid meer maar zou behoorlijk pist off zijn geweest.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Bart Bouwens
Berichten: 383
Lid geworden op: 29-12-2001 01:00
Locatie: Lommel (B)
Contacteer:

24-03-2005 19:37

Was dus niet de enigste die zich over zoiets druk kan maken.
Idd. Douwe ik zat de regels inmiddels ook nog eens een keer na te lezen en vreesde al het ergste voor de KSN :-)

Groet, Bart
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-03-2005 20:29

bestand is nog steeds niet van de ksn
Gebruikersavatar
B. van Thiel
Berichten: 368
Lid geworden op: 20-05-2003 02:00
Locatie: Houten

24-03-2005 23:56

Heb er ook 1 ontvangen, wel lid van de ksn , mijn pa op een ander adres kreeg er ook 1 geen lid van de ksn. Het lijkt mij dat ze uit bestanden van de verschillende hengelsportverenigingen komen en niet van de ksn. Ik kan me er niet druk om maken zolang het maar gratis is ... :wink:


Mvg Bouke
jan van kranenburg

25-03-2005 03:02

Ook ik was "slachtoffer".
Sta alleen bij de KSN geregistreerd. Verder heb ik uiteraard de Sportvis-akte.

Vreemde zaak.

Misschien een hacker bij Klaas?
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

25-03-2005 07:24

Ken al verschillende mensen die ook de folders hebben ontvangen en nog nooit iets hebben gekocht bij deze bedrijven en geen lid zijn van de KSN,ze vissen niet eens op karper.

Heb dus een vermoeden dat er niet bij de KSN naar adres gegevens is geshopt maar waarschijnlijk bij de Sportvisakte
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

25-03-2005 07:43

Douwe,

Dat ALV besluit was al ver vóór 2001 genomen, deze wet was op dat moment dus niet van toepassing. Blijkbaar is er met die nieuwe wet wat veranderd, waren we ons niet van bewust. Zal dus opnieuw naar gekeken moeten worden.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Rob van Halteren
Berichten: 233
Lid geworden op: 27-01-2005 17:49
Locatie: Den Haag
Contacteer:

25-03-2005 07:53

ook ik heb er 1 ontvangen en ben (nog) geen lid van de KSN..zal dus inderdaad in de richting van de sportvisakte gezocht moeten worden denk ik.
Greetzzz

Rob

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..ehmmmm laat ook maar.........
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

25-03-2005 08:05

Mark,

De "ernstige beschuldiging" was dus terechter dan jij dacht.

Onwetenheid is geen excuus weet je nog?

Jij mag ook niet door rood rijden en dan claimen dat jij het niet wist aangezien en ieder geacht wordt de wet te kennen. Daar is trouwens wel een uitzondering op hoor, als jij echt aannemelijk kunt maken dat jij het (nog) niet (kon) weten dan zal de zaak geseponneerd worden.

Als bestuur van iets dien jij de regels te weten, of iig iemand beschikbaar te hebben die de statuten de regels en de afspraken regelmatig tegen het licht houd. Je verschuilen, zoals dit overkomt op mij, siert je niet aangezien ik van een bestuur mag verwachten dat ze de regels volgen.

Daarbij, is zelfs buiten de wet zoals door Douwe aangehaald een andere wet van toepassing waarin de opt out regeling verboden is. Het voorrbeeld hiervan is bijvoorbeeld de readers digest, die sturen jou een exemplaar inclusief een begeleidende brief dat als jij niet binnen 14 dagen reageerd je een abonnement hebt. Het reageren is opt out en is bij wet verboden in Nederland sinds begin jaren 90.

Ik viel deze week bijna van mijn stoel toen ik hoorde dat Donner, what can we say, toestemming had verleent aan de loterijen om een opt out systeem te gaan doen in het kader van een of andere jubileum van Bea.

Ik denk dat als men daadwerkelijk naar de rechter gaat, er geen spaan overblijft van deze toestemming.

Anyway, jullie moeten idd eens gaan kijken naar de regels :lol: :lol: :lol:
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

25-03-2005 08:24

Marc,in Nederland is er ook een wet dat een beschuldigde niet zijn onschuld hoeft te bewijzen maar dat zijn schuld moet worden bewezen :D

In dit geval vind ik dat de hele mailing die is gedaan niet op de KSN kan worden afgewenteld,zijn namelijk veel mensen die niet lid zijn en toch de mailing hebben ontvangen.

Besef dat de KSN welliswaar toegeeft dat er gebruik KAN worden gemaakt door adverteerders van hun adressenlijst maar dat wil nog niet zeggen dat dit ook daad werkelijk is gebeurd.
Klaas geeft namelijk al aan dat dit NIET is gebeurd,dus daarom vraag ik mij af waarom in een keer iedereen over de KSN heen valt terwijl het er meer van weg heeft dat de Sportvisakte de bron van de gegevens is.

Verder maak ik me er niet druk om,is geen geheim waar ik hoor en ik pleur mailings die mijn belangstelling niet kunnen trekken gelijk bij het oud papier.
Krijgt de plaatselijke vereniging die het oud papier ophaalt tenminste ook hun kilo's bij elkaar :D
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

25-03-2005 08:36

Opvallend ....

De overtrokken reacties van sommige, blijkt nu steeds meer dat in de richting van de OVB gezocht kan worden, en niet de KSN adres bestanden door gegeven heeft.
Wat mij echter meer zorgenbaard is de overdreven papierstroom die je steeds meer in je brievenbus vind. De bomen die hier voor opgeofferd worden kunnen we beter laten staan. Vergeten wordt dat we als mensen een onderdeel zijn van de natuur, het misbruik die we als mensen hier van maken doet mij meer dan dat stukje zogenaamde privacy wat bedrijven van mij weten.

MVG,

Peter
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

25-03-2005 08:36

Ga me eens uitleggen?

Ik kan nog steeds adresbestanden kopen. Zelfs bij KvK. Er zijn bedrijven, die adressen verkopen op postcode, welstandnivo en weet ik veel.

Zou dat niet mogen?

Maar anders in de hele wet staat alleen wat niet verzameld mag worden ( geloof, ras, politieke voorkeur), daarnaast is een bedrijf verplicht te melden bij de stichting wat het bedrijf verzameld. Verder is besloten, dat verenigingen niet hoeven te melden.

Tja toestemming. Tja als ik lid wordt van HV Huppeldepup verstrek ik zelf ijn gegevens, ik krijfg een rekening en ik betaal, is al miniamaal 2 keer een wilsovereenkomst.

Ik weet het ook niet, maar ga het wel uitzoeken.

Blijft de KSN. De ledenlijst is een onderdeel van de KSN. De lijst is een pijler van de KSN. Info uitwissselen enzo. Als er 1 deze wil overtypen?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

25-03-2005 08:46

Marc,

We hebben onlangs nog geïnformeerd hoe dit wettelijk geregeld is, en van onze voorzitter heb ik de volgende tekst gekregen:

"Verstrekken aan personen of bedrijven buiten de vereniging/ verstrekking aan derden voor direct marketing doeleinden

Als het gaat om activiteiten die voor de verniging gebruikelijk zijn of zijn goedgekeurd door de leden vergadering, hoeft geen expliciete toestemming gevraagd te worden aan de leden."

We hebben dus wel degelijk ons huiswerk gedaan. In hoeverre dit uit de verouderde wet komt en dit in de nieuwe wet is herzien kan ik niet beoordelen en zullen we moeten uitzoeken. Zo beter?

Ook nu vind ik je woordkeuze "verschuilen" weer zeer onplezierig overkomen. Vergeet niet dat het bestuurswerk volledig door vrijwilligers wordt gedaan en ontzettend veel tijd vergt. Vistijd wel te verstaan. Om er dan met de botte bijl op in te hakken voelt niet prettig kan ik je verzekeren. Zelden wordt waardering getoond voor de andere 99% van de zaken die wél goed gaan.

Op dit moment is het KSN bestuur nog altijd onderbezet en moeten sommige dingen helaas blijven liggen. Gelukkig hebben we er vorige week drie goeie mensen bij gekregen maar dit blijkt altijd weer verdomd moeilijk te zijn. De beste stuurlui staan altijd aan wal, maar als puntje bij paaltje komt?

Ik schaam me er totaal niet voor dat er fouten gemaakt worden. We zijn allemaal mensen en ook in mijn werk maak ik fouten. Is niet erg, zo lang je dezelfde fout maar geen twee keer maakt. En andere zaken die op dit moment binnen de KSN spelen hebben wat mij betreft ook een veel hogere prioriteit dan een folder die wel of niet gewenst in de brievenbus valt.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

25-03-2005 09:23

Douwe,

De link die je gebruikt werkt niet. Wel vind ik op de volgende link de onderstaande tekst:

http://www.cbpweb.nl/vv/vv_va_leden_4_l ... eme=purple

Verstrekken aan personen binnen de vereniging
Bij verenigingen gebeurt het vaak dat de ledenlijst aan alle leden wordt verstrekt. Bijvoorbeeld bij een sportvereniging zodat de leden met elkaar kunnen afspreken om te gaan sporten. Dit mag alleen als dit gebruikelijk is binnen de vereniging en hiertoe in de ledenvergadering is besloten.

Uiteraard is er binnen de vereniging een aantal mensen die de gegevens van de leden moeten ontvangen om de vereniging draaiende te houden. Zo moet de penningmeester over een aantal gegevens beschikken om de contributie te innen.

Verstrekken aan personen of bedrijven buiten de vereniging
Verstrekken aan personen of bedrijven buiten de vereniging, zoals een sponsor, mag als de vereniging daarvoor aan zijn leden toestemming heeft gevraagd. De vereniging kan hiertoe ook wettelijke verplicht zijn. Zo kan de belastinginspecteur de vereniging op grond van artikel 47 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen vragen hem alle gegevens die van belang kunnen zijn voor de belastingheffing, te verstrekken.

Als het gaat om activiteiten die voor de vereniging gebruikelijk zijn of zijn goedgekeurd door de ledenvergadering, hoeft geen expliciete toestemming gevraagd te worden aan de leden.

Verstrekking aan derden voor direct marketing doeleinden
Verder kan een vereniging gegevens verstrekken aan bedrijven ten behoeve van direct marketing. De vereniging mag dat alleen als de leden gedurende een redelijke termijn in de gelegenheid zijn gesteld om hiertegen verzet aan te tekenen.

Zodra een lid verzet aantekent, moet de vereniging het gebruik van diens gegevens voor direct marketing altijd direct beëindigen. Het lid hoeft niet te zeggen waarom hij verzet aantekent en de vereniging mag geen vergoeding vragen om een verzoek in behandeling te nemen. De vereniging kan de leden informeren over de voorgenomen verstrekking en de verzetmogelijkheid via het clubblad of de internetsite van de vereniging.

Een voorbeeld van een geoorloofde verstrekking voor direct marketing doeleinden is de Koninklijke Nederlandse Voetbal Bond (KNVB) die gegevens uit het ledenbestand mag doorverkopen voor commerciële doeleinden. De KNVB heeft deze verstrekking namelijk opgenomen in het doel van de ledenadministratie. Het doel van de ledenadministratie is vastgesteld in de algemene ledenvergadering amateurvoetbal. In de ledenvergadering is besloten persoonsgegevens beschikbaar te stellen voor commerciële doeleinden. De KNVB biedt de leden de mogelijkheid om verzet aan te tekenen tegen de verstrekking. De leden worden jaarlijks geattendeerd op deze mogelijkheid via het ledentijdschrift.


Volgens mij is dit exact waar we het hier over hebben. Blijft over het kunnen laten schrappen van je naam. Zal een actiepuntje worden, zoals Pascal aangaf kan het misschien in de nieuwe site ingebouwd worden.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

25-03-2005 09:55

Mark,

Onplezierig? Tsja dat is denk ik maar net zoals je het leest. Ik bedoel het niet als een persoonlijke aanval, maar meer als constatering naar jullie als bestuur. Wie dan jullie als bestuur is doet dan niet zo heel veel ter zake denk ik. JIj reageerde op dit topic vanuit je rol, dan moet je denk ik ook accepteren dat er mensen zijn die je in die rol aanvallen / vragen stellen. Nogmaals is geen persoonlijke aanval maar meer op het functioneren van het bestuur.

Dat het bestuur door vrijwilligers gedaan wordt appricieer ik ten zeerste en maakt de verwarring ook wel begrijpelijk. Dat jullie wellicht meer werk hebben en dat het afgaat van jouw vistijd snap ik ook, echter dat ontslaat jullie nog steeds niet van het voldoen aan de wet lijkt mij. Bedenk daarbij dat jij vrijwillig in dat bestuur bent gaan zitten en dat het beslag op je prive leven daardoor absoluut niet telt. Dat is ook exact een van de redenen waarom ik niet (meer) in allerlei besturen wil zitten. Het gaat verder dan je lief is.

Laat ik dan ook duidelijk zijn in het feit dat het mij niet, althans nu niet, gaat om het incident maar om de algemeenheid. Het zou mij worst of ik wel of geen reclame krijg van Raven (DIE TROUWENS NET BEZORGD WORDT) het zou mij ook worst of iemand mijn gegevens gebruikt.

Dat jullie nog varen met een oude wet, snap ik en maakt mij ook helemaal niets uit, alleen als jullie als bestuur gaan schermen met zaken die in een ALV besloten is en daardoor ook maar als wetgevend gezien wordt gaat mij te ver. Een ALV besluit kan nooit en te nimmer boven een wet staan vastgelegd in het burgerlijk wetboek.

Dus nogmaals geen persoonlijke aanvallen, meer constateringen op de procedures en het gestelde.

Keep up the good work en vergeet idd niet af en toe ook eens te vissen :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Greets M (die trouwens vannacht weer een nachtje gaat pakken)
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

25-03-2005 10:16

jan van kranenburg schreef:Ook ik was "slachtoffer".
Sta alleen bij de KSN geregistreerd. Verder heb ik uiteraard de Sportvis-akte.

Vreemde zaak.

Misschien een hacker bij Klaas?


Niet bij een HSV Jan? :wink:

Ik heb hem nog niet ontvangen hoor :lol: Misschien dat m´n laatste verhuizing daarbij geholpen heeft? (p.s. als iemand hem wil sturen stop er dan 10 euor bij. Dan betaal ik de 5 euro verzend kosten wel 8) )

Prettige paasdagen

Mvgr. Rene Berger
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

25-03-2005 10:18

Marc,

Zie mijn laatste post betreffende de Commissie Bescherming Persoonsgegevens. Dit is een officiële overheidssite (in tegenstelling tot Douwe's link) waarin staat aangegeven dat goedkeuring van een ALV voldoende is.

Het gaat mij niet om de kritiek, alleen de manier waarop. Je laatste posting maakt het een stuk duidelijker.

Groeten,

Mark