Nederlandse 30 ponder

Plaats reactie
goossens gino
Berichten: 1
Lid geworden op: 16-12-2005 00:49
Locatie: belgie

16-12-2005 00:58

peter postema schreef:Beste Bart,
duidelijk, uit je reactie merk ik toch dat randgebeuren misschien een verkeerde woordkeuze was? Het is namelijk een essentieel onderdeel van je visserij zoals Wil mooi aangaf. Dat je hiernaast ook nog graag dikke vissen wilt vangen en dat dit voor de 1 belangrijkers is dan voor de ander daar is niets mis mee. Heb je mij gelukkig ook niet horen zeggen pas wel op :wink:

Qua stekken bezet houden, ik ben in de gelukkig omstandigheid dat dit hier weinig voorkomt en mocht het voorkomen dan zijn dit voor over het algemeen de wateren die ik zal mijden :wink: Vaak zijn dit wel de wateren waarvan men weet dat er een keer een dertig plusser is gevangen. Ik vraag mij wel wat af, als ik je goed heb begrepen stel jij jezelf een target voor ogen en deze wil je vangen. Zou je dan een compleet seizoen op dit water blijven zitten ? Hier zou ik als persoon namelijk geheel gestoord van worden daar voor mij de diversiteit verdwijnt uit mijn visserij.

groet,
Peter



hallo
ik en men vrouwtje we zijn hier nieuw dus van harte aangenaam he
we zijn aan het zoeken naar waters waar mooie vissen zitten wie kan helpen ??????
alvast hartelijk bedankt
ben een visser en zoek graag andere waters waar karper op zit wie kan me helpen ????
jacco noordermeer

16-12-2005 14:50

ik denk dat dat antwoord niet gegeven word gino

hier in nederland denken we net ff anders dan bij jullie :wink:
marc heerema1
Berichten: 516
Lid geworden op: 29-09-2005 12:22
Locatie: almere

17-12-2005 11:27

Probeer het eens op vinkeveen!!
Zoekt en gij zult vinden....
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

17-12-2005 17:17

Ja, zo zijn er nog wel meer wateren.
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

18-12-2005 22:21

hoe is het nu overigens met het ijs en het schaatsen, Frank?
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
Patrick van Leur
Berichten: 581
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: maarssen

19-12-2005 08:53

Ik vis ongeveer vanaf 1996 op karper. me eerste 30+ was in 2002 en me laatste in 2005 :D hoeveel zullen het er zijn?
Het gaat me toch niet om het gewicht. Gaat me om het plezier hebben :D

groetuh
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

19-12-2005 17:02

Men 1ste vis van het afgelopen seizoen was een 30 ponder, deze heb ik in maart gevangen. Dit was ook de zwaarste vis van afgelopen jaar.
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
Gert jan Prevo
Berichten: 223
Lid geworden op: 14-10-2005 11:27
Locatie: Rotterdam

19-12-2005 17:58

Mijn zwaarste vis tot nu toe is 24 pond, volgend jaar ga ik meer tijd in het karpervissen steken en ook gericht op 1 of 2 wateren vissen, misschien dat dit dan wordt verbetert. Maar het maakt me niet zoveel uit wat ik vang als ik maar vang!
marc heerema1
Berichten: 516
Lid geworden op: 29-09-2005 12:22
Locatie: almere

19-12-2005 18:40

Ik heb er nog geen 1 gevangen, 26 pond is de zwaarste en ben er trots op.
Moet zeggen dat ik er graag eens 1 zou vangen maar dat valt niet mee in en rond almere.
Ze zwemmen er wel maar heel weinig.......
frans roode

19-12-2005 19:19

dit jaar tot nu toe ,want het jaar is nog niet om.
8 stuks
vorig jaar 3
en mijn pr staat al 15 jaar op 43 pond
en allemaal in nederland


mvg FRANS
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

21-12-2005 17:08

Mijn tweede vis boven de 20 pond was gelijk een dertiger. Daarna heb ik 3 jaar lang geen dertiger meer gevangen. Vorig jaar had ik er 3, dit jaar 1. Het ligt dus echt aan het water waar je vist. Als je op de 'goede' wateren vist kun je elk jaar wel een dertiger vangen, maar of dit altijd de leukste wateren zijn??? De kans is redelijk groot dat ik volgend jaar geen dertiger vang omdat ik dan meer voor de rust en de natuurbeleving wil gaan en niet voor de biggen op een druk water die elk jaar minstens 3 keer worden gevangen. :wink:
Run to the water.....
Gebruikersavatar
Rolf Bril
Berichten: 468
Lid geworden op: 07-11-2005 17:43
Locatie: hardenberg

21-12-2005 17:35

ik heb nog nooit een 30er gevangen 24 en 26 pond zijn mijn grootste vissen maar ik ben trots op een spiegel van 18 dit is 1 van de weinige spiegelkarpers in lutten dus ik ben hier trotser mee dan met een 30er ze zwemmen wel in lutten maar het is niet mijn eerste doel ze te vangen ik ben blij met alle karpers want een kleine karper is ook een karper :D
Sjimmie Hempenius
Berichten: 18
Lid geworden op: 03-08-2003 02:00
Locatie: Drylst

30-12-2005 11:56

Karperhemel

Nadat Nelis was overleden, moest hij zich melden bij de hemelpoort.
Bij de deur stond Petrus op hem te wachten.
Kom ik in de hemel, vroeg Nelis aan Petrus.
Jazeker, zei Petrus, je hebt een goed leven gehad, tegenslagen als een man gedragen, en meevallers met anderen gedeeld.
Omdat je een goed mens bent geweest in het aardse leven, mag je wens doen.
Het maakt niet uit wat voor wens, vroeg Nelis.
Alles mag was het antwoord van Petrus.
Nou, daar hoefde Nelis niet zolang over na te denken:
Kijk, zei Nelis, ik heb een groot deel van mijn leven besteed aan het vissen en vangen van karpers.
Al de tijd die ik daaraan heb besteed, heb ik geprobeerd een karper te vangen die dertig pond woog.
In al die jaren is me dat nooit gelukt.
Mijn wens is dus het vangen van een karper van dertig pond, daar zou ik wel heel gelukkig mee zijn.
Petrus nam Nelis bij de hand en leidde hem naar het hemelse viswater, Nelis keek zijn ogen uit. Nooit had hij een mooier, schoner, weidser visrijker water gezien.
Karpers sprongen en draaiden, zwommen smakkend aan de oppervlakte, wellingen achterlatend zo groot als hij nog nooit had gezien.
Maar ik heb geen hengel en geen net, aas heb ik ook al niet dacht Nelis.
Petrus nam Nelis mee naar een stek net zo maagdelijk als een ongeboren kind.
Dit is de stek waar je mag vissen, zei Petrus, dit is tot in de eeuwigheid jouw stek.
Petrus klapte in zijn handen, en daar lag een hengel helemaal compleet opgetuigd, een bak met aas, een landingsnet, en weeg spullen.
Op welke afstand moet ik vissen, vroeg Nelis aan Petrus.
Het maakt niets uit waar je vist of waarmee je vist, jouw wens komt hier altijd uit.
Petrus ging weg, nadat hij Nelis veel plezier had toegewenst.
Nelis pakte de hengel en met een perfecte worp kwam het aas onder een aantal takken van een overhangende wilg terecht.
Op het moment dat hij wilde plaatsnemen achter de hengel, piepte zijn beetverklikker, en liep de lijn strak voor hengel.
Met een zwiep ging de hengel achterwaarts.
Een diep doorbuigende hengel en een ratelende slip was het gevolg.
Na een dril van tien minuten, lande Nelis een karper die na weging exact dertig pond woog.
Nelis stond te trillen op zijn benen, tranen van geluk rolden over zijn wangen.
Wat een stek, dacht hij, nog geen 2 minuten gevist en al en dertig ponder op de kant.
Na wat overpeinzingen, werd er opnieuw ingeworpen, nu tegen het mooiste wierbed wat Nelis ooit had gezien.
Nelis kreeg niet eens de kans om de hengel neer te leggen op de steunen, daar liep de lijn al strak en weer was er de zwiep van Nelis.
Weer een kromme hengel en een tegensputterende slip, na tien minuten de tweede dertig ponder op de kant.
Dit was echt de hemel dacht Nelis, ongelooflijk, in mijn hele leven geen enkele dertig ponder gevangen, en nu al twee op de kant. De vis werd teruggezet en de haak opnieuw beaasd, de worp was deze keer richting een aantal losstaande rietstengels, het aas kwam weer precies daar waar het moest zijn, met als gevolg een onmiddellijk strak lopende lijn en de daarop volgende zwiep van Nelis. Weer een dertig ponder was zijn deel.
De dag schreide voort en Nelis ving de ene na de ander karper, allemaal dertig pond.
Na een week te hebben gevist en honderden dertig ponders te hebben gevangen, wilde Nelis wel eens wat anders op de kant. Hij zag mooie spiegeltjes van zo’n tien pond en wilde ook deze wel eens aan zijn hengel.
De worp was perfect, de lijn liep onmiddellijk strak, de hengel boog en de slip deed zijn werk.
Weer was een dertig ponder zij deel. Teleurgesteld zag Nelis naar de nog steeds rondzwemmende spiegelkarpertjes. Nog een poging, weer een strak lopende lijn, gierende slip, alweer een dertig ponder.
Nelis baalde, dat moest toch anders kunnen.
Er klonk wat geritsel in struikgewas achter hem, en toen hij zich omdraaide, stond Petrus daar.
En, vroeg Petrus, hoe zijn de vangsten, is het een beetje naar je zin?
Het is geweldig, zei Nelis, maar waarom vang ik toch steeds een dertig ponder en niet die ander karpers die ik zie zwemmen.
Tja, antwoordde Petrus, dat was niet je wens, je wens was om een dertig ponder te vangen.
Maar, zei Nelis, ik wil ook wel eens een andere karper vangen.
Dat heb je niet gewenst was het antwoord van Petrus, jouw wens was een dertig ponder te vangen, en omdat je een goed mens bent geweest, komt die wens uit.
Mag ik nog een wens doen, vroeg Nelis.
Nee, dat kan niet, slechts één wens mocht je doen.
Hoe vaak vang ik dan karpers van dertig pond, vroeg Nelis.
Iedere karper die je vangt zal dertig pond zijn, dat is je beloning voor het goede leven.
Hoe lang blijf ik in de hemel, vroeg Nelis.
Nou Nelis, zei Petrus, de hemel is voor eeuwig.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-12-2005 14:54

He Sjimmie je zit je zeker te vervelen met je vrije dagen.
Ik had ook een wens ik al er nu nog eens goed over nadenken 8) 8)

De beste wensen voor 2006 en oant sjen.

Douwe en Sjoukje
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

30-12-2005 15:09

Offtopic >Leuke mop die van petrus :D

En Douwe denk nog maar eens goed na over die wens :wink: <Offtopic

Ontopic > Mijn eerste 30er ving ik zo'n 9 jaar terug toen ik net 1 maand was begonnen te vissen op karper daarna nooit meer een NL 30+ gevangen.
Het is zeer vervelend als je gelijk in het begin een zware vangt, je kan jezelf bijna niet verbeteren.
Overigens dit jaar nog wel een 29 ponds Biesbosch Schub gevangen ( lekkkuuurrrr )

P.S. Afgelopen jaar in Frankrijk wel een paar 30 + gevangen.
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
bart pieck
Berichten: 302
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: kampen
Contacteer:

12-01-2006 12:52

duurde 2.5 jaar ving er vorrig jaar 3 Nederlandse 30gers 32 spiegel

34 ponds spiegel en een schub van 18,5 kg 37 pond dus :D
Mike van Zwam
Berichten: 286
Lid geworden op: 14-09-2005 22:58

12-01-2006 16:07

Het heeft ongeveer 2 jaar geduurt voordat de eerste er was.
Als de eerste over de dam is volgen er meer.
Nu lukt het me de laatste 6 jaar er ieder jaar 1 te pakken.
Onderschrift:
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet.
Er is een limiet van 255 tekens.
Gebruikersavatar
Rick van Meegen
Berichten: 225
Lid geworden op: 15-10-2004 21:49
Locatie: Valkenswaard, Velp

12-01-2006 16:18

ik heb dit jaar mijn eerste gevangen op 32 pond, heeft ongeveer 2 jaar geduurd tot ik de eerste ving, maar ik was er wel blij mee :lol:
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

12-01-2006 17:29

Ik vis nu zo'n vijf jaar op karper alleen daarvan de laatste 2 jaar een stuk intensiever (haal het vast niet bij sommigen op het board :D) en sinds die twee jaar ook op water waar ook echt dertigers voorkomen. Dat heeft me dit jaar m'n eerste dertiger (ja in nederland) opgelevert en dan ook net, hij/zij was precies 30 pond.

Ik had toen ik de vis had gevangen nog absoluut geen dertiger verwacht want ik zat toen echt te hopen op een mid/hoge twintiger. Een dertiger had ik nog niet durfen dromen. Zeker als ik kijk naar het aantal visuren denk ik dat deze dertiger snel gekomen is, maar die specifieke sessie waarin hij/zij gevangen is ook een sessie geweest die ik samen met mijn vismaat nog nooit zo goed had voorbereid als voorheen.

Mvg, Koen
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

12-01-2006 17:49

14 jaar geduurd.

10 jaar voor de eerste 20-er.

MVG

Klaas
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

12-01-2006 19:21

Na 3 jaar karpervissen de eerste 20 ponder in 1992 op het Voornse Kanaal (29 pond 3 ons) en m'n eerste 30 ponder ving ik na 6 jaar in Frankrijk 1995 op Orient (39 pond) en m'n eerste 40 ponder in Frankrijk na 10 jaar vissen in 1999 op Les Halbrans (43 pond 3 ons) en de eerste 40 ponder in Nederland in 2005 na 16 jaar vissen op het Hollandsch Diep (43 pond). Dat was het.

groet Lex
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

12-01-2006 19:46

Dat was het! ?
Vind het een hele lijst Lex !

Helaas heb ik nog geen NL dertiger gevangen, gaat komend seizoen wél gebeuren ?

Heb wel vorig jaar drie keer PB verbroken ( na jaren op 23,5 blijven steken ) ;
26 Pnd Schub Holland
25 Pnd Schub Holland
30 Pnd Schub Frankrijk
CarpeR Diem
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

12-01-2006 20:39

Ja helaas nog geen 50 ponder gevangen, maar dat komt hopelijk snel.. tenminste dat is mijn target sinds verleden jaar ;)

.. al ben ik niet zo targetterig..
Gebruikersavatar
Edwin van Eck
Berichten: 18
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: waar niet

13-01-2006 00:25

Wat zegt "gewicht" als een vis er zo uit ziet (zie: profiel)
Maar gelukkig voor mij woog ze genoeg.
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

13-01-2006 12:13

Mourad,

Ik ben in 1975 begonnen met karpervissen op vijvers met spinhengeltjes, in 1989 door toedoen van Arjen Kempen met serieuze materialen maar nog steeds met de pen en de broodkorst op kanalen en beekjes en in 2000 bijna volledig overgegaan op de statische visserij.

Mijn eerste twintiger ving ik met de broodkorst, ergens begin jaren 80 in een Rotterdamse parkvijver.

Mijn eerste dertiger ving ik pas op 4 mei 2003.

Veertigers zet ik nog maar even uit mijn hoofd...

Met vriendelijke groet,

Frank
Plaats reactie