Niet tevreden over de kwaliteit van digitale afdrukken?

Plaats reactie
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

04-03-2005 13:00

Beste mensen,

Ik heb laatst alle foto's van mijn seizoen 2004 aflaten drukken bij Photosprint. De foto's op de pc waren perfect en haarscherp. Toen ik de afdrukken echter zag, schrok ik een beetje. Sommige foto's (in donker of mindere lichtomstandigheden) waren flets en je zag wat pixels. Kortom, ze zagen er absoluut niet hetzelfde uit als op de pc.
Ik hoorde goede geluiden over Kruidvat en heb daar de 2 foto's laten ontwikkelen die ik het slechtst vond bij Photosprint. Die foto's van Kruidvat waren een stuk beter, maar nog niet top. Nu is het zo dat ik in het verleden al eens foto's van mijn vader bij de Dixons, gemaakt met mijn camera had aflaten drukken en die waren perfect en mijns inziens beter dan ik gewend was van analoge camera's. Ik heb het tenslotte dus ook nog bij de Dixons geprobeerd en heb het nu helemaal gevonden! De foto's hebben daar hele mooie, zuivere kleuren en belangrijker; ze zien er precies zo uit als op de pc. Geen pixels meer en dergelijke.

Ga dus eens bij Dixons langs, als je niet tevreden bent over de kwaliteit van je huidige afdrukken en begin niet gelijk te twijfelen aan je camera! Er zit dus wel degelijk verschil in kwaliteit tussen afdrukservices.

Voor de mensen die het verschil willen zien, kan ik wel wat foto's mailen.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

04-03-2005 13:08

Dit ligt meestal aan:

-De instellingen van je camera.
-De instellingen van je beeldscherm. Hier is calibratieapparatuur voor te krijgen
-De instellingen van de printer van de fotozaak. Deze worden meestal gecalibreerd op de eerste foto van je serie. Beroeps of betere amateurs fotograferen vaak een kleurkaart voor calibratie.
-De combinatie van deze zaken.

Kortom, bij een digitale camera moet je in principe het werk doen dat normaal de ontwikkelcentrale voor je doet bij analoge fotografie.

Het is dus allemaal niet zo gemakkelijk met een digitaaltje.
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

04-03-2005 13:29

Ha Bas,

Ja inderdaad, je hebt me al het een en ander uitgelegd. Ik ga ook nog eens kijken naar de witbalans, maar eigenlijk ben ik nu helemaal tevreden over de digitale foto's en de afdrukken ervan. :P
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
michel kemp
Berichten: 622
Lid geworden op: 27-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

04-03-2005 13:51

Bas,

Ik heb laatst ook een aantal digitale afdrukken laten maken, en ben hiervoor naar Talens geweest ( fotovakcentrale ) ik was hier zeer over de kwaliteit te spreken.... Het voordeel van zo'n fotocentrale is dat ze je foto,s eerts nog wat bijschaven voordat ze ze afdrukken, dat integenstelling van z'n foto automaat.... Dus ook Talens is echt aanteraden......

Mvg Michel
Tight Lines......
Canada where carping is catching!!!!!!!
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

04-03-2005 13:58

Waarom niet zelf afdrukken ? Dan druk je ze af hoe je wilt , kunt nog wat bijwerken indien nodig , fotopapier van Aldi voor 5.9 euro / 50 vellen , een HP 1220C ( tot A3 formaat ) printer en laat maar draaien , heb al eens foto's laten afdrukken bij kruidvat en onlangs zelf beginnen afdrukken , je zou het verschil eens moeten zien ! stukken mooiere kleuren en scherpte bij m'n zelfafgedrukte exemplaren !!!
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

04-03-2005 14:49

Quelle heeft een heel makkelijk programmatje op cd-rom (die je denk wel gratis kunt krijgen bij de meeste drogisterijen etc)....

Je selecteerd de foto's, ze worden via dat programma doorgemailt, je selecteerd waar je je foto's wilt ophalen en klaar, binnen 3 dagen kunnen ze worden opgehaald. Zo laten wij altijd onze vakantiefoto's afdrukken. Ik ben in iedr geval t spreken over de kwaliteit :)
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

04-03-2005 15:00

Ol baal eigenlijk een beetje,ik wilde dat gister ook doen,alleen vroeg ik aan die man wat de kwaliteit zou worden van mijn foto's in poster formaat...Nou dat werd dus helemaal niets,met me toestelletje van 1.0 mega pixels,balen dus!Ff een toestel halen met meer mega pixels,tsjing tsjing!

Hoeveel pixels heb jij bas?

Greetz Danny
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

04-03-2005 15:18

Beste Danny,

Ik heb een camera met 3.1 MP. Groter dan 40 bij 25 zou ik ze met 3.1 MP ook niet af laten drukken, anders worden de pixels wel erg zichtbaar.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

04-03-2005 15:19

Ik heb nog even opgezocht, je kunt foto's gewoon direct via internet bestellen:

http://www.internet-print-service.nl/download.html

Kijk maar wat je er van vind, nogmaals, ik ben er zeer tevreden over :)
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

04-03-2005 17:01

Nou Bas ( H )
dan hebben ze bij Dixons hun zaakjes nu beter voor elkaar als een paar jaar geleden ! Ik heb ooit in het gulden tijdperk een digitale camera gekocht. Ik had m'n eerste foto's bij de Dixon laten afdrukken, wat een ramp ! De kleuren waren echt anders, zelf het formaat klopte niet !

Het voordeel van een digitale camera is dat je ze ook naar een ander kan mailen, heb ik dus ook gedaan en dat was naar de Hema. ZELFDE foto kwam dus via de Hema wel scherp, juiste kleur en in het juiste formaat aan.

Je raad het al, ik bestel alleen nog maar via Hema !
Robert Eefting
Berichten: 7
Lid geworden op: 07-09-2003 02:00

06-03-2005 23:17

heb toen ook een serie vakantie foto's laten afdrukken bij Dixons, gewoon scherpe foto's hoor, niks mis mee. Het wordt bij Kodak afgedrukt en dat is toch ook kwaliteit mag ik aannemen.

Heb een sony 3.1 pixel
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

06-03-2005 23:49

Ik heb een leuk toestelletje op het oog ,een olympus met 3.2 mega pixels.

Weet iemand of dat als ik daar een mooie poster mee wil laten af drukken,van +- 40 bij 75,of dat er een beetje goed uitziet?Van een afstandje dan natuurlijk...


Greetz Danny
Henk Jansen
Berichten: 183
Lid geworden op: 12-02-2002 01:00

07-03-2005 11:39

Danny, als je vergrotingen wilt maken kan je beter een analoge camera kopen , digitale zijn hier nu JUIST niet goed in.

Iedere analoge spiegelreflex van voor mijn part 20 of 30 jaar oud is hier geschikter voor ......deze afdrukken hebben namelijk zo ongeveer een 25 miljoen pixels (korrel).

Groet Henk
Jan Zwarthoed
Berichten: 355
Lid geworden op: 15-09-2003 02:00
Locatie: Volendam

07-03-2005 13:14

Ik zou met een 3 mega pixel camera niet groter vergroten dan A4 formaat.
leon vantoorenburg
Berichten: 65
Lid geworden op: 15-12-2003 01:00

07-03-2005 21:30

Ik laat mijn foto's een DA drogisterij doen bevalt prima
Groeten Leon
Henk Teunissen
Berichten: 1180
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

07-03-2005 21:38

Ik ga altijd naar Prifo ,wel wat duurder(45cent) maar prima kwaliteit(beter dan HEMA en kruidvat)en ook mat afdrukken van digitaal.
Groeten Henk
Rob Kuijpers
Berichten: 177
Lid geworden op: 06-02-2005 22:39
Locatie: Lieshout

07-03-2005 23:50

Fotomakers,

ik zal jullie even allemaal uit een droom helpen, als EX foto koerier.

wat ik vaak hoor en hoorde aan de waterkant enkele anekdotes:

- ik breng mijn fotos naar de fotograaf, want daar zijn ze beter.
- ik breng mijn fotos naar de fotograaf want bij de hema raken ze wel eens rolletjes kwijt.
- ik vind dat het bij de fotograaf te lang duurd
etc etc etc


ALLEMAAL FABELTJES:

mensen die hun fotos bij hema laten ontwikkelen zijn niet "een stel goedkope" of centenneukers. nee die denken aan hun portomonee want iemant die 100 meter verder bij de fotograaf hun fotos inlevert betaald meer dan het dubbele voor precies dezelfde fotos, dezelfde rol fotopapier en dezelfde kwaliteit.

en idd dit is niet goed want doordat de hema op jaarbasis zo gruwelijk veel fotos af laat drukken hebben ze gewoon niet zo'n grote winstmarge nodig, ze krijgen de fotos goedkoper bij fuji omdat ze er veel af laten drukken op jaarbasis en ten derde gelijk het belangrijkste de hema hoeft er niet van te bestaan, het is bijzaak.

hier komt ie: (fotograven zullen hier niet blij mee zijn dat ik dit schrijf)

er zijn 3 ontwikkelcentrales waar fotos uit nederland heen gaan:

-in Nederland: fuji collors in steenbergen (NB) de fotos van 9 van de 10 fotograven, de fotos van de hema, alle DA drogisterijen, sommige etos fillialen, fotos van de pollitie a jawel juist die uit die gehate 3 pootjes en ook de fotos van take-it.
- dan hebben we Kodak: die zitten in Oostende(be) alle fotos van alle Blokkers, alle dixons fillialen, somige fotograven, trekpleister, de konmar, en Jumbo fillialen.
- dan hebben we als laatste CEWE collors in duitsland deze is verantwoordelijk voor de afdruk van de fotos van het Kruidvat, de Appie Happie en de meeste Etos Fillialen.

er zijn natuurlijk enkele fotograven die een eigen lab hebben, en er zijn in nederland een enkele kleinschalige fotocentrales, maar hoofdzakelijk gaat in nederland 50% naar fuji, 20 naar kodak in belgie (vanwege de hogere prijzen) en 30% naar CEWE collors in duitsland.

de kwaliteit van de fotos ligt overal gelijk van de grote centrales, ik kan me niet voorstellen dat fuji, kodak of cewe slechte fotos levert door hun fout want dan hadden ze geen lang bestaan. de reden dat alle fotos naar die grote centrales gaan is simpel: het is gewoonweg veel te duur om ff snel een lab te beginnen en fotos te ontwikkelen die apperatuur is niet terug te verdiennen.

voor enkele tegenpraters op het board, als je denkt dat jou fotos wel bij een fotograaf in de achterkamer worden afgedrukt OKE dat kan en dat is ook ieders goed recht ik geef alleen even een stukje verduidelijking over hoe het werkelijk zit bij de fotos.

ik kan namelijk geen fototas of fotokluis meer zien, 6 nachten in de week 70 adressen op een avond..... 400 km op de klok en het enige wat je op straat tegenkomt is of pollitie of zwervers, of criminelen of enkele andere werkende medemensen. geloof me dit is geen pretje ik raad het bij deze ook niemant aan maar dat terzeide.


Bas Ik hoop dus dat je hier wat mee kan, ik denk dus dat het zoals eerder al aangegeven aan je toestel ligt want het lijkt mij stug dat het door de ontwikkelcentrale komt.
leon vantoorenburg
Berichten: 65
Lid geworden op: 15-12-2003 01:00

08-03-2005 13:53

http://www.fotoquelle.nl/ werkt prima voor mij
groeten leon
Gebruikersavatar
Remon de Zeeuw
Berichten: 76
Lid geworden op: 26-01-2005 21:33
Locatie: brandwijk

08-03-2005 16:13

LANG LEVE DE DIA

Zie Sjakie & de Polderboys en de Happy Hookers
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

08-03-2005 18:57

Rob,

Bedankt voor je uitvoerige informatie. Toch blijft het dan frappant dat de foto's die ik bij een professionele fotozaak (die ze dus ook niet zelf ontwikkeld) en bij kruidvat heb laten ontwikkelen minder waren qua kwaliteit en bij Photosprint was de kwaliteit overduidelijk slechter. Dit kan echter ook liggen aan de persoonlijke instellingen van de ontwikkelservice (helderheid enz.)
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

08-03-2005 19:00

Remon,

Ik wil eerst nadrukkelijk zeggen dat ik erg van jullie presentatie genoten heb en dat hij erg verzorgd eruit zag!

Mijn persoonlijke mening is echter (nu ik zelf ook presentaties maak) dat digitale foto's er mooier en scherper uitzien, op zulke presentaties. Maarja, das ieder voor zich, hè? :wink:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Rob Kuijpers
Berichten: 177
Lid geworden op: 06-02-2005 22:39
Locatie: Lieshout

09-03-2005 09:46

Leon en andere ff ter aanvulling van het bovenstaante verhaal fotoquelle is een onderdeel van Fuji Steenbergen dus ook geen appart lab maar nogsteeds precies dezelfde fotos als de hema etc

Rob
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

09-03-2005 16:35

Koop gewoon n cam met zoveel mogelijk pix.

Zijn niet meer zo duur als n paar jaar terug :P
Plaats reactie