Oppervlakte record?

Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

09-02-2005 15:39

Laatst stond in een karpermagazine ee bericht van Piet Vogel over de oppervlakte visserij met de kattebrokken. Enkele prachtige foto's erbij van grote vissen aan de oppervlakte.

Nu kan het aan mij liggen, maar bij mij komen bijna altijd de kleinste vissen naar de oppervlakte, zelden de grotere exemplaren.
Hierdoor staat mijn 'oppervlakterecord'tot nu toe ook nog maar op 21,3 pond. :oops:

Nu was mijn vraag: ligt dit aan mij, of is dit bij jullie ook het geval.
En even voor de duidelijkheid, op de wateren die ik op deze manier heb bevist zitten wel degelijk grotere exemplaren. 8)

En wat is jullie record op de oppervlakte? Hier ben ik ook wel erg benieuwd naar.

Groeten DV
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

09-02-2005 15:56

Zie binnekort in 'maak kennis met'. Ik verspeelde ze altijd. Heb wel een schub gevangen van 26 pond en 96 cm lang met een drijvende broodkorst. Dat was rond 1986 en toen heel wat dus. Op de wateren waar ik nu vis azen ze nooit aan de oppervlakte tot mijn verbazing en frustratie. Ze doen dat gewoon niet, ook niet na het voeren van vele zakken honden en kattenbrokken.

Met drijvende groet,

Bas
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

09-02-2005 16:03

Denny,

Dan doe je iets niet "goed".... :)

groetjes Benny
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

09-02-2005 16:20

Ik ving mn eerste dertiger op de vlok... :wink:
Ik kan je garanderen dat je ook de grote vissen op de vlok kunt vangen (met het nodige portie geduld :D )

MVG Patrick
Gebruikersavatar
erwin van grol
Berichten: 53
Lid geworden op: 25-08-2004 19:16
Locatie: renswoude

09-02-2005 16:59

heb er verleden jaar 3 gevangen aan een stukje brood,
en wel binnen 2 uur ,.
waarvan 1 van 30 pond
1 van 28 pond.
en 1 van 25 pond.
allemaal schubs.

daarna was het ook gelijk over met de vangsten.
heb ze trouwens gevangen rond een uur of 2.
en het was die dag wel heel erg warm.


mzzl
je kan beter vissen,dan werken.
Gebruikersavatar
Bas Stevens
Berichten: 452
Lid geworden op: 20-04-2004 09:20

09-02-2005 17:02

hey Danny,

Grotere karpers azen uiteraard ook wel eens aan de oppervlakte. Juist met korstvissen vang ik gemiddeld genomen grotere/zwaardere vissen dan met het statisch vissen. Je kan regelmatig selecteren welke vis je op de kant wilt krijgen.

Wat mij wel opvalt bij het korstvissen op een bepaalde water waar ik vis is het volgende: er zitten hoofdzakelijk schubkarpers, variërend van klein tot begin 30 pond. Daarnaast zitten er maar enkele spiegelkarpers, deze zijn in vergelijking met de schubs groot (25 tot begin 30 pond). Tijdens het statisch vissen heb ik nooit een spiegel gevangen (zo weinig zitten er), maar met de korst vang je wel vaak een van die enkele spiegels. De spiegels zijn zeer goed te vangen op korst, als je een spiegel ziet zwemmen weet je voor 90 % zeker dat je hm dan ook vangt!! Bij de schubkarpers is dit absoluut niet zo, die zijn vaak veel lastiger over te halen om een korst te nemen........iemand hier ervaring mee??

groeten
Bas
Joost Koelen
Berichten: 11
Lid geworden op: 20-01-2005 22:57
Locatie: Delden

09-02-2005 17:20

Drijvend vissen is inderdaad een van de betere manieren om grote vis te vangen. Zoek juist eens naar een rustigere stek liefst tussen de obstakels en buiten de drukt van de kleinere vissen. Vaak vind je de grotere vissen hier rustig in de oppervlak hangend. Je kunt zo juist selectief vissen en de grotere er tussen uit vangen. Als je met drijvende honden- of kattenbrokken vist let dan eens op de vissen die net buiten of aan de rand van de voerstek voorzichtig een paar brokjes pakken. Dit zijn vaak de grotere vissen. Is trouwens op de bodem ook een goede manier net buiten je voerstek vissen. Vang je vaak iets minder maar wel groter.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

09-02-2005 18:03

Kan ook bovenop de voerplek hoor!

D'r komt bij mij regelmatig een vette knaap uit op een drijvend aasje.

Iets dat helpt, is doorvoeren nadat de eerste vissen aan het azen zijn. Zijn deze klaar, komen vaak de mooie exemplaren
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

09-02-2005 18:47

Bedankt allemaal voor deze snelle reacties.

Maar hoe doen jullie het ales je met een floater controller verder uit de kant zitten te vissen met brokken. Je ziet zo wel de vissen happen, maar je ziet niet of het de grotere exemplaren zijn.
Hoe spelen jullie in op deze situatie?
Ik hoorde al iets van buiten de voerplek vissen, dit zijn meestal de grotere exemplaren.

En wat zijn jullie records? :roll:

DV
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

09-02-2005 18:50

Hierdoor staat mijn 'oppervlakterecord'tot nu toe ook nog maar op 21,3 pond.


Schaam je je hier voor??????????
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-02-2005 18:54

Patrick Kip schreef:Ik ving mn eerste dertiger op de vlok... :wink:
Ik kan je garanderen dat je ook de grote vissen op de vlok kunt vangen (met het nodige portie geduld :D )

MVG Patrick

Drijvende korst of zinkende vlok is wel een groot verschil patrick :D
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

09-02-2005 18:56

Haha klopt jah... :D

Duzz nu ff voor de toelichting: Drijvend :D

MVG Patrick
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-02-2005 19:00

Denny Verdoold schreef:Bedankt allemaal voor deze snelle reacties.

Maar hoe doen jullie het ales je met een floater controller verder uit de kant zitten te vissen met brokken. Je ziet zo wel de vissen happen, maar je ziet niet of het de grotere exemplaren zijn.
Hoe spelen jullie in op deze situatie?
Ik hoorde al iets van buiten de voerplek vissen, dit zijn meestal de grotere exemplaren.

En wat zijn jullie records? :roll:

DV

Hoi Denny
Met een floater controller valt er inderdaad weinig uit te kiezen, De tip van Mitz kan ik je ook aanbevelen.....heb geduld en laat de vissen eerst vertrouwen krijgen in oppervlakte aas door ze niet direct te bevissen.
Na enige tijd kun je evt meer verspreid voeren..dus ook meer richting je eigen kant..en wellicht kun je ze dan wel uitzoeken?.
Overigens Deel ik dezelfde ervaring als Bas..op sommigen wateren zowel in Nederland als in Frankrijk wil het soms gewoon maar niet lukken met oppervlakte aas. :(
succ6
Hans
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

09-02-2005 19:21

36 pond op een kattenbrokje.
34 pond aan de vlok.

Ze zijn dus wel groot te vangen.

Richard
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

09-02-2005 19:39

Als ik mij niet vergis heb ik ooit eens een artikeltje gelezen waarin een vrij jong kereltje een vis van meer dan 40 ponds had gevangen op een broodkorst, dus je kan ze best ook groot vangen...

Mvg

Peter
wibo bellemans
Berichten: 57
Lid geworden op: 03-01-2005 22:42
Locatie: Olen - België

09-02-2005 20:09

op elk water waar ik kom probeer ik het met de korst. Waarom??? Elke karper is wel geinteresseerd in iets aan de oppervlakte en het is nog altijd een van de meest instante aassoorten. Er zijn weinig plassen waar ik nog niks met de drijvende korst heb gevangen. (nog maar twee dat ik me op dit moment herinner...)

ik mag me ondertussen prof noemen in het vissen met de korst :lol:

Ik weet van op mijn thuiswater dat de kleiner vissen bijna altijd eerst komen. Het is de laatste jaren ZEER moeilijk geworden om daar nog een vis aan zijn schubben te komen met een korst. Ze zijn er eigenlijk met opgegroeid en kennen de klappen van de zweep al lang. Je zal de trucjes ook al wel kennen zeker... er met de staart naar slagen, er onderdoor zwemmen, is tussen de lippen nemen... Het komt er gewoon op aan om kleine veranderingen aan te brengen. Mijn laatste is een kurk bij op de onderlijn zodat alles zeer sterk blijft drijven en het bijna ongrijpbaar is. De karper is nu zo nieuwsgierig dat hij het zeker wil pakken. Ik schrik er eigenlijk zelf van dat het werkt...

Als je een tijdje geen vis meer gezien hebt, dan mag je er zeker van zijn dat er een grotere op de wacht ligt.
Laat de vis altijd zichzelf haken.
Let vooral ook op het gedrag van eenden en andere watervogels, daar kan je heel veel uit afleiden. Zelf bij het statisch vissen zijn mij al dingen opgevallen in het gedrag...

Voor de rest is het ervaring....
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

09-02-2005 20:42

Peter,

Mij staat dat artikel ook bij.
Het was een jong kereltje (15 ofzo) die een 45-ponder pakt op de korst.
Volgens mij speelde Patrick Bauwens ook een rol in dit verhaal (intervieuw dacht ik).

Maar ik weet wat je bedoeld.

DV
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

10-02-2005 12:17

wie denkt dat er -bijna- alleen maar kleinere vissen gevangen worden op de korst moet zijn polaroid eens gaan poetsen en beter kijken, anders kijken ook vooral.. 8) :wink:

"doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg"... :o ...oh ja?
met vissen moet je m.i. vaak ''gek'' doen... :wink:

Er is niks mooier en spannender dan un dikke kerper gejaagd en al te vangen.
Felix oe dat smaakt! en die brokjes worden niet alleen graag gegeten door poesjes, beren houden er ook van :wink:

groetjes Brokkemaker.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

10-02-2005 12:20

Mooi he :D
erik snijders
Berichten: 265
Lid geworden op: 30-06-2002 02:00
Locatie: veenendaal

10-02-2005 16:05

mijn record drijvend is 31,5 pond, goede bekende van mij 43 pond spiegels ( nederlands ) dit jaar heb ik mezelf weer een 30 ponder drijvend als doelstelling gegeven
Joost Bierens
Berichten: 473
Lid geworden op: 26-10-2003 02:00

10-02-2005 17:34

Als ik mij niet vergis heb ik ooit eens een artikeltje gelezen waarin een vrij jong kereltje een vis van meer dan 40 ponds had gevangen op een broodkorst, dus je kan ze best ook groot vangen...


Met deze foto won hij ook de Cobra Cup als ik me niet vergis. Geloof dat het verhaal over het bekende meer uit Roemenie ging waar zijn vader flink wat vissen had gevangen tijdens één of andere sessie.
Joost Bierens
Berichten: 473
Lid geworden op: 26-10-2003 02:00

10-02-2005 17:34

[quote]Als ik mij niet vergis heb ik ooit eens een artikeltje gelezen waarin een vrij jong kereltje een vis van meer dan 40 ponds had gevangen op een broodkorst, dus je kan ze best ook groot vangen...


Met deze foto won hij ook de Cobra Cup als ik me niet vergis. Geloof dat het verhaal over het bekende meer uit Roemenie ging waar zijn vader flink wat vissen had gevangen tijdens één of andere sessie.
Gebruikersavatar
Casper Hijkoop
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-08-2004 12:37

10-02-2005 19:14

[quote="Peter Nys"]Als ik mij niet vergis heb ik ooit eens een artikeltje gelezen waarin een vrij jong kereltje een vis van meer dan 40 ponds had gevangen op een broodkorst, dus je kan ze best ook groot vangen...

Mvg

Peter[/quote]

Bij mij in de buurt was er ook een ventje van 12 die er 38 pond uitsleepte op de korst. ik zat in hetzelfde water te vissen een eind verderop, ook met korst, ineens komt er een controleur langs, die vrolijk ff het verhaaltje vertelt :o ben op dat water nooit verder gekomen dan 25...

Nouja, ik heb de afgelopen 2 jaar zomers praktisch alleen maar met korst en brekkies ( kattenbrokken) gevist, en begin zo langzamerhand een expert te worden bij mij in de buurt :roll: Records zou ik zo snel niet weten. Korst vissen is vaak zwervend vissen, geen plek voor zware weegunsters, klein tasje met aas en tuig, een net en een onthaakmat, dan ben ik er wel...
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

10-02-2005 21:54

zware weeg unsters?? :-?

wat weegt zo'n salter nou?? ik heb zo'n zwarte samson weegt niets en neemt amper ruimte in beslag gaat tot 25kg. Juist met oppervlakte vissen zou ik hem maar meenemen. :wink:
Als er 1 manier is die het selectief op grote vissen voor bijna 100% mogelijk maakt is het wel oppervlakte vissen. Dit is echt de enige manier om te selecteren naar karpers m.i. Je kiest gewoon simpelweg de grootste -of mooiste- uit en wacht net zo lang -of jaagt net zolang- tot je hem hebt... dat kan een paar minuten -meegemaakt!- een uur of zelfs weken duren.. eigenlijk ook targetten maar dan net ff anders...
Maar vergis je niet... het is -vaak- slopend... Ik heb eens voor de gein opgemeten wat ik heb afgelopen in een dag struinen... dat was verdummele gewoon een avondvierdaagse van 10km.. Kom vaak helemaal kapot thuis na een dag ''jagen'' super geconcentreerd en vergeten te eten en drinken etc etc... maar wat mij betreft een van de mooiste visserijen!! zeker als je een keer je PB vangt op die manier :wink: :D
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

11-02-2005 07:42

dit jaar heb ik mezelf weer een 30 ponder drijvend als doelstelling gegeven


vind ik nou weer zielig