Montage viskar aan Snorfiets?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerben Lievers
Berichten: 364
Lid geworden op: 24-02-2003 01:00
Locatie: Hengelo (ov)
Contacteer:

27-01-2005 23:13

Beste boarders,

Onlangs ben ik 18 geworden en druk bezig met mijn rijbewijs.
In de tussentijd heb ik een snorfiets gekocht, waarmee ik sneller bij een water ben om te voeren/vissen/etc.
Nu ben ik in het bezit van 2 viskarren, 1 grote en 1 kleinere
Die grotere gaat weg en die kleinere houd ik voor korte sessies, van 1 of 2 nachten. Straks heb ik mijn rijbewijs, dus kan ik met de auto.
Jullie zullen natuurlijk wel denken, waarom koopt hij een snorfiets terwijl hij met zijn rijbewijs bezig is. De wateren waar ik veel vis zijn:

a) Moeilijk bereikbaar met de auto
b) Vaak wateren waar het (nacht)vissen verboden is, zodat je je auto niet aan de kant van de weg kan laten staan i.v.m. controle.

Eerst fietse ik altijd met mijn kar, maar nu ik in het bezit ben van een snorfiets wil ik de viskar erachter maken. Om een viskar aan een fiets te bevestigen heb je een zogeheten kogel-montage, dat universeel op elke fiets past. Maar dus niet op mijn snorbrommer.
Mijn vraag aan jullie is dus of iemand toevallig weet hoe dit te doen?, of een ander alternatief heeft om de viskar te monteren.

Bij voorbaat dank,

Gerben Lievers 8)
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

27-01-2005 23:18

Gewoon een of ander verloopstuk maken om toch het originele koppelingsstuk op je snorfiets te bevestigen.

Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

28-01-2005 08:42

Heb wel eens zo'n "kogel" achterop een brommer gezien. Ze hadden deze gelast op een plaatje dat precies passend was op de bagagedrager. Dit plaatje was weer hierop vast gelast.
CarpeR Diem
Marcel Brauer
Berichten: 392
Lid geworden op: 03-07-2004 16:46
Locatie: Venray

28-01-2005 13:41

Ik heb je een mailtje gestuurd met een schematische tekening, van hoe ik het bevestigd had.

Kogelmontage sprong bij hogere snelheden de kar weleens los. :oops:

Heb toen zelf een pin gelast op een rvs strip, deze op de bagagedrager bevestigd, gat doorheen geboord, O-ring op de kar gelast die vervolgens over de pin schuift, door het geboorde gat een bout & moer om te verankeren.

:wink:



Marco, je kunt niet op elke bagagedrager zomaar lassen, vaak zijn deze van aluminium, brand je zo een gat doorheen. :oops:
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

28-01-2005 14:13

[[quote]quote="Marcel Brauer"]Ik heb je een mailtje gestuurd met een schematische tekening, van hoe ik het bevestigd had.

Kogelmontage sprong bij hogere snelheden de kar weleens los. :oops:

Heb toen zelf een pin gelast op een rvs strip, deze op de bagagedrager bevestigd, gat doorheen geboord, O-ring op de kar gelast die vervolgens over de pin schuift, door het geboorde gat een bout & moer om te verankeren.

:wink:



Marco, je kunt niet op elke bagagedrager zomaar lassen, vaak zijn deze van aluminium, brand je zo een gat doorheen. :oops:[/quote][/quote]


Marcel dat losschieten van kar kan je heel makelijk tegen gaan als het goed is zitten er gaatjes achter dat ding die over de kogel heen gaat en daar kan je een pinnetje achter doen zodat ie niet meer naar achteren kan veren.

En dat van het lassen op aluminum bagagedragers kan wel, maar dan zul je het met TIG moeten lassen.
Maar ik geloof niet echt dat er bromfietsen zijn met een aluminium bagagedrager.

Mvg Gerrit
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
Marcel Brauer
Berichten: 392
Lid geworden op: 03-07-2004 16:46
Locatie: Venray

28-01-2005 15:53

Dat schroefje trilt los bij hoge snelheden, dan schiet dat pinnetje terug. :-?

Ik zei ook niet dat het niet mogelijk was om te lassen op een bagagedrager, maar de meesten zullen geen TIG-apparaatje hebben.

Ligt eraan wat voor brommer je hebt, ik heb er nu zo'n 20 gehad, en velen daarvan hadden een aluminium bagagedrager.

En al zou het te lassen zijn, je krijgt het er niet meer zo gemakkelijk af, en je beschadigd veel.
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

28-01-2005 15:56

Mag ik ff inhaken op deze topic?

Onlangs heb ik een nieuwe fiets gekocht. Op mijn oude fiets bevestigde ik mijn fietskar op de pin-op-bagagedrager-methode zoals hierboven beschreven.
Mijn huidige bagagedrager is echter veel lichter dan de oude. Volgens de fietsenwinkelmeneer zou deze binnen de kortste keren verbuigen/ afbreken onder het gewicht van de fietskar.
Dus ik heb braaf een trekhaak bevestigd onder mijn zadel, maar nu past mijn fietskar niet meer :cry: De stang waarmee je de kar aan de fiets koppelt is te kort. Maw, ik moet een nieuwe stang hebben. Kan iemand mij helpen aan een op maat gebogen stang? Liefst omgeving Purmerend?

Martijn
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

28-01-2005 15:59

Misschien een idee voor aluminium fietsendragers ( en brommers ),
om toch een stalen plaatje te nemen. Hierop de kogel te lassen, maar het plaatje niet vastlassen aan de bagagedrager, maar een kleiner plaatje eronder maken en deze met bouten vast maken aan je bagagedrager ?
CarpeR Diem
Marcel Brauer
Berichten: 392
Lid geworden op: 03-07-2004 16:46
Locatie: Venray

28-01-2005 16:01

Je kunt die stang toch verlengen?
Stuk buis halen bij een doe-het-zelf zaak, je bestaande buis afslijpen, nieuwe buis eroverheen schuiven, 2 bouten erdoor en klaar. :roll:
Gebruikersavatar
Jasper Lens
Berichten: 148
Lid geworden op: 08-08-2004 10:03
Locatie: Driebergen
Contacteer:

28-01-2005 16:53

Om wat voor snor betreft het ? tomos ?
Perfectie is een woord, dat zeer nauw verbonden is met succes...
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

28-01-2005 17:51

Marcel,

Dat had ik ook al bedacht, maar dan nog moet de buis gebogen worden. Ik moet namelijk ook een hoogteverschil overbruggen...
Gebruikersavatar
michel kemp
Berichten: 622
Lid geworden op: 27-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

28-01-2005 22:54

Gerben,
Ik zelf heb dit opgelost, door een tuinschuttingbeugel ( u profiel) onder mijn zadel te monteren..... als je dan die schroef die er aan vast zit , verwijderd kan je hier mooi je kogel trekhaak aan monteren........ ik rijd inmiddels al twee seizoenen probleemloos rond.....

Effe een beetje creatief zijn , en je komt een heel eind.....

Als het niet kan volgen kan ik je van de week wel effe een fototje doormailen....

Succes.

Mvg Michel
Tight Lines......
Canada where carping is catching!!!!!!!
Gebruikersavatar
Gerben Lievers
Berichten: 364
Lid geworden op: 24-02-2003 01:00
Locatie: Hengelo (ov)
Contacteer:

29-01-2005 13:29

Hej Mensen,

Allemaal bedankt voor jullie ideeen! :D
en Martijn, het is een Vespa Si
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

29-01-2005 15:20

Hmmm, past zo'n ding achter een
Honda Transalp XL 600 V ??

Kan ik echt overal komen !!! 8)
CarpeR Diem
Plaats reactie