Alleen pre 70ers!!

Bernard Holtkamp

14-01-2005 13:28

Zijn wij helden?



GEBOREN VOOR 70



Pré 70-ers: DOORLEZEN



Na 1970 geboren: VERDWIJN !!



Hoe is het in godsnaam mogelijk dat wij als geborenen in de 60-er jaren, nog leven? Volgens de theorieën anno 2004 zouden we toch al lang dood moeten zijn ?



Wij zaten in auto's zonder veiligheidsstoeltjes, gordel of airbag. Onze bedden en speelgoed waren geschilderd met verf vol lood en cadmium.



Bovenaan een trap was géén hekje; wie te ver ging kukelde naar beneden. Als je wakker werd in bed hoorde niemand dat, en als er écht iets was moest je hard schreeuwen voordat je ouders het merkten.



Flessen met gevaarlijke stoffen en alle apotheekflessen konden we gewoon met onze handjes en beperkte motoriek openen.



Poorten en deuren gingen gewoon dicht, en als je met je vingers er tussen zat waren ze weg.



Op de fiets zat je achterop met je gat op de bagagedrager en probeerde je vast te houden aan de schroefveren van het zadel voor je.



Een helm hadden ze nog niet eens op een bromfiets, laat staan op een fiets.



Water dronken we uit de kraan, niet uit een fles. Brood stond stijf van conserveringsmiddelen, na twee weken was een Bums nog nét zo vers als in de winkel.



Kleur en smaakstoffen moeten ook toen al bestaan hebben, want zo rood, groen of geel als die limonade toén was, zie ik ze nu écht niet meer.



Een kauwgom legde je 's avonds op het nachtkastje en stak je 's morgens weer in je mond.



Op school hadden ze maar één maat bank en met zo'n heerlijk gevaarlijke klep der aan.



Schoenen waren meestal al ingedragen door broer, zus, neef of zo, en ook je fiets was óf te groot óf te klein. Een fiets had geen versnellingen en als een band kapot was leerde je vader je zo snel mogelijk om hem zelf te plakken.



We gingen 's morgens weg van huis en we kwamen terug als de straatverlichting aan ging. Niemand wist waar we waren in de tussentijd en we hadden geen GSM mee!



Het bos of een park was een plek om te spelen en géén vieze mannetjesverzamelplek.



Als we naar een vriendje gingen, liep je er gewoon naar toe, je hoefde niet aan te bellen en ook geen afspraak te maken. Er ging ook geen volwassene met je mee.



Wij aten ook al koekjes en kregen brood met veel boter en werden toch niet dik.



We dronken uit dezelfde fles als onze vrienden en niemand werd er ziek van.



Wij hadden geen Playstation, Nintendo, X-box, 64 televisiezenders, videofilms, surround sound, eigen televisie's, computer of internet. Wij hadden vrienden!



De televisiezender begon pas om 18.00 uur. Dan kwam een uurtje wat leuks voor kinderen en oh wee als je daarna durfde op te staan om op een knopje van een andere zender te duwen (die zaten aan het toestel vast). Pa bepaalde wat en hoe lang je daarna nog keek.



We hebben ons gesneden, botten gebroken, tanden uitgevallen en er werd niemand voor naar de rechter gesleept. Dat waren gewoon 'ongelukken' en soms kreeg je er ook nog zelf een extra pak slaag voor.



Wij vochten en sloegen elkaar soms groen en blauw, en er was geen volwassene die zich er druk over maakte, laat staan een lieveheersbeestje op je jas kroop.



Pedagogisch verantwoord speelgoed maakten we zelf; met stokken sloegen we naar ballen, we bouwden zeepkisten en merkten onder aan de berg dat we de rem vergeten waren.



We voetbalden op straat, en alleen wie goed was mocht mee doen; wie niet goed genoeg was moest maar blijven kijken en leren omgaan met teleurstellingen.



Op school zaten ook domme kinderen. Zij gingen en kwamen op dezelfde tijd als wij en kregen de zelfde lessen. Zij deden soms een klas nóg een jaar en daarover waren ook geen discussies op ouderavonden. De meester had altijd gelijk.



We smeerden onze boterhammen zelf, met een grote mensen mes, en als je ze vergeten was kon je op school niets kopen! Als je de korst niet at had je een beetje meer honger de rest van de dag.



Wij gingen met de fiets naar school, helemaal zelf, ook in de winter! Als je moeder aan de huisdeur nog naar je zwaaide was je al een watje!



Als je problemen veroorzaakt had waren je ouders het eens met de politie. Ze kwamen wél om je te halen, maar niet om je er uit te lullen. Onze daden hadden consequenties. Dat was duidelijk en je kon je niet verstoppen. Wij hadden vrijheid, mislukkingen, succes en verantwoordelijkheid.



We hebben moeten leren er mee om te gaan. Onze generatie heeft véél mensen voortgebracht die problemen kunnen oplossen,innovatief bezig zijn en daar bij risico durven nemen en voor de gevolgen instaan.



Hoor jij ook daar bij ?



GEFELICITEERD ! WIJ WAREN HELDEN !!!!!!


Mvg

Bagtjuh
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

14-01-2005 13:33

Ik ben niet van voor 1970,maar ook niet van daarna :D
Ben dus een grensgevalletje.
Jij bent van voor 1970 en dat is ook wel te zien,als ik het zeggen mag....... :wink:

Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Bernard Holtkamp

14-01-2005 13:51

Dankje hoor dennis :-?

Jij bent dus duidelijk van de patat generatie :wink:

Bagtjuh
Vincent Davies
Berichten: 71
Lid geworden op: 01-10-2004 15:21
Locatie: zuid holland

14-01-2005 14:19

Those where the days BJ

Gr Steve
Mickey Mousers are OK
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

14-01-2005 14:31

b j van houten schreef:

Na 1970 geboren: VERDWIJN !!


Bagtjuh

Kâp nâh Bart, dat is leeftijdsdiscriminatie !!

Maar ik geloof dat 99% van je relaas ook op gaat voor bouwjaar 71 hoor !! :lol:
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

14-01-2005 14:31

Toen ik nog in Engeland woonde.


Met mijn maatjes verstoppertje spelen in de mais velden van een boer.
Goed de oren open houden voor wanneer die zijn honden los liet, wie niet op tijd over de afzet schutting kon klimmen die was de lul.

Naar school gaan in je uniform, iedereen was gelijk.
Geen nike of merkkleding gedoe.
Toen we pas in NL kwamen wonen kreeg ik altijd van die O-Hara's met klitteband sluiting, kon je kopen bij de Bristol voor 15 gulden.

Stout geweest op school?
Eerst kreeg je de wijsstok van de meester over je reet of een liniaal op je vingers.
Vervolgens moest je in de hoek zitten met je rug naar de klas toe om je zondes te overdenken.
Auw auw wat deed die liniaal pijn.

Te laat thuis komen voor het eten omdat je buiten met je maatjes allerlei avonturen beleefde.
Dan je vader zijn riem zien uittrekken, en je wist hoe laat het was....
Als die naar buiten liep wist je dat je de riem niet kreeg maar de bamboe stok uit de tuin.

Over een open weiland heen rennen met je maatjes en proberen een eiland met bomen te bereiken zonder gezien te worden door de boer die er vlak bij woonde.
Als die ons in de gaten had moest je maken dat je weg kwam.
Heb daar nu nog een oorlogswond aan overgehouden.
Een zout pellet die me op m'n reet raakte.
Jeeeeeezzzzzzuuuus wat deed dat zeer.

Met mijn buurmijsje doktertje spelen tussen de bosjes :D

Guyfolks vieren.
Zo groot mogelijke brandstapel in je achtertuin maken.
Vervolgens een pop in een stoel er bovenop en dan s'avonds aansteken en gezellig er omheen zitten.

Mijn maatje had een nieuwe cart gekregen.
Dagen lang maakte we de straten onveilig door elkaar met een zo groot mogelijke vaart door mensen de tuinen te raggen.
Als je dan thuis kwam was het afwachten wat pa ging doen, de riem of liep die naar buiten.
De volgende dag ging je er gewoon weer voor.

Wat een herinneringen mannen.......

Ik ben wel niet zo oud, maartoch....

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Vincent Davies
Berichten: 71
Lid geworden op: 01-10-2004 15:21
Locatie: zuid holland

14-01-2005 14:37

Hey Rob " Remember remember the 5th of November Guy forks was great man , also hide and seek .
I had a few salt pellets in my arse as well

hah ha ha ha ha ha those WHERE the days my Friend

Gr Steve
Mickey Mousers are OK
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

14-01-2005 14:49

They shure where mate, they shure where.....

So the bastard got you to a'.
Dam those pellets hurt :x

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Vincent Davies
Berichten: 71
Lid geworden op: 01-10-2004 15:21
Locatie: zuid holland

14-01-2005 14:56

Ik ga volgende week naar de UK via Hull.
ik zal de grt doen aan je family.

Steve
Mickey Mousers are OK
Rinus Gaasbeek
Berichten: 273
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Enschede

14-01-2005 15:21

B.J. van Houten,

Een prachtig verhaal en oh zo herkenbaar LOL
Groetjes
Rinus
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

14-01-2005 15:23

Cheers Steve.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Wiek Heck
Berichten: 197
Lid geworden op: 07-09-2002 02:00
Locatie: Uden (Nbr)

14-01-2005 15:24

Goh, BJ, Jij had een goed leven. :lol:
Nu hebben ze het veel moeilijker. Zoveel keuzes maken.
Welke type GSM, welk merk kleding, welk type auto enz.
Is toch echt niet te doen. Eist een behoorlijke zelfdicipline. :oops:

Nee, de borelingen na 1970. Wat een leven!!!!!
Bernard Holtkamp

14-01-2005 16:08

Dat bedoelde ik dus :wink:

Maar als ik het allemaal over moest doen dan is de keuze zeer eenvoudig.
Weer op deze manier!

Bagtjuh
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

14-01-2005 16:27

Ben van begin 69 en vind ook dat alles toen beter was ....... Hm dat betekend dat ik een oude lul aan het worden ben :o :o

Anyway, in die tijd KON je nog gewoon alleen op de fiets het halve dorp door terwijl je nog maar op de kleuterschool zat dit was het gevolg van weinig auto's maar vooral met rekening met elkaar houden.

HEt verhaal over de boer herken ik .... weliswaar gewoon hier in NL maar oh oh .... ben wel eens beschoten met de schrootbuks door zo'n eikel. Uiteraard werd dit niet goedgekeurd maar laten we eerlijk zijn wij waren ook geen lieverdjes.

Behandelde je een oudere in die tijd niet met respect dan kreeg je er een schop onder, dacht je daarna te gaan klagen bij paps/mams dan kreeg je er nog een :D Kijk dat noemik opvoeden!

Ik houd mijn hart dan ook vast m.b.t. de nieuwe wet waarin staat dat ouders hun kinderen niet meer de corrigerende tik mogen geven :evil: :evil: :evil: Dat brengt nog meer onhandelbare schoffies op onze straten. Maar laat ik hier maar mee stoppen voor ik me echt weer spontaan ga opwinden.

Greets Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Pieter van der Rijt
Berichten: 43
Lid geworden op: 28-07-2004 08:28
Locatie: Almere

14-01-2005 16:47

Maar....we mochten wel overal vissen en er was niemand die je weg stuurde omdat hij slechte ervaringen had in het verleden.

Nu hadden de boeren bij ons hele grote handen en klompen en als je de houten punt van zo een klomp op het stuitje kreeg.....dan liep je een dikke week heel lastig......zitten ook geen pretje.....dus enige terughoudendheid was geboden.

:lol:
Niemand is slecht, totdat hij het tegendeel heeft bewezen.
Andre Hackenitz
Berichten: 18
Lid geworden op: 05-01-2005 00:23
Locatie: Haarlem

14-01-2005 23:06

Beste B.J.van Houten,

Inderdaad de goede oude tijd ??

Er zitten inderdaad een hoop herkenbare feiten in die nooit meer zullen wederkeren helaas.
Vroeger kaapte je een kwartje uit moe haar knip om een kroketje te halen en tegenwoordig slaan ze je hersens in voor een paar eurie's
Op school in de pauze lekker blikkie trappen of potje voetballen met een tennisbal tegenwoordig vaak ff snel een jointje opsteken.
Ook bij de werkgever kon je als je je zolen uit je schoenen liep nog een aantal knaken verdienen tegenwoordig is dat ook allemaal al wat moeilijker te bewerkstelligen en vragen de jongere collega's zich af of je wel helemaal 100 % in orde bent.
Het is niet anders de economische vooruitgang sleept ons allen hier in mee of je nu wilt of niet.
Maar laten we eerlijk zijn er zijn toch ook een aantal zeer aardige vooruitgangen te melden zoals b.v. het materiaal waar we tegenwoordig mee aan de waterkant verschijnen of je nu wel of niet kunt vissen het hele zooitje is compleet aangeschaft want ze weten niet beter.
Vroeger stond je nog met zo'n bamboestok te klooien en na een daggie vissen zat je arm een week in een mitella om bij te komen.
Nu is dat tegenwoordig toch een stukkie beter nietwaar en dat zijn dan o.a. de prettige vooruitgangen.
Mooi zou het zijn als we een aantal zaken van vroeger zouden kunnen combineren met de moderne technologie van het heden maar het zal er
helaas niet in zitten vrees ik.
Toch wel even leuk om na het lezen van jou bericht weer even terug in de tijd weg te dromen.
Zolang dat nog mogelijk is komen we er wel ook al zullen er vele onder ons zijn die er geen moer van begrijpen en dat kun je ze niet kwalijk nemen.

Hou vol


Groet,

Andre Hackenitz
Met penvissen blijf je fit !!!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

14-01-2005 23:43

B J,

de sixtieskinderen zijn al bij bosjes gevallen, no worries :-? Sommigen gingen mij ook zeer na aan het hart.

Mooi betoog man! Zelf heb ik er ook nog wel eens over nagedacht, maar nog nooit zo goed kunnen verwoorden als jij.

Mitsz
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

14-01-2005 23:52

De televisiezender begon pas om 18.00 uur. Dan kwam een uurtje wat leuks voor kinderen en oh wee als je daarna durfde op te staan om op een knopje van een andere zender te duwen (die zaten aan het toestel vast). Pa bepaalde wat en hoe lang je daarna nog keek.

Nou moet je vandaag de dag mee aankomen met die 2 meiden hier in huis plus vrouw :roll:
Zondagavond was heilig studio sport avond...nu wordt pa naar boven gestuurd...ga daar maar kijken :lol:
gr
HB
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

14-01-2005 23:55

b j van houten schreef:Zijn wij helden?



GEBOREN VOOR 70



Pré 70-ers: DOORLEZEN



Na 1970 geboren: VERDWIJN !!



Hoe is het in godsnaam mogelijk dat wij als geborenen in de 60-er jaren, nog leven? Volgens de theorieën anno 2004 zouden we toch al lang dood moeten zijn ?


Wij aten ook al koekjes en kregen brood met veel boter en werden toch niet dik.

Inderdaad Dennis...jij bent een grensgevalletje :P :lol:
Bernard Holtkamp

15-01-2005 09:25

Weetje peter dat ik het karpervissen in die jaren spannender vond.

De laatste weken voor het einde van de gesloten tijd kropen voorbij.
En dan was daar ineens de openingsdag.
Heerlijk.

Dat is een van de dingen waar ik nog wel eens naar terug verlang.

Bart
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-01-2005 22:31

Bart, er waren natuurlijk ook minder leuke dingen. Persoonlijk vond ik die gesloten tijd maar niks. Nergens nachtvissen toegestaan ( dus nogal wat 'ruzie' gehad met diverse HSV besturen) en dat je toen overal mocht vissen is natuurlijk ook niet waar...
Gebruikersavatar
Vincent v Aalst
Berichten: 17
Lid geworden op: 13-01-2005 21:20
Locatie: Delft

16-01-2005 02:00

Zo bart en dat was dus het olifantje
die het fantasie vehaatje uit blies!!! :D



DANKJE Aart

greetz Vincent
Een weekend niet gevist is een weekend niet geleeft!!!
Bernard Holtkamp

16-01-2005 10:51

Vincent!!!

Wij hebben morgen avond een ernstige discussie tijdens het werk !!
Denk dat je alle rondes gaat lopen.

Aart

Natuurlijk mochten we toen op een hele hoop plaatsen niet vissen.
Hield dat jouw tegen?
Mij niet :roll:
En in de gesloten tijd gingen we ook gewoon door hoor.
Je moest alleen een beetje creatief zijn.

Bagtjuh
Gebruikersavatar
vincent apro
Berichten: 125
Lid geworden op: 02-04-2004 14:37
Locatie: zoetermeer

16-01-2005 14:18

nou ik ben 1976 en gold dit verhaal ook al hoor naar mijn mening.
gaat meer meer op als je geboren bent voor 1980.
Ik kreeg namelijk het zelfde mailtje binnen !!!
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

16-01-2005 14:21

Excuseer?

Ben dan wel van 1980, maar herken ook nog heel wat van die dingen. Alleen de melkboer met paard en kar niet meer. Bij ons had ie al een bestelwagen...

Mvg, Rob.
C' est la pêche, quoi.