gewichten van karpers

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

31-12-2004 16:53

Al lange tijd lees je op de Topics altijd de gewichten van de Karpers.Met vaak de opmerkingen,dat veel voeren niet goed is en de karpers onevenredig in gewicht toenemen.In de 70tiger jaren sprak ik vaak de jongens die in het TWENTE kanaal visten.De boys daar spraken met mij altijd over de LENGTE van de vissen en niet over de gewichten.Dit ,omdat karpers uit rivieren en kanalen wel veel moesten eten,maar meer verbranden,omdat er meer gezwommen moest worden.(stroming en scheepvaart.)Mischien moeten we meer over de lengte gaan spreken en evt.gewicht.Een karper uit een ""put""is toch een ""andere"" vis dan die uit een rivier.En dan is vergelijk van gewicht totaal anders!!
Een zware vis is TOP,maar niet alles!
Wat is de mening hierover?
Mvgr.Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

31-12-2004 17:08

Aaron, in principe zijn het wel degelijk dezelfde karpers. Vroeger werd er inderdaad in cm gerekend maar de laatste ca. drie decennia in gewicht. Zal m.i. ook wel zo blijven.
Net als op putten kunnen riviervissen wel degelijk even zwaar worden, alleen zal dat in de meeste gevallen door natuurlijk aas komen en niet door 'vissersaas'. Gemiddelde genomen zullen riviervissen er ook langer over doen om eenzelfde gewicht te bereiken, is m.i. een voordeel daar zij gemiddeld genomen ook langer zullen leven daar zij niet zoveel 'vissersvoer' binnen zullen krijgen zodat hun levensduur daardoor ook niet of tenminste veel minder beperkt zal worden.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

31-12-2004 17:09

Aaron Fresco schreef:Een zware vis is TOP,maar niet alles!
Wat is de mening hierover?
Mvgr.Aaron


Hierin kan ik me wel vinden, een te korte en veels te dikke vis vind IK niet mooi. De verhoudingen moeten natuurlijk wel een beetje kloppen. Natuurlijk wil ook ik eens een grote (lees zware ) vis vangen. Maar soms zijn vissen met een enorme lengte, of een speciale tekening (rij of spiegel ) van een grotere schoonheid als een vette schub.

Ik denk dat het op een gegeven moment gemeengoed is geworden om karpers op gewicht te meten, netzoals witvissers bij een wedstrijd doen. Daarentegen heb ik nog nooit gelezen dat iemand een snoek had van 12 pond, maar altijd van het aantal centimeters. Meestal metersnoeken, anders schrijft men er niet over..........
CarpeR Diem
Plaats reactie