Kennis is macht, ook in het karpervissen.

Plaats reactie
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

12-12-2004 14:55

Kennis is macht, ook in het karpervissen.

Wil het niet hebben over de karper scène in Nederland en België, die elkaar veelal in binnen en buitenland de waters waar zich grote karper ophouden toespelen.
En daarmee aan de hand van foto’s veelal de indruk wekken hoe goed ze zijn. :wink: :wink:
Vaak met de vermelding van het merk boilie en materiaal. Of dat zo van invloed is!! :D

Nee de vraag, is het moeilijk om op plassen, putten van een beperkte omvang de aanwezige grote karper redelijk snel te vangen. Op de KSN regio avond van Brabant afgelopen vrijdag kwam die vraag aan de orde.
Andre Akkermans vertelde ons aan de hand van een power point presentatie hoe hij zijn karpervissen beleefd.
Een aantal waar onder mij persoontje deelt de mening dat mede door een goede kennis van het water, observatie en wat andere zaken de grotere karper er binnen een aantal sessies uit moeten komen.
Als het gaat om waters met een constante hengel druk moet ik echter het antwoord schuldig blijven daar dit geen waters zijn die ik bevis.

Verwacht hier een lekkere discussie over, ga er van uit dat men niet persoonlijk wordt.
Dit haalt het niveau omlaag en daar is niemand mee gediend.

MVG,

Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

12-12-2004 15:53

Peter, uit diverse proefvissingen en afvissingen blijkt nogal eens dat wat jij stelt niet helemaal opgaat. D.w.z. de bekende grote (of grotere) vissen worden meestal wel gevangen echter een beperkt aantal grote (of grotere) vissen worden niet aan de hengel gevangen...
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

12-12-2004 17:20

Oké Aart, ga uit van de bekende grote vissen. Zal er gelijk bij zetten die al wat keren gevangen zijn. Want tja van alleen maar zien dat heb ik ook meegemaakt. ( Osama bin Lade laat zich ook niet vangen hij zal ook niet veel eten, of een voedsel wat wij niet kennen) Viel mij wel op dat het in de regel de wat (kleinere) vissen zijn die zich niet laten vangen op zich te begrijpen. Echt grote vissen zullen eenmaal meer moeten vreten in wat voor voedsel dan ook, je loopt dan eerder het risico’s een stukje ijzer in je bek te krijgen.

MVG,

Peter

PS. Voor de goede orde Osama is in deze geen vis.
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

12-12-2004 21:59

Leuk Peter,
Toen ik de opening las, moest ik denken aan de inleiding van de redactie van "de Karper" no 64, de laatste dus.
Mike van Zijl beschrijft daar een watertje wat hij al eerder had gezien, maar nog nooit bevist had.
Karpervissers had hij in het voorbijgaan nooit aangetroffen, dus hij wist ook niets van het bestand.
De enige (voor zover ik weet ) die daar op karper vist is ondergetekende, als een soort kluizenaar, onzichtbaar tussen het riet, ook voor recreanten.
Dé topvissen die daar zwemmen zijn 30+, in topvorm, geweldig sterk in een waterkwaliteit om je vingers bij af te likken!
Éen groot probleem zijn de aanwezige onderwatervegetatie, die vrij dikke modderlaag en het recreatiedeel. En nog een aantal andere obstakels.
Hierdoor is het water ( vrijwel)onmogelijk onzichtbaar te bevissen in bepaalde periodes.
In het kort beschrijft Mike van zijn verkenningen en besluit een stek te kiezen die ik ook wel eens beviste, maar uit oogpunt van ontdekking maar links liet liggen.

Toen ik eind zomer dit jaar al fietsend een bivy zag staan met hengels schuin omhoog moest ik wel even slikken.
Dichterbij komend zag ik echter Mike en Mitzs aan het werk. Niet meteen alles toegevend kwam Mike met zijn verhaal over de karpers die hij in zeer korte tijd had gevangen.
In "de Karper" las ik dat hij ook de top had gevangen, ik denk binnnen een week.

De top heb ik al meerdere keren gevangen, voordeel van M&M was natuurlijk dat ze al gewend waren aan bolletjes. Overigens aan de penhengel heb ik ze ook gevangen, met aardappel,brood,macaroni.

Voor mij is het water ABC, maar zonder inventarisatie en verkenningen had Mike er of nooit gevangen of nooit gevist.
Zelf heb ik heel wat uren doorgebracht met observeren daar, de kennis van dat water is héél belangrijk, ook omdat de verantwoorde vistijd maar kort is.

Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

13-12-2004 09:10

Henk,

leuk daar hoor! Ik heb er van genoten.

Peter,

afgezien van Aart z'n vissen, heb ik de indruk, dat je de top op een water (lees Henk z'n relaas) er over het algemeen vrij snel uit hebt, indien je dit op een bepaalde manier doet. Hier zijn wel uitzonderingen op. Dit zijn de vissen met een bepaald karakter/aasvoorkeur, die dus weer net niet overeen komt met jouw aanpak.

Uiteraard eerst het benodigde peilwerk etc. Vervolgens heel regelmatig gaan voeren met stevige 24 mm boilies van goede receptuur, doet al heel erg veel. Ik heb zo samen met Mike al aardig wat dikke vissen op het droge gekregen. Vaak bleek de top van een water al snel bereikt.

De uitzonderingen:

-honkvaste solitaire vissen. Die moet je dan echt gaan zoeken. het helpt dan vaak erg veel eens en praatje te maken, met de locale vissers (als ze daar zin in hebben) Eenmaal de stekkeuze goed, is het ook weer zo gebeurd.

-vissen met een bepaalde voorkeur voor een bepaalde aassoort. Zo heb ik er een op mijn thuiswater zwemmen. Een hele dikke karper, die praktisch nooit van een goed voorgevoerde stek afkomt (voor zover ik weet nog nooit gebeurd) en slechts gevangen wordt door "dagjesvissers" met -bijna altijd- boilies van beroerde kwaliteit. Ik heb die vis dan ook nog niet gevangen. Het aas laat ik gewoon zoals het is. Ik heb nu wel m'n stekkeuze aangepast. Ik zit dus nu al te vissen, op de stek waar deze vis in het voorjaar vaak wordt gevangen.

Dit is de eerste keer, dat ik mijn visserij heb aangepast voor 1 vis. Normaal gesproken is mijn motto: vang veel en dan komen de groten ook.

Volgend jaar gaan mijn buitenlandse trips naar een water met een hele mooie top. het probleem is echter dat deze vissen nog zo goed als maagdelijk zijn. Om dan aan de top te geraken, moet je de gretige vissen het werk laten doen. Dan leg ik opp zo'n water 4 voerstekken aan, die ik dagelijks bevoer. vervolgens vis ik de eerste twee dagen instant op een plek waar ik het grootste gedeelte(of hele) meer kan overzien. In de tussentijd lekker doorvoeren, om de dikke vissen de tijd en het vertrouwen te geven om op het aas neer te strijken. Vanaf dag drie elke dag verkassen van stek naar stek. Dit is de snelste manier om op een water aan de top te geraken.

MVG Mitsz
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

13-12-2004 10:51

Peter,

Met de juiste observatie, tactiek en aas kan je idd in korte tijd de top van een water vangen.
Zoals Miotsz beschreef heb je altijd uitzonderingen.

Sommige vissen laten zich gewoon niet vangen op een bepaalde boilie, of zijn erg honkvast zodat ze niet verder dan een bepaalde sectie van hetw ater komen.

Verder helpt het observeren in vooral de paaitijd om het beatand te leren kenne, wat is de top.
Door steevast 3 stekken te bevoeren laat je de vis wennen aan het voorgeschotelde aas, krijgen ze vertrouwen en is het grootste gedeelte al gedaan.
Nu gaan vissen en de vis op de mat brengen.
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

13-12-2004 14:06

Heren,

Zijn (helaas) niet mijn ervaringen, maar je hoort wel eens dat de kans op de "Top" vrij hoog ligt in de begin sessie's.
En door te vissen leert men, en zal je door aanpassingen heus wel de "top" kunnen vangen. Maar is dit niet dan meer puur geluk?
Dat is ook het "Targetvissen" waar ik argwanend tegenover kijk, daar ik hier totaal niet in geloof. Wil hier niet boarder mee beledigen/kwetsen o.i.d.

Wat is het belangrijkste om een bepaalde top van het water snel te vangen?
Ik bedoel, welke factor is erg belangrijk volgens jullie?
Als de vissen zich makkelijk aan de opp. laten zien, en tijdens de paai, is observeren m.i. een van de belangrijkste factoren.
Maar er zullen zeker vissen zijn die schuw zijn en hieraan dus niet mee zullen doen.... misschien net die bakken van de top?

Groet,
Frank
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

13-12-2004 20:34

Tja Henk, die M&M toch. Leuk dat we zoiets meer van Mitsz weten, van zijn boilies weten we vrij veel. Maar van zijn werkelijke vangsten eigenlijk niets, zal het echt iets wezen die boilies van hem. :lol:

Als ik aan de slag ga op een voor mij nieuw water wat eigenlijk niet zo vaak gebeurt, (een water als het Haringvliet vind ik veel en veel mooier om te bevissen.) Zal nooit alleen met boilies aan de slag gaan zonder tijgernoten ga ik zeker niet weg, blijft voor mij een van de aantrekkelijkste aassoorten.
En de kans op een van de vissen met een afwijkend patroon wat vreten (kan het geen eten noemen dan moet er een vork en mes bij) aangaat te vangen is weer wat groter.

Deze topic is eigenlijk een verlengstuk van de vorige, die ging over de karpervissers die mogelijk wat aan de luie kant zijn.
De keuze van de stek speelt in mijn karpervisserij een belangrijke rol.
Liever me een pak ezel voelen, (wie haalde dat ook al weer aan) en daardoor mogelijk mijn aas er maar een uur later in, dan mijn autootje achter mijn kont. De hengels gaan op een nieuw water pas na een paar uur er in, zeker niet alleen het pijlen speelt daar een rol in.

Marijn, kwam eens op een water waar ik niets van wist.
Na heel wat uren op de uitkijk en de nodige bakken koffie er stond weinig wind zie ik op een honderd meter een vis draaien. De boot in en kijken, het wier kwam er al aardig los toch vond ik nog een open plek van een vierkante meter. Waarom was er nog een open plek was me gedachten, een harde zandplaat, een plek waar karper het nodige voedsel vind. De keuze was niet moeilijk hier moest het aas in. Dat er een erg dikke vis die eerste nacht uitkwam heb ik maar gegooid voor de buitenwacht op toeval. Nee, liever uren wachten (echter ook vaak voor niets.) dan zomaar iets doen waar geen gedachten achter zit. Dan ben je wat je hersens aangaat (g)een luie karpervisser,

Een van de meest voorkomende fouten is een haak die al veel eerder vervangen had moeten worden. Een voorbeeld van een luie visser? De rig vinden veel jongens veel belangrijker, als de rig indraait ben ik al een heel eind op de goede weg.
Opgetuigde hengels die de week daarvoor zo in het foedraal zijn gegaan, zonder er een nieuwe onderlijn aan te knopen een voorbeeld van een luie visser, wat gewoon mogelijk GROTE vis kost.
Leuk als men zegt dat het nieuwe onderlijn is ondanks het wier wat eraan plakt .

Of ik geen luie visser ben ja natuurlijk wel, doe ook veel dingen niet of fout. Maar met dezelfde lach op je gezicht thuis komen na 4 weekeinden op rij niets gevangen te hebben, geeft volgens mijn vrouw aan dat zij nog vele jaren de vrijdagnacht alleen in bed door zal moeten brengen.

Frank, de top van een water vangen is voor mij nooit een doel op zich , maar wel mooi meegenomen.

Peter.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

13-12-2004 21:19

Nou Henk,

Die M&M's zou ik niet graag op m'n watertje zien hoor! :o

Heb je trouwens nog kunnen achterhalen met welke boilies ze zo tekeer gingen??
Kan namelijk enorm schelen in de te inversteren voorbereidingstijd..
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

13-12-2004 22:38

Oké Peter, de niet-luie visser is dus thuis al bezig met nadenken over de te volgen tactiek, spullen nazien, nieuwe lijn desnoods. De stek in gedachten doornemen, de windrichting weersvoorspelling, het aas het voorvoeren, je het leplazarus lopen zonder hengel, ga zo maar door..
Zeker op kleine watertjes werpt dat snel vruchten af, heb ik onder vonden. ( Daar begon je toch mee? )
En neen, het gaat niet direct om de top, maar die dient zich wel heel snel aan als je één wordt mét dat water. Watersense ofzo?
Reken je die tijd mee tja, dan wordt het een ander verhaal, maar minstens zo leuk.

Lui ben je als je je voor je kop kan slaan dat je toch niet effe die haak aangescherpt hebt, niet gekeken of je de vis überhaupt wel kan landen, dat is zonde van je voorwerk.

Frank, voor mij is de top vangen nooit uitgangspunt geweest, en zal dat ook nooit worden, ik ben geen kapitein Ahab die tot geestelijke ziekte werd gedreven met zijn jacht op Moby Dick.
Ik noem het net als jij ook wel eens geluk, alhoewel je op een klein water de top nu eenmaal sneller tegenkomt dan op pakweg Vinkeveen.
( Of je moet er net als Ronald aan wonen en 24/7 kunnen (laten)vissen)
Toeval bestaat evenwel ook hoor! Een dood water ziet er op sommige momenten van het jaar er héél anders uit, alleen zien de meesten dat niet.

Henk, ik weet welke bollen de M&M's gebruikten, dezelfde ( nou ja ander merk) die ik ook in dat jaargetijde zou gebruiken.
Ik heb echter een deal met ze: ik geen info over de bollen, zij geen precieze info over het water. ( Wel de magnifieke vissen) 8)
Daarnaast vind ik dat je beter die twee kan aantreffen dan.......

Groetjes,
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

13-12-2004 23:20

Dank je Henk,

hoop 't op te mogen vatten als een compliment. :D

groeten Mitsz
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

14-12-2004 16:58

Na al dat geschrijf van me mag een éénlijner wel
100% zuiver gedacht Mitsz :wink:

Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Plaats reactie