Moby op Buslo

Plaats reactie
maikel bugter 62
Berichten: 9
Lid geworden op: 18-10-2004 20:22
Locatie: Didam

16-11-2004 19:27

Ik las het artikel dat de beroemste vis van Buslo en omstreken, en misschien wel elders in het land er niet meer is. Natuurlijk wil iedereen wel eens zo'n vis vangen. Is het niet zo dat zo'n prachtige vis zijn levensduur drastisch wordt ingekort als hij zo belaagd wordt? Natuurlijk is Buslo een relatief groot water vergeleken met een watertje bij ons in de buurt. Daar waar de bekende "lange draak " zwemt. Zou deze vis ook niet sneller het loodje leggen nu deze vis zo belaagt wordt. Het is onderhand een kermis atractie geworden omdat deze vis zich zo vaak laat vangen. Laten we eerlijk wezen, niet iedereen gaat ook even zorgvuldig en netjes met de vis om." Wie de schoen past trekke hem aan"
Rick Nijland
Berichten: 445
Lid geworden op: 14-08-2002 02:00

16-11-2004 19:31

Lees dit maar eens door denk eerder dat jouw post hier in de topic thuis hoort. http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... ht=bussloo
martin pecheur
Berichten: 3
Lid geworden op: 15-11-2004 14:36

17-11-2004 12:46

Maikel,

Ik kreeg in '89 weet van het bestaan van Moby. De vis had toen een constant gewicht en een constante lengte. Vissen schijnen zo rond hun 15 jaar uitgegroeid te zijn (onder natuurlijke omstandigheden).

In februari '93 werd duidelijk dat de vis aan zijn opmars was begonnen onder invloed van al het voer wat er toen al in ging (particles).

De vis heeft het ondanks gemiddeld meen ik 3 vangsten per jaar volgehouden tot 2004, wat impliceert dat hij rond de 35 jaar oud moet zijn geweest.

De meeste karpervisser-carrières duren korter.

Groet,

Martin
maikel bugter 62
Berichten: 9
Lid geworden op: 18-10-2004 20:22
Locatie: Didam

17-11-2004 16:04

Ik wil voor de duidelijkheid helemaal niet beweren dat Moby door karpervissers z'n toedoen is gestorven. Natuurlijk komt er aan alles een keer een einde. Dit was van mij een soort van vraag, dat sommige vissen zo massaal belaagd worden, dat ze "eventueel "een kortere levensduur zouden kunnen hebben. Ik wil hier helemaal niemand beschuldigen Ik neem aan dat elke serieuze karpervisser zorgvuldig met zijn vangst omgaat. Ik heb helaas ook al vele malen anders gezien.
martin pecheur
Berichten: 3
Lid geworden op: 15-11-2004 14:36

17-11-2004 17:15

Maikel,

Je schiet in de verdediging en dat is nergens voor nodig.

Met mijn antwoord wil ik alleen maar aangeven dat een vis het lang vol kan houden ook al wordt hij veel belaagd.

Het overlijden van een grote, gekende vis is voor veel van haar belagers, begrijpelijk een teleurstelling.

In deze situatie heb ik als niet locale visser geen recht van spreken en ik zou het ook niet willen hebben, aangezien het overlijden van een vis na een vangst iedereen kan overkomen.

Groet,

Martin
Plaats reactie