wintervissen

Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

16-11-2004 00:31

Mitz,

Heb de laatste 4 jaar behoorlijk intensief aan wintervissen gedaan. Ik viste eigenlijk meer in de winter dan in de zomer. Heb in die tijd ook behoorlijk wat ervaringen opgedaan. Ben tot de conclusie gekomen (zoals vele met mij waarschijnlijk) dat je in de winter veel beter vangt op de dag dan in de nacht (onder bepaalde weersomstandigheden dan).

Ga aankomende winter dus ook alleen dagjes vissen. Vis dus min of meer wel door in de winter ja.....


Groet
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

16-11-2004 08:26

Hoi Bart,

hoe gaat het daar in Angeren? Ik heb het ooit nog eens gedaan met een meisje uit Angeren :D

Wat je zegt klopt. Bij mij op de plas, lopen de nachtjes nog prima tot in december. Ergens halverwege de maand moet je dan ineens overdag gaan vissen. Vind ik altijd wel prettig. Ik vis dan graag de utra-mobiele methode. Paar uurtjes per stek. Loopt vaak goed.

MVG Mitsz
Hugo Bovenmars

16-11-2004 10:18

Een echte wintervisser ben ik nooit geweest. De komende donderdag -> vrijdag voorlopig voor het laatst op Twente.....

http://www.weer.nl/images/weer/meer/nederland/6290.jpg

BRRRRRR :o
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

16-11-2004 11:04

Van het weekend een lkeiharde blank gekregen.
Omstandigheden waren super!
Flinke wind op de kant en in de kom waar ik viste.
Helaas... helemaal niks, t.o.v. 2 weken geleden viel mij op dat er totaaal geen activiteit op het water was.
De vorige sessie continue springende en rollende vissen te zien, maar deze keer geen enkele jumper te bekennen.
2 weken lang gevoerd, iedere dag naar het water met mijn maatje om te voeren... best zuur, wnt ik had er meer van verwacht!

Aanhouder wint, dus we gaan stug door, alleen wel op een andere stek!
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

16-11-2004 11:15

Bart,

Die opmerking was niks persoonlijks naar jou toe, mocht je dat denken :)
Als je zoveel nachtjes vist, kan het een obsessie zijn, maar je kan het ook echt alleen doen om het genieten. Of het een of het ander is, zal mij geen boilie schelen.... Ieder vist op zn eigen manier.... En da's overigens ook weer een andere discussie :)

Ik begrijp wat je bedoeld met het snoeken.
Dat heb ik veel met het penvissen.
Met statisch gedoe is het toch wat anders, dan wil je toch iets bereiken. Maakt niet uit wat... groot, veel, klein, weinig, dun, dik, lang, lelijk, mooi, prachtig weet ik et :-) Maar veelal wil je (ik wel iig) wel iets bereiken.
Met penvissen ook wel, maar is het NOG meer om het te genieten. Zoals jij nu met het snoeken heb.

Affijn, zegt deze snottebel hier achter de PC.
Kan makkelijk lullen nu ik in me nest lig. Ben maar wat onderlijntjes aan t knopen, je moet toch wat he... :)

Groet,
Frank
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

16-11-2004 12:41

Marijn,

houd het stekkie nog maar even aan. Dit afgelopen weekend was er een weeromslag op zaterdagavond. Misschien dat je visjes hierop vooruitliepen.
Gewoon doorvoeren en nog een keer proberen.

Mitsz
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

16-11-2004 13:52

Mitsz,

Het is wel opvallen dat niemand de laatste 2.5 week een aanbeet heeft weten te krijgen.
Op het water zijn we met 3 man bezig, ieder heeft zo zijn eigen kant waar hij voert en vist.
De ene stek wordt al 2 maanden bevoerd, afgelopen 1.5 week is er 3 keer gevist, noppes...
De andere stek wordst nu 4 weken lang bevoerd, met als resultaat... noppes.

Het lijkt erop dat het water gewoonweg geen winterwater is. Aan de andere kant lijkt het op het oog een goed winterwater.
Het is water is een 6-7 hectare groot, een zandput met dieptes tot 25 meter.
Het lijkt net een badkuip, langs de kanten varierend van 1 tot 2 meter, daarna loop het af naar 5 meter, dan blijft hij even rond de 5-6 meter hangen alvorens hij de diepte induikt.
Er wordt erg weinig gevist, vissen zijn niet gedresseerd en zijn echt helemaal gaaf. De bekken zijn compleet gaaf, er is geen zwart/grijs puntje te vinden....

Er ligt een kom, daar wordt het niet dieper dan 7 meter. water is omrimgd door bomen en riet. Er ligt een heel klein slootje, die komt uit op een klein sluisje, daar is steeds kleine stroming in het water,. Slootje is niet langer dan 8 meter en 3 meter breed. Diepte weet ik niet, maar schat ik op een meter of 2...

Eigenlijk lijkt het een goed winterwater, maar degenen die er nu vissen haken ieder jaar weer af omdat er tijdens de winter gewoon geen vis wordt gevangen. De vraag is natuurlijk waar de vis zich ophoudt tijdens de winter...
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

16-11-2004 13:58

Marijn,

Wat ik van een ander doorgewinterde wintervisser :) hoorde hoe hij het aanpakt.

Elke week met het bootje erop, en op de diepte meter kijken waar de vissen zich ophouden. Als je dit op verschillende tijdstippen doet...
Oke, niet zo zwart wit geloven wat er op je schermpje te zien is, maar 10 symbolen, kan je er toch van uit gaan dat....

Als je dit op stekken doet waar het behoorlijk diep is, zou het de vis dan afschrikken? Ik weet het niet. Enerzijds wel.. anderzijds ook niet....
Toch.. een bootje, motor/roeien.. schrikt af. Maar tot hoever ... mochten de vissen zich op de bodem bevinden bij een stek van zeg 6 meter.
Zouden de vissen schrikken door jouw bootjes tochtje dan?

Ik weet t niet, maar allicht iets om te proberen.

Verder....

Iedereen die voert...
Voeren die constant erg veel?
Misschien, met mijn simpele boeren gedachte, voeren jullie tegen elkaar in, en die vissen lachen zich kapot.. die hebben zoveel te vreten. Totdat ze bij jullie haakaas aan toe komen hebben jullie de stokken al weer binnen gedraaid om naar huis te gaan?

Weet niet of dit goed gedacht is, maar misschien iets om over na te denken?

Groet,
Frank
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

16-11-2004 14:09

Frank,

Het watertje wat Marijn bedoeld zit een leuk bestand aan karpers, daarbij zijn de voercampagnes redelijk in overleg met elkaar gegaan, hierdoor zou er geen sprake hoeven zijn van overvoeren.

Het idee met het bootje .... zit wat in, echter is dit een watertje waar normaliter niet gearen wordt en dus zit er een snellere schrik reactie van de karpers wel in

Mitsz heeft daarentegen ook gelijk ...weersomslag .... Hey Marijn, zullen we gewoon nog 1 maal ons geluk beproeven? En ondertussen gewoon een andere stek ook bevoeren? kan toch geen kwaad denk ik?

Gr. Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

16-11-2004 14:31

Marijn,

zou het toch nog een keer proberen. Het is tenslotte nog niet echt klerekoud. Daarbij komt, dat ik uit betrouwbare bron heb vernomen, dat het met je aas wel goed zit :D

Als dit nu echt niet lukt, geef het dan nog steeds niet op. In zo'n geval zou ik er de ultra-mobiele methode toe gaan passen. Kies een aas met een hoge instant respons. Ik kies dan het liefst iets met een klinke dosis melkderivaten en een dito lading birdfood. Dit zal wel wat duur zijn, maar je gebruikt er tenslotte maar weinig van. Vervolgens op je visdag niet langer dan twee uur op een stek vissen, totdat je de vis hebt gevonden. Indien dit vreugdevolle feit zich voordoet, kan je winterverhaal zich gewoon weer op de "normale" wijze voortzetten, of je blijft er lekker instant vissen.

Ik geloof niet, dat er wateren zijn, waar je 's winters geen vis kunt vangen. Vinden echter...................................
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

16-11-2004 14:47

Mitsz,

Ik begijp je punt, maar na 2 weken dagelijks voere was de teleurstelling toch wel erg groot.
Misschien op een andere diepte voeren en de ondiepere stukken laten voor wat het is.

We hebben op dieptes gevist van 3, 5 en 7 meter, misschien toch maar naar de 9 meter zakken?
Nadeel is wel dat de diepete erg steil afloopt...

Overvoeren is idd geen sprake, 250 gram boilies is natuurlijk erg weinig!
Er zwemt vis genoeg, dus die paar 100 gram per dag is geen probleem voor die vissen.

Afijn, de stek blijven aanvoeren kan ook geen kwaad, een 2e stek erbij zoeken en bevoeren kan ook nooit kwaad!

Mitsz, wat bedoel je met Melkderivaten?
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

16-11-2004 14:51

Marijn,

misschien zaten ze wel op 1 meter ?

mvg
Stefan
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

16-11-2004 15:00

Stefan,

Ik weet dat je deze winter ondiep gaat vissen, ik heb ook op deze ondiepe stukken gevoerd en gevist, maar ook daar zat geen activiteit.

In de beschreven kom zijn de grootste ondiepe stukken, daar komt de zon in op en verwarmd het water het snelst, maar er zat gewoon geen vis.
Ik ben vanavf de vroege ochtend het water gaan observeren en heb er 2 rondjes om gelopen.
De enige activiteit die er was waren de watervogels... :wink:

Verder heeft het water geen oplopend talud, de structuur is overal hetzelfde, maar dat heb ik al beschreven.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

16-11-2004 15:11

Marijn,

Dan is het toch heel simpel..
Als het op alle dieptes niet lukt de vissen erop te krijgen.. en het lukt andere vissers op andere stekken ook niet.. met voeren en al..
Dan kan je wel doorgaan maar het gaat waarschijnlijk niet hard lopen deze winter... Wat jij al zegt.. het is waarschijnlijk geen winterwater.. dat kan heel goed.. Mitsz kan wel zeggen dat je overal karper kan vangen in de winter.. en als je van december tot maart doorgaat vang je idd waarschijnlijk wel een vis.. maar of het de moeite is!

Het enige is idd nog dieper vissen.. lukt dat ook niet dan heeft het gewoon geen zin in mijn ogen.

Gr.
Bertil
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

16-11-2004 15:58

Bertil,

er is meer dan alleen maar dieptes. In de winter gaat het -zoals je waarschijnlijk wel weet- om de vierkante meter, zeker als het gaat om instant vissen. De voorkeur gaat meestal uit naar zachte bodem en/of opstakels.

Ik blijf erbij, dat als je in de winter het aas tussen de karpers krijgt, ze op den duur echt wel een keer je aas nemen ook.

Een deel van de populatie zal altijd wel enige vorm van activiteit behouden.

mvg Mitsz
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

16-11-2004 16:05

Mitsz,

Dat klopt, maar er zijn geen duidelijke 'winterhotspots' aanwezig.
Het bestand dat er zit is immers dusdanig de moeite waard om erg je best te doen.

Ik ga het waarschijnlijk nog proberen op een wat dieper stuk, en anders laat ik het water met rust tot het voorjaar.
Er is voldoende winterwater in de buurt, veel kanalen met lange bruggen...

Mocht het de volgende sessie niks worden... dan is het gewoonweg verkassen naar een ander water.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

16-11-2004 16:10

mitsz van der kamp schreef:Bertil,

er is meer dan alleen maar dieptes. In de winter gaat het -zoals je waarschijnlijk wel weet- om de vierkante meter, zeker als het gaat om instant vissen. De voorkeur gaat meestal uit naar zachte bodem en/of opstakels.

mvg Mitsz


Precies die ervaring heb ik ook en niet alleen in de winter. Diepte vind ik ook minder interessant, als je ze maar weet te vinden.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

16-11-2004 16:17

Tuurlijk is localiseren waar ze zitten DE key... maar dat is het in elk jaargetijde.. logisch voor elke karpervisser. Het eerste wat je in elk boekje leest. Dat je verschillende stekken en dieptes moet bevissen over het hele water heen ook...

Maar als er over het hele water verspreid een aantal vissers zitten die ook van alles proberen en NIEMAND vangt iets meerdere sessies achter elkaar.. dat is wat ik bedoel..!! Dan heeft het weinig zin.. of je moet gaan voor die ene uitzondering..

Ps. Mitsz Marijn heeft het over voorvoeren.. instant vissen is idd heel wat anders.
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

16-11-2004 16:38

Marijn en Marc,

Lijkt me heel mooi water!
De kom hebben jullie geprobeerd, niks. Zijn er wellicht rottende plantenvelden? Daar in de buurt, zoals Mitsz schreef, is de bodem wat zachter, bevat misschien nog eetbare delen. Daar zou ik het dan zeker een paar uur proberen.

Daarnaast als je blijft blanken beter om ze met rust te laten. Er wordt weinig gevist, ze hebben misschien hun wintervoorraad al bij elkaar gescharreld :-?

Neen, ben nog steeds geen winterkarperaar, maar dat miv 21 december of daaromtrent. :wink:

Groetjes,
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
erik flaschwinkel
Berichten: 127
Lid geworden op: 23-10-2003 02:00
Locatie: spaarndam

16-11-2004 21:56

Heren wintervissers,
Zou het ook kunnen dat het geen NACHTwater is??
Soms azen de vissen in de winter meer overdag dan ìn de nacht. :roll:
Succes
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

16-11-2004 22:57

Die Mitz toch!!!

Dat was natuurlijk een ervaring om nooit te vergeten.......... :oops: :roll:

In Angeren gaat alles nog steeds z'n gangetje. Grappig dat jij dit kleine gehuchtje kent. Hoe heet die griet eigenlijk, ik zal ze best wel kennen.

Bart
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

16-11-2004 23:34

Bart,

ik ben geboren in Arnhem. Elke dag op het fitsje naar Angeren en weer terug. Huize Nijenhuis Bart. Romantisch hoor, dat zoenen met het slachten van de varkens op de achtergrond!!

Mijn visjeugd daar ook gesleten. Ving mijn eerste karpers op de Zilverkamp in Huissen (1980-1985). Ooit nog eens terug geweest. Wat een drukte daar!

Affijn... nu zijn we in de fossiele fase aanbeland als het om de liefde en dergelijke gedachten gaat.

Stuur eens een pb over de watertjes daar. Wil wel eens weten wat ervan geworden is.

MVG Mitsz
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

17-11-2004 08:14

Erik,

Geen nachtwater? ...... vorige week een dagsessie gemaakt en niks noppes nada ...

De andere ploeg (in de andere hoek) doen alleen maar dagsessies .... en noppes nikkes nada ...

We weten zeker dat er karper zit! de voermethoden / aas MOET wel goed zijn. Er is denk ik (nog) niet echt een voerperiode aan te wijzen. Daarbij zijn de plekken (met onze ervaring) ook lastiger te localiseren dan we dachten. (Ik geen ervaring en Marijn toch best wat).

We hebben besloten om toch nog maar heel even vol te houden .... maar ondertussen vast een ander water te gaan bevoeren, hebben we iig een uitwijk mogelijkheid.

Greets M
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

17-11-2004 08:55

Heren,

2 weken geleden heb ik er mijn eerste sessie gevist, watertemp was ruim boven de 10 graden en de vis was behroorlijk actief.
Af en toe waren er klappen op het water te horen, alsof er een lijk werd gedumpd.

Ik wist 2 vissen te vangen, beiden erg mooie massieve schubs.
Geen spoortje van beschadiging te vinden, bekken volledig gaaf en vreselijk sterk!
Beide vissen werden in de nacht gevangen!

De 2 weken ervoor is er ook door de andere vissers goed gevangen.

Wat Marc al zei: dDe andere vissers vissen er voornaemlijk overdag, met de laatste 2 weken... geen resultaat!
1 van de 2 'concurrenten' heeft het bijltje erbij neergelegd en ddie stopt ermee.
Dus... nog minder vissers.

Het is een raadsel waarom de vis niet actief is, zelf heb ik nu een idee dat ik wil uitproberen.

Ik wil 3 stekken maken die dagelijks bevoerd worden, alle 3 de stekken op diverse dieptes.
Dagelijks wil ik gaan voeren met de spod. 4-6 spods per stek.
Door met verschillende hengels aan te komen, waarbij de lijn vast zit op de clip kan ik steeds op exact dezelfde stek voeren aangezien het talus vrij steil afloopt.
Door hengel 1, 30 meter lijn te geven, hengel 2, 20 meter lijn te geven en hengel 3, 40 meter lijn te geven voer je op diverse dieptes op steeds dezelfde stekken.

Zo voer je ook vreselijk compact en zal de vis (hopelijk) dicht in de buurt blijven...

Mocht het na de volgende sessie weer niks zijn... Hebben we alvast een nieuwe aangevoerde stek waar we wel gedurende de winter vis kunnen vangen. Nadeel van de gekozen stek (2) is dat er veel verkeer om je heen is...
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

17-11-2004 09:09

Marijn,

is het niet handig om een mooi vlak stukje te zoeken op een wat diepere plaats? gezien de stijle taluds dacht ik zo...

Niet opgeven man. Ik heb ook een keer een hele slecht eerste winter gehad op een water. Toen ik het eenmaal door had, liep het als een trein :D

succes Mitsz