wintervissen

Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

17-11-2004 09:31

Marijn,


Jouw kwestie heb ik een tijdje in de gaten gehouden......Wat me opvalt is dat er niet over de aanwezigheid van witvis wordt gepraat.
Dit lijkt mij in de winter toch ook iets waar je zeker rekening mee moet houden(hier moet je je voerhoeveelheid op afstemmen).
Zo ook de methode waar je mee vist, vis je puur met 20mm boillie's dan zal je zelf vrij weinig last hebben van witvis. :)
Wat ik altijd in het achterhoofd hou is een heel andere aanpak van vissen op putten waar weinig witvis zit.
Karper houdt zeer zeker van particles in de winter, het liefst zo zacht en zo zoet mogelijk..... Zoete mais!! :D
Zet de boillie's eens aan de kant(ligt natuurlijk aan de hoeveelheid platte en zeelt dat er rond zwemt) en probeer het eens met een haakpellet(Sticky Baits OilyHookPellets zijn mijn favoriet)aan je hair, kort onderlijntje van pakweg 10cm en een methodkorf......maak je voertje aan met het vochjt van de particles(hennep,tijgernootjes,zoete mais etc.) en hopelijk moet dit toch de eerste karper over de streep trekken!
Het is dat er geen put hier op fietsafstand ligt bij mij in de buurt anders was ik deze winter zeer zeker door gaan vissen.....Had ik maar een auto :cry: !!
Spodden kan ook een goede oplossing zijn......Ook hier zal ik naar de bekende particles grijpen! Wees niet bang om ook in de winter een olie te gebruiken(het liefst wel een hele dunne olie zoals visolie van de visafslag :wink: ).
Voor de rest, tja, je kan het eens in een andere hoek proberen van het water :roll:
Compact voeren en vissen is niet mijn ding in de winter, zeker niet als er weinig vissers aanwezig zijn. De kans dat je meer vis bereikt in de winter door verspreider te vissen en te voeren lijkt mij ook een belangrijke factor(of is dat niet zo'n groot belang op dat water??).

Hopelijk trek je dr een paar leuke vissen uit! :wink: Ikzelf heb weinig vangervaring in de winter puur omdat het water zich er niet voor leent wat voor mij bereikbaar is, ik hou me er zeker wel mee bezig! :P
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

17-11-2004 09:49

Mitsz,

Je slaat de spijker op de kop... Maar... er is geen vlak stuk te bekennen op het water.
Zoals ik al eerder aangaf loopt het van om en nabij de 2 meter diepte bij de kant door naar 5 meter (20 meter uit de kant) en dan gaat hij duiken.
Op 30 meter afstand is het al vrij diep, ongeveer 10 meter.

Het nadeel is dat er op de steile ran geen vlakke plek te bekennen is, geen plateautje of wat dan ook.
Het water is al volledig uitgekamt en er is niks moois te bekennen wat dit soort stekken betreft.
Ik zal dus wel op de steile taluds moeten vissen...

Koen,

Er is natuurlijk een bestand aan witvis aanwezig, maar heb er nog geen last van gehad tot nu. (ff afkloppen)
Er zwemmen een aantal grassies rond en er zit een redelijk bestand aan zeelt. Geen slechte bijvangsten.

Voeren met zachte mais zou kunnen, maar geniet niet mijn voorkeur. I.c.m. de method zou je het wel kunnen iznetten.
Voeren met partikels in de iwnter is mij tot nu erg slecht bevallen, ik heb ze er wel opgekregen, maar na verloop van tijd haken ze af omdat ze gewoonweg te weinig voedingsstoffen uit de partikels alleen halen.

Ik hou nu nog even vast aan het spodden op 3 stekken. Proberen de stek op gang te brengen met een behoorlijke hoeveelheid hennep...
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-11-2004 10:41

Wintervissen hardstike leuk. 12 jaar gedaan. Vaak op mijn bek, soms met de neus in de boter.

Mij zijn een paar dingen opgevallen.

Meeste suc6 op min of meer overbezette putten. Vaak vissen die (bijna) nooit gevangen worden.

Ondiep water is gemakkelijker aan de gang te houden dan diep. Hoe dieper hoe vaker vis ergens half water hangt.

De zomerstekken doen het in de winter ook "gewoon". Als er van de 100 vissen er 10 actief zijn, lijkt het of deze gewoon de vaste route
(s) afstruinen.

Beetje storm helpt de boel enorm.

Hoe meer er gevangen wordt hoe beter het gaat.

Hoe meer er gevist wordt hoe beter

Bijna alle vissen komen van 1 stek/hengel

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

17-11-2004 10:44

Marijn,

Als die vis uit jou avatar ervandaan komt dan zou ik er idd nog maar even doorzetten :P

@Klaas:
"Hoe meer er gevangen wordt hoe beter het gaat. "

Ahumm deze is idd wel logisch :wink:
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

17-11-2004 10:56

Bertil,

Deze vis wist ik in januari te vangen met een watertemp van 3 graden en een buitentemp. van rond het vriespunt.
Dit water geld dan ook als uitvluchtwater, mocht het op 'dit' water niet gaan lukken.

Klaas,

Het water is niet overbezet, er zit een knap bestand aan karper op, maar het vloeit niet over van de vis.
VBorig jaar op ondieper water goed gevangen gedurende de hele winter.
De vis is makkelijker te vinden en makkelijker actief te houden, Dieptes gaan er niet verder dan 1 meter 80. Vaak lag de vis strak tegen het riet op een meter water.
Dit was ook gewoon een typich winterwater, goed bestand aan grote karper en de vis was gedurende de hele winter actief. Meerdere vissen per sessie gevangen.

Het water waar we het nu over hebben is gewoon erg interessant gezien de moeilijkheid, maar ook gezien de schoonheid van de vissen.
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

17-11-2004 11:08

Hoi,

10 meter diep? op het ene water wel, op het andere weer niet.

Als er op een water een klein gedeelte is wat dieper is dan de rest is de kans groot dat dit een zuurstofarme omgeving is. Is het diepste gedeelte van het water een grote vlakte, dan kun je daar gewoon vis verwachten.

Ik heb het idee dat hoe groter de oppervlakte van het water is, des te vaker de vis op grote dieptes te vangen is. Op een putje van een paar hectare heeft het niet zo veel zin om in de diepe putten te vissen, terwijl op water van 10 ha of meer het niet uit lijkt te maken hoe diep je vist.

Zou dit te maken kunnen hebben met de windinvloeden op groot water?

Maar waarom ze de diepte in gaan is mij een raadsel Mischien moet ik het anders vragen, waarom mijden ze de ondieptes?

Een andere verklaring voor de diepte waar de vis zich bevind is de beschikbaarheid van voedsel, waar op een kleine plas een paar jaar terug alleen in de winter vis werd gevangen op de diepste plekken kan nu het hele jaar door op die plekken vis worden gevangen. Dat begon allemaal toen er een marker bleef staan in het midden van het water. Van alle kanten vistte iedereen daar naar toe en de vissen volgden vanzelf. Daarna kwamen de voerbootjes en de vis kon voortaan op iedere diepte eten vinden.

Jeroen
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-11-2004 11:36

Nee Bertil,

Lijkt logisch, maar ik bedoel min of meer, dat door vis te vangen andere vissen geactiveerd worden. De gevangen vis moet denk ik weer vreten, of denkt dat te moeten weet ik veel. Deze vis activeert weer de volgende.

Zeker gezien de ervaring dat vaak maar 1 plek de meeste vis oplevert.

Maar niet alleen karper. Als er redelijk wat witvissers regelmatig vissen en vangen helpt het ook.


Een kleine algemene.

In de winter reken ik op 1 op 5 t.o.v. van de "goede periode". Qua tijd tussen beten maar ook qua aantaL vissen.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

17-11-2004 11:52

Jeroen,

Diepste punt is ruim 25 meter, dus 10 meter diepte bevissen is niet raar.
Op andere wateren vis ik op 16 meter diepte.

Waarom de vis de ondieptes vermijd?
Kan 2 oorzaken hebben in mijn ogen:
Hengeldruk op de ondiepe stukken, maar in de winter kunnen ze dieper trekken omdat de watertemperatuur op dieper water nu warmer is dan de ondiepe stukken.
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

17-11-2004 12:11

Marijn,

Maar de zon... als die schijnt. Zal het ondiepere gedeelte toch het eerste opgewarmd worden?

Groet, Frank
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

17-11-2004 13:55

Frank,

dat telt nu even een paar maanden niet. Er zijn natuurlijk uitzonderingen.
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

17-11-2004 14:20

Nouja Mitsz?

Zeg de zon schijnt op een mooie winterdag 5 uurtjes.
Zou deze dan niet de ondiepte kunnen lichtjes opwarmen?
Of heeft dit te weinig invloed? En is dit dus een te klein verschil kwa temp?

Groet
Frank
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-11-2004 14:24

Frank,

Stand van de zon is te laag. Neem maar eens een vergrootglas. Hoe rechter de zon in ghet glas hoe heter je brandpunt wordt.

De zonnenstralen "ketsen"ahw af op het water.

MVG

Klaas
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

17-11-2004 14:28

Klaas,

Bedankt voor deze duidelijke uitleg!

Neem mijn woorden terug Marijn/Mitsz. :)

Met lerende groet,
Frank
Gebruikersavatar
Marvin Smier(s)
Berichten: 157
Lid geworden op: 22-09-2004 14:44
Locatie: Omg. Rotterdam

17-11-2004 14:32

Dus heel de dag met een vergrootglas boven het water gaan staan. :D
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

17-11-2004 14:44

Mannen,

Ik heb ervaren dat de lichtINTENSITEIT wel degelijk van invloed is. Ook op dieper water.

Groeten,

mark
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

17-11-2004 14:54

Daar tegenover staat, dat ik heb gemerkt, dat het in deze tijd van het jaar niets uit maakt. Topsessies gehad aan de zuidkant van wateren, onderaan het talud

Mitsz
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

17-11-2004 15:29

Mitsz,

Ik heb een plan om de vis op het ondiepe stuk aan de praat te krijgen!
Ik ga illegaal een aantal verlengkabels leggen bij de kassen, die rondom het water staan, en hiervandaan illegaal wat stroom aftappen...

Ik koop een stuk of 50 waterkokers en gooi alle waterkokers langs de kant, deze blijven dan non-stop het water verwarmen, waardoor er zeker een temp, verschil gaat komen. Koken zal het niet, maar opwarmen wel zeker!

Hmm... Heeft er iemand nog een paar waterkokers over? :wink:

Nee, zonder gekheid.
Heb gemerkt dat zon het water niet verwarmd, vooral dat melkerige zonnetje bij een oostenwind helpt geen donder.
De vis zal dan toch beschutting proberen te zoeken voor de koude wind (vooral op ondiep water). Vis kan je verwachten strak tegen het riet aan.
Althans, dat zijne ervaringen...

Zodra de zon aan kracht gaat winnen en langer hoog blijft staan zal het daadwerkelijk gaan uitmaken.

Kan me herinneren dat 'we' hier begin dit jaar in januari of februari een discussie over hebben gehad.
Daarin kwam ook de lichtintensiteit in voor...
Er is wel meer activiteit bij meer zonuren, maar inm deze periode worden de zonuren juist weer minder. Vanaf januari gaat het weer omhoog, in februari heb ik er echt van geprofiteerd.

http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... highlight=
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

17-11-2004 15:40

Ik ruik ....

Ik ruik .....

Startreck BLOEMKOOL!!!!!!!
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

17-11-2004 16:32

Etenstijd Marc?
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

17-11-2004 16:46

Mitsz.. als het niet uitmaakt.. waarom azen op sommige wateren de vissen nu nog bijna alleen overdag.. terwijl ze een maandje terug nog vol overdag aasden?
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

17-11-2004 16:59

Bertil Wielink schreef:Mitsz.. als het niet uitmaakt.. waarom azen op sommige wateren de vissen nu nog bijna alleen overdag.. terwijl ze een maandje terug nog vol overdag aasden?


Bertil,

Je bedoeld waarschijn 's nachts...?

Ikzelf denk dat de vis in de iwnter weer overdag gaat azen omdat de vis zich in deze periode veilig voelt, je kan de vis nu namelijk ook weer verwachten op stekken die gedurende het reguliere karperseizoen steevast worden vermeden, maar nu weer bezocht worden.

Aangezien de hengeldruk tot een minimum wordt gebracht in de winter zal de vis overdag weer gaan azen ipv in de nachtelijke uren. Uiteindelijk aasde de karper (in zijn oorsprong) voornamelijk overdag, maar doordat er continue een hengeldruk onstond, zijn ze in de nachtelijke uren gaan azen.

Hoe is het ander te verklaren dat op bijna niet beviste wateren je overdag net zoveel kan vangen dan s' nachts?
Op drukbeviste wateren (uitzonderingen daargelaten) zal de vis vaak in de nacht actief gaan azen.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

17-11-2004 17:30

[quote]
Etenstijd Marc?
[quote]

Grin ..... Nope maar ik had wel een reactie van Marijn verwacht.

In het kader van vreemde verhalen scoorde zijn stroom jatten bij de kassen en water kokers toch vrij hoog :wink: :wink:
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

17-11-2004 21:56

Bertil Wielink
BerichtGeplaatst: 17-11-2004 16:46 Onderwerp:

Mitsz.. als het niet uitmaakt.. waarom azen op sommige wateren de vissen nu nog bijna alleen overdag.. terwijl ze een maandje terug nog vol overdag aasden?


Bertil Wielink
Beheerder



Registratie: 27-12-2001
Berichten: 540
Woonplaats: Nederland


BerichtGeplaatst: 17-11-2004 09:50 Onderwerp: Reageer met quote
Klaas,

Ik ken heel veel wateren waar het "bijna" geen zak uitmaakt waar je vist.. stekkeuze dus.. op zulke wateren ligt 100% aan het aas, het voorvoeren en de juiste taktiek!!

Andere wateren was 70% de stekkeuze die het em deed.. daarom vind ik het zo gevaarlijk om alles over 1 kan te scheren... dat helpt beginnende vissers gewoon niet verder..

Net als het in de winter alleen overdag vangen.. die is ook geen algemeenheid.. ik vang op het ene water de hele winter enkel snachts en dan pas van 23:00 uur en op andere wateren begint het s middags pas om 14:00 tot hooguit 17:00 uur... op weer andere wateren heb je hele dag kans op beet...

Je moet als visser niks uitsluiten en gewoon op veel verschillende tijden en veel verschillende plekken vissen...



I rest my case
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

17-11-2004 22:02

waar ik vis ving ik men vis nooit overdag, vanaf 20u30 was er kans op 1 aanbeet dan pas rond 23u en dan van 1 uur tot 6 uur.
Dan nog een aanbeet of 2 tot 9 uur en dan gedaan.

Nu dat het winter word dacht ik dat de aas periode zich meer overdag ging verleggen MAAR niets is minder waar.
Ze bijten vooral wat vroeger nu, vanaf 19u30 tot 23u30 is er kans en dan niets meer. Dan heb je nog een kansje tegen de morgend een uurtje of 6 maar later ook niet meer => de aas periode is een pak korter geworden maar nog in de koudste periode van de dag.

Overdag kan ik er geen karper aan de haak slaan.
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Gebruikersavatar
Arjan Gijs Verkoelen
Berichten: 324
Lid geworden op: 24-09-2003 02:00
Locatie: Leeuwarden

17-11-2004 22:17

Helaas na het posten heb ik de posting even gewijzigd: Ik lul wel door een hele veranderde topic heen! Maar wilde alleen even reageren op Mitz z'n posting van de Zilverkamp waar ik opgroeide en leerde vissen.

Het kleine karperwereld wat door onze snelle glasvezelverbindingen nog kleiner wordt. Voorbeelden?

* Mitz die op de zilverkamp viste toen ik daar op t Holthuus in mijn broek poepte als kleuter anno 1982 en 8 jaar later de eerste karpers het leven zuur maakte met mais en Jos Lamers koopboilies van Richworth... Nu Anno 2004 (bijna ...5) wonend in Leeuwarden met weemoed terug denk aan mijn periode 1990-1996....

* In frankrijk je eigen vismaten tegenkomen...

* Bij Arie oudshoorn horen dat hij vroeger met ene Mitz van Waterlandbaits viste....

* Op internet de halve carpscene treffen die je ook op allerlei beurzen treft.

*Lullen en nog wel honderd uit over je geheime stekje aan de rivier in la France en dan vervolgens een mappie met foto's met , ja juist die achtergrond getoond krijgen.....

* er zijn er wel meer, wie volgt?

*
http://www.karperbootshop.nl

Vortex Karperboten voor en door Karpervissers

http://www.sunrisebaitservice.com

Quality Carpfood