3 hengels

Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

05-11-2004 19:20

Als je de diverse advertenties leest,zie je bijna altijd een set-up staan met 3 hengels!
Zodat het lijkt of het vissen met 3 hengels standaard is.
Zou het niet zo moeten zijn,dat als voorbeeld voor velen(o.a.jeugd)dit anders zou moeten,dus set-up met 2 hengels!
Moeten onze hengelsportwinkeliers hier niet een voorbeeldfunktie in hebben.??
Wat vinden jullie hiervan?
Mvgr.Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
elmer schroot
Berichten: 84
Lid geworden op: 06-03-2003 01:00
Locatie: voorschoten

05-11-2004 19:30

dat lukt toch niet(meer).de mensen kopen toch 3 hengels, met het oog op frankrijk of 1 als reserve.
de winkelier verdient er alleen maar mee als er 3 worden verkocht ipv. 2.
de winkelier kan het hooguit melden aan de klant , maar heeft geen zin naar mijn id
Gebruikersavatar
Casper Hijkoop
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-08-2004 12:37

05-11-2004 19:30

Bij een hengelsportzaak bij me in de buurt (H. Koster, Delft) Werd een bepaald model karper hengel aangeboden, als je er 2 kocht kreeg je de derde met korting, of zelfs gratis :roll:
Ik weet er het fijne niet van, maar het spreekt met zoiets natuurlijk erg aan om 3 hengels en molens te kopen, en deze dus oook alle3 te gebruiken. Ik denk dat de jeugd wel zal weten dat op de meeste wateren het vissen met 3 hengels verboden is, zoals ook in de vergunning zal staan, maar ze zullen in ieder geval vaak de verleiding niet kunnen weerstaan om 3 stokken te gebruiken.
Aan de andere kant snap ik de winkelier ook wel, een opstelling met 3 hengels heeft een mooiere uitstraling, en dus ook wel een hogere verkoop... Ik denk dat je ze niets kan verwijten...
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

05-11-2004 19:32

Ja, ben ik het wel mee eens. Niet alleen rod pods worden voor drie hengels gemaakt, maar zoals je zegt ook hele sets met drie hengels, drie optonics enz. Omdat bij de goedkope sets de meerprijs van de derde hengel vaak te overzien is zullen best veel beginners kiezen voor de 3hengelset. En zoals je al zei wek je idd de illusie dat het normaal is om met drie hengels te vissen. Die derde hengel zal echt niet elke keer netjes thuisgelaten worden.
Voor echte beginners die zich niet bewust zijn van het feit dat dit in principe verboden is komt het zo dus als vanzelfsprekend over dat er met drie hengels gevist worden omdat er immers setjes voor drie hengels verkocht worden. Daarom vind ik best dat dat anders kan/moet in de winkel. Wellicht is het voldoende om klanten er goed op te wijzen dat het niet toegestaan is, ook al is de uitrusting voor drie hengels.
Als we onze hobby in de toekomst willen blijven uitoefenen op dit plaatsen waar we dat graag willen zonder strengere regels en verboden dan kan dit best een steentje bijdragen denk ik. Het is misschien wat persimistisch maar het lijkt me op zich een stap in de goede richting.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

05-11-2004 19:44

je kunt natuurlijk ook een derde hengel kopen als reserve, mocht er eens eentje sneuvelen heb je nog een stok. Vooral als je een beetje exclusief spul hebt is het vaak moeilijk om er een hengel bij te krijgen.

De winkelier kun je niet veel kwalijk nemen, een beetje voorlichting zou wel op zijn plaats zijn zodat de gewoonte van de 3de hengel opstellen een beetje minder wordt.
beetje bij beetje
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

05-11-2004 20:43

Wat jullie allemaal vergeten, is dat in ieder ander land wel met meer dan 2 hengels mag vissen.
Ze gaan toch geen rodpods maken voor een deel van de markt???
En in belgie mag je alleen met 2 hengels in de staatswateren, maar op de talrijke privé vijvers mag je meestal met 3 hengels vissen en zelfs in Frankrijk mag je meestal met 4 hengels vissen.
Dennis van Aken
Berichten: 32
Lid geworden op: 10-09-2003 02:00
Locatie: Houten

05-11-2004 20:57

en een derde hengeltje voor het peil werk is ook altijd makkelijk.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-11-2004 21:03

Volgens mij worden rod pods doorgaans zonder buzzer bars verkocht, hoor.

En bij buzzer bars kan de middelste afgeblind worden en voor 2 hengels gebruikt. Dat kan met buzzer bars voor 2 hengels niet. Heb je dus niet zoveel aan.

Buzzerbars voor 4 hengels. Dat is nog een wat! :lol:

Kun je beter 2 buzzerbars kopen en afzonderlijk neerzetten. Als je de ruimte hebt. En die heb je wel nodig ook. :P

Setjes van hengels (en molens, etc.) koop ik nooit. Die zie je overigens vrijwel uitsluitend bij de hengelsport grootgrutter. Zijn bedoelt voor starters. En dat is inderdaad misleidend. Daar kom je dan wel achter als beginner. Maar daarna vallen ze toch al snel uit elkaar. :roll:

Overigens vis ik alleen met drie hengels waar het mag en kan.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

05-11-2004 22:36

Hoi Kees,
En waar mag dat dan in Nederland met een gewone vergunning en zonder ontheffing van de hengelsportvereniging???????
mvgr.Aaron

Het gaat overigens niet om een derde peilhengel!!!!!
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-11-2004 22:52

In Nederland mag je met een 3e hengelvergunning van de HSV en een grote visakte met 3 hengels vissen op de wateren waarvoor de HSV ontheffing heeft verleend.

En nu? :-?

Groet, Kees
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-11-2004 00:07

Even een aanvulling. Iedere visrechthebbende (HSV of federatie) kan bij de Kamer voor de Binnenvisserij een aanvraag indienen om op een bepaald water of wateren een visvergunning uit te mogen geven voor 3 hengels. In het algemeen wordt dat zonder meer verleend. De visrechthebbende moet daarbij wel aangeven welke prijs ze voor die vergunning gaat vragen. Dergelijke vergunningen dienen genummerd te zijn en te zijn voorzien van een stempel van de Kamer voor de Binnenvisserij. Iedere houder van een dergelijke vergunning mag alleen met 3 hengels vissen als men daarnaast ook in het bezit is van een grote visakte ( die net als de sportvisakte door de OVB wordt uitgegeven).

Daarnaast kan iedere visrechthebbende bij LNV een aanvraag indienen om het nachtvissen op een bepaald water (of wateren) gedurende het hele jaar mogelijk te maken (*dus niet alleen de wettelijke maanden juni, juli en augustus). Mits natuurbelangen etc. zich daar niet tegen verzetten wordt dit in het algemeen ook door LNV gehonoreerd.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

06-11-2004 16:29

PFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFf

Dit is t zoveelste onzin topic aan t worden. :o
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

06-11-2004 16:38

HOEZO?? :roll:
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

06-11-2004 16:54

Ik weet dat het niet mag hoor vissen met 3 hengels, maar hoeveel van jullie vissen er wel bijna standaard met 3 hengels?

Ik in ieder geval wel(sorry voor mijn slechte voorbeeld)

meestal vis ik op kanalen in de middle of nowhere en zit dus niemand in de weg.

vis ik echter op een plas waar meerdere mensen vissen dan draai ik ook wel mijn 3de hengel in omdat ik vind dat ik andere er niet mee mag hinderen.

Bij controle heb ik er ook nog nooit gezeur over gehad.
Bij ons in lelystad mag je nergens vissen met 3 hengels en kan je er ook geen ontheving voor aanvragen

weet iemand bij wie ik daar is een balletje kan over opgooien
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-11-2004 17:22

Zie Aart, Camiel. HSV en federatie.

Heer Laarmans, amuseert u zich hier wel?

Nou, even serieus dan. Er zijn regels. Wat je kunt doen is heldere voorlichting geven, zodat iedereen weet wat de regels zijn. De NVVS en HSV’en doen daar aan. Daar mankeert niet echt heel veel aan.

Verder moeten mensen de regels respecteren. Een stukje opvoeding van huis uit meegekregen. Van de ouders!!! Daar is wat mis mee tegenwoordig. De commercie als her opvoeder. Vooropgesteld dat dit zou kunnen, lijkt mij dat weinig geloofwaardig.

Ik geloof ook niet dat de betere hengelsportwinkeliers erg opdringerig zijn in dit verband. Voor de starter kan ik slechts aanraden om 2 losse hengels, 2 losse molens, 2 losse beetmelders en vier losse steunen te kopen. Laat die goedkope 3 hengel alles-in-één startersetjes van de grootgrutter maar liggen. Een zichzelf respecterende winkelier geeft naar mijn ervaring ook een dergelijk advies.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

06-11-2004 19:02

Ik denk dat dit woord voor sommige niet helemaal duidelijk is.VOORBEELDFUNKTIE!!
Ik had het bij de start van deze topic over wat je ziet in de diverse advertenties en in de div.folders.
Daar zie je meestal een set-up met alles 3x. hengels kopen??Korting!
Voorbeeldfuktie wil zeggen,dat voor de jeugd het lijkt of het normaal is dat je met 3 hengels kan vissen.Natuurlijk kan een H.S.V. ontheffing verlenen enz. enz. met grote akte enz. enz.
Lees svp. een topic goed en dan blijft het bij het gestelde onderwerp.
Kees,dat bedoelde ik o.a. met een gewone vergunning en over de rest
gaat het niet.
Dus alle andere zaken zijn niet ter zake !!!!
Mvgr..Aaron
Laatst gewijzigd door Aaron Fresco op 06-11-2004 19:46, 3 keer totaal gewijzigd.
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

06-11-2004 19:23

Ik vind niet dat de winkeliers die setjes voor drie stokken verkopen verkeerd bezig zijn. Die mensen proberen gewoon hun producten goed op te stellen, waardoor er meer verkocht word en de omzet omhoog gaat.
Iedereen die gaat vissen en dus een vergunning nodig heeft weet ook wel dat je niet met drie hengels mag vissen. Het is waar dat het daardoor veel aantrekkelijker word om met drie hengels te gaan vissen maar dat is een keuze die iedereen voor zichzelf maakt. Als je niet het risico wil nemen om een bekeuring te krijgen vis je gewoon met twee hengels.
Ik weet zeker dat meer dan de helft van de winkeliers die een set van drie verkopen er wel bijvertellen dat je maar met twee hengels mag vissen.

Ik vind het ook opvallend dat negen van de tien mensen die hier posten aangeven altijd met twee hengels te vissen op plekken waar drie niet zijn toegestaan. Ik wil niemand bevooroordelen maar ik geloof hier niets van.
Ikzelf vis ook bijna standaard met drie hengels ook al weet ik dat het niet mag. Zolang hier niemand last van heeft zie ik hier geen enkel probleem in.
Als vergelijking: Op een lege autobaan zal je ook snel 130/140 gaan rijden, terwijl de regel is dat je niet harder mag dan 120.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties..

Groeten elco
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-11-2004 19:39

Aaron,

Wellicht moet je het dan duidelijker stellen.

De commercie bestaat uit producenten, dealers en winkeliers. Zij prijzen hun producten aan via de media. De manier waarop kan een eenzijdige afbeelding geven van de karpervisserij. Dat kan ik wel volgen. (Let ook eens op de boilie reclames met slaapverwekkende series grote karpers plus vangers). Maar nog steeds vind ik niet dat de commercie een voorbeeldfunctie heeft. Zij proberen slechts hun producten aan te prijzen op een manier die geld in het laatje brengt. Geef ze eens ongelijk. Doen ze het volgens ons verkeerd, dan nemen hun inkomsten af.

Elco, ik hou mij altijd aan de regels. De reden is heel eenvoudig. Ik vind het lullig om op de schouders getikt te worden door zo een BOA-tje, die dan bovendien nog gelijk heeft ook. Voor de rest vind ik dat ikzelf als oudere karpervisser wel degelijk de groep vertegenwoordig en een voorbeeldfunctie heb. Mijn gedrag wordt andere aangerekend.

Groet, Kees
gradus scholtens
Berichten: 1559
Lid geworden op: 23-01-2003 01:00
Locatie: westervoort

06-11-2004 20:37

heren,
als ik dit zo lees allemaal, denk ik toch echt bij me zelf, wat zijn wij toch een vreemd volk, waar gaat dit over, over winkeliers die een voorbeeld moeten stellen, geen set ups meer verkopen voor drie hengels leuk,als je dan een auto koop kun je mischien ook vragen of de verkoper er voor kan zorgen dat ie niet harder dan 120/ km gaat, want dit mag ook niet!! wat ik wil aangeven is, al verkopen ze set ups voor 5 hengels je mag er maar met 2 vissen in nederland, vis je er met 3 en je word gepakt, dan krijg je een bekeuring,maar a u b laten we ons niet druk gaan maken over de verkochte set ups, ik denk dat er wel belangrijkere dingen spelen in karper land, kennen we ons beter richten op mensen die luidruchtig zijn, er een rotzooi van maken, vissen zonder vergunning, vissen slecht behandelen, enz enz enz
grt gradus
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

07-11-2004 11:27

10 punten voor Gradus ( helemaal mee eens 120%)
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

07-11-2004 11:53

lijkt me toch niet dat het gebruik van 3 hengels aan de winkelier ligt, in supermarkten etc. worden toch ook welleens aanbiedingen gedaan, zoals bij 2 pakken wasmiddel het 3e pak gratis, dat zegt toch ook niet dat je meteen 1/3 meer waspoeier moet gaan gebruiken, dat ligt meer aan de verantwoordelijkheid van de gebruiker (koper) ik ben zelf ook een van de "jongeren" maar het besef dat een 3e hengel niet gebruikt mag worden is er bij mij wel degelijk, vergelijk het maar met die plaatjes van supergrote karpers, die heb ik ook nog nooit gevangen en behoren tot reclame, ik heb ook zelden met 3 hengels gevist, dat hoort ook bij reclame.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

08-11-2004 09:53

Dit is de weet ik niet hoeveelste discusseie over 3 hengels.

Je hebt 2 partijen:
Degenen die altijd met 2 hengels vissen
Degenen die altijd het maximale eruit willen halen, 3,4 of 5 hengels...

Moet iedereen zelf uitmaken vind ik, maar als je gepakt wordt moet je ook een kerel zijn en die prent betalen.

Dat een winkelier een setup verkoopt met 3 hengels lijkt me niet meer dan normaal!
Hij is toch geen dief van zijn eigen portemonee??
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-11-2004 10:51

Marijn, wat die eigen verantwoordelijkheid betreft heb je gelijk. Iedereen kan er ook op rekenen dat het aantal bekeuringen voor 3 hengels en nachtvissen (in de perioden dat dit niet mag op bepaalde wateren) fors zal gaan stijgen daar immers iedere agent en BOA nu eenmaal meer bonnen moet gaan schrijven en karpervissers vrij simpel 'op te sporen' zijn. Gedogen zal ook steeds minder plaatsvinden...In de jaarverslagen van de federaties kun je ook meestal lezen dat de meeste overtredingen zijn het niet in bezit zijn van geldige vergunningen en daarna het vissen met 3 hengels en het nachtvissen wanneer dit niet is toegestaan. Dit is een van de redenen dat karpervissers bij een aantal HSV-en en federaties geen al te beste naam hebben en dit zal ook niet gauw veranderen. Qua uitbreiding van de nachtvisserij (het hele jaar) is er nog veel mogelijk om te realiseren evenals een 3e hengelvergunning maar de huidige gedragingen / overtredingen maken dat er niet makkelijker op.
Gebruikersavatar
Maarten Darkje
Berichten: 106
Lid geworden op: 03-09-2004 20:57
Locatie: Zeeland

08-11-2004 11:12

Ik bega zelf ook regelmatig overtredingen van het nachtvis,- en meer dan 2 hengels verbod. Dit is niet goed te praten en zal ik ook maar niet proberen.

De reden waarom ik deze overtreding maak is simpel: ik vind het onzinnige betutteling. Op de plaatsen waar ik vis heeft niemand er last van, en schaadt het ook de natuur niet.

Opzich vind ik dat de regels herzien zouden moeten worden met als voorbeeld de Engelse Coarse Anglers Code. Deze staat het gebruik van maximaal 4 hengels toe, 2 hengels per vergunning, voor 3 of 4 hengels dus 2 verguningen. Mocht er een locale reden zijn voor minder dan kan de beheerder dit in zijn vergunning opnemen.

Verder gaan die regels in op het wanneer wel en wanneer niet gebruiken van meerdere hengels, je moet natuurlijk altijd in staat zijn het gebruikte aantal te bedienen zonder nadeel voor de vis, de stek, het viswater en andere vissers.

voor de engels lezenden uit de SAA code:

[quote]
Rod numbers/night fishing
Never leave baited rods unattended or unsupervised. Agency byelaws require that while fishing, all rods should be under sufficient control of the angler. Current legislation in England and Wales permits an angler to fish for coarse fish with a maximum of four rods at any one time. Each rod licence entitles the angler to use two rods, with two separate licences required if three, or four rods are to be used. Note that although the four rod limit is a National bylaw in England and Wales, fishery owners or managers retain the right to set a lower limit, if they deem it more suitable.

Whilst on waters with low fish densities multiple rods can be used with no detrimental effects, where fish stocks are high multiple rod usage may not be appropriate and a number of points should be taken into consideration when deciding on the number to use;
How many rods are actually needed to catch? A single rod approach would be more suitable for certain types of fishing. When fishing for less pressurized fish, or alternatively, fish that are wary of disturbance, a single rod approach can be more effective.
Are you able to fully control multiple rods, and use them sensibly, without impeding the fishing of others in any way? The swim must also be able to accommodate them too.
Will you be in control of all rods in use, with effective visual and/or audible bite indication (preferably both) on each? On no account should baited rods be left unattended or unsupervised (Environment Agency Byelaw)
It is recommended that some spacing is left between rods through using either two pods of two rods each, or single bank sticks, to help avoid tangles. Note however that the rods must be placed
such that the distance between the butts of the end rods does not exceed three metres (Environment Agency Byelaw)
Never exceed the number of rods permitted on the fishery, or the number dictated by the applicable Environment Agency bylaw. Ignorance of the rules, or the law, is no defence.

Multiple rod usage can certainly enhance angling productivity, but use only when suitable! We would also add that long stay anglers in particular often fish whilst asleep, which is completely acceptable providing bite alarms are properly used to ensure a bite wakes the angler instantly. Do check buzzers will wake you even when asleep, extension boxes will provide good warning without disturbing other anglers. Also consider speed of access to your rods by putting the bivvy as close as possible, and leaving the door and sleeping bag unzipped whenever practical.
[/quote][/quote]
Laatst gewijzigd door Maarten Darkje op 08-11-2004 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-11-2004 12:32

Maarten, op zich waar. Maar de weg om dit te bereiken is via de visrechthebbende en een andere weg bestaat er niet. Met kreten als 'onzinnige betutteling' bereik je nu eenmaal niets.